OSB platen op houten balken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Pout
Lid vanaf: 12/10/2007
961 berichten

Ik heb reeds meerdere topics doorgelezen maar nog niet echt een antwoord gevonden op volgende vragen (2 lagen OSB op houten balken):

* Dient de tand-groef aansluiting van de onderste laag zich steeds boven een houten balk te bevinden? Op die manier wordt het met name moeilijk om steeds het resterende deel van een rij te hergebruiken in een volgende rij.

*Moet de tand-groef verbinding aan elkaar verlijmt worden of aan elkaar vastgevezen?

* Kunnen de OSB platen van de onderste laag los worden gelegd op de balken? of moeten deze steeds worden vastgezet op de balken? (nagelen of schroeven?)

* Moeten de twee lagen OSB dan onderling aan elkaar bevestigd worden (schroeven of nagelen)?

Dank voor de antwoorden.

Greetz

Reacties

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik rakel even deze subject terug op, omdat wij momenteel zo stilaan eens gaan beginnen met de keuze van de vloer op de slaapkamers ('dragende' gedeelte zijn momenteel balken + OSB 22 mm).

Oorspronkelijk lag er op de balken een plankenvloer genageld, welke we uitgebroken hebben, en zoveel mogelijk proberen sparen hebben, met het oog op eventuele recuperatie.

Het gaat over planken van 18 mm dik en 90 mm breed (tand & groef), waarbij elke plank uit één stuk over de gehele lengte van de kamer(s) ligt (bij de grootste kamer zijn dit dan planken van 520 cm lang). Het soort hout weet ik niet, ik denk grenen, maar daar lijkt het me iet te donker voor.

Nu zit ik dus met het plan om die planché terug te plaatsen, en dit op een dempende onderlaag. Voorlopig zit ik met volgende opbouw in gedachte (van onder naar boven):

* OSB 22 mm (bovenop de balken gevezen)

* Pavacoustic 20 mm, als dempende laag

* OSB 15 mm (mag dit dunner, of moet het eerder dikker?)

* houten planché, verlijmd op de OSB.

Iemand die praktische bezwaren/bedenkingen heeft bij deze vloeropbouw?

Gezien de nogal onhandige lengte van die planken (tot 520 cm), zou ik ze in (vaste) lengtes willen zagen, en de planché in wild verband leggen. In dat geval zou ik eigenlijk ook een tand & groef moeten frezen op de koppen (misschien ook niet zo simpel om uit te voeren, heb hier geen ervaring mee)...

't Is natuurlijk wel serieus wat werk (opschuren van de planché is nog zo'n werkje), en of het allemaal wel de moeite zal lonen (het blijft 'maar' een grenen planché, en zoveel kosten nieuwe grenen vloerdelen ook niet). Iemand die een betaalbaar alternatief heeft (laminaat zouden we liever niet hebben, maar als 't niet anders kan...). Alvast bedankt.

afbeelding van janvanlandeghem
Lid vanaf: 10/10/2008
10774 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je had alvast beter ook de ruimte tussen je draagbalken opgevuld met isolatiemateriaal + dempende strook voorzien tussen die balken en eerste laag OSB.

Door al je OSB wordt je vloer wel heel zwaar he. Zijn je draagbalken hieropberekend?

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27052 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

leekie wrote:
Ik ben ook aan het zien voor een zwevende vloer op houten balken. Volgens de info die ik gekregen heb kun je best op uw balken een Multiplex of OSB 18 mm leggen , daarop Rockwool 504 ( belastbaar tot 400 kg/m²) daarboven OSB ( 18 of 22 mm).

Er mag, buiten de isolatie, geen enkel kontakt zijn tussen de onderste laag multiplex/OSB en de bovenste laag OSB. Ook op letten dat de bovenste laag geisoleerd is van de muur.

Blijkbaar heeft Recticel ook een soortgelijke acoustische isolatie voor zwevende vloeren.

gewoon een goede strook kurk of vergelijkbaar op de balken leggen voor je eerste OSB legt, kost minder en minder hoogte nodig

afbeelding van W1
Lid vanaf: 15/02/2007
857 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

is dit ook niet een oplossing:

Acoustischelaag+OSB in 1

http://www.ecostore.be/Pages/Bouwen-Pan ... -11-86.php

afbeelding van janvanlandeghem
Lid vanaf: 10/10/2008
10774 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tuurlijk is dat een ôplossing. Prijzig ook.

afbeelding van davyR
Lid vanaf: 23/07/2008
254 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kan er als contactisolatie tussen de 2 lagen ook gebruik gemaakt worden van eurofloor platen? of is de rockwool 504 beter naar het isoleren van contactgeluiden toe?

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat de vloeropbouw van de badkamer betreft is de kogel (eindelijk) door de kerk en zijn we aan de werken begonnen. De opbouw zou als volgt zijn (van onder naar boven gezien):

* OSB 18 mm, gevezen op de draagbalken

* Pavacoustic 20 mm (als dempingslaag)

* 2 x OSB 12 mm (aan elkaar geschroefd), zwevend op Pavacoustic, zodanig gelegd dat de naden van de 2 lagen nooit samenvallen (volgens instructies in brochure Rockwool 504)

* Kurk (gelijmd op de OSB).

* rondom (aansluiting met muren) zijn er polyethyleen randstroken voorzien

Momenteel liggen nu al de Pavacoustic en de eerste laag OSB 12 mm. Nu zou ik dus de 2de laag OSB 12 mm moeten vastschroeven. Ik twijfel alleen nog of ik de twee lagen onderling nog eens zou verlijmen (naast vastzetten met schoeven)? Iemand enig idee of dit best zou zijn? Zo ja, welke lijm zou ik gebruiken (gewone houtlijm, parketlijm, PU-lijm....??).

Zou ik voor het aan elkaar schoeven van de 2 lagen OSB 12mm speciale schroeven gebruiken? Ik weet dat voor die Rigidur-elementen (Gyproc) speciale, korte, zwarte (gefosfateerde?) schroeven bestaan (19 mm lang). Ik kon deze niet direct een handelaar vinden die ze verkocht, vandaar dat ik nu schroefjes van 4x25 mm heb (geel verzinkte, niet gefosfateerd).

Gezien het de bedoeling is om kurk rechtstreeks op de bovenste OSB te verlijmen, zou ik ook de schoefgaten dienen op te vullen met een vulmiddel. Nu weet ik niet of zo'n vulmiddel ervoor zou kunnen zorgen dat die schoeven op den duur zouden gaan corroderen, en roestplekken zouden doorgeven aan de kurk? Of is dit een beetje te ver gezocht?

afbeelding van janvanlandeghem
Lid vanaf: 10/10/2008
10774 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het kan goed zijn dat je vijsjes in de onderste OSB van 12.5mm onvoldoende 'grip' hebben en je ze niet mooi kunt verzinken. Vijzen lijkt me trouwens overbodig: Verlijmen in de tand en groef is genoeg. Die eventuele kleine groef tussen 2 platen zal je ook moet vullen met iets, vermits je elke oneffenheid od kurk ziet.

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik denk dat je de osb zal moeten afwerken

dus plamuren (zoals ze de gyproc doen)

moet dat trouwens bij de gyproc vloerelementen ook niet gebeuren?

ik denk dat je beter rvs vijsjes had

laat ze er maar goed intrekken en dan de vijzen en de voegen opvullen

in het ergste geval zitten de vijsjes dus wat in je isolatielaag (onschadelijk)

ik zou ook wel lijmen

kost niet veel en je bent zeker

alleen lijmen zou ik niet doen (die vijsjes dienen juist eerder om de lijm tegen elkaar aan te trekken en vast te houden)

ga je de kurk zelf leggen?

heb toch geen kurk gekozen wegens de goede prijs van tegels,

maar mss nu toch wat spijt, kurk is zoveel warmer dan tegels (indien geen vvw)

vraagt wel wat onderhoud ...

grtz

Olaf

afbeelding van Emerxill
Lid vanaf: 20/02/2007
397 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu dit draadje terug opgerakeld is effe mijn geplande manier van aanpakken effe posten om te horen wat jullie ervan denken:

Huidige balken op zolder = 165/60.

Ik ben van plan om op die balken kepers van 40/60 te lijmen+schroeven. Daarna de OSB derop eventueel uitgevuld met zo van die uitvulplaatjes.

Good 2 go?

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk dat je dubbel werk zoekt

vijs er spanten tegen van 15 hoog en zet die pas

volgens mij een even stevige methode en je zit niet te 'klooien' met van die uitvulplaatjes

je kan er ook van 18 of 23 pakken zodat je direct ook een pas raamwerk hebt voor je plafond eronder

(best wel eerst nog plafondlatten)

had nog een betere oplossing geweest in ons geval, zeker omdat we met een mdf plafond van hdm gewerkt hebben

grtz

Olaf

afbeelding van Emerxill
Lid vanaf: 20/02/2007
397 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Spanten zijn niet meer mogelijk aangezien de electriteitsleidingen door de balken lopen...

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Jan, Olaf, bedankt voor de tips. Ik denk dat ik nu zo ongeveer wel een idee heb van hoe ik het ga aanpakken.

De bedoeling is inderdaad om de kurk zelf te leggen, ik hoop dat ik daar geen spijt van ga krijgen... Wink We zouden kunnen laten tegelen hebben ook, maar dan hadden we zeker een ontkoppelingsmat moeten voorzien (op balkenvloer), en dat kost toch waarschijnlijk ook weer wat extra. Ik heb de prijzen niet echt vergeleken hoor, kurk zal wellicht wel wat duurder zijn (+ je moet idd ook nog onderhoud meerekenen), maar 't voelt warmer aan...

Het zal er op aankomen op de ondergrond (OSB dus in dit geval) zo vlak mogelijk te krijgen. De voegen baren me inderdaad ook wel wat zorgen. 'k Ga proberen om met PU-lijm (met licht 'vullend' vermogen) te werken in de tand&groef-verbindingen, zodat de eventuele kleine voegjes toch gevuld zijn.

Achteraf zal 'k de schroefgaten en andere oneffenheden proberen opvullen. Denk dat ik hiervoor best geen vulmiddel op gipsbasis neem (ivm met hechting van de kurklijm, de kurkleverancier heeft me hiervoor gewaarschuwd). Iemand een idee wat voor plamuurmiddel ik best gebruik (zou die Renovall van Gyproc geschikt zijn, of is die ook op gipsbasis?)

Tussen eerste een tweede laag OSB 12 mm zal ik voor alle zekerheid ook wat lijm aanbrengen, moesten de vijsjes het niet houden Wink . Als vijsjes zou 'k trouwens de Gyproc-schoefjes van 25 mm eens willen proberen (denk niet dat 'k daarbij schrik hoef te hebben van roestvorming).

Als laatste zal ik alles wel goed moeten opschuren (vooral de 'bramen' aan de randen van de OSB). Ben es benieuwd hoe 't zal uitdraaien... Nog dingen waar ik dien op te letten? Anders ga 'k er binnenkort eens aan beginnen zie.

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Emerxill wrote:
Spanten zijn niet meer mogelijk aangezien de electriteitsleidingen door de balken lopen...

In dat geval lijkt het 'ophogen' van je originele balken met een extra 'reep' hout (gelijmd + gevezen) idd de beste oplossing (zoals je ook voorstelde).

Ikzelf heb met spanten gewerkt (18cm hoog, gevezen tegen de flank van de oude balken). 't Was toch meer werk dan verwacht: de oude balken lagen op sommige plaatsen getorst/gekanteld, dus om spanten ietwat verticaal te krijgen heb ik veel moeten uitspiën.

Als 'k later zou beslissen om de onderkant van de balken vrij te maken (oud plafond uitbreken en vals plafond hangen), zou 'er eventueel ook wel aan denken om langs onder een extra strip hout op de balken te lijmen/vijzen, want momenteel 'danst' de vloer toch nog steeds een beetje (had beter spanten van 23 genomen, 'k weet het). Maar dit zijn zorgen voor later...

'Emerxill', kan je misschien laten weten hoe je het opgelost hebt, ik ben dus ook wel geïnteresseerd in die methode van 'balkenvloer verstevigen'...

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik zou eens nakijken hij je de osb best legt

met de text naar onder sluiten de naden heel goed aan, maar kan er een klein hoogteverschilletje op zitten

omgekeerd zit je met een voeg, maar door het uitplamuren mss beter mooi vlak te krijgen

heb je de 2e laag osb al?

anders kan je naar producten van eternit, gyproc of fermacell kijken en deze bevestigen op de osb

producten van eternit zijn heel water bestendig dacht ik

grtz

Olaf