OSB platen op houten balken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Pout
Lid vanaf: 12/10/2007
961 berichten

Ik heb reeds meerdere topics doorgelezen maar nog niet echt een antwoord gevonden op volgende vragen (2 lagen OSB op houten balken):

* Dient de tand-groef aansluiting van de onderste laag zich steeds boven een houten balk te bevinden? Op die manier wordt het met name moeilijk om steeds het resterende deel van een rij te hergebruiken in een volgende rij.

*Moet de tand-groef verbinding aan elkaar verlijmt worden of aan elkaar vastgevezen?

* Kunnen de OSB platen van de onderste laag los worden gelegd op de balken? of moeten deze steeds worden vastgezet op de balken? (nagelen of schroeven?)

* Moeten de twee lagen OSB dan onderling aan elkaar bevestigd worden (schroeven of nagelen)?

Dank voor de antwoorden.

Greetz

Reacties

afbeelding van Coop
Lid vanaf: 20/04/2006
507 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb dus ook gewoon OSB platen haaks geschroefd op mijn houten roostering.

Deze houten roostering heb ik eerst recht gemaakt met er planken tegen te schroeven.

Dit met de lazer, erg tijdrovend maar perfect recht nu Dirol

Mijn ide was om hierop isolatie te leggen, Accorub http://www.isola.be/nl/products/accorub ... faq.php#q3

Weet iemand de prijs ongeveer de m² ?

of zo een matten wat ze wel meer onder laminaat leggen, als ik deze dubbel leg zal het ook wel helpen zeker ?

En waarom moet er nog eens een OSB plaat op de isolatie liggen, kan ik niet gewoon de laminaat op de isolatie leggen ?

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

de reden waarom je een 2e laag osb zou zetten is om een krachtverdeling te krijgen en een akoustische laag hiertussen te hebben die veel minder doorgeeft aan uw dragende OSB

ik weet niet of je 2 lagen van die laminaat matten mag leggen, mss geeft dat net iets teveel mee...

accorub is ook een goed product als akoustische laag, maar vond dit wel vrij duur

grtz

Olaf

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter, Coop, bedankt voor de info. Eerst moet de elektriciteit nog tussen balken, daarna kan eerste laag OSB er op. Misschien dat ik dan dus toch voor als dempingslaag Rockwool 504 (?) neem, en daarboven nog eens OSB.

Nu lees ik wel op site van Rockwool dat het eigenlijk best is om op de 504 zelfs 2 lagen (weliswaar dunnere, dacht minimum 12 mm) OSB te leggen, dwars op elkaar, en gevezen... Eén dikke laag (18 - 22 mm) kan ook, maar ze garanderen nooit hetzelfde resultaat als twee lagen. Zou het zo een groot verschil maken?

Nog een vraagje: op onze badkamer in het tussenverdiep zou ik ook dit systeem van een ontkoppelingslaag willen toepassen. Het enige probleem is dat we dan qua plafondhoogte aan de lage kant gaan komen (gaat 'maar' zo'n 240 cm meer worden). Lijkt jullie dit een 'aanvaardbaar offer' voor de winst in 'geluidsdemping'. Onder de badkamer zit de keuken, dus is misschien toch niet slecht om hier wat zorg te besteden (maar of het de moeite is om hiervoor 5 cm plafondhoogte op te offeren?).

afbeelding van jorvbcm
Lid vanaf: 23/11/2007
87 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Yo Flippie,

We gaan het volgend weekend doen op de volgende manier:

- Balken uitrechten/uitlijnen, door balk aan beide zijden te bevestigen

- OSB3 22mm erop vijzen

- panterre geluidsisolatieplaten (7 a 8 euro / m2) (http://www.isorex.com/panter-n.htm)

- OSB3 12mm erop, verlijmd tand-groef

Die panterre platen zijn bij een kennis van mij ook geplaatst en werken super.

mvg

Joris

afbeelding van stevence
Lid vanaf: 04/07/2006
98 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik haak hier even op in:

volgend weekend wil ik mijn balken uitlatten om ze waterpas te krijgen. Daarop OSB3.

Nu, later wil ik ook nog de voorgevel isoleren met pavatex-platen. Ter hoogte van de balk die het dichtst tegen de gevel zit, zit ik dan met een koudebrug waar ik niet meer aankan.

Wat is nu het beste? De spleet tussen de balk opspuiten met PUR en het deel waar de balk opgehoogd is, met rotswol vullen.

OF

het zekere voor het onzekere nemen, enkele gaten in de balk boren en ongeïsoleerd laten zodat het geheel kan verluchten (condens).

Iemand een idee?

afbeelding van stevence
Lid vanaf: 04/07/2006
98 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

niemand? Zou er een van de dagen aan willen beginnen...

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik heb daar langs onder glaswol tussen geduwd

ik neem aan dat je een steens of 1.5 steense muur hebt zonder spouw en daarom vreest voor vocht doorslag?

ik zou dan zeker en vast de gevel behandelen

verder zou ik vocht vermijden door een dampscherm (indien het boven een badkamer is - bij andere kamers zie ik niet zo een goed risico)

zoizo lost ventileren ook al veel op

grtz

Olaf

afbeelding van Frtz
Lid vanaf: 20/09/2007
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zit zelf ook al enige tijd met twijfel hierover:

De vloer ligt al een tijdje open; Alle balken zijn gechecked en vervangen indien nodig ...

Zijn er onder jullie ook die overwogen hebben te werken met zwaluwstaart platen en beton? platen + beton zijn samen 5cm en dus beperkt in gewicht en je hebt toch het gevoel van een betonnen vloer ...

De te overbruggen ruimtes zijn hier ±4m en de balken liggen gemiddeld maar een 30 à 35 cm uit elkaar. Volgens leverancier geen enkel probleem

Zou hier iets van net geen 2000 eurios zijn voor ±100m2

Grtz!

Frtz

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

heb het ook overwogen,

maar mijn balken waren er niet echt op voorzien

+ ik zat nog met parket op de balken dat nog in goeie staat was

+ je kan het moeilijk zelf uitvoeren

+ het is een 'natte' uitvoeringsmanier

als je met zwaluwstaartplaten wil werken heb je nog 1001 mogelijkheden

vastnagelen/vijzen of niet (zwevend)

osb eronder of niet

vloerverwarming of niet

wij hebben op onze parket nu gewoon 18mm dik osb geplaatst

in de andere ruimte waar de balken slecht waren is het 2*22mm osb geworden

daar is het steviger omwille van 2 redenen: de tussenstukken en de balklengte is stuk minder

hierop hebben we dan alle electriciteits leidingen en andere gelegd

nu komt hierop isolatiemateriaal en dan terug osb

voordeel is dat we niet moeten 'koefelen' hebben met de leidingen en ze dus gewoon kriskras hebben kunnen leggen

grtz

Olaf

afbeelding van stevence
Lid vanaf: 04/07/2006
98 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ben bijna klaar met balken waterpas zetten. Zoals met alles: eigenlijk viel het best wel mee.

Toch een praktisch vraagje:

Moet ik de dwarsbalken aan de zijkanten waar de vloerbalken in haken mee ophogen? Of mag ik er op rekenen dat de OSB3 die afstand van 6-7cm (is natuurlijk wel aan de rand van de plaat) qua gewicht wel kan overbruggen? Ook als ik pakweg een boekenkast daar plaats?

afbeelding van Pout
Lid vanaf: 12/10/2007
961 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik zou ze mee ophogen. kan geen kwaad hé en is steviger

afbeelding van W1
Lid vanaf: 15/02/2007
857 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

zou dit ook lukken qua geluid?

houten balken (alles pas gemaakt met uitvulling) met isofloc tussen

cocosstrips op de houten balken en dan gewoon osb 22mm los erop (wel de tand en groef gelijmd)

ik dacht gewoon mijn osb te olieën of te vernissen

dan zou ik geen accoustic laag+ nog een OSB moeten hebben.

wat gebeurd er als je hier en daar toch een schroef zou inzetten

is dan het acoustisch voordeel volledig weg?

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

W1 wrote:
zou dit ook lukken qua geluid?

houten balken (alles pas gemaakt met uitvulling) met isofloc tussen

cocosstrips op de houten balken en dan gewoon osb 22mm los erop (wel de tand en groef gelijmd)

ik dacht gewoon mijn osb te olieën of te vernissen

dan zou ik geen accoustic laag+ nog een OSB moeten hebben.

wat gebeurd er als je hier en daar toch een schroef zou inzetten

is dan het acoustisch voordeel volledig weg?

Ik heb zelf niet zo veel kaas gegeten van deze materie (akoestiek e.d.), maar ergens lijkt me dit niet de meest ideale oplossing. Vastschroeven van die OSB gaat volgens mij een heel groot gedeelte van je ontkoppeling (cocosstrips met daarop zwevend de OSB) teniet doen.

'k Moet toegeven dat ik zelf ook aan deze oplossing heb gedacht, maar 'k ga het toch maar niet doen. Omwille van het hierboven vermelde nadeel, maar ook omwille van het feit dat OSB gevezen op je balken een steviger geheel vormt dan zwevend te leggen: je kan je balken + geschroefde OSB dan eigenlijk beschouwen als een aaneenschakeling van T-liggers.

Als je zou ontkoppelen (niet vijzen dus), verlies je daar ook wel wat sterkte, denk ik (ben geen architect of zo, so correct me if I'm wrong). Of het moest natuurlijk zijn dat je balken op zich al genoeg sterkte geven.

Misschien dat de link hier wel al eens gepost is, maar voor alle zekerheid geef ik 'm toch eens mee:

http://www.bbri.be/antenne_norm/akoestiek/media/pdf_files/akoestiek/TS%202001_1_akhoutenvloeren.pdf

Ben er zelf ook nog maar in beginnen lezen, maar denk dat er wel wat interessante info uit te halen valt.

afbeelding van W1
Lid vanaf: 15/02/2007
857 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_q ... l=1&page=&

daar staat dat als men kurkstroken of cocosstroken legt en daarna parket op nagelt, dat het toch nog een tussenoplossing is.

Dus als ik kurk leg en mijn OSB 18 of 22 T+G lijm en hier en daar een vijs (niet teveel nodig tov parket)

Zoveel mogelijk vijzen op plaatsen waar men niet loopt, zou dat helpen?

En er komen hoekkasten aan alle randen die de osb ook nog tegenhoud (kamer onder piramide dak)

Dan denk ik toch nog en redelijk resultaat te krijgen. (prijs/kwaliteit)

OSB zou onze eindlaag zijn.(slaapkamer)

afbeelding van leekie
Lid vanaf: 17/02/2008
137 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ben ook aan het zien voor een zwevende vloer op houten balken. Volgens de info die ik gekregen heb kun je best op uw balken een Multiplex of OSB 18 mm leggen , daarop Rockwool 504 ( belastbaar tot 400 kg/m²) daarboven OSB ( 18 of 22 mm).

Er mag, buiten de isolatie, geen enkel kontakt zijn tussen de onderste laag multiplex/OSB en de bovenste laag OSB. Ook op letten dat de bovenste laag geisoleerd is van de muur.

Blijkbaar heeft Recticel ook een soortgelijke acoustische isolatie voor zwevende vloeren.