OSB platen op houten balken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Pout
Lid vanaf: 12/10/2007
961 berichten

Ik heb reeds meerdere topics doorgelezen maar nog niet echt een antwoord gevonden op volgende vragen (2 lagen OSB op houten balken):

* Dient de tand-groef aansluiting van de onderste laag zich steeds boven een houten balk te bevinden? Op die manier wordt het met name moeilijk om steeds het resterende deel van een rij te hergebruiken in een volgende rij.

*Moet de tand-groef verbinding aan elkaar verlijmt worden of aan elkaar vastgevezen?

* Kunnen de OSB platen van de onderste laag los worden gelegd op de balken? of moeten deze steeds worden vastgezet op de balken? (nagelen of schroeven?)

* Moeten de twee lagen OSB dan onderling aan elkaar bevestigd worden (schroeven of nagelen)?

Dank voor de antwoorden.

Greetz

Reacties

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Quote:
Nu heb ik wel zelf ook nog een vraagje over de vijzen: het vastzetten van de 'verstevigings -en uitvlakribben', hoe doe je dat? Gebruik je daarvoor iets zwaardere vijzen/bouten, genre tirefonds (en zet die dan iets verder uit elkaar), of gebruik je daarvoor meerdere lichtere vijzen, maar dan wat dichter bijeen? Alvast bedankt.

Ik ga hier werken met meerdere vijzen.

Ik weet nog niet echt hoeveel.

Alleen dat ik ze wat zigzag ga zetten en zeker genoeg gebruiken.

Tirefonds lijkt hier mij wat onhandig, daar je te weinig ruimte hebt om te boren weer.

Ik denk ook dat meerdere draagpunten beter is dan 2/3 grote.

Grtz

Olaf

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter wrote:
Quote:
Nu heb ik wel zelf ook nog een vraagje over de vijzen: het vastzetten van de 'verstevigings -en uitvlakribben', hoe doe je dat? Gebruik je daarvoor iets zwaardere vijzen/bouten, genre tirefonds (en zet die dan iets verder uit elkaar), of gebruik je daarvoor meerdere lichtere vijzen, maar dan wat dichter bijeen? Alvast bedankt.

Ik ga hier werken met meerdere vijzen.

Ik weet nog niet echt hoeveel.

Alleen dat ik ze wat zigzag ga zetten en zeker genoeg gebruiken.

Tirefonds lijkt hier mij wat onhandig, daar je te weinig ruimte hebt om te boren weer.

Ik denk ook dat meerdere draagpunten beter is dan 2/3 grote.

Grtz

Olaf

Ok Olaf, bedankt voor de raadgevingen. 't Zullen dan waarschijnlijk dus wel meerdere vijzen worden (ga hiervoor veiligheidshalve ook maar torx'en gebruiken).

'k Zit nu wel met nog iets verveeld: 'k heb een paar balken die echt serieus getorst zitten (zitten op de kop ook scheef ingemetst, dus was reeds bij de bouw van het huis zo). Als ik hieraan een rib wil bevestigen gaat die natuurlijk ook mee getorst liggen, wat niet de bedoeling is. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Misschien op de plaatsen waar de vijzen komen de rib opspieën? Dit heeft natuurlijk wel als nadeel dat de rib niet op alle plaatsen tegen de balk gedrukt gaat zijn...

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik ga er met het verlengd weekend aan beginnen

als ik dat zou tegenkomen denk ik het volgende te doen

de zijdelingse balken vastkloppen met paar nagels (niet te diep)

zoda de balk blijft hangen

dan met waterpas recht hangen en dan hout erachter steken (opspieen)

dan vastvijzen (wss iets langere vijzen)

met getorst bedoel je toch dat die zo scheef getrokken is e?

wan als hij gewoon scheef gezakt is, zou ik hem proberen recht te zetten ipv op te vangen met de balk

als het torsen echt te gortig is, dan mss toch gans nieuwe steken

grtz

Olaf

afbeelding van TonyWony
Lid vanaf: 08/04/2008
4798 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb zo een 200 jaar oude zoldervloer opgeknapt: planken tegen oude balken gevezen en om de meter dwarse verbindingen tussen de nieuwe planken (moest op sommige plaatsen 10 cm ophogen om de vloer pas te krijgen)

Om kraken te vermijden: goedkope siliconen bovenop de planken gespoten en dan de OSB plaat erop geschroefd: geen enkele plaat die kraakt

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter en Tonywony, bedankt voor de tips.

@Juppiter: met torsen bedoel ik idd dat mijn balken scheef getrokken zijn, en niet gezakt. Volgens mij waren die balken al scheef bij het leggen (in de 50'er jaren van vorige eeuw), gezien er schoon rond gemetst is waar de balken met hun koppen in de muren liggen. Bij een paar balken is het redelijk veel, en daar overweeg ik om ze te vervangen. Bij de minder zware gevallen zal ik dan de nieuwe ribben opspieën tegen de oude balken. 't Zal nog serieus wat werk worden zo te zien...

@Tonywony: siliconen op de balken lijkt me wel een goeie tip. Ik heb zelf al met de gedachte gespeeld om telkens een dun streepje PU-montageschuim op de balken te spuiten, en dan direct de OSB erop te leggen, maar 'k denk dat dat niet zo ideaal is (dan moet je al zien dat je PU overal even dik ligt, anders krijg je evengoed niveauverschillen, en denk dat dat na verloop van tijd toch kapot gedrukt wordt)...

Soms blijf ik toch met de gedachte in 't achterhoofd om alle balken te vervangen door nieuwe 75x220'ers (beter geschikt voor overspanning van 4 meter). Maar 't is natuurlijk een dure zaak (zeker moest ik Oregon willen nemen).

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

we zijn eraan begonnen, gaat toch iets trager dan verwacht :oops:

nu dat torsen, zelfs met nieuwe balken kan je dat hebben

nu ik ze aan het plaatsen ben, merk ik dat er sommige ook getorst zijn

mogelijks is het gebeurd doordat ze een week binnen gelegen hebben en wat temperatuur verschil ondervonden hebben, maar toch, sommige hebben het erger dan ik had verwacht

volgens mij gaan die zich wel iets terugzetten zodra de osb erop komt en wat gewicht moet dragen

ik zou ook stilletjes aan het uitklossen willen gaan doen, maar heb toch nog een vraagje

is het nodig dat de klos dezelfde hoogte heeft als de balk?

het is mogelijk dat ik mss wat te weinig hout heb voor de klossen en ik dacht daarom ze in 2 te zagen (dus 9cm hoog ipv 18cm)

grtz

Olaf

afbeelding van KH
Lid vanaf: 28/12/2006
699 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter wrote:

ik zou ook stilletjes aan het uitklossen willen gaan doen, maar heb toch nog een vraagje

is het nodig dat de klos dezelfde hoogte heeft als de balk?

het is mogelijk dat ik mss wat te weinig hout heb voor de klossen en ik dacht daarom ze in 2 te zagen (dus 9cm hoog ipv 18cm)

Olaf

daar zou ik niet mee inzitten en zeker zo doen.

dat is nog makkelijker dan steekt je klos zowel boven als onder niets uit. anders moet je dat erg goed uitpassen (zeker als je plafond rechtstreeks aan die balken gaat hangen.

waar ik wel op gelet heb is om ze telkens op goed op maat te zagen zodat ze er net tussen spannen. zodat je je draagbalken niet scheef moet trekken om je klossen te bevestigen.

afbeelding van TonyWony
Lid vanaf: 08/04/2008
4798 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter wrote:
we zijn eraan begonnen, gaat toch iets trager dan verwacht :oops:

nu dat torsen, zelfs met nieuwe balken kan je dat hebben

nu ik ze aan het plaatsen ben, merk ik dat er sommige ook getorst zijn

mogelijks is het gebeurd doordat ze een week binnen gelegen hebben en wat temperatuur verschil ondervonden hebben, maar toch, sommige hebben het erger dan ik had verwacht

volgens mij gaan die zich wel iets terugzetten zodra de osb erop komt en wat gewicht moet dragen

...

grtz

Olaf

Bij mij waren er ook veel balken getorsd, daarom dat ik ook die dwarsplanken heb gestoken, Je nieuwe plank zo horizontaal mogelijk vast zetten (met een spie ed) en met de dwarse planken zorg je er dan voor dat je opgespiede planken toch stevig vast zitten, zodat ze op hun beurt niet gaan torsen.

Daarboven krijg je met zo een structuur een veel steviger geheel.

Nadeel met die dwarsplanken is dat het nog trager vooruit gaat, maar je kan er beter wat langer aan bezig zijn en het van de eerste keer goed doen

afbeelding van archiklusser
Lid vanaf: 20/09/2007
9678 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het torsen van de balken komt door de geforceerde droging die te snel plaatsvindt. Vroeger werd het hout minstens een jaar lang opgeslagen in houtloodsen waar het op natuurlijke wijze kon drogen. Tegenwoordig wordt de boom gekapt en liggen de vers gezaagde balken bij wijze van spreken al de week daarop in de DHZ-markt. Verder wordt het kromtrekken veroorzaakt door verkeerd gezaagd/geselecteerd hout. De goede stukken uit de boomstam komen terecht bij de professionele bouwmaterialenhandel, de rommel gaat naar de Gamma's.

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wij zijn er nog steeds niet mee begonnen, maar 't zal er toch stilaan moeten van gaan komen.

Tonywony, wij gaan het probleem van de getorste balken wellicht ook oplossen zoals jij beschrijft (als ik het tenminste goed begrepen heb Wink ): spieën slaan tss oude (getorste) balk en nieuwe balk/lat, en het geheel sterker maken met dwarse klossen (ter hoogte van de spieën?).

'k Zit er alleen een beetje mee verveeld dat, als we heel de vloer pas willen krijgen, de vloer van de kamers een 4 à 5 cm hoger gaat liggen dan de overloop van de trap. Aan de trap kunnen we niks wijzigen, dus 't zal een opstapje worden. Op zich geen echte ramp, maar 'k had het toch liever anders gezien (maar dan is de enige optie uitbreken van de balken en nieuwe steken). Iemand die nog een elegantere oplossing kent?

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

we hebben een paar getorste balken toch wat rechter gekregen

-> geen sinecure

blijkbaar was het vooral bij de balken met een hoog hars gehalte

ik raad je aan de klossen direct mee met de balken te plaatsen

wij hebben namelijk eerst de balken geplaatst en later klossen tussen geplaatst, maar dan was het kwaad al geschied

nu hebben we ze wat rechter gekregen door oude balken schuin af te zagen en zo telkens wat dieper te kloppen en dan daarachter de eigenlijke klossen te plaatsen

resultaat is nog altijd getorst, maar toch beetje minder

Flippie, kan je het opstapje niet houde in de kamers zelf, dan is het opstapje aan de deur, wat op zich nog kan meevallen

grtz

Olaf

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter wrote:
we hebben een paar getorste balken toch wat rechter gekregen

-> geen sinecure

blijkbaar was het vooral bij de balken met een hoog hars gehalte

ik raad je aan de klossen direct mee met de balken te plaatsen

wij hebben namelijk eerst de balken geplaatst en later klossen tussen geplaatst, maar dan was het kwaad al geschied

nu hebben we ze wat rechter gekregen door oude balken schuin af te zagen en zo telkens wat dieper te kloppen en dan daarachter de eigenlijke klossen te plaatsen

resultaat is nog altijd getorst, maar toch beetje minder

Flippie, kan je het opstapje niet houde in de kamers zelf, dan is het opstapje aan de deur, wat op zich nog kan meevallen

grtz

Olaf

Juppiter, heb je balken niet met lange vijzen tegen de klossen aan kunnen trekken, of lukte dat niet? Zijn de balken dus na het monteren beginnen krom te trekken? En over wat voor een tijdspannen tussen steken van balken en steken van de klossen spreken we dan? Zijn er misschien ook bepaalde omstandigheden (vocht, temp.) die intussen veranderd zijn?

Ja, gezien er bij ons twee kamers grenzen aan de overloop van de trap zullen we aan tussen de deuren van die kamers en de overloop een opstapje moeten maken. Was het nu zo geweest dat de oude balken lager lagen naar de andere kant van de kamer toe (verst van de deur), dan was het natuurlijk geen probleem geweest, maar wij hebben de pech dat het omgekeerd is (aan de deuren liggen de balken dus het laagst).

Nog een bijkomend vraagje, dat misschien ook niet onbelangrijk is: gezien wij in de living, gelegen onder die slaapkamers, met een plafond van zo'n 300 cm hoog zitten, denken we eraan om een vals plafond te steken. We zouden nu wel niet de fout willen maken om te laag te gaan (dachten aan zo'n 285 cm, die 15 cm kunnen we dan goed gebruiken voor leidingen + evt isolatie).

Als dat vals plafond (dacht aan iets in genre van PlaGyp, op metalen profielen) nu opgehangen wordt aan de oude balken, gaat het geheel dan niet een klein beetje door gaan hangen, m.a.w, pas ik de vloer beter na het ophangen van het vals plafond uit, of doe ik dat ervoor. 'k Denk nu wel dat dat geen cm's gaat doorzakken ook natuurlijk.

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik heb gewoon met nagels gewerkt

en ik denk dat je met vijzen die torsing niet kan overwinnen, dat is een serieuze kracht dat daar opzit

ze waren al een klein beetje getorst voor het monteren +- 1 week op verdiep gelegen

en dan geplaatst en 1 week later de klossen

op die 2 weken tijd is het torsen gebeurd

wat er zelfs eerder gebeurt is dat je de balk in een bult duwt, zijdelings, dan dat je de torsing overwint ...

ik zou eerst de vloer volledig in orde leggen en dan pas het plafond

zeker als je geen barsten wil ofzo

grtz

Olaf

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu weer al een paar maandjes verder en intussen zijn mijn balken ook 'uitgelat' geraakt. Momenteel ben ik nog volop bezig met elektriciteit en CV te leggen ('k weet het, bij mij gaat alles nogal traagjes Wink ), dus 'k heb nog geen OSB op de roostering gevezen.

'k Zit hierover wel met een vraagje aangaande de akoestische isolatie. 'k Ben er nu wel uit dat ik dus eerst een gevezen laag OSB ga leggen op de roostering, maar ben er nog niet uit wat ik daarboven ga doen.

Op dit forum las ik ook over 'droge vloersystemen' genre Fermacell Floor en Rigidur Floor, al dan niet met isolatie geïntegreerd.

Zou de toepassing van zo'n Rigidur Floor (zwevend op de OSB dus) veel verbetering geven naar akoestiek toe (dan vooral het geluid dat naar het gelijkvloers doorgegeven wordt). 'k Heb ook wel al gezien dat het een vrij duur systeem is, en als het dan al niet zo effectief zou zijn, zie 'k er beter van af?

Zou ik eigenlijk niet ongeveer hetzelfde effect kunnen bereiken door op m'n eerste laag gevezen OSB een harde Rockwool-plaat te leggen (genre 'Zwevende Vloerplaat 504, 2 of 3 cm dik) met daarop zwevend nog een OSB (18 mm?), tand-groef gelijmd? Heb nog geen prijzen over de Rockwool, dus weet niet of ik goedkoper af zou zijn dan met het Fermacell/Rigidur systeem? Wat denken jullie?

Misschien dien ik er volledigheidshalve nog bij te vertellen dat er als vloerbedekking laminaat zou gekozen worden.

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

zwevende vloerplaat is in principe gewoon ontkoppelde bovenlaag

hoe je die ontkoppelt heeft meerdere mogelijkheden

korrels:

- argex (kleine korrel) (ga ik doen, maar ik weet niet of dit akoustisch het ideale is)

- fermacell korrels

- gyproc korrels

- pavalit korrels

vloerisolatie

- rockwool 504

- isover variant

- harde platen

ik vermoed dat rockwool het best gaat presteren

ik ga voor het goedkoopste (denkik -> argex), maar wss is dit verre van het beste presterende

aangezien ik nog isolatie tussen de balken doe, denkik dat de combinatie wel voldoende zal zijn

als bovenlaag twijfel ik nog tussen OSB18 (of 22) en gyproc rigidur

rigidur heeft als voordeel de overlapping die je dan nog eens kan lijmen en nieten (of zelfs vijzen), terwijl bij osb je alleen kan lijmen

hout is wel toffer product om te werken (persoonlijk)

alles is onafhankelijk volgens mij, je kan verschillende combinaties maken met tussenlaag en de bovenlaag

ps argex, pavalit, fermacell en gyproc korrels zijn allemaal beetje gelijkaardig (maar elk wel uniek)

grtz

Olaf