OSB platen op houten balken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Pout
Lid vanaf: 12/10/2007
961 berichten

Ik heb reeds meerdere topics doorgelezen maar nog niet echt een antwoord gevonden op volgende vragen (2 lagen OSB op houten balken):

* Dient de tand-groef aansluiting van de onderste laag zich steeds boven een houten balk te bevinden? Op die manier wordt het met name moeilijk om steeds het resterende deel van een rij te hergebruiken in een volgende rij.

*Moet de tand-groef verbinding aan elkaar verlijmt worden of aan elkaar vastgevezen?

* Kunnen de OSB platen van de onderste laag los worden gelegd op de balken? of moeten deze steeds worden vastgezet op de balken? (nagelen of schroeven?)

* Moeten de twee lagen OSB dan onderling aan elkaar bevestigd worden (schroeven of nagelen)?

Dank voor de antwoorden.

Greetz

Reacties

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bedoeling is uitvlakken en verstevigen

de rotte balken worden vervangen door 18cm hoog balken

terwijl er nu van 15cm inzitten

ik moet dus 3cm ophogen, maar ook uitvlakken, want sommige balken zullen wel wat bol/hol staan

ik was eerst van plan van op te latten en ondervullen waar nodig, maar dat lijkt mij moeilijker en ook minder stevig

grtz

Olaf

afbeelding van KH
Lid vanaf: 28/12/2006
699 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

je balken van 18 of 15 hoog en en 6dik zorgen voor je stevigheid van je vloer.

als je dat nu aan de zijkant een lat tegenschiet van slechts 3cm dik dan verminderd de stevigheid van je vloer niet (in tegendeel, nu zijn je balken plots 9cm dik).

ik denk dat je houthandel gelijk heeft.

ter vergelijk, bij de renovatie van een plat dak heb ik ook al gezien dat ze tegen de bestaande roostering latten van 15 op 3 schieten om zo een helling te creëren.

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hallo iedereen, ik pik graag even ook op dit onderwerp mee in, gezien ik waarschijnlijk min of meer in dezelfde situatie zit als Juppiter: balkenvloer met balken van 65x155, die ik graag zou uitvlakken en OSB platen op bevestigen.

De schrijnwerker die ons dak gaat doen gaf ons ook de raad om ribben van 32x175 tegen ons balken te vijzen, zodanig dat alles uitgevlakt en (toch een beetje) verstevigd wordt.

Waarschijnlijk is het wel de bedoeling om maar 1 'rib' (of hoe noem je zoiets?) per balk te bevestigen, maar dan vroeg ik me wel af of er dan nog voldoende breedte (32 ipv 65 mm) is om je OSB goed op te bevestigen (gesteld dat de rib een paar cm boven de oorspronkelijke balk uitsteekt). Of is het de bedoeling dat je dan ook nog eens hier en daar uitlat, om extra steun te geven aan de OSB?

'k Heb wel al met de gedachte gespeeld om heel de boel uit te breken (waarschijnlijk komt er toch een nieuw verlaagd plafond onder de oorspronkelijke balken) en nieuwe 75x225's te steken, maar 'k denk dat het budget dat voorlopig niet toelaat :cry: + de oorspronkelijke balken zijn nog zo goed als 100% vrij van beestjes.

afbeelding van tenk
Lid vanaf: 14/07/2007
300 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als de balken nog goed zijn (dus niet rot of nolm in) dan zou ik ze zeker laten steken, dat hebben wij ook gedaan. Wel goed insmeren met een goed product, wij hebben dat van Gori genomen.

Om de vloer pas te krijgen hebben we planken aan de zijkanten van de balken geschroeft en terug 'klosjes' gestoken, die dan op hun beurt geschrankt zaten.

Daar waar de planken boven de balken uitkomen kan je nog altijd perfect de osb op schroeven.

afbeelding van jorvbcm
Lid vanaf: 23/11/2007
87 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoi allemaal,

Dit is hoe wij het gaan aanpakken

- volledig uitbreken van huidige planche op zolder

- balken preventief behandelen tegen memel

- houten balken waterpas uitwerken (aan beide zijkanten rechte planken vijsen van 10cm hoog en 2.5cm dik). Waarom de 2 kanten --> stabieler + je kan een lange vijs gebruiken en tot in de originele balk vijzen. De osbplaat zal zich op de 2 bevestigde planken dan mooi rechttrekken.

- aanbrengen van RecIfloc tussen de balken met als doel thermische, maar vooral akoestische isolatie (www.isolatiehuis.be)

- osb-platen (22mm) vastvijzen

- geluidsisolatie op deze platen leggen (type Isover sonefloor)

- hierop een dunne zwevende osbplaat leggen (tand-groef verlijmd)

Alternatief voor de geluidsisolatie + osb zou eventueel het vloersysteem van FERMACELL zijn (honinggraat structuur die de contactgeluiden opvangt), maar we hebben nog niet echt een idee van de kostprijs daarvan... .

CU

Joris

afbeelding van dragonfly
Lid vanaf: 05/07/2007
2324 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@Joris: deftig maar mijn zolder is 96m² dus t'zou een duur grapje worden. Mijn balken zakken door dus er zitten hier en daar spie'tjes tussen de balk en de OSB-plaat.

Je gaat dus die floc dan op je vals plafond leggen op het verdiep? Of bestaat dat ook in vaste vorm zoals gewone isolatie??

afbeelding van ericsson
Lid vanaf: 03/07/2007
161 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Pout wrote:

Iemand ervaring met SPANO? (http://www.spanogroup.be/products.aspx?lang=nl)

Volgens testen is het nog beter dan OSB, krimpt en zet minder uit dan OSB. Prijs is ook iets voordeliger, ik ging er in eerste instantie voor gaan maar de bouwhandelaar had ze niet in stock, dan maar OSB 3 genomen.

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tenk wrote:
Als de balken nog goed zijn (dus niet rot of nolm in) dan zou ik ze zeker laten steken, dat hebben wij ook gedaan. Wel goed insmeren met een goed product, wij hebben dat van Gori genomen.

Om de vloer pas te krijgen hebben we planken aan de zijkanten van de balken geschroeft en terug 'klosjes' gestoken, die dan op hun beurt geschrankt zaten.

Daar waar de planken boven de balken uitkomen kan je nog altijd perfect de osb op schroeven.

Ok, iedereen alvast bedankt voor de raad. 'k Blijf wel nog zo m'n twijfels hebben of ik nu toch niet beter nieuwe balken steek. Heb het vandaag nog eens nagemeten, en 'k vrees dat m'n balken toch wat te licht uitvallen voor zo'n overspanning: 410 cm overspanning, met balken van 65x155 op een (gemiddelde) HOH van 45 cm, 't is waarschijnlijk niet meer van de tijd (huis dateert van jaren '50)... Enfin, met die ribben te steken zou het wel wat steviger worden natuurlijk, maar toch. Iemand enig idee?

O ja, het gaat over twee ruimtes die als slaapkamer zouden dienen (ene ruimte meet 393 op 456 cm, andere 410 op 500 cm).

afbeelding van jorvbcm
Lid vanaf: 23/11/2007
87 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@dragonfly: ik moet toegeven dat ik zelf ook geschrokken ben van de kostprijs. Onze zolder is een kleine 60m2 en de totaalprijs zou ongeveer op een 2000euro komen (Alles = planken, recifloc, contact isolatie, 2x osb platen). Vooral van de prijs van de houten balken (2.5cm dik - 10 hoog en gerecht/geschaafd aan 1kant = 1.25euro/m) ben ik erg geschrokken. In totaal hebben we toch al een 300meter nodig. Uiteindelijk betekent het gebruiken van planken aan beide zijden een meerprijs van een kleine 190 euro ... .Ik vind het dat nog wel waard.

Aan opspieen heb ik ook gedacht, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dit op een snelle en goede manier te doen ... .

De RecIfloc ga ik inderdaad aanbrengen op het origineel vals plafond van het kamers daaronder. Het origneel vals plafond (soort gyproc) was rechtstreeks op de balken gevezen en komt nog stevig over. We hebben zelf een nieuw plafond gestoken via een kader van metalstuds, dus ik zie hier geen probleem in.

De recifloc wordt geleverd in dozen die we gewoon kunnen uitkappen tussen de balken. Dit bestaat ook in matten, maar die kosten aanzienlijk meer ... (check bvb: http://www.ecomat.be/) .

De kamers op zolder en het verdiep eronder gaan normaal dezelfde temperatuur hebben, daar er moet geen dampscherm/rem gestoken worden.

Op het stuk zolder waaronder de badkamer zich bevindt ga ik wel een damprem steken alvorens de recifloc aan te brengen.

De kosten voor de contact isolatie en de 2de laag OSB platen gaan we eventueel achteraf doen, als we de zolder ook effectief inrichten.

Als je het totaal iets te duur vind kan je de contactisolatie rechtstreeks op de balken aanbrengen en doorop de osb vijzen. Kokosmatten worden hiervoor regelmatig gebruikt. Geen idee van de prijs... .

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

prijs hier:

+-1300€

voor 45m² nieuwe 18/6 balken

voor 35m² 15/3 balken (voor uit te latten)

200 lm gyproc strips voor tussen de osb en balken (tegen kraken)

voor 80m² osb3 18mm

grtz

Olaf

afbeelding van jorvbcm
Lid vanaf: 23/11/2007
87 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoi Olaf,

Kan je me het principe van die gyproc strips eens uitleggen.

Is dat puur tegen het kraken (er een "dood" materiaal tussensteken) of zou dat ook beter zijn voor de contactgeluiden?

mvg

Joris

Juppiter wrote:

200 lm gyproc strips voor tussen de osb en balken (tegen kraken)

grtz

Olaf

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

dat is om hout/hout contact geluiden te vermijden

ik denk dat het dus wel degelijk het kraken zal verminderen

je contactgeluiden zoals voetstappen enzo zullen niet weggaan dat kan alleen door ontkoppeling (zoals onderlaag voor laminaat, maar nog beter door akoustische isolatie van accorub en andere merken)

en gewoon geluid tegen houden zal alleen maar lukken door isolatie tussen de balken

die gyproc strips dienen eigenlijk voor onder de gyproc metalstuds (tussen vloer een onderregel)

de houthandelaar raadde mij dit aan

3.46 euro voor 10m van 3cm breed, 5.34 euro voor 10m van 5cm breed

je zal mss nog een goedkopere versie vinden van een een minder gekend merk

grtz

Olaf

afbeelding van Juppiter
Lid vanaf: 13/03/2006
3077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Quote:
Om de vloer pas te krijgen hebben we planken aan de zijkanten van de balken geschroeft en terug 'klosjes' gestoken, die dan op hun beurt geschrankt zaten.

Die klosjes, hoe zet je die het best vast?

Met nagels vanaf de balk en zo tot in de klos (9cm nagels?)

Met nagels schuin in de klos tot in de balk (7cm nagels?)

Schuin van boven nagels zetten?

Vijzen?

Is dit doenbaar zonder nagelpistool? (Weinig plaats tussen balken)

Grtz

Olaf

afbeelding van tenk
Lid vanaf: 14/07/2007
300 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter wrote:
Quote:
Om de vloer pas te krijgen hebben we planken aan de zijkanten van de balken geschroeft en terug 'klosjes' gestoken, die dan op hun beurt geschrankt zaten.

Die klosjes, hoe zet je die het best vast?

Met nagels vanaf de balk en zo tot in de klos (9cm nagels?)

Met nagels schuin in de klos tot in de balk (7cm nagels?)

Schuin van boven nagels zetten?

Vijzen?

Is dit doenbaar zonder nagelpistool? (Weinig plaats tussen balken)

Grtz

Olaf

Klosjes zijn geschroeft met schroeven van ik denk 10cm kan het zo niet zeggen, zal het van de week eens bekijken.

Ze zijn langs onder en boven schuin geschroeft want mijn schroefmachien

ging er niet door met de planken er tegen.

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Juppiter wrote:
Quote:
Om de vloer pas te krijgen hebben we planken aan de zijkanten van de balken geschroeft en terug 'klosjes' gestoken, die dan op hun beurt geschrankt zaten.

Die klosjes, hoe zet je die het best vast?

Met nagels vanaf de balk en zo tot in de klos (9cm nagels?)

Met nagels schuin in de klos tot in de balk (7cm nagels?)

Schuin van boven nagels zetten?

Vijzen?

Is dit doenbaar zonder nagelpistool? (Weinig plaats tussen balken)

Grtz

Olaf

Bij het stuk nieuwe balkenvloer dat we voor de badkamer gebruikt hebben, zijn de klossen (='kettingen'?) op de koppen (loodrecht op de balken dus) bevestigd met schroeven 6x120 (twee stuks langs elke kant, dus 4 stuks per klos).

In ons geval (balken met H.O.H. van ong. 35 cm) ging mijn vijsmachientje er nog net tussen om recht te vijzen. Met die ribben langs twee kanten kan dat inderdaad misschien iets lastiger worden, maar dan zal het inderdaad maar schuin vijzen worden (desnoods iets langere vijzen gebruiken?).

We dachten dat mijn vijsmachientje (goedkoop modelletje van DeWalt) het niet zou trekken zonder voorboren, en hebben dat dan ook gedaan (enkel door de balken, dus niet in de kop van de klos). Achteraf gezien bleek dat het toch wel zou gelukt zijn zonder voorboren (de vijzen waren wel voorzien van Torx T30 inbus, kan wat meer kracht op gezet worden zonder doorslippen van de bit).

Nu heb ik wel zelf ook nog een vraagje over de vijzen: het vastzetten van de 'verstevigings -en uitvlakribben', hoe doe je dat? Gebruik je daarvoor iets zwaardere vijzen/bouten, genre tirefonds (en zet die dan iets verder uit elkaar), of gebruik je daarvoor meerdere lichtere vijzen, maar dan wat dichter bijeen? Alvast bedankt.