• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

houtskelet

Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij gaan binnenkort beginnen met de bouw van een houtskelet woning. Hierover heb ik nog enkele vragen?



ben je verplicht om een leidingspouw te beruiken of kan je alle leidingen wegwerken tussen de houten constructie



wat met het dampscherm langs de binnenzijde of eerder een damprem
 
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij je buitenmuren moet je een leidingspouw gebruiken, dan blijft het dampscherm intakt. bij de binnenmuren kan je dit gewoon in de muren steken...



ivm met je dampscherm: de meeste firma's hebben de volgende opbouw:

-gevelsteen/luchtspouw (al dan niet geisoleerd)

-Celitplaat tegen de buitenkant het skelet geschroefd

-skelet met isolatie

-OSB tegen de binnenkant van het skelet geschroefd

-leidingspouw

-osb/gyproc



de damprem is de osb die tegen de binnekant vh skelet geschroefd word. Deze zal je dan ook aan alle naden, kiertjes, gaatjes,... moeten afplakken met luchtdichtingstape (pro clima meestal)

daarom moet je dus ook aan de buitenmuren een leidingsspouw plaatsen, zodat je die osbplaat niet doorboort en dus een gat maakt waar je lucht langs wegkan
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Helemaal mee eens !



Je kan ook een aparte damprem tussen de osb en de constructie plaatsen, dan hoef je niet alle naden af te plakken van de osb .
 
Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
de opbouw van de buitenmuur is als volgt



9 cm gevel

3 cm luchtspouw

6 cm isolatie eurowall

dampdoorlatende , maar waterkerende polypropyleenfolie

osb plaat 11 mm

skeletmuur 14 cm met 14 cm isolatie

dampscherm

osb plaat 11 mm

gipsbeplating



goede opbouw of niet
 
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja, dat is hetzelfde als bij ons, en bij de meest gangbare en goede constructies (er zijn er die het ook durven omkeren, maar daar ben ik toch niet zo voor)

het enigste verschil is dat bij ons een Steico of Celitplaat komt tegen de buitenkant van het skelet, bij u is dat die dampdoorlatende , maar waterkerende polypropyleenfolie+osb.

denk dat dit evengoed is, onze steico is ook dampdoorlatend (langs binnen) en waterkerend langs buiten...

ook heb ik aan de binnenkant geen appart scherm, daar dient de osb voor. hiervan moeten we dan wel de naden enzo allemaal afplakken, dat moet in uw geval niet meer gebeuren...

heb je al een firma gekozen? misschien eens naar wallonie of duitstalig belgie gaan... daar wonen ze letterlijk tussen het hout, dus je mag gerust zijn dat ze hier al langer mee bezig zijn en dus verder staan. ook de prijs is een beetje goedkoper....
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
mieghem wrote:
de opbouw van de buitenmuur is als volgt



9 cm gevel

3 cm luchtspouw

6 cm isolatie eurowall

dampdoorlatende , maar waterkerende polypropyleenfolie

osb plaat 11 mm

skeletmuur 14 cm met 14 cm isolatie

dampscherm

osb plaat 11 mm

gipsbeplating



goede opbouw of niet



Eurowall bovenop een houtskelet? Zal een duur grapje worden.



Osb langs buitenkant is niet goed. Langs de buitenkant van isolatie moet een dampopen plaat of folie komen, of je hebt een aanzienlijk risico op inwendige condensatie en vervolgens houtrot.



Geen leidingenspouw -> dampscherm wordt gatenkaas. Niet doen dus.



Gipsbeplating = gyproc vermoedelijk? Kies liever voor gipsvezelplaat.



Om positief te eindigen: isolatiediktes zien er prima uit
 
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
idd, over die osb aan de buitenkant twijfelde ik ook, denk idd niet dat dit dampdoorlatend is...
 
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
112
Waarderingsscore
0
Punten
0
thomas01 wrote:
idd, over die osb aan de buitenkant twijfelde ik ook, denk idd niet dat dit dampdoorlatend is...

...net zoals die eurowall :?
 
Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
zou je de eurowall achterwegen laten of vervangen door iets anders.



hebben toch een dampdoorlatende folie langs de buitenkant.



waarom is gipsvezelplaat beter dan gyproc
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
mieghem wrote:
zou je de eurowall achterwegen laten of vervangen door iets anders.



hebben toch een dampdoorlatende folie langs de buitenkant.



waarom is gipsvezelplaat beter dan gyproc



Eurowall is een erg dure soort isolatie. Het lijkt me veel efficienter om de dikte van uw houtskelet op te drijven, en daar de relatief goedkope minerale wol dikker te nemen. Of misschien zelfs nog een stapje dikker gaan en (dure!) FJI's of Steico joists nemen en opvullen met (erg goedkope) cellulosevlokken.



De buitenste folie is dampdoorlatend, maar die zit bovenop een redelijk dampdichte osb. De regel is van binnen naar buiten steeds een stapje meer dampopen te gaan (uitzonderingen met ademende folies even buiten beschouwing)

Je loopt het risico dat er tussen de 2 lagen osb damp ophoopt. Met die extra eurowall probeert men wellicht het dauwpunt meer naar buiten te leggen, maar dit lijkt me een erg dure oplap-operatie.

Persoonlijk zou ik de buitenste osb en isolatie en folie vervangen door een houtvezelplaat die isolatie, lucht- en waterdichting in 1 is. En in sommige gevallen nog constructief meewerkt ook.



Gipsvezelplaat is veel harder en stootvaster, zoek maar eens op forum, bvb met trefwoord Fermacel.
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volledig eens met Saurus



Je kan beter de eurowall, de propyleenfolie en de buitenste osb vervangen door houtvezelplaat. Deze hebben ook een isolatiewaarde van 0.042. Zo hou je het geheel dampopen en zijn je koudebruggen ook weggewerkt mits voldoende dikte.



bv. : 2 x celit 4D 22mm = 44mm dikte of pavatex isolair van 32, 42, 52mm dikte

De celit is meer watervast dan de pavatex en iets goedkoper , 2 lagen is wel meer werk, drie lagen nog meer. :wink:



Je osb van 12mm is zeker te weinig voor constructiedoeleinden.



Ik zou hier minstens naar 15 mm gaan en liefst 18 mm. Zeker als je met houtvezelplaten werkt want deze platen hebben bijna geen draagkracht.



Leidingspouw is noodzakelijk op de buitenmuren !



Je opbouw lijkt op die van een sod die eco - huis(z)en bouwt .
 
Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
inderdaad het is een sod firma, ken jij soms aannemers in hsb wereld.
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
mieghem wrote:
inderdaad het is een sod firma, ken jij soms aannemers in hsb wereld.



Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede architect.

Laat hem/haar goede plannen en goede details tekenen, en dan kan je prijzen vragen bij verschillende aannemers en SOD's. Prijs/kwaliteit kan er alleen maar op vooruit gaan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
thomas01 wrote:
ja, dat is hetzelfde als bij ons, en bij de meest gangbare en goede constructies ....



amai, dat is druven zo een zaken schrijven







sinds een paar dagen staat hier een HSB handboek op de site, kijk daar eens in, die is wel OK
 
Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
waar kan ik dat handboek van hsb vinden?
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit handboek vind je bij : algemeen - handige links - pag.3 helemaal beneden. :mrgreen:
 
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
thomas01 wrote:
ja, dat is hetzelfde als bij ons, en bij de meest gangbare en goede constructies ....



amai, dat is druven zo een zaken schrijven







sinds een paar dagen staat hier een HSB handboek op de site, kijk daar eens in, die is wel OK





ik zie ook net dat het niet is zoals bij ons, dus toch niet zo goed :)



bij ons ist wel degelijk steicoplaat tegen de buitenkant vh skelet, en ook wel degelijk 18mm!!! OSB aan de binnenkant
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
OSB is niet steeds luchtdicht, laat staan dampdicht.

Zie site van isoproc site(proclima)
 
Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
een reactie op de opbouw van mijn eventuele bouwheer



Leidingenspouw:

Het doel van te werken met een leidingenspouw is om het dampscherm niet te doorboren om alzo geen condensatIe te veroorzaken in de skeletwand.

Aangezien wij in de spouw reeds met recticel spouwisolatieplaten werken,die tand en groef geplaatst worden en die bovendien afgetaped worden,is hier al een hoge luchtdichtheidsgraad.De kans op condensatie bij het niet plaatsen van een leidingenspouw is al heel klein.Je kan de doorboringen aan stopcontacten en schakelaars ook aftapen.Anderzijds kan je ook opteren voor zo weinig mogelijk stopcontacten en schakelaars op de buitenwanden.

Maar een leidingenspouw is altijd de beste manier om luchtdichtheid te garanderen.Bovendien heeft dit een extra invloed op het E-peil,want stilstande lucht isoleert goed.



OSB-plaat

Een osb-plaat bestaat uit watervast verlijmde groffe houtschilfers.

Dit betekent ook dat deze niet waterdoorlatend is en vochtbestendig.Toch gaan wij deze platen beschermen met een open dampscherm,zer belangrijk in de fase voorafgaand aan plaatsen spouwisolatie en metselwerk.Houtvezelplaat daarentegen gaat het vocht opslorpen.

Aangezien je met en gesloten dampscherm zit aan de binnenzijde van de wand,afgewerkt met osb-beplating,en aan de buitenzijde de watervastverlijmde osb,zie ik niet in hoe er vocht in de skeletwand terecht kan komen.De afgeplakte recticel beplating doet hier ook zijn dienst.

Het zou al en verschil zijn indien je half harde rockwoll platen in de spouw zou gebruiken.Deze zijn niet vochtbestendig.

Langs de binnenzijde van de woning doet het ventilatiesystem ook zijn werk,die doet een gecontroleerde afdrijving van de vochtige lucht.

De isolatie in de skeletwanden is niet onderhevig aan vocht.Het zou anders zijn mocht je isofloc gebruiken als isolatie in het skelet,deze is gekend voor grote vochtopname en moet dit kunnen afgeven.Bij gebruik van isofloc of houtvezelmatten gaan we bijgevolg steeds dampdoorlatende materialen gebruiken als spouwbeplating, zoals celit,pavatherm,gutex..

Wij hebben nog geen ^problemen gekend op dit vlak aangezien wij pas gaan isoleren en dichtmaken van de wanden wanneer het dak erop ligt en niet zoals collega's die hun wanden in het bedrijf maken en die bij de montage geplaagd worden met regen.Dit zorgt voor problemen.
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus als ik het goed zie sluit je het skelet op tussen 2 dampdichte schermen:

in de spouw je pur-platen, buitenblad dampdicht afgeplakte osb en op je binnenblad een damprem. :?



Met welk materiaal isoleer je in je skelet ?



Hoe gaat het vocht dat uit je constructiehout komt weg, of veronderstel je dat het gebruikte hout volledig droog is ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan