Houten plafondbalken verstevigen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van acsvd
Lid vanaf: 08/08/2014
4 berichten

Beste forumleden,

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht gebouwd in 1938.
Wij zijn van plan om de woning volledig te renoveren en een kleine uitbreiding aan te bouwen.
We proberen zoveel mogelijk zelf te doen en houden hier ook een blog van bij.
Ook zal ik hier geregeld op het forum te vinden zijn. wink
https://gelukkigindejarendertig.wordpress.com/

Momenteel hebben we het gehele huis gestript tot de ruwbouw.
Nog geen structurele afbraakwerken uitgevoerd.
De volgende taak op ons lijstje is het verstevigen van de houten balken plafonds.
Momenteel zitten er houten balken van 65 x 170 mm tussen de gelijkvloers en de 1e verdieping, alsook tussen de 1e verdieping en de zolderverdieping.
De balken zijn nog in goede staat, alleen ondergedimensioneerd zoals vroeger wel vaker gebeurde.
Wij zouden graag de vloer verstevigen zodat deze toch een stuk stijver is.
Op het forum heb ik mij al zeer goed ingelezen, alleen is elke situatie anders, dus vandaar dat ik het ook eens aan jullie voorleg zodat ik zeker de juiste oplossing kies.
Situatie is als volgt en zie ook grondplannen:
- Op gelijkvloers zijn er 2 ruimtes, de voorste ruimte heeft een tussenmuur in baksteen naar de gang, maar daar dragen de plafondbalken niet op, deze lopen door tot de andere gevel.
De overspanning is daar dus ongeveer 5,66 m van muur tot muur.
Ik vermoed wel dat de bakstenen muur iets of wat steun geeft.
In de 2e ruimte, achteraan, liggen 3 balken die doorlopen in de gang en een aantal balken die onderbroken zijn voor de trap.
Deze hebben een overspanning van circa 3,74 m.

Alle plafondbalken zijn 65 x 170mm en hebben een hart op hart afstand van 50 cm.
Op de verdieping is de situatie vergelijkbaar, met het verschil dat er daar geen tussenmuren staan.
Enkel ontbreekt in het midden van de bovenverdieping een balk.
Daar stond een bakstenen muur, die niet tot boven reikte, dus op zichzelf stond.
Links en rechts zijn daarvan dunne planken/balken gezet.
Deze zullen we sowieso vervangen.

Fotos gelijkvloers: https://imageshack.com/a/8zeM/1
Fotos van de verdieping: https://imageshack.com/a/5zeM/1
Het plafond tussen de gelijkvloers en 1e verdieping zouden we later waarschijnlijk afwerken als een verlaagd plafond en isoleren.
Qua zichtwerk moet hier dus niet teveel naar gekeken worden.
Omdat het plafond tussen 1e verdieping en zolder slechts 2,40 m is onder de balken zouden we hier graag de balken later in het zicht laten, zodat er toch een ruimtelijker gevoel is.
Dit vraagt wel een nettere oplossing.
Zelf denk ik aan volgende opties qua oplossingen:
1. Enkel kettingen plaatsen en wat is de gebruikelijke tussenafstand?
2. Tegen de balken een nieuwe balk zijdelings lijmen en schroeven zodat het geheel stijver wordt.
3. Eventueel alle planchet vloeren verwijderen en de volledige balken verstijven op manier 2, inclusief een OSB plaat bovenop en daarop terug zelfde planchet.
4. Extra balken met balkschoenen tussen de bestaande monteren.
Graag jullie advies over wat zinvol is in de deze situatie.

PS: De ruimtes boven zullen slaapkamers worden.
     De badkamer zal vermoedelijk in een aanbouwgedeelte komen.
Alvast dank.

 

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10340 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hangen de balken effectief door ? Wat komt er op de zolder ? Denk er ook aan om contactgeluiden te voorkomen..

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je zal een architect om de exacte berekening moeten vragen, maar "balkskes" van 170mm hoog voor 4m30 overspanning en HOH 50cm lijkt me magertjes. 

Om de draagkracht te verhogen zal je de balken moeten verhogen (ik zeg maar iets, naar 230mm) of extra balken toevoegen om de HOH afstand te verkleinen.

Ik hoor u graag "balkschoenen voor extra balken" zeggen, maar gaat die steen iets kunnen houden wat je er aan hangt met plug of chemisch anker? Bij mijn ouders (woning bj1920) zijn de meeste stenen redelijk "zacht" (ik denk dat er toen niet op zi hoge temperaturen baksteen gebakken werd ofzo). Als ik daar de vloer had moeten aanpakken, was opening maken en balken opleggen denk ik de enige mogelijkheid.

... uw archi zal u kunnen adviseren. 

afbeelding van koebeest
Lid vanaf: 15/08/2009
1664 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nog eentje om over na te denken: als je ver wil gaan in luchtdichting zal je rond de balkeindes ook moeten kunnen maar dan zit de bestaande vloer (die je liefst zou willen houden als ik het goed begrijp) in de weg.

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

koebeest schreef:

Nog eentje om over na te denken: als je ver wil gaan in luchtdichting zal je rond de balkeindes ook moeten kunnen maar dan zit de bestaande vloer (die je liefst zou willen houden als ik het goed begrijp) in de weg.

Mijn eerste idee is dan: luchtdichtingslaag maken tegen balk en pleisterwerk  (bv. tape rond de balk die kleeft op pleisterwerk)... wel gepruts natuurlijk... 

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Andries & Severien,

Op jullie weblog zie ik dat het om een "vrijstaande HOB" gaat (linkerzijde nog niet bebouwd).

Belangrijkste vraag in deze is: gaan jullie het bestaand volume thermisch isoleren en hoe dan (binnen- of buitenzijde)?

Verder moeten jullie eerst de balkuiteinden inspecteren op houtbederf of -rot en eventueel behandelen. Vooral de gevel aan de slagregen-zijde.

Indien jullie opteren voor binnenisolatie, zou ik een houten "binnendoos" (box in a box) maken en de draagbalken daarop laten rusten.

Hoe zien de nieuwe plannen eruit voor dit bestaand volume?

  1. Zouden jullie de ingang niet beter verplaatsen naar de zijkant? De gang aan de linkerzijde voegt niets toe qua circulatieruimte, het is eigenlijk een overdekte variante van de circulatiezone van rechtsbuiten...
  2. Hoe hoog wordt de nieuwe achterbouw? Ook twee bouwlagen?
  3. Jullie spreken van nieuwe zakelijkheid... dus qua uitzicht wordt het redelijk modern? Gaan jullie het zadeldak vervangen door een terugspringend volume met een plat dak?
  4. Aan welke EPB-vereisten moeten jullie voldoen voor het bestaand volume?
  5. Komt er beneden een nieuwe vloer?
afbeelding van koebeest
Lid vanaf: 15/08/2009
1664 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mijn eerste idee is dan: luchtdichtingslaag maken tegen balk en pleisterwerk  (bv. tape rond de balk die kleeft op pleisterwerk)... wel gepruts natuurlijk... 

 

Ik heb het gedaan zoals hier: http://passivhausrefurb.blogspot.be/2011/01/airtightness-around-existing...

Er kruipt daar veel werk en tijd in. Moest ik het opnieuw moeten/kunnen doen en een duizend euro meer hebben gehad in het begin dan had ik de balken er uit gehaald, een strijkbalk tegen de muur geplaatst (veel makkelijker af te tapen, maar weet niet of die kan verankerd worden in de muren van TS) en dan I joists ertegen.

afbeelding van acsvd
Lid vanaf: 08/08/2014
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mario_ schreef: Hangen de balken effectief door ? Wat komt er op de zolder ? Denk er ook aan om contactgeluiden te voorkomen..

De balken hangen niet door. Op de zolder zou er ook een slaapkamer komen op termijn.
Hoe zouden we best de contactgeluiden verminderen? Helemaal weg gaan ze nooit zijn met houten vloeren lijkt mij. Moet voor ons ook niet 100% weg.
Wij dachten aan tussenvloeren isoleren en tussen 0 en 1 een vrijhangend verlaagd plafond.
Tussen 1 en de zolder heb ik zelf nog niet echt over nagedacht of verder onderzocht.

afbeelding van acsvd
Lid vanaf: 08/08/2014
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tjay schreef:

Je zal een architect om de exacte berekening moeten vragen, maar "balkskes" van 170mm hoog voor 4m30 overspanning en HOH 50cm lijkt me magertjes. 

Om de draagkracht te verhogen zal je de balken moeten verhogen (ik zeg maar iets, naar 230mm) of extra balken toevoegen om de HOH afstand te verkleinen.

Ik hoor u graag "balkschoenen voor extra balken" zeggen, maar gaat die steen iets kunnen houden wat je er aan hangt met plug of chemisch anker? Bij mijn ouders (woning bj1920) zijn de meeste stenen redelijk "zacht" (ik denk dat er toen niet op zi hoge temperaturen baksteen gebakken werd ofzo). Als ik daar de vloer had moeten aanpakken, was opening maken en balken opleggen denk ik de enige mogelijkheid.

... uw archi zal u kunnen adviseren. 

We hebben sowieso al een architect ingeschakeld, heb hem omwille van tijd nog niet daarover kunnen uithoren. En dacht hier alvast ook wat achtergrond te verzamelen. Wink
Qua structuur en metselwerk is de woning wel van enige kwaliteit. We zullen dit zeker mee in het achterhoofd houden.
 

Nog eentje om over na te denken: als je ver wil gaan in luchtdichting zal je rond de balkeindes ook moeten kunnen maar dan zit de bestaande vloer (die je liefst zou willen houden als ik het goed begrijp) in de weg.

Qua luchtdichting, daar hebben we zelf nog niet over gedacht. Wat mij betreft moeten we daar ook niet extreem ver in gaan. Het blijft ook een oud huis en geen nieuwbouw.
Qua isolatie zouden we graag langs buiten de woning inpakken.
 

afbeelding van acsvd
Lid vanaf: 08/08/2014
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

Andries & Severien,

Op jullie weblog zie ik dat het om een "vrijstaande HOB" gaat (linkerzijde nog niet bebouwd).

Belangrijkste vraag in deze is: gaan jullie het bestaand volume thermisch isoleren en hoe dan (binnen- of buitenzijde)?

Verder moeten jullie eerst de balkuiteinden inspecteren op houtbederf of -rot en eventueel behandelen. Vooral de gevel aan de slagregen-zijde.

Indien jullie opteren voor binnenisolatie, zou ik een houten "binnendoos" (box in a box) maken en de draagbalken daarop laten rusten.

Hoe zien de nieuwe plannen eruit voor dit bestaand volume?

  1. Zouden jullie de ingang niet beter verplaatsen naar de zijkant? De gang aan de linkerzijde voegt niets toe qua circulatieruimte, het is eigenlijk een overdekte variante van de circulatiezone van rechtsbuiten...
  2. Hoe hoog wordt de nieuwe achterbouw? Ook twee bouwlagen?
  3. Jullie spreken van nieuwe zakelijkheid... dus qua uitzicht wordt het redelijk modern? Gaan jullie het zadeldak vervangen door een terugspringend volume met een plat dak?
  4. Aan welke EPB-vereisten moeten jullie voldoen voor het bestaand volume?
  5. Komt er beneden een nieuwe vloer?

Beste Keon,

Alvast bedankt voor je feedback!

Onze voorkeur heeft het isoleren van de buitenzijde. Geen ruimteverlies, betere aansluitingen te maken.
Enkel weten we nog niet goed wat de nieuwe gevelafwerking zou moeten worden in relatie tot de nieuwe aanbouw.

De balkuiteinden lijken ons in eerste instantie nog zeer goed te zijn. De muur aan de noordkant is reeds ontdubbeld opgebouwd, 2 maal steen van 10 met een luchtspouw van ongeveer 3 a 4 cm tussen. Dit heb ik gemerkt in de gaten in de muur van de eerste verdieping.
De zuidzijde is een volle steense muur. Aangezien dit ook de zuidzijde is heeft deze niet zwaar te verduren gehad. De westzijde is de voorgevel en daar hebben ze destijds een facadesteen voorgemetst. Nog te bekijken hoe of wat we hiermee gaan aanvangen.

Om op je vragen/suggesties te reageren:

1.De ingang aan de voorgevel hebben wij ook al in vraag gesteld. In een aantal (eigen voorontwerpen) heb ik deze ook eens in het nieuwe aanbouwgedeelte gelegd, maar elke optie heeft zijn voor en nadelen. Als onze architect eenmaal zijn start (We zijn pas gestart met samenwerken.) heeft gemaakt en zijn visie ook over het plan heeft laten gaan, dan komt daar wel de juiste oplossing uit. Wel sterk gezien trouwens! yes

2. De achterbouw zal vermoedelijk een gelijkvloers zijn (wij mogen tot 20m diep gaan op gelijkvloers) en een gedeelte zal een 1e verdieping krijgen (voor de badkamer mss?) tot een diepte van 12m.

3. Het zadeldak van het hoofdvolume zouden we graag behouden. Het aan te bouwen gedeelte (na afbraak huidige verzakte achterbouw) zouden we hier een eenvoudig volume willen aanzetten in de stijl van de jaren 30. Moeilijkste opdracht vind ik zelf om een mooie aanbouw te creeeren die aansluit bij de woning.

4. Qua EPB heb ik mij nog niet voldoende ingelicht. Zal hier eens wat over opzoeken en met de architect bekijken.

5. Alle vloeren op de gelijkvloers gaan we uitgraven en opnieuw opbouwen. Isolatie, betonvloer en afwerking. Mogelijks ergens de bestaande tegels terug recupereren.

Zoals je merkt zijn we zelf qua plannen nog in een voorstudiefase. Ikzelf heb reeds wat onderzoek gedaan naar indeling en stijlstudie, maar ik heb nu alles bij een architect neergelegd om ook zijn visie over onze woning te laten gaan. Proces blijft uiteraard te volgen op de blog.

 

afbeelding van acsvd
Lid vanaf: 08/08/2014
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

koebeest schreef:

Mijn eerste idee is dan: luchtdichtingslaag maken tegen balk en pleisterwerk  (bv. tape rond de balk die kleeft op pleisterwerk)... wel gepruts natuurlijk... 

 

Ik heb het gedaan zoals hier: http://passivhausrefurb.blogspot.be/2011/01/airtightness-around-existing...

Er kruipt daar veel werk en tijd in. Moest ik het opnieuw moeten/kunnen doen en een duizend euro meer hebben gehad in het begin dan had ik de balken er uit gehaald, een strijkbalk tegen de muur geplaatst (veel makkelijker af te tapen, maar weet niet of die kan verankerd worden in de muren van TS) en dan I joists ertegen.

Dat van die strijkbalk is wel een goede oplossing. Wie weet nemen we dit nog mee in ons proces...
Als uiteindelijk blijkt dat we alle balken gaan vervangen, dan is dit wel een goede oplossing.
Muren lijken mij voorlopig qua verankering geen probleem te vormen.

afbeelding van koebeest
Lid vanaf: 15/08/2009
1664 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

*Als* je de planken vloer gaat behouden én de balken goed genoeg zijn én je de luchtdichtheid minder belangrijk vindt én je vloer al waterpas ligt dan zou ik de balken die toch uit zicht verdwijnen door dat verlaagde plafond verstevigen door er een balk/dikke plank (met de juiste hoogte (min 1/20 overspanning) en dikte minimum 2,5 cm) tegen te verlijmen (PU lijm zoals purocol) en vast schroeven. Voor het plafond onder de zolder gaat dit niet omdat je daar de hoogte niet nog wil verlagen.

Als je elektriciteit in de muur wil slijpen tot onder de vloer zal je misschien toch de planken willen verwijderen. Hoewel het wel zal gaan als je werkt met een gatenboor voor de sleuven vlak boven en onder de vloer.

De zoldervloer in het zicht houden en niks verlagen zal ook wat planning vragen naar leidingen die vanaf de zolder komen om die uit het zicht te houden.

Terzijde, nu ik eraan denk, voor de luchtdichtheid kan je tegenwoordig ook die blauwe pasta gebruiken en rond de balkeindes smeren.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

acsvd schreef:

De balkuiteinden lijken ons in eerste instantie nog zeer goed te zijn. De muur aan de noordkant is reeds ontdubbeld opgebouwd, 2 maal steen van 10 met een luchtspouw van ongeveer 3 a 4 cm tussen. Dit heb ik gemerkt in de gaten in de muur van de eerste verdieping.
De zuidzijde is een volle steense muur. Aangezien dit ook de zuidzijde is heeft deze niet zwaar te verduren gehad. De westzijde is de voorgevel en daar hebben ze destijds een facadesteen voorgemetst. Nog te bekijken hoe of wat we hiermee gaan aanvangen.

Als je isoleert langs de buitenzijde, dan moet je op zijn minst de aanwezige luchtspouwen bovenaan luchtdicht - en als het kan, dampopen - maken. Of ze opvullen met isolatiemateriaal.

Verder is het aangewezen om bij buitenisolatie, de isolatie door te trekken tot op funderingsniveau tenzij je de muren gaat onderkappen om een thermische onderbreking (cellenbeton, foamglas, ...) te plaatsen.

Woningen met houten verdiepingsvloeren zijn eigenlijk ideaal voor binnenisolatie maar je verliest idd. wat binnenruimte.

Voor het overige zou ik toch een zeer goede kosten-baten analyse maken: de woning heeft in zijn huidige staat eigenlijk geen charme aan de buitenzijde, anders gezegd, er is weinig reden om dat te bewaren. En verder, wat is de eigenlijke waarde van de delen die je gaat overhouden? Als ik het goed begrijp, zijn dat enkel de funderingen, de bakstenen muren, de houten verdiepingsvloeren en misschien nog een deel van het dakgebinte. Wat zou dat nieuw gebouwd kosten (uitgezonderd de funderingen)? 

Vergeet niet, een oude woning die verbouwd is, blijft vaak toch een oude woning...