HEB180 laten passen in gat voor IPE180, hoe bijsnijden

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van boran
Lid vanaf: 06/08/2007
1069 berichten

Hallo,

Onze garage heeft een IPE180 die centraal het dak ondersteund. Deze moet vervangen worden om extra last van zonnepanelen aan te kunnen. 
Dit zou een HEB180 worden.
Echter om de bestaande betonbalk niet in te snijden zou deze moeten bijgesneden worden aan één kant.
​Dit is hoe het er nu uit ziet, geel is de outline van de HEB180, maar de betonnen stukken zouden niet weg mogen gehaald worden:

Ik zie nu 2 mogelijkheden. Ofwel boven de betonnen balken blijven.

Ofwel hetzelfde voetoppervlak als de IPE180 hebben onderaan.

De stabiliteitsingenieur stelt de eerste oplossing voor en hij zal wel gelijk hebben, maar de 2e oplossing lijkt mij structureel beter omdat de flens ongemoeid blijft.
Ik ben echter wel een leek, kan iemand me uitleggen waarom de eerste oplossing beter zou zijn dan de 2e? Of dat het niet echt veel zou uitmaken en de eerste oplossing structureel gemakkelijker zou zijn of iets dergelijke?

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2842 berichten
Rapporteer

Uw stab. ing. zal oplossing 1 verkiezen omdat je hiermee een groter "oplegvlak" hebt.

De kracht moet van uw stalen balk overgaan naar de betonnen balk en beton kan lang niet zo veel druk verdragen als staal (is grosso modo een factor 10). Een groter oplegvlak zal dus de krachten beter verdelen over het beton.

afbeelding van Industriebouwen
Lid vanaf: 23/03/2018
18 berichten
Rapporteer

Inderdaad verdeling van de kracht over een groter oppervlak is beter voor het beton.
​Het is ook niet gemakkelijk om de uitsnijdingen van het onderste voorstel exact zo uit te voeren. Met het inslijpen zal er in de hoek altijd net iets meer weggeslepen worden waardoor er verzwakkingen in de flens onstaan in die twee ingeslepen hoeken. In het ergste geval zou de ligger van de verzwakkingen uit kunnen beginnen scheuren.