HEB180 laten passen in gat voor IPE180, hoe bijsnijden

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van boran
Lid vanaf: 06/08/2007
1069 berichten

Hallo,

Onze garage heeft een IPE180 die centraal het dak ondersteund. Deze moet vervangen worden om extra last van zonnepanelen aan te kunnen. 
Dit zou een HEB180 worden.
Echter om de bestaande betonbalk niet in te snijden zou deze moeten bijgesneden worden aan één kant.
​Dit is hoe het er nu uit ziet, geel is de outline van de HEB180, maar de betonnen stukken zouden niet weg mogen gehaald worden:

Ik zie nu 2 mogelijkheden. Ofwel boven de betonnen balken blijven.

Ofwel hetzelfde voetoppervlak als de IPE180 hebben onderaan.

De stabiliteitsingenieur stelt de eerste oplossing voor en hij zal wel gelijk hebben, maar de 2e oplossing lijkt mij structureel beter omdat de flens ongemoeid blijft.
Ik ben echter wel een leek, kan iemand me uitleggen waarom de eerste oplossing beter zou zijn dan de 2e? Of dat het niet echt veel zou uitmaken en de eerste oplossing structureel gemakkelijker zou zijn of iets dergelijke?

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2842 berichten
Rapporteer

Uw stab. ing. zal oplossing 1 verkiezen omdat je hiermee een groter "oplegvlak" hebt.

De kracht moet van uw stalen balk overgaan naar de betonnen balk en beton kan lang niet zo veel druk verdragen als staal (is grosso modo een factor 10). Een groter oplegvlak zal dus de krachten beter verdelen over het beton.

afbeelding van Industriebouwen
Lid vanaf: 23/03/2018
18 berichten
Rapporteer

Inderdaad verdeling van de kracht over een groter oppervlak is beter voor het beton.
​Het is ook niet gemakkelijk om de uitsnijdingen van het onderste voorstel exact zo uit te voeren. Met het inslijpen zal er in de hoek altijd net iets meer weggeslepen worden waardoor er verzwakkingen in de flens onstaan in die twee ingeslepen hoeken. In het ergste geval zou de ligger van de verzwakkingen uit kunnen beginnen scheuren.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14964 berichten
Rapporteer

Is een extra balk onder de bestaande lassen geen goedkopere en handiger oplossing?

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1498 berichten
Rapporteer

Of 2 zielen , aan elke kant er tegen lassen ?
Kan er zelfs tegen dus en verlies je geen hoogte.
+1 Janus !

afbeelding van boran
1069 berichten
Rapporteer

Dat zou mogelijk wel kunnen, maar dat valt wel erg buiten de normale liggers.
Hoe weet je dan of het wel dragend genoeg is?
M.a.w  wat is de draagkracht van een IPE180 + extra ziel links en rechts?

En waar vindt je een stielman die dat zou kunnen uitvoeren? Bij voorkeur zonder mijn dak in de fik te steken.

14964 berichten
Rapporteer

Voor de berekening moet je bij je stabiliteitsingenieur  zijn.

Of bij de locale smit/constructie werkplaats die het dan ook voor je kunnen uitvoeren.

afbeelding van boran
1069 berichten
Rapporteer

Stabiliteitsingenieur werkt ook niet gratis natuurlijk. Hij is afgekomen met IPE270, HEA200 en HEB180.

Dus oplossing met extra stukken bijlassen aan de zijkant kan ik eens navragen, maar ik kan natuurlijk niet elke optie laten uitrekenen voor X aantal euros per keer.

Ik vraag me dus dan af waarom hij niet afkomt met zo iets, ofwel omdat dit niet constructief zou zijn, ofwel omdat dit niet courant gedaan zou worden.

En ik vindt op zich wel werkplaatsen die dit uitvoeren in atelier, maar als de IPE180 er eerst uit moet kan ik hem net zo goed vervangen door een andere poutrel natuurlijk. Nog niemand gevonden die dit ter plaatse zou uitvoeren.

14964 berichten
Rapporteer

Je vraagt aan de ingenieur wat  de belasting van de balk is. (dat heeft hij al uitgerekend)

Het constructie bedrijf berekent wat er nodig is en komt dat uiteraard bij jouw thuis uitvoeren.

Als die balk er uitmoet kun je beter niet aan de zonnepanelen beginnen.

afbeelding van boran
1069 berichten
Rapporteer

Enig voorbeeld van zo een constructiebedrijf die zo iets zou uitvoeren, en waarop ik zou moeten zoeken?

Na redelijk wat rondgooglen vindt ik niet direct iets, wat wil zeggen da tik waarschijnlijk op verkeerde termen aan het zoeken ben.

14964 berichten
afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1498 berichten
Rapporteer

Zorg dat je weet wat er tegen kan , kijk dan uit naar een lasser...in bijberoep desnoods.
Zeker sterk genoeg en pakken goedkoper.

afbeelding van boran
1069 berichten
Rapporteer

Regio Zingem/Oost-Vlaanderen

afbeelding van boran
1069 berichten
Rapporteer

Bedankt Janus.

Ik ben wel benieuwd waarop je gezocht hebt om dat te vinden.

Want als ik dus zelf zoek op metaalbewerking zingem, lasser zingem, constructiebedrijf zingem, vindt ik dat niet terug. Dus ik zoek op totaal verkeerde termen.

14964 berichten
Rapporteer

Ik zocht op "Zingem constructie bedrijf"  op google.es