HEB 160 poutrel plaatsen

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Riemis Glenn
Lid vanaf: 29/11/2017
2 berichten

Beste,

We hebben gezocht in het forum maar vinden niet echt een antwoord op onze vraag.
We hebben een HEB 160 poutrel gekocht van 4 m lang.
De bedoeling is hierbij om in de living het plafond te "dragen".

Situatie zoals hij nu is.
living is een ruimte van 3,6 x 7,5 m.
Op het 1e verdiep is er in het midden van deze ruimte een binnenmuur geplaatst van 9 cm dikte.
Het plafond in de living vertoond een barst over bijna de hele breedte.
Aan de ene kant is er een buitenmuur van 20 cm in snelbouw en de andere kant onze schouw waar we zopas een inox buis hebben in geplaatst.
Net voor deze buis moet de poutrel komen.
De poutrel die we gaan steken is in principe niet echt nodig, maar omdat we nog 1 kamer op het 1e verdiep, een chape van 7 - 8 cm gaan voorzien wil ik niet dat het verdiep naar onder komt.

Kan ik deze poutrel steken met een 15 cm in de draagmuur en aan de schouw een betonnen linteel van 13,5 cm die langs beide kanten op de muur van de schouw ligt?
Poutrel is ± 160 kg.
Poutrel word uit veiligheid geplaatst.
Alvast bedankt,

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
5563 berichten
Rapporteer

Uw architect zal daar kunnen op antwoorden.

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10986 berichten
Rapporteer

Uw welfsels zijn gedimensioneerd op een specifieke belasting; die belasting komt in oudere woningen typisch overeen met 6 cm chape (350kg/m2).
Bij de meeste welfsels is er daarnaast ook nog wat ruimtenaar plaatsing van muren. 

Je bent hier eigenlijk blind aan het plaatsen nu.
Een extra muur, dan nog in het midden = zwakste plek welfsel... dan ook weer 2 - 3 cm, extra chape = 33-50% extra gewicht.
De kans is reëel dat je daarmee over de voorziene belasting van de welfsels gaat.

Dat kan je oplossen door een poutrel te steken, maar niet parallel met de welfsels, wel dwars.
Als je living 3,6 x 7,5 m meet, liggen de welfsels volgens de korte richting.
Ik neem aan dat je poutrel van 4 m ook in die richting gaat liggen?

Dat die poutrel niet nodig is, is dus mogelijks wat kort door de bocht.
Weet je zeker dat de poutrel het gewicht kan dragen?
Welk gewicht dan, dat van de muur die erop staat, staat die op 1 welfsel en ga je dat welfsel ondersteunen?Opleg en nodige draagkracht ondergrond worden uiteraard bepaald door welk gewicht op de welfsel steunt!

Je kan best starten met een grondplan te tekenen, dan is er een waterkans dat er iemand hier op het forum iets kan zeggen.
Normaal moet je voor zo een berekening rond poutrel, opleg en vereisten ondergrond naar de stab ir... als die al wil helpen want de werken die je uitvoert en de mogelijke verplichting van vergunning en architect... grijze zone en discutabel, zeker als de poutrel “uit veiligheid” geplaatst wordt!

2 berichten
Rapporteer

Beste,

Dank voor de uitleg.
De poutrel word onder de muur van het verdiep geplaatst.
De muur op het verdiep staat op 1 welfsel.
Hierdoor ga ik er liefst een poutrel ondersteken voor het geval dat het toch zou zakken.
Nu de vraag is of de poutrel goed ligt als deze enerzijds 13,5 cm op een linteel ligt en anderzijds 15 cm in de muur.
Mvg,

Glenn

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1367 berichten
Rapporteer

Laat gewoon die poutrel plaatsen.....
HEB is genomen denk ik omdat deze lager is dan een HEA om ruimte te winnen in de living...
Misschien moet je er nog 2 dwarse bijsteken ...om de andere welfsels ook te steunen.
Ik DENK dat die HEB dus voldoende is.....maar pin u hier niet op vast....zeker niet als die andere 2 er ook nog aan komen. Die kunnen gerust een pak minder hoog zijn.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
11454 berichten
Rapporteer

Ik hoop dat we binnenkort nog iets mogen horen van Glenn.
Want wat jij doet vind ik helemaal niet veilig.
Heb je nu ja of nee een stabiliteitsingenieur aangesproken?
Want als die muur op die welfsel eigen initiatief is ...

1367 berichten
Rapporteer

Effen  wat meer tijd en groter scherm ...
Stond die muur van 9 cm er al?
Indien ja , dan is er al iets verkeerd gelopen bij de bouw van de woning ... tenzij ze gedurende ±  1,5  meter hoogte in ELKE laag een murfor hebben geplaatst.
Indien neen,  waarom dan geen Gyproc muurtje neer gepoot?
Komt er nog extra chape op de bestaande vloer of was er nog niks en komt deze op die welfsels?
7 cm Chape weegt inderdaad wel wat, ik vraag me echter af of het niet goedkoper zou zijn om in het geval dat er 7 cm "meer vloer" komt dat je dan niet beter gewoon netten + ijzers  had gekocht om bovenop die welfsels een beton te laten gieten...en om de -tig cm ijzers in de muur te boren (+chemisch anker) en te verbinden met ijzeren staven en netten. Wat stippen + balken in uwe living en gegarandeerd dat ge geen poutrel nodig had.

Graag enkele foto's en afmetingen van muren , bestaande vloer , alsook in welke materialen deze zijn gemaakt.
Zijn er plannen van het huis ?
Hierop kan je meteen zien welke materialen er zouden gebruikt zijn en de afmetingen.
Wie heeft b.t.w deze HEB uitgerekend voor jou?
Ik neem aan een aannemer met pakken ervaring of is dit op goed geluk?

Maak u vooral niet te ongerust: bij mij is er ook een HEB 160 gestoken van bijna 4 meter lang en daar komen nog 2 verdiepen op met betonnen vloeren en betonnen dak.
Zo' n ding kan dus gerust dat muurke dragen en nog een pak meer .
Ik heb dit laten uitrekenen en omdat onze bestaande buitenmuur 8 cm facade was en de binnenmuur snelbouw van 14 cm ( met 6 cm rotswol tussen) is er door de architect beslist om de facade af te breken tot op de fundering  +  de rotswol weg  en in de plaats is er een snelbouw tegengemetseld zodat die HEB zou steunen over de volledige breedte.

In principe moest er enkel een L aan die ene  HEB gelast worden maar omdat het 500 euro meer was voor een dubbele HEB heb ik beslist om er 2 te laten steken.
En inderdaad : best een stab.Ir aanspreken , die kunnen dit voor jou uitrekenen.
 Den dooddoener is meestal de architect die erbij komt ... 3.000 tot 5.000 euro meerkost is iets waar 98% van de verbouwers niet op staan te wachten.
Ook al is het maar om een poutrelleke bij te steken .
Ik zit zelf in een verbouwing en heb ook een architect moeten aanspreken die heel ons huis heeft uitgetekend ... was ook effen slikken toen die rekening kwam.
Maar het ging hier om een uitbreiding en dat kon niet zonder vergunning en inderdaad ... architect.

2 berichten
Rapporteer

De muur van 9 cm die stond er al als we huis gekocht hebben.
Het huis is van 1964 en deze muur stond al op de bouwplannen.
In de kamers lag er geen chape maar op de weefsel een betonlaag van ± 3 cm.
(Holle dallen) dus nu komt er chape bij omdat er een niveau verschil tussen de kamer en gang is.

1367 berichten
Rapporteer

3 cm beton heeft niks te zeggen , ik dacht dat de betonlaag op zo van die "potten en balken" minstens 5 cm moest zijn en dat ze dan ook nog ijzers bijsteken. Hoe zijn jouw welfsels  ? pot/balk of enkel betonplaat met extra beton erop ?

Heb je de indruk dat de welfsels en vooral diegene waar de muur opstaat "meegeeft" als je er druk op zet ( ik bedoel eigenlijk erop springen , maar zou niet graag hebben dat de welfsel breekt....met alle gevolgen van dien )

Maw : best om toch een stab.ir te contacteren , die gaat je de juiste raad kunnen geven en ik zie niet in waarom je dan meteen een architect er nog eens bij zou moeten nemen.

Tenslotte verander je voorlopig niets aan de stabiliteit van je huis zolang er geen extra chape op die welfsels komt. Je maakt eerder je huis steviger ...tot je chape gaat laten leggen op die welfsels natuurlijk !

Alternatief voor gewone chape : chape mix met van die isomobolletjes ? Scheelt toch weer wat in gewicht...

Wie weet is de barst er gekomen na lange tijd en door het zetten van het huis en omdat jij nu weet hebt van een muurtje op 1 welfsel en net daar waar dat muurtje staat...

Ivm het plaatsen van die poutrel ( je hebt hem nu toch reeds ) : is het een optie om aan 1 kant niet in de muur te werken maar door bvb een slof of een steun tegen de muur  te verankeren die je nadien kan wegwerken door een omkasting oid ? Ik zou er niet op rekenen dat de schouw draagkrachtig genoeg is voor een poutrel.

Liefst een foto dus van de bestaande situatie , niet elke muur kan dienen als steunmuur . 

afbeelding van handige__harry
Lid vanaf: 27/02/2014
44 berichten
Rapporteer

Je schrijft vertoont een barst over de hele lengte, vraag is was die barst er voordien ook niet?
Is die barst recent gekomen , tijdens de werken aan de schouw?
Je hebt een inox buis laten steken in die schouw, op welke manier?
Is er veel gebeurd met die schouw bv. open kappen ergens?
Hoe breed is die schouw ongeveer?
Hoe erg is die barst?
Spreken we over een barstje in de pleister?
Hoe groot was het rookkanaal, binnenkant van de schouw, zeg maar.
Spreek je over balken en potten?
Je hebt balken van 14 cm en van 19 cm?
Als ik grofweg eens reken, dan met potten van 20 cm, dan kan het best dat er al één balk toch rust op de schouw?
Dus je zou die HEB gewoon plaatsen net onder die balk die dat muurtje boven draagt.
Die 160 kg zelf is niks vergeleken met de chape en vloer die erbij komen zal maar de overige muren dragen die ook.
Wordt er bij snelbouwsteen geen betonsloef gegoten?
Veel vragen , waar de experts hier op het forum je wel kunnen helpen, denk ik.
Wat die druklaag op die potten betreft, je schrijft 3 cm, is dat gemeten vanop de pot zelf, dan zou ik niet beweren dat 3 cm niks is hoor.
Ik denk maar eens mee, want niemand kan de situatie zomaar inschatten.
Volgens mij kan die schouw nu  al meedragen.
Mvg,

Harry
ik lees dit gaarne verder

afbeelding van brouce36
Lid vanaf: 06/08/2007
128 berichten
Rapporteer

zelf met een foto heeft een stabiliteitsingenieur er last mee om u vraag te beantwoorden

luc

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
11253 berichten
Rapporteer

Een rechthoekige living met daarboven twee vierkante kamers en dus een muur midden boven de living zonder een dragende muur er onder. Een zeer veelvuldig voorkomende situatie !

Ik ben er zo goed als zeker van dat die muur niet op die ene welfsel steunt ! Onmogelijk dat men dat indertijd zo zou gemaakt hebben !

Hoe dan wel ? Als basis voor die muur is er een gewapend betonnen balk gestort boven op die onderliggende welfsel, dikte van die balk gelijk aan de dikte van de muur die er boven op is verder gemetseld, de hoogte 25 tot 50 cm.

Als je onderaan die muur wat bepleistering weghaalt dan zou je moeten merken dat daar beton achter zit, en in dat geval heeft die poutrel geen enkele zin.

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10986 berichten
Rapporteer

Wat charel zegt is inderdaad heel waarschijnlijk (was hier ook bijalle binnenmuren die parallel met de welfsels liepen). Lijkt me zeker de moeite om te bekijken en bevestigen. Een barst in het plafond hoeft daarom geen stabiliteitsprobleem te zijn.

1367 berichten
Rapporteer

Dat van die beton heb ik aan den lijve ondervonden hier in huis.....25 cm beton boven de vloer.....natuurlijk was ik beginnen boren bovenaan om mijn deurgat te maken zonder al te veel slijpwerk...

Nu komt de deur van onze 2e badkamer dus in de langste muur.....en komt deze eigenlijk uit in de living op het 1e verdiep , anders was dit in de gang geweest en kon je nog ongemerkt naar boven tenen.

Is er al actie ondernomen om te zien of er nu beton zit ja/nee ?

afbeelding van flipkos
Lid vanaf: 11/08/2011
70 berichten
Rapporteer

tjay schreef:

Wat charel zegt is inderdaad heel waarschijnlijk (was hier ook bijalle binnenmuren die parallel met de welfsels liepen). Lijkt me zeker de moeite om te bekijken en bevestigen. Een barst in het plafond hoeft daarom geen stabiliteitsprobleem te zijn.

Dat was hier exact hetzelfde. Er was wel een barst in het pleisterwerk maar verder niets. Ik meende er nog een stalen ligger onder de steken maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Het huis staat er al 70 jaar en heeft zijn zetting al gehad.