chemisch verankeren

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ronaldo
Lid vanaf: 27/04/2006
16 berichten

Ik moet weldra een stalen kolom chemisch verankeren met 4 bouten van 12 mm.

Kan iemand mij uitleggen hoe hieraan te beginnen of wat de juiste volgorde is?

Reacties

afbeelding van tony goossens
Lid vanaf: 14/03/2006
457 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ronaldo wrote:
Ik moet weldra een stalen kolom chemisch verankeren met 4 bouten van 12 mm.

Kan iemand mij uitleggen hoe hieraan te beginnen of wat de juiste volgorde is?

ik dacht: gaten boren, goed uitblazen en ontdoen van los stof en gruis, 2 componentenlijm erin spuiten en schoef erin steken (zo staat het toch op de Hilti catalogus)

Wacht nog even af, er zijn misschien mensen met meer ervaring in deze dingen

afbeelding van svenny007
Lid vanaf: 09/07/2006
100 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ronaldo wrote:

ik dacht: gaten boren, goed uitblazen en ontdoen van los stof en gruis, 2 componentenlijm erin spuiten en schoef erin steken (zo staat het toch op de Hilti catalogus)

Wacht nog even af, er zijn misschien mensen met meer ervaring in deze dingen

bijna juist

gaten boren goed uitblazen zeefplug er in steken en het dopje ervan openen dan de chemishe ankering er in spuiten goed vol dan het dopje van de zeefplug er terug op klikken en dan bout er in kloppen en zien dat je niet door de plug klopt .

waarschijlijke boren met een boor van 16 en dan een hulsplug 16/13 gebruiken

afbeelding van Germar
Lid vanaf: 16/06/2006
469 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

gaten boren

met borsteltje stof uithalen

goed uitblazen

ev. nog met borsteltje en uitblazen

lijm erin spuiten (zien dat er overal in het gat genoeg zit)

schroef erin steken ( beetje mee draaien en op en af zodat lijm overal zit)

hangt er ook van af welk merk je gebruikt

hilti is goed maar still is beter

afbeelding van ronaldo
Lid vanaf: 27/04/2006
16 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Germar wrote:
gaten boren

met borsteltje stof uithalen

goed uitblazen

ev. nog met borsteltje en uitblazen

lijm erin spuiten (zien dat er overal in het gat genoeg zit)

schroef erin steken ( beetje mee draaien en op en af zodat lijm overal zit)

hangt er ook van af welk merk je gebruikt

hilti is goed maar still is beter

Zijn dit specifieke bouten voor chemische verankering die ik moet gebruiken?

Mvg

afbeelding van Germar
Lid vanaf: 16/06/2006
469 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

neen je kan gewoon schroefdraad staaf nemen

afzagen op lengte en een gewone moer met rondel op plaatsen

afbeelding van marnix van glassmetal
Lid vanaf: 10/03/2006
5368 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

svenny007 wrote:
ronaldo wrote:

ik dacht: gaten boren, goed uitblazen en ontdoen van los stof en gruis, 2 componentenlijm erin spuiten en schoef erin steken (zo staat het toch op de Hilti catalogus)

Wacht nog even af, er zijn misschien mensen met meer ervaring in deze dingen

bijna juist

gaten boren goed uitblazen zeefplug er in steken en het dopje ervan openen dan de chemishe ankering er in spuiten goed vol dan het dopje van de zeefplug er terug op klikken en dan bout er in kloppen en zien dat je niet door de plug klopt .

waarschijlijke boren met een boor van 16 en dan een hulsplug 16/13 gebruiken

Svenny als het volle steen is of beton is er geen enkele reden om een zeefhuls te gebruiken integendeel.

Hilti / Still/ Fisher / Spitt / Wurth het zijn allemaal even goede producten.

Gezien onze kameraad waarschijnlijk geen special pistool heef tkan ik hem alleen maar aanraden om ofwel Fisher technic (makkelijkst terug te vinden bij de DHZ) of Spitt te kopen. Beide merken hebben cartouches die passen op een gewoon silicone pistool.

Bij een M12 mag de maximum diameter 18 mm zijn en moet de verankeringsdiepte minstens 90 mm zijn.

OPGEPAST: de eerste paar centimeter pasta die uit de tuit komen MAG JE NIET GEBRUIKEN. Deze pasta is niet volledig vermengt en zal dus geen uitharding of aanhechting hebben of krijgen. Je moet een volledig egale kleur krijgen alvoorens dez ein te spuiten

Bij dergelijke verbindingen is het onnodig om de later te plaatsen moeren aan te draaien tot ge er een rooie kop van krijgt. Vast is vast en anders gaat men de verbinding onnodig belasten op trekkracht.

Laat gemorste 2 compomortel liggen tot hij volledig is uitgehard. Opkuisen terwijl het product nog zacht is is hopeloos en verhoogd de kans op vlekken.

Let op er zijn 2 types van chemische verankering. De ene staat hierboven de andere is met speciale capsules en of zakjes maar is niet diret geschikt voor de dhz-elver.

Laat uw spuit niet liggen. Het uihardingsproces begint direct en als je niet voortwerkt dan is het al na een kwartier finito basta !!!!.

afbeelding van svenny007
Lid vanaf: 09/07/2006
100 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

en pik er een koude dag uit Smile

een tijdje geleden een zware kast moeten ophangen met 6 bouten terwijl we

et laatste gat aan het volspuiten waren vas het eerste al opgedroogd.

was wel putteke zomer en 36 graden binnen dus binnen de 2 minuten

uitgehard

die tijden staan normaal op de bus ook en verschilt van merk tot merk.

@ marnix

meestal gebruiken wij een zeefplug omdat er meestal een spouw in de muur is en de voorste steen maar +- 8 cm dik is en in snelbouw gebruiken we ook zeefpluggen.

als het in echt volle steen is of in beton gebruiken we die niet

afbeelding van ronaldo
Lid vanaf: 27/04/2006
16 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

svenny007 wrote:
en pik er een koude dag uit Smile

een tijdje geleden een zware kast moeten ophangen met 6 bouten terwijl we

et laatste gat aan het volspuiten waren vas het eerste al opgedroogd.

was wel putteke zomer en 36 graden binnen dus binnen de 2 minuten

uitgehard

die tijden staan normaal op de bus ook en verschilt van merk tot merk.

@ marnix

meestal gebruiken wij een zeefplug omdat er meestal een spouw in de muur is en de voorste steen maar +- 8 cm dik is en in snelbouw gebruiken we ook zeefpluggen.

als het in echt volle steen is of in beton gebruiken we die niet

Het zou zijn om een ijzeren kolom te bevestigen in mijn betonnen vloerplaat. Dus geen zeefplug !

@Marnix

max. 18mm voor het gat , maar hoeveel is het min, of het ideale?

Bedankt voor de reacties!

afbeelding van marnix van glassmetal
Lid vanaf: 10/03/2006
5368 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ronaldo wrote:
svenny007 wrote:
en pik er een koude dag uit Smile

een tijdje geleden een zware kast moeten ophangen met 6 bouten terwijl we

et laatste gat aan het volspuiten waren vas het eerste al opgedroogd.

was wel putteke zomer en 36 graden binnen dus binnen de 2 minuten

uitgehard

die tijden staan normaal op de bus ook en verschilt van merk tot merk.

@ marnix

meestal gebruiken wij een zeefplug omdat er meestal een spouw in de muur is en de voorste steen maar +- 8 cm dik is en in snelbouw gebruiken we ook zeefpluggen.

als het in echt volle steen is of in beton gebruiken we die niet

Het zou zijn om een ijzeren kolom te bevestigen in mijn betonnen vloerplaat. Dus geen zeefplug !

@Marnix

max. 18mm voor het gat , maar hoeveel is het min, of het ideale?

Bedankt voor de reacties!

Staat meestal vermeld op de verpakking van de 2 compo. Voor M12 in volle beton neem ik 16 mm. Let op !!!!!!! Verse beton en 2 compo mortel of chem verankering ? dat gaat niet samen. Beton moe ttoch wle een maandje oud zijn alvoorens je deftig kan verankeren

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het is al even geleden dat er op dit onderwerp nog een post is geweest, maar 'k wou toch even nog eens mijn kans wagen om iets te vragen over de keuze van het chemisch anker.

De bedoeling is om een houten balk (6.5x180) aan een (steense) muur te bevestigen, om hieraan dan via metalen balkdragers (vastgemaakt met tirefonds) balken te bevestigen met de bedoeling een houten roosteringsvloer op te bouwen.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar het geschikte chemisch anker. Het echte 'pro' spul kom je niet snel tegen in de gewone DHZ-zaken en aanverwanten, maar misschien heb ik dat niet nodig (gezien daar dus meestal ook eens speciaal pistool voor nodig is).

Wat ik tot nu toe al tegengekomen ben in het DHZ-circuit zijn 'Novatech 2-K Mix 7' en Soudal. Het produkt van Novatech is echter een stuk duurder dan dat van Soudal (meer dan 35 euro, t.o.v. iets van een 10 euro).

Kan er me iemand een mogelijke verklaring geven wat hiervan de reden kan zijn?

Het anker van Soudal bestaat uit vinylesters, dat van Novatech weet ik niet (als het epoxy zou zijn, is dit misschien een verklaring van het prijsverschil?). Als ik het goed voorheb zijn ankers op basis van epoxy, nog net iets beter (steviger?) dan die op basis van vinylesters?

Wat me ook opviel was de diameter van het te boren gat (bij volle steen): voor draadstang M12 zou dit bij Soudal (en nog een paar andere fabrikanten, waaronder Fischer) moeten geboord worden met 14 mm, bij Novatech dient er geboord te worden met 18 mm, wat me toch vrij veel lijkt. Is het echt nodig om zo groot te boren (is ook wel beetje omdat ik geen 18 mm boor heb, maar kan ik wel aangeraken natuurlijk)?

En nog een laatste vraagje: de meeste fabrikanten spreken van montage van de last, nadat de ankerstangen geplaatst zijn en het anker uitgehard is. In mijn geval zou ik echter liever met 'doormontage' werken, waarbij ik mijn balk natuurlijk ondersteun tot uitharden van het anker (m.a.w. gaten boren in balk en muur, gaten vullen met anker, balk snel terugplaatsen en draadstangen door de balk heen in de muur steken). Kan het zijn dat niet alle ankers zich hiertoe lenen, of dat er dan wel met een iets grotere diameter moet geboord worden? Alvast bedankt.

afbeelding van KH
Lid vanaf: 28/12/2006
699 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

eventueel van toepassing.

ik heb dezelfde vloeropbouw gedaan (op zolder voor een slaapkamer). dacht ook de balk aan de muur met chemische ankers te bevestigen. uiteindelijk heb ik het gewoon met om de 50cm twee tirefonds (met gewone plug) aan de muur gehangen. vloer hangt mooi vast.

afbeelding van Flippie
Lid vanaf: 21/11/2006
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

KH wrote:
eventueel van toepassing.

ik heb dezelfde vloeropbouw gedaan (op zolder voor een slaapkamer). dacht ook de balk aan de muur met chemische ankers te bevestigen. uiteindelijk heb ik het gewoon met om de 50cm twee tirefonds (met gewone plug) aan de muur gehangen. vloer hangt mooi vast.

Hallo KH, alvast bedankt voor je reactie. Goeie pluggen en stevige tirefonds, lijkt me inderdaad ook wel haalbaar.'k Lig nu alleen wel al met een 5 tal meter draadstang M12 klaar... Maar misschien moet ik die optie van jou zeker openhouden.

Andere reacties over chemische ankers zijn natuurlijk nog steeds welkom.

afbeelding van Kenny
Lid vanaf: 12/07/2006
1079 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hmmz

wij hebben onze pilaar vastgezet met keilbouten van 14 meen ik (4 onder en 2 boven (mits kruising poutrel.)

Natuurlijk in een slof van beton Wink

afbeelding van stonebiker
Lid vanaf: 06/01/2007
3255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Moest je het nog niet weten de term "chemisch verankeren" wil gewoon zeggen; vastlijmen/vastplakken...

Bij mij is er eerst staal in het beton gegoten en de stalen kolommen werden hierop gelast!

afbeelding van ivan de natuursteenman
Lid vanaf: 11/03/2006
1788 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik kan u prof. chemische verankering bezorgen(pistool kan u gebruiken).