Maximum isoleren.

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van WimGent
Lid vanaf: 22/03/2018
58 berichten

Beste bouwers, verbouwers en specialisten,

Ik wil mijn nieuw te bouwen woning maximum isoleren, binnen de mogelijkheden van de bouwplannen.
Voor muren vond ik de volgende isolatiematerialen:
- Kooltherm K108, λ = 0,018 W/mK
- Eurowall Xentro λ = 0,019 W/mK
- Bauder spouwpirplus λ = 0,022 W/mK
Volgens de gebruiksaanwijzing van de producenten moet je de isolatieplaten met een spouw van 2 tot 3 cm plaatsen en liefst in 2 lagen, geschrankt geplaatst en afgeplak.
Afhankelijk van de producent zijn er verschillen.
Volgens het bouwplan heb ik 13 cm spouw.
Aangezien ik dat nogal weinig vind, wil ik isoleren met een zo laag mogelijke λ.
Dus waarschijnlijk kooltherm of Xentro.
1. Zijn er nog betere PUR of PIR isolatiematerialen?
2. Kan ik beter isoleren met andere materialen?
3. De spouw volledig vullen met isolatiematerialen, is dat verstandig?
Bouwgroeten,

Wim.

 

 

Reacties

afbeelding van leiepisser
Lid vanaf: 20/02/2016
349 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kooltherm K108 is geen PUR of PIR, maar resolschuim.

De inhoud van bovenstaand bericht kan na het plaatsen gewijzigt zijn door derden. Bijgevolg wijs ik alle verantwoordelijkheid voor de volledige en/of gedeeltelijke inhoud ervan af.

afbeelding van WimGent
Lid vanaf: 22/03/2018
58 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Leiepisser schreef:

Kooltherm K108 is geen PUR of PIR, maar resolschuim.

 

 

Klopt!

 

Ik had mijn eerste vraag dus beter als volgt geformuleerd: Zijn er nog betere PUR, PIR of resolschuim isolatiematerialen?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7105 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

WimGent schreef:

Leiepisser schreef:

Kooltherm K108 is geen PUR of PIR, maar resolschuim.

 

 

Klopt!

 

Ik had mijn eerste vraag dus beter als volgt geformuleerd: Zijn er nog betere PUR, PIR of resolschuim isolatiematerialen?

Bwah, dat vraag je toch exact onder

2) Kan ik beter isoleren met andere materialen?

Geen idee wat die resol-opmerking hier tussen kwam doen... 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13200 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik begrijp de werkwijze niet goed.

De woning moet nog begonnen worden,  je wilt terecht maximaal isoleren en toch is er slechts een spouw van 13 cm getekend.

In plaats van te zoeken naar een materiaal dat binnen die 13 cm het meest isoleert is het toch veel logischer dat je de spouwbreedte gewoon groter voorziet !

Als je maximaal wilt isoleren dan moet de architet daar zijn plannen op voorzien of de aannemer instrueren dat hij de binnenspouwbladen 5 cm naar binnen opschuift.

Dertien cm blijft in deze tijd maar minnetjes, zelfs met de beste isolatie en zeker als je nog eens een luchtspouw moet aftrekken.

Is de architect niet mee met uw idee van maximaal isoleren misschien ?

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
25639 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kapitalist, zo een dure isolatie gebruiken

spouw + stenen is samen dus ruim 40 cm dik

als je deze vult met cellulose, houtwol, rotswol, glaswol heb je minstens evengoed geïsoleerd voor veel lagere prijs.

 

afbeelding van WimGent
Lid vanaf: 22/03/2018
58 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Charel schreef:

De woning moet nog begonnen worden,  je wilt terecht maximaal isoleren en toch is er slechts een spouw van 13 cm getekend.
 

 

Hé Charel, ik wist dat deze opmerking zou komen, niettegenstaande mijn bericht duidelijk is: "Ik wil mijn nieuw te bouwen woning maximum isoleren, binnen de mogelijkheden van de bouwplannen."

 

Maar hoe dan ook heb je gelijk(uiteraard!) en ik ben ook van plan een paar cm meer spouw te voorzien.

De vragen blijven natuurlijk wel: op welke manier en met weke materialen haal ik het beste resultaat?

afbeelding van WimGent
Lid vanaf: 22/03/2018
58 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Stefan schreef:

kapitalist, zo een dure isolatie gebruiken

spouw + stenen is samen dus ruim 40 cm dik

als je deze vult met cellulose, houtwol, rotswol, glaswol heb je minstens evengoed geïsoleerd voor veel lagere prijs.

 

 

Wat bedoel je eigenlijk?

Als ik de spouw vul met cellulose, houtwol, rotswol, glaswol zal het wel goedkoper zijn, dat is duidelijk, maar evengoed zal dat toch niet zijn, die isolatiematerialen halen toch geen λ = 0,018 W/mK?

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2046 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wim,

Staar u niet blind op de λ-waarde! Massa speelt ook een heel belangrijke rol!

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je nog voldoende massa hebt aan de buitenzijde (gevelmuur).

Schets eens de volledige muuropbouw die je in gedachte hebt... 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13200 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Die muuropbouw kan ik wel raden hoor: gewoon het klassieke systeem van een binnenspouwblad in baksteen, een (te smalle) spouw met (te weinig) isolatie, een paar cm lucht en weer een baksteen die ditmaal structureel in feite niet nodig is maar enkel uit gewoonte wordt genomen (we vinden dat mooi en het ziet er degelijk uit).

En dus heb je bij een muurdikte van 40 cm enkel 10 cm die isoleert terwijl je dat met de volle 40 cm zou kunnen doen. Het is wellicht dat wat Stefan bedoelde.

 

afbeelding van WimGent
Lid vanaf: 22/03/2018
58 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

Wim,

Staar u niet blind op de λ-waarde! Massa speelt ook een heel belangrijke rol!

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je nog voldoende massa hebt aan de buitenzijde (gevelmuur).

Schets eens de volledige muuropbouw die je in gedachte hebt... 

Hé Keon.

Bedankt voor je reactie!

Mijn muur is(voorlopig) 40 cm: 9 cm Gevelsteen - 13 cm spouw - 16 cm binnenmuur - 2 cm pleister.
Ik vind die 13 cm veel te weinig en zal dat waarschijnlijk met enkele cm vergroten.

Leg eens uit wat je bedoeld met voldoende massa aan de buitenmuur a.u.b.. Ik ga hier bijleren, super!

 

 

afbeelding van MarcMarc
Lid vanaf: 20/10/2012
736 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

WimGent schreef:

Keon schreef:

Wim,

Staar u niet blind op de λ-waarde! Massa speelt ook een heel belangrijke rol!

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je nog voldoende massa hebt aan de buitenzijde (gevelmuur).

Schets eens de volledige muuropbouw die je in gedachte hebt... 

Hé Keon.

Bedankt voor je reactie!

Mijn muur is(voorlopig) 40 cm: 9 cm Gevelsteen - 13 cm spouw - 16 cm binnenmuur - 2 cm pleister.
Ik vind die 13 cm veel te weinig en zal dat waarschijnlijk met enkele cm vergroten.

Leg eens uit wat je bedoeld met voldoende massa aan de buitenmuur a.u.b.. Ik ga hier bijleren, super!

 

 

Pas op, Keon baseert zich hier op een studie in Zwitserland waarbij een isolerende massieve steen is gebruikt. Door zoninval op zuidelijke gevels wordt de steen opgewarmd en geeft die warmte maar langzaam af waardoor de gemiddelde temperatuur van de muur hoger is en daardoor het energieverlies lager. In Zwitserland zijn er in de winter meer uren zonlicht dan in belgië. Daarnaast is de isolatiewaarde van die steen relatief hoog.

Het gaat dus om het dynamisch gedrag van buitenmuren op zoninval t.g.v. de effecten van innertie. 

Op basis hiervan zie je de adviezen van keon voorbijkomen die zegt dat er meer is dan alleen isolatiewaarde wat op zich klopt. Echter, de situatie wat zoninval in België is onvergelijkbaar, het heeft alleen effect op de muren op het zuiden en het effect op oost en west is marginaal.  

Ik zou het ter kennis aannemen wanneer je voor een massieve muuropbouw gaat met porotherm of cellenbeton en anders snel weer vergeten.

Massa aan de binnenkant is veel belangrijker vanuit comfortoverwegingen omdat temperatuurschommelingen gedempt worden (innertie).

Verder ben ik wel eens dat je je niet blind moet staren op de isolatiewaarde. Je moet het in het geheel bekijken op basis van totale energieverlies. Het beste kan je gewoon een energieverliesberekening maken van de gevelvlakken, ramen en dak zodat je gevoel krijgt wat het effect is van meer isolatie en de bijbehorende kosten bij de bouw en gedurende de levernsduur (verwarming/koeling).

Je kan dan verstandiger keuzes maken. Om maar ter illustratie een  voorbeeld te noemen, van een u-waarde van 0,2 naar 0,167 (rc van 5 naar rc van 6) door duurdere isolatiematerialen met een lagere lambdawaarde kan duizenden euro's extra kosten terwijl maar een deel van het energieverlies door de gevels gaat en de energiebesparing redelijk gering is (stel 3000 graaddagen dan is de besparing maar 2,4kWh energieverlies per jaar per m2  bij rc5 -> rc=6). Die duizende euro's zou je ook kunnen aanwenden voor beter isolerend glas/kozijnen of door een geothermische warmtepomp die een hogere COP haalt dan een luchtwarmtepomp. Of nog goedkoper, door extra PV (1 paneel per 100m2) met als kanttekening dat PV in de winter weinig opbrengt. Uiteindelijk gaat het om het netto energieverbruik dat je in eerste instantie beperkt door de isolatieschil tot het moment dat het interessanter is omdat in de installatiehoek te zoeken. Daar zijn kantelpunten voor te berekenen die weer afhangen van de inschatting van de ontwikkeling van de energieprijzen.

Kortom, bekijk het integraal.

CENSUUR is ***

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2046 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Met "voldoende massa aan de buitenzijde" moet je denken aan oude kastelen en burchten... in de zomer is het daar altijd koeler en in de winter altijd warmer dan buiten. Hoe dikker de muren, hoe constanter de binnentemperatuur (zonder verwarming of koeling). In het meest extreme geval zal je de jaarlijks gemiddelde temperatuur in België behalen (ca. 11°C).

Massa tempert dus de temperatuursverschillen.  In de praktijk is een gevel onderhevig aan de dag/acht cyclus waarbij de temperatuur dus constant varieert en de buitenmassa zal dit temperatuursverschil aftoppen en uitstellen. In de zomer letten we daar hard op (Faseverschuiving en Amplitude-demping) maar in de winter speelt dit evenzeer.

Daarbij komt nog dat (rode/donkere) baksteen zeer goed de zonnestraling kan opslaan als warmte. Zo kan een bakstenen muur in de winterzon +35°C worden terwijl de buitentemperatuur op 10°C blijft hangen. En die opgeslagen warmte kan een bakstenen muur meenemen tot diep in de nacht... dit versterkt dus het temper-effect van een buitenmuur.

Mooie voorbeelden hiervan:

Een goede muur bestaat dus uit de ideale mix van massa en warmtegeleiding. Dit geldt ook voor isolatiemateriaal... het is dus beter te kijken naar een materiaal met voldoende dichtheid en met een goede soortelijke warmte en pas dan naar één met een extreem lage lambda. Staar u daarom ook niet blind op de u-waarde van 0,24W/m².K... als je die weet te halen is het OK. Die u-waarde houdt immers geen rekening met de massa-effecten en de zonnewinsten.

Zo zijn volgende materialen in dat opzicht te verkiezen:

  • Minerale wol met hoge dichtheid (70kg/m³ of meer).
  • Houtvezelplaten met hoge dichtheid (gaat tot 270kg/m³)
  • Cellenbeton (vanaf 140kg/m³)

In uw geval zou je ook kunnen overwegen om de binnenmuren op te trekken in Cellenbeton...

Wat de spouwbreedte betreft: een spouw van 25 à 30mm geeft u de beste thermische weerstand. De spouw volledig opvullen kan ook maar dan moet je vochtbestendig isolatiemateriaal hebben vanwege de potentiële regendoorslag en een vorstbestendige gevelbaksteen. Houtvezel als isolatiemateriaal valt hierdoor af vrees ik. 

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
25639 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

WimGent schreef:

Stefan schreef:

kapitalist, zo een dure isolatie gebruiken

spouw + stenen is samen dus ruim 40 cm dik

als je deze vult met cellulose, houtwol, rotswol, glaswol heb je minstens evengoed geïsoleerd voor veel lagere prijs.

 

 

Wat bedoel je eigenlijk?

Als ik de spouw vul met cellulose, houtwol, rotswol, glaswol zal het wel goedkoper zijn, dat is duidelijk, maar evengoed zal dat toch niet zijn, die isolatiematerialen halen toch geen λ = 0,018 W/mK?

Houtskelet 30 cm vullen met goede isolatie, dat bedoel ik

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7105 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan schreef:

kapitalist, zo een dure isolatie gebruiken

bwa, volgens de informatie die ik gekregen heb kan je een klassieke muur volledig geplaatst krijgen voor de prijs van de materialen van een HSB (met eenzelfde afwerking uiteraard: ook gevelstenen of ook crepie of...)

De isolatiewaarde bij HSB zal wel stukken beter zijn voor dezelfde muurdikte, maar dat is dan weer wat anders. En misschien ook iets gezonder/milieuvriendelijker materialen.

 

In uw geval zou je ook kunnen overwegen om de binnenmuren op te trekken in Cellenbeton...

Dat vind ik een interessante piste. 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Tomvdw
Lid vanaf: 28/06/2017
208 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In uw geval zou je ook kunnen overwegen om de binnenmuren op te trekken in Cellenbeton...

Dat vind ik een interessante piste.

 Hoe zit het met cellenbeton en achteraf wat ophangen in je muren? Bij snelbouw weet ik dat pluggen het meeste wel houden. Anders een chemisch anker erin. Is dat bij cellenbeton ook zo?

Bijvoorbeeld een hangkast onder de televisie, televisie op uittrekbare arm (40cm), hangkasten keuken, ...

Ik worstel ook met de keuze tussen klassieke snelbouw, spouwmuur en gevelsteen of geisoleerde snelbouw/cellenbeton, spouwmuur en gevelsteen.