Luchtdichtheid: polymeerpasta tussen betonplaat en binnenmuur

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van windsor
Lid vanaf: 13/10/2010
45 berichten

Ik zou een polymeerpasta Soudatight tussen de betonplaat en de binnenmuur uit snelbouwsteen smeren, dit ter verbetering van de luchtdichtheid.
- Moet je dit zowel op het gelijkvloers als de verdieping doen?
- Moet je dit rondom rond smeren of enkel waar elektrische/water leidingen overgaan van de muur naar de vloerplaat?
- Op het gelijkvloers, hoe hoog smeer je die pasta? Tot net onder de waterkering of is het het voldoende als de hoek tussen vloer en muur afgedicht is?
- Verder zou ik ook alle gaten waar de waterleiding door de binnenmuur komen, voor de kranen + alle doorboringen van de vloerplaat naar de kelder doen, is dit voldoende?

Reacties

afbeelding van melvin wante
Lid vanaf: 26/11/2017
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ben nu ook zelf bezig met de luchtdichtheid van mijn nieuwbouwwoning en ben hier zelf al zo veel mogelijk info gaan opzoeken, tot nu toe ben ik uitgekomen bij filmpjes die je eens kan googlen van blowerdoor liquid brush is eigenlijk ook een blauwe polymeerpasta die je overal met een verfborstel kan aanbrengen en met de instructiefilmpjes laten ze duidelijk zien tot waar en hoe je het blauwe spul moet aanbrengen, tegen je binnenmuren van aan de binnenmuur een 3 cm over de vloer en over de vochtwerende zijde max. een halve snelbouwsteen heb ik gezien.
Dit is denk ik omdat je bij get beplaasteren maar beplaastert tot waar de vloeropbouw komt en ook ter voorkoming van vocht dat langs je plaaster opstijgt.
Volgende week komt er bij mij op de werf een vertegenwoordiger langs die mij gaat uitleggen op welke punten ik nog moet letten zoals doorvoeren van leidingen en het luchtdicht maken van gaten en de ramen.
Hij gaat ook nog een berekening maken hoeveel ik ervan ga nodig hebben, hopelijk niet te veel want het spul is ook niet zo goedkoop, maar wel makkelijker aan te brengen dan tape.
Als die vertegenwoordiger is geweest post ik nog wel is wat je moet doen wat de leidingen betreft.

afbeelding van levud
Lid vanaf: 13/08/2015
484 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoe wij het gedaan hebben (resultaat van online zoekwerk en logisch nadenken):

- Overgang buitenmuren en vloerplaat: minimum 10cm op de vloerplaat en een paar cm hoger dan waar uw pleisterwerk gaat komen (zodat er een klein beetje overlap is). In de praktijk dus iets hoger dan waar uw diba zit. Wij hebben dit zowel boven als beneden gedaan.
Ook de 1e halve meter waar een binnenmuur aansluit op een buitenmuur meegenomen.

- Overgang tussen plafond en buitenmuur hebben we ook meegenomen, hier gewoon de breedte van de borstel. Dit is gedaan omdat er op die plaats vaak haarscheuren ontstaan in het pleisterwerk en de luchtdichting daar dus onderbroken wordt.

- Overal waar buizen/kabels uit de muur/vloer kwamen: 1st een soort mortelbrug maken zodat uw buizen bedekt zijn en dan schilderen ofwel met EPDM/tape gewerkt (vooral bij afvoerbuizen en dakdoorvoeren).

- Achter een betonplex waar collectoren op kwamen (en geen pleisterwerk zit)

- Na plaatsing schrijnwerk: +/- 0.5 à 1cm op het schrijnwerk en dan tot op de snelbouw zodat er terug aansluiting is met het pleisterwerk.

PS: grotere gaten eerst opvullen met iets (bv.: PUR schuim) en dan overschilderen.

Succes! Je zal er wel wat uurtjes mee bezig zijn wink

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6017 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

melvin wante schreef: tegen je binnenmuren 

Dat zal toch wel niet kloppen. Enkel de buitenschil heeft te maken met luchtdichtheid. Binnen de schil is luchtopenheid zelfs een must om de ventilatie haar werk te laten doen (spleten onder de deuren bvb). Dus smeren enkel aan buitenmuren.

Tenzij je het binnenspouwblad van de buitenmuren bedoelt...

 

De sleuven die je maakt voor bvb elektra/water/CV worden afgedicht door pleister en/of cementering, daar hoef je je geen zorgen over te maken, maar het is wel zo handig als je eerst sleuven maakt en dan pas gaat smeren. Alles wat samenplakt van die smurrie is moeilijker werken met slijpschijf en beitel achteraf.
Omdat de achterkant van het gat waar je de potjes in steekt meestal niet perfect dichtgesmeerd is kan je ook kiezen voor luchtdichte potjes. Of die gaten voorbehandelen met smeerpasta / gips / ...

Doorvoeren naar buiten de schil moet je wel afdichten (bvb met pasta). Dit kan bvb als de technische ruimte buiten het beschermde volume valt, of in de kelder zit bvb. Maar dan heb je bijkomende problemen: want er zal zeer veel koude en tocht via de elektriciteitsbuizen en schakelaars/stopcontacten naar binnen komen. Dan moet je elke elektriciteitsbuis afzonderlijk gaan dichtspuiten.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Sceppi
Lid vanaf: 22/05/2015
72 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb nog een overschot blowerproof liquid brush liggen dat zeker nog goed is. Pot is nog voor 60%  vol schat ik. Ik heb er toen ongeveer 70€ voor betaald. Ik wil de pot wel weg doen voor een 20€. Wel af te halen (omgeving NO Antwerpen).

Ik vond deze blowerproof liquid zeer eenvoudig werken en haalde er een heel goed resultaat mee.

Stuur maar een pm indien interesse. ideaal als je eens wil proberen zonder direct al te veel geld uit te geven.

afbeelding van Jan1972
Lid vanaf: 21/08/2015
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mij werd verteld om de binnenmuren, die aansloten op de buitenmuren, mee te nemen voor 1 meter.

hier zowel vloeraansluiting als plafond meegenomen. Zeker belangrijk wanneer je met een vals plafond werkt.

afbeelding van melvin wante
Lid vanaf: 26/11/2017
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

levud schreef:

Hoe wij het gedaan hebben (resultaat van online zoekwerk en logisch nadenken):

- Overgang buitenmuren en vloerplaat: minimum 10cm op de vloerplaat en een paar cm hoger dan waar uw pleisterwerk gaat komen (zodat er een klein beetje overlap is). In de praktijk dus iets hoger dan waar uw diba zit. Wij hebben dit zowel boven als beneden gedaan.
Ook de 1e halve meter waar een binnenmuur aansluit op een buitenmuur meegenomen.

- Overgang tussen plafond en buitenmuur hebben we ook meegenomen, hier gewoon de breedte van de borstel. Dit is gedaan omdat er op die plaats vaak haarscheuren ontstaan in het pleisterwerk en de luchtdichting daar dus onderbroken wordt.

- Overal waar buizen/kabels uit de muur/vloer kwamen: 1st een soort mortelbrug maken zodat uw buizen bedekt zijn en dan schilderen ofwel met EPDM/tape gewerkt (vooral bij afvoerbuizen en dakdoorvoeren).

- Achter een betonplex waar collectoren op kwamen (en geen pleisterwerk zit)

- Na plaatsing schrijnwerk: +/- 0.5 à 1cm op het schrijnwerk en dan tot op de snelbouw zodat er terug aansluiting is met het pleisterwerk.

PS: grotere gaten eerst opvullen met iets (bv.: PUR schuim) en dan overschilderen.

Succes! Je zal er wel wat uurtjes mee bezig zijn wink

Dus als ik je goed begrijp alle sleuven die in de buitenmuur zitten gewoon dichtmaken met mortel en daarna als de mortel droog is er overheen schilderen met die blauwe pasta ?

Als het daarmee goed is dan bespaart mij dat al heel wat werk, want ik ben er pas na batibouw achter gekomen dat je alles aan de buitenschil vanbinnenuit ook luchtdicht moet maken, iemand had mij aangeraden om voor de elektriciteit en alle gleuven die je in de snelbouwmuur uitslijpt terug eerst een laag moet opvullen met plaaster en daarna pas de leidingen in de sleuf te steken.

Nu in mijn buitenmuur zijn er wel veel stopcontacten voorzien die heb ik voorlopig al met plaaster vast gezet en daartussen heb ik een hele brede sleuf gemaakt als wachtbuis voor de kabels van de tv dat die in de muur weg steken.

Wat kan ik voor de stopcontacten en de wachtbuis het beste doen voor dat zo goed mogelijk luchtdicht te krijgen ook best gewoon insmeren met de pasta?

Je zegt dat je dit ook hebt gebruikt voor de betonplex waar je collectoren op zijn bevestigd was dit dan op een buitenmuur ?

Ik heb tot nu toe 2 betonplexpanelen aan een binnenmuur bevestigd die ook niet is bepleisterd, maar ik neem aan dat dit niet hoeft?, aangezien die geen halve meter aansluit aan mijn buitenmuren.

Wat bedoel je met schrijnwerk ?

afbeelding van Goldilock
Lid vanaf: 02/11/2007
224 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

levud schreef:

Hoe wij het gedaan hebben (resultaat van online zoekwerk en logisch nadenken):

- Overgang buitenmuren en vloerplaat: minimum 10cm op de vloerplaat en een paar cm hoger dan waar uw pleisterwerk gaat komen (zodat er een klein beetje overlap is). In de praktijk dus iets hoger dan waar uw diba zit. Wij hebben dit zowel boven als beneden gedaan.
Ook de 1e halve meter waar een binnenmuur aansluit op een buitenmuur meegenomen.

- Overgang tussen plafond en buitenmuur hebben we ook meegenomen, hier gewoon de breedte van de borstel. Dit is gedaan omdat er op die plaats vaak haarscheuren ontstaan in het pleisterwerk en de luchtdichting daar dus onderbroken wordt.

- Overal waar buizen/kabels uit de muur/vloer kwamen: 1st een soort mortelbrug maken zodat uw buizen bedekt zijn en dan schilderen ofwel met EPDM/tape gewerkt (vooral bij afvoerbuizen en dakdoorvoeren).

- Achter een betonplex waar collectoren op kwamen (en geen pleisterwerk zit)

- Na plaatsing schrijnwerk: +/- 0.5 à 1cm op het schrijnwerk en dan tot op de snelbouw zodat er terug aansluiting is met het pleisterwerk.

PS: grotere gaten eerst opvullen met iets (bv.: PUR schuim) en dan overschilderen.

Succes! Je zal er wel wat uurtjes mee bezig zijn wink

+1 hier ook zo gedaan.

En in de buitenmuur allemaal luchtdichte inbouwdoosjes voor electra gebruikt ipv de standaard.

Electr. Kast staa bij ons in de kelder, dus ook alle flexibels voorzien van een stop (ipv op te spuiten met iets om het dicht te maken).

Type stop kan ik nog opzoeken indien gewenst. Ik heb ook nog een ongeopende pot liquid brush staan. Regio Zonhoven/Hasselt.

 

Blowerdoor moet nog gebeuren, ben benieuwd...

afbeelding van bouw vrouw
Lid vanaf: 23/10/2015
334 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

- Moet je dit zowel op het gelijkvloers als de verdieping doen?

Ja. De plakker kan op het verdiep niet tot op de betonplaat pleisteren. 

- Moet je dit rondom rond smeren of enkel waar elektrische/water leidingen overgaan van de muur naar de vloerplaat?

Alle buitenmuren en de binnenmuren grenzend aan de buitenmuren voor ongeveer een meter.

- Op het gelijkvloers, hoe hoog smeer je die pasta? Tot net onder de waterkering of is het het voldoende als de hoek tussen vloer en muur afgedicht is?

Tot 10cm in het pleisterwerk. Dus een 10 a 15cm boven de waterkering. En tot 10cm op de betonplaat. Dus je hele kimblok moet ingesmeerd zijn.

- Verder zou ik ook alle gaten waar de waterleiding door de binnenmuur komen, voor de kranen + alle doorboringen van de vloerplaat naar de kelder doen, is dit voldoende?

Tja, dat is wat je wil. In de binnenmuren is dit niet nuttig. In de buitenmuren wel. Maar je kan beter de potjes van de elentriek en de waterleiding monteren in gips. Wanneer je de leidingen plaatst monteer je het eerste gedeelte ook in de gips. De rest van de leiding kan met cement dichtgemaakt worden. De pleisterlaag dekt dat nog af. En dat is meer dan voldoende. 

Doorboringen van de vloerplaat doe je best wel.

 

Als je met een vals plafond werkt is het natuurlijk dweilen met de kraan open. Alles wat niet gepleisterd is en geen betond is dien je in te smeren. Dus je laat beter het plafond meepleisteren.

Alles wat gepleisterd word moet je niet van pasta voorzien. 1cm Pleister is perfect luchtdicht.

Voor de elektriciteits preflex buizen die door de betonvloer gaan heb je buisstoppen van Helia. Nu plaats je beter de kast binnen het luchtdicht volume en ga je alleen met de toevoerkabel door de betonplaat.

, iemand had mij aangeraden om voor de elektriciteit en alle gleuven die je in de snelbouwmuur uitslijpt terug eerst een laag moet opvullen met plaaster en daarna pas de leidingen in de sleuf te steken.

Dat is regelrechte onzin voor de gleuven.

Wat kan ik voor de stopcontacten en de wachtbuis het beste doen voor dat zo goed mogelijk luchtdicht te krijgen ook best gewoon insmeren met de pasta?

Zie dat je potje en de aansluiting van de buis in de pleister zitten. De rest van de leiding kan met mortel als je daarnaa erover laat pleisteren.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6017 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

melvin wante schreef:
Wat bedoel je met schrijnwerk ?

Je buitenramen en -deuren.

Wel opletten: als je met kassementen of met gepleisterde dagkanten zit, dan zit vaak het volledige frame in het zicht langs de binnenkant (geleiders op de buitenrand van het frame)  dus dan mag je niet op het zichtbaar schrijnwerk schilderen. Verder hoort het schrijnwerk eigenlijk uitgerust te zijn met luchtdichtingsflappen (maar veel leveranciers vermelden daar helemaal niets van om een scherpere offerte te kunnen voorleggen).

Verder kan je ook de koppen van deuropeningen in snelbouw binnenmuren die haaks op een buitenmuur staan op minder dan 1 meter van de buitenmuur meesappen. Architecten (die zichzelf af en toe bijscholen) vragen meer en meer dat de dagkanten van zo'n muren meegepleisterd worden omwille van luchtdichting. Je kan dat evengoed meesmeren (al vraag ik me af of het goedkoper is - zal wel, uitpassen van de hoekprofielen kost best wel wat tijd en dus geld).

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum