Isotec dakisolatie, slechte kwaliteit, panelen zakken in
Ik heb 5 jaar geleden mijn dak laten isoleren met Isotec panelen.
Sinds twee jaar heb ik problemen met vocht.
Mijn dakwerker is langs geweest en heeft vastgesteld dat de isolatiepanelen langs buiten enkele centimeters zijn ingezakt.
Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.
Hij weet van enkele andere ex-Isotec plaatsers dat zij bij klanten hetzelfde voor hebben.
Zijn er hier nog met hetzelfde probleem?
Mijn dakwerker raad me aan om een rechtzaak tegen Isotec te starten.
Heeft iemand hier ervaring mee hier?
Als er zoveel klachten tegen Isotec lopen, kunnen we dan best niet alles bundelen? Ik heb hier geen ervaring mee.
Volgens mijn dakwerker is de enige oplossing het dak er heemaal opnieuw afhalen en opnieuw beginnen.
Maar zelfs dan wilt hij het niet meer met Isotec doen.
De panelen deugen volgens hem niet meer.
Mijn dakwerker zegt dat hij niet meer met Isotec werkt omdat zij jaren geleden de kwaliteit van hun panelen hebben verlaagd.
Die informatie had ik graag 5 jaar geleden gekregen i.p.v nu!
Anderen bekeken ook
Reacties
Pagina's
Heeft u al eens rechtstreeks contact opgenomen met Isotec?
Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!
Gaat dat over een plat of schuin dak?
Wij hebben in de zomer van 2010 ons zadeldak laten vernieuwen met Isotec panelen. Vochtproblemen hebben we nog niet opgemerkt.
Eerste vraag van de geschillencommissie zal altijd zijn: "heb je de fabrikant gecontacteerd en wat is zijn reactie?"
In dit soort zaken is eigenlijk altijd volgende volgorde aan te houden:
- gebrek documenteren (foto's en dergelijke)
- eventueel offerte herstelling bekomen, alleszins originele facturen samenzoeken
- fabrikant aanschrijven (hoeft nog niet aangetekend, kan per mail) en het probleem op een rustige, normale manier omschrijven en vragen wat zij voorstellen als tegemoetkoming, of ook voorstellen wat jij zou willen als tegemoetkoming.
- bij geen reactie: dit aangetekend herhalen.
- bij bevredigende reactie: probleem opgelost
- bij onbevredigende reactie: eerst geschillencommissie bouw, pas daarna eventueel advocaat/rechtszaak.
Let op, meestal dekt de garantie enkel de defecte materialen, niet de gevolgschade of de herplaatsing. Bij mijn weten kan je dit ook nooit gaan eisen en is het enkel goodwill van de fabrikant als ze toch een hogere tussenkomst toekennen.
Ik ben geen advocaat maar ik geloof dat je echt al een soort "misdadig opzet" moet bewijzen om meer uit de brand te slepen. Maar je moet dan wel gaan afwegen wat die advocaat je kost tegenover wat die plaatsing kost. Processen slepen ook vaak jaren aan. Het gebeurt ook dat bedrijven failliet gaan om onder garanties uit te komen en dan sta je helemaal met lege handen.
Het jammere is wel dat die garantie vaak bestaat uit het vervangen van de defecte materialen door dezelfde of gelijkwaardige materialen van dezelfde fabrikant.
Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw
Een dak is inderdaad een zware investering.
Daar kan ik van meespreken. Mijn dakrenovatie staat later dit jaar gepland.
Ik heb ook voor sarking isolatie gekozen maar niet met Isotec.
Mijn aannemer wees me ook op de slechte kwaliteit van Isotec.
Volgens hem is de stabiliteitsklasse van de Isotec platen de boosdoener.
Die zou slechts 3/10 zijn, terwijl alle andere sarkingplaten op de markt waarde 8/10 hebben.
Een Isotec dakwerker die bij mij is geweest om prijs te maken zei dat Isotec juist de beste kwaliteit op de markt is en dat er nog nooit problemen zijn geweest.
Nochtans staan er een reeks foto's met problemen van Isotec online.
https://get.google.com/albumarchive/110289730404314395697/album/AF1QipPs... .
Stefaan, is die informatie wel correct?
Ik ga ervan uit dat elke fabrikant in Europa zich aan de regels moet houden en moet zorgen dat de producten aan de vereisten van Europa voldoen.
Ik weet niet aan welke normen isolatieplaten moeten voldoen, maar de norm die Europa oplegt zal niet min zijn. Ook naar aansprakelijkheid ben je als fabrikant aan strenge Europese regels onderworpen dacht ik. Ik ga er daarom vanuit dat je als consument vandaag goed beschermt bent.
Ik heb in mijn vorige woning een probleem gehad mijn een ingebouwde spoelbak van het toilet. Het bleek om een technisch mankement te gaan dat enkel kon woren opgelost door een nieuwe spoelbak te plaatsen. De fabrikant is zijn verplichtingen nagekomen.
Mijn toilet is op kosten van fabriek volledig vervangen geweest, inclusief uitbraak, montage en afwerking. Mij lijkt dit niet meer dan logisch en correct.
Mijn raad: Batibouw of een andere beurs is niet de plaats om problemen aan te kaarten.
Daarmee los je niets op.
Schakel een expert in om het probleem officieel te maken en formuleer een directe klacht naar Isotec.
Vertrouw niet op je dakwerker om je probleem op te lossen.
Veel succes!
Ds
De dakwerker is de leverancier en de plaatser. Absoluut eerst met hem bespreken.....
Beste Mevrouw Peeters
Bedankt voor uw reactie. Wij betreuren ten zeerste dat u dit heeft moeten ervaren.
Gedurende 15 jaar importeren wij al de producten van Isotec. Met de hand op het hart kunnen wij zeggen dat het aantal klachten beperkt zijn, en meestal niet product gebonden zijn. Bij elke vraag garanderen wij steeds een persoonlijke aanpak en stoppen we niet tot er een oplossing is gevonden die beide partijen gelukkig stemt.
Spijtig genoeg vinden wij in ons vragenarchief uw naam niet terug.
Daarnaast onderlijnen we graag dat de laatste 30 jaar de kwaliteit consistent en zelfs verbeterd is.
We nodigen u dan ook graag uit om met ons contact op te nemen zodat we deze situatie samen kunnen uitklaren.
Met vriendelijke groet
Het isotec-team
info@isotec.be
+32 3 360 79 96
Beste Mevrouw Peeters
Tot vandaag hebben we jammer genoeg nog geen reactie mogen ontvangen.
We willen dit echter niet koud laten worden. Wij, met Isotec, verkopen onze producten met een kostenreductie als doel. Zo zien we bij al onze klanten de energiekosten dalen. Ook hier willen we uiteindelijk tot dit resultaat komen dus neem gerust met ons contact op.
Met vriendelijke groet
Het isotec-team
info@isotec.be
+32 3 360 79 96
graag het VOLLEDIGE verhaal, isolatie zorgt NIET voor waterdichting.
waar komt er water binnen, regenwater? condenswater ?
welke structuur onder of tussen isolatie en welk onderdak ...
dakwerker in je verhaal heeft deze ook zelf deze isolatie geplaatst of was dat een ander bedrijf?
Wij hebben ons dak in 2011 laten isoleren met Isotec panelen.
Voorbije weekend nog eens op zolder geweest om te kijken waar we dakvensters zouden plaatsen . Op dat moment ben ik tot de jammere vaststelling gekomen dat ook bij ons de panelen vervormd zijn en de tand-groef-naden op verschillende plaatsen zover openstaan dat je de pannen kan aanraken.
De dakwerker die de panelen geplaatst heeft, lijkt failliet te zijn.
Isotec België lijkt ook niet meer te bestaan...
We zitten met de handen in het haar. Bedoeling was om onze verbouwingen na bijna 10 jaar af te ronden met het omvormen van de zolder naar 2 kinderslaapkamers, maar dat zit er voor het eerst niet in met deze situatie...
De domeinnaam isotec.be is in 2003 geregistreerd door Plastiek Van Wauwe BVBA. Die firma bestaat nog steeds en is normaal gezien bereikbaar.
https://www.dnsbelgium.be/nl/whois/info/isotec.be/details
Dit is zeer ernstig. Je bent spijtig genoeg niet alleen. Er zijn in België veel gedupeerden met ingezakte Isotec daken. Isotec België is Plastiek Van Wauwe. Dit bedrijf bestaat nog steeds. De fod economie is op de hoogte. Misschien kunnen zij je adviseren. Dit is alvast het dossiernummer bij hen: E6/BOCOVA/2019-004607/K/2019-004 (Algemene Directie Kwaliteit en Veiligheid, Dienst Voorschriften in de Bouw: BOCOVA@economy.FGOV.be).
Ds