Isoleren zolder - verwarring alom

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Strelok
Lid vanaf: 07/03/2019
12 berichten

Beste,

Wij gaan binnenkort zelf onze zolder isoleren. Na veel opzoekingswerk op het internet zie ik ondertussen het bos door de bomen niet meer.

Huis dateert van 1976.
Dak is voorzien van onderdak (geen folie).
Zoldervloer bestaat uit houten balken en ook het hellend dak bestaat uit houten spanten.
Zolder wordt enkel gebruikt als opslagruimte.
De beste oplossing lijkt me hier om enkel de zoldervloer + trapopening (uitvouwbaar) te isoleren. Maar dan weet ik me geen raad met een dampscherm. Overal lees ik dat het dampscherm onderaan (warme zijde) geplaatst moet worden. In ons geval is dit onbegonnen werk. Als ik de zoldervloer isoleer en toeleg met OSB platen, dakhelling niet geïsoleerd ... moet ik mij dan zorgen maken om een dampscherm? Vocht kan volgens mij steeds omhoog en wordt afgevoerd via natuurlijke ventilatie (lees: huis 1976).

Hierdoor dacht ik dan om enkel de dakhelling te isoleren en te voorzien van een dampscherm, maar dan verwarmen we onnodig de zolder mee.
Dan dacht ik om zowel zoldervloer + dakhelling te isoleren, en dakhelling te voorzien van dampscherm. Maar dan maak ik mij zorgen omtrent condensatie in de isolatie van de zoldervloer.

Ongeacht de beste oplossing vraag ik mij ook nog het volgende af: indien ik de dakhelling voorzie van een dampscherm, hoe laat ik dan het dampscherm het beste aansluiten in de onderste hoeken? Ik zie in de hoeken enkel houten balken die op elkaar aansluiten. Indien gewenst wil ik hier gerust een foto van nemen. 

Correct me if I'm wrong! Ik wil hier vooral uit bijleren.
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.
Groeten,

Strelok.

Reacties

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26324 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Eerst dampscherm leggen op, tussen zoldervloer

dan isolatie erop

is dat niet haalbaar?

 

plafond onder zolder is dat gyproc?

afbeelding van Strelok
Lid vanaf: 07/03/2019
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dag Stefan,

 

Bedankt voor uw reactie!

Als ik een dampscherm op de vloer leg en dan isoleer, zitten de houten balken onder het dampscherm. Ik heb sschrik dat hier houtrot zou kunnen optreden.

 

Plafond onder zolder is inderdaad gyproc.

 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1600 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

waarom zouden je balken beginnen rotten?

damp uit de kamer  kan weg door het dampscherm naar de zolder , eventueel vocht druppels kunnen niet terug naar beneden door het dampscherm

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7869 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je de zoldervloer dichtlegt met OSB, en daar isolatie onder, dan is de kans groot dat je op de onderkant van die OSB condens krijgt (die dan weer door de isolatie naar beneden komt en op de gyproc plekken maakt). OSB is namelijk redelijk dampdicht en dus kan er weinig tot niets uitdampen naar de zolder.

Het makkelijkste blijft de kap isoleren, omdat je daar makkelijk aan de warme kant kunt werken.
Wat de aansluiting met muren en balken betreft: dat doe je met speciale luchtdichtingskit. Een soort lijm dus.

Misschien is er iemand die eens kan uitrekenen hoe het zou zijn met houtvezelplaten (pavatex, celit, ...) voor wat betreft opname/afgifte van vocht, ipv OSB. Die zijn wel dampopen, maar minder draagkrachtig en veel dikker dan OSB. Gewicht weet ik niet of dat problematisch hoger ligt voor een verdiepingsvloer (en dus bijkomende draagkracht van roostering).

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7869 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

waarom zouden je balken beginnen rotten?

damp uit de kamer  kan weg door het dampscherm naar de zolder , eventueel vocht druppels kunnen niet terug naar beneden door het dampscherm

bovenaan de balk zal je condens krijgen op de plastic (aan de warme kant) want die plastic is daar ijskoud. Dat vocht trekt in de balken...  kwestie van dan te berekenen  wat de opname- en afgiftecapaciteit en -cyclus van die balken is om te zien of het op lange termijn een probleem is.
Er komt regelmatig iemand op het forum die daar wel verstand van heeft en via eoa duitse website dergelijke berekeningen kan maken. Maar het vraagt wel wat kennis van zaken om op die website de parameters in te geven én te snappen wat het resultaat dan betekent...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7869 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

als dat zo is dan beter geen dampscherm aan warme zijde??

dampscherm aan warme zijde net omdat het dampscherm warm zou zijn en er dus niets tegen condenseert mar als damp door het dampscherm gaat, dat is net heel het principe van een dampscherm ( en dampscherm is geen dichte plastic folie)

Het probleem van de TS is nu net dat de onderkant van de zoldering al afgewerkt is en hij deze niet wel openbreken, als ik het goed begrijp... 

Vandaar dat ik denk dat het een stuk degelijker uit te voeren is in de kap, eerder dan op de zoldervloer.

Een beetje extra minerale wol (zonder dampscherm) tussen de zoldervloerkepers kan daar ook mee gecombineerd worden omdat de OSB platen dan minder koud zullen zijn. Maar tegelijk brengt het ook weinig bij als de kap toch al geïsoleerd is. (tenzij je met nachtverlaging werkt in de onderliggende ruimtes, dan kan je de temperatuursval enigszins vertragen, maar als je de extra dikte gewoon tegen de kap hangt zou dat op hetzelfde neer komen)

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13527 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik volg DIY: een dampscherm over de balken heen leggen om dan tussen de balken te isoleren maakt dat het dampscherm dat overal aan de warme kant zou moeten zitten, telkens op de bovenkant van de balk aan de koude kant zit. Dat is tegen het principe want al die stukjes dampscherm boven op die balken zullen koud zijn ipv warm en dus zal daar condens ontstaan tussen bovenkant balk en dampscherm. Dat kan nefast zijn.

Veel beter is het dan om geen dampscherm te voorzien, dan kan de vochtige lucht tenminste uitdampen tot op de zolderruimte.

Het is wel het beste om dan de zoldervoer dampopener te voorzien dan het plafond. Een plankenvloer is dan veruit te verkiezen boven een (te dampdichte) osb beplating.

Maar sowieso is isoleren van de dakhelling veel beter en dan hoef je in de zoldervloer niets te isoleren.

Wellicht ga je minder totaal warmteverlies hebben als je het dak optimaal kunt isoleren en luchtdichten dan in het geval dat je dat met de zoldervloer zou willen doen.

afbeelding van Strelok
Lid vanaf: 07/03/2019
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@DIY,

@charel,

 

Heel erg bedankt voor jullie reacties! It makes sense.

Ik begin een duidelijker beeld te krijgen van wat er mij te doen staat.

 

Wat ik zal doen: dakhelling isoleren (160 mm dik) + dampscherm bevestigen.

Kan ik het dampscherm onderaan in de hoek bevestigen op een houten balk? Of mag dit ook op de gyproc bevestigd worden? (het laatste veronderstel ik van niet) De muur zit namelijk te diep en te ver weg om daarop aan te sluiten.

 

De vorige eigenaar heeft harde isolatieplaten tussen de houten balken van de vloer gelegd, gewoon los zonder de randen op te kitten. Haal ik die het beste weg? 

 

Dan rest mij ook nog het volgende probleem: zoldervloer niet isoleren maar wel voorzien van bekleding zodat ik zaken kan stockeren. Nu ligt er een OSB vloer. Deze zou ik weghalen en ook de harde isolatieplaten verwijderen. Het zou natuurlijk handig zijn als ik die platen kan hergebruiken (puur financiëel gezien) in plaats van een plankenvloer te voorzien zoals charel zegt. Luidop denkend: als ik de OSB platen voorzie van gaten (zoals een rooster), kan dit eventueel ook een goedkopere oplossing zijn? 

 

Nogmaals dikke merci allemaal om te helpen meedenken. Het is een grote hulp!

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1600 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja eens met diy en charel

ging er van uit dat de isolatie boven op de zoldervloer gelegd ging worden (zolder had al een vloer) , niet tussen de balken

 

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13527 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Strelok schreef: 

De vorige eigenaar heeft harde isolatieplaten tussen de houten balken van de vloer gelegd, gewoon los zonder de randen op te kitten. Haal ik die het beste weg? 

 

Dan rest mij ook nog het volgende probleem: zoldervloer niet isoleren maar wel voorzien van bekleding zodat ik zaken kan stockeren. Nu ligt er een OSB vloer. Deze zou ik weghalen en ook de harde isolatieplaten verwijderen.

Vermits je beslist heb om niet de zoldervloer maar het dak te isoleren is de dampopenheid van de zoldervloer geen issue meer. Je kan gerust die osb vloer behouden en ook de harde isolatieplaten laten zitten waar ze zitten.

afbeelding van Strelok
Lid vanaf: 07/03/2019
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Alright!  Er is zodanig veel informatie te vinden omtrent isoleren dat het moeilijk is om er de rode draad in te zien. Maar na jullie uitleg en alles eens op een rijtje te zetten is het uiteindelijk allemaal wel logisch. 

 

Nu rest mij nog enkel het probleem met de aansluiting in de hoeken onderaan. Mag dit op de houten balken of moet die op de muur? Misschien voeg ik best eens een foto toe aangezien het moeilijk is dit te omschrijven.

 

Ik heb in de dakhelling ruimte voor een isolatiedikte van 150 mm (dat is de diepte die ik heb) en zou daar 160 mm insteken om in aanmerking te komen voor de premie. Vormt dit een probleem denken jullie? Ik vind het veel werk om alles uit te dikken naar 160 mm voor die 1 cm isolatie.

 

Ik kan het overigens niet genoeg zeggen: nogmaals dikke merci allemaal! Na 3 weken intensief opzoekingswerk ben ik er dankzij jullie uit! Smile

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7869 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

zet inderdaad eens een foto. ene van dicht en ene van ver aub, anders is het soms moeilijk inschatten.

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van semo
Lid vanaf: 11/07/2011
1039 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Strelok schreef:

 

Ik heb in de dakhelling ruimte voor een isolatiedikte van 150 mm (dat is de diepte die ik heb) en zou daar 160 mm insteken om in aanmerking te komen voor de premie. Vormt dit een probleem denken jullie? Ik vind het veel werk om alles uit te dikken naar 160 mm voor die 1 cm isolatie.

 

 

Uitdikken voor 1cm is inderdaad de moeite niet...

maar ik zou uitdikken naar 25cm (of meer!).

afbeelding van Strelok
Lid vanaf: 07/03/2019
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

zet inderdaad eens een foto. ene van dicht en ene van ver aub, anders is het soms moeilijk inschatten.

 

 

 

 

Hopelijk is het wat duidelijk. Zolder moet dringend voorzien worden van verlichting en eens stofvrij gemaakt worden. 

 

semo schreef:

Strelok schreef:

 

Ik heb in de dakhelling ruimte voor een isolatiedikte van 150 mm (dat is de diepte die ik heb) en zou daar 160 mm insteken om in aanmerking te komen voor de premie. Vormt dit een probleem denken jullie? Ik vind het veel werk om alles uit te dikken naar 160 mm voor die 1 cm isolatie.

 

 

Uitdikken voor 1cm is inderdaad de moeite niet...

maar ik zou uitdikken naar 25cm (of meer!).

 

Is 16 cm niet voldoende dan? Je kan natuurlijk niet dik genoeg gaan. Maar ik wil onnodig werk (uitdikken diepte) en kosten besparen. Ook moet ik dan het dampscherm doen aansluiten op de gyproc plafond onder de roostering. 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13527 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu rest mij nog enkel het probleem met de aansluiting in de hoeken onderaan. Mag dit op de houten balken of moet die op de muur?

Je laat de isolatie best zo dicht mogelijk tot bij de spouwisolatie doorlopen, dus ook laten doorlopen tussen de balken tot aan de buitenmuur.

Ik heb in de dakhelling ruimte voor een isolatiedikte van 150 mm (dat is de diepte die ik heb) en zou daar 160 mm insteken om in aanmerking te komen voor de premie. Vormt dit een probleem denken jullie? Ik vind het veel werk om alles uit te dikken naar 160 mm voor die 1 cm isolatie.

In principe isoleer je volgens mij officieel maar 15 cm als je isolatie van 16 cm samendrukt tot 15 cm .

Sowieso is 16 cm niet erg veel. Het is ook niet zo veel werk om bijvoorbeeld op de spanten nog latten van 3 cm dik te schroeven zodat je 18 cm kunt isoleren.

Ook moet ik dan het dampscherm doen aansluiten op de gyproc plafond onder de roostering. 

Moest het de plaatsing van het dampscherm vergemakkelijken dan kan je het onderste gedeelte van de isolatie (tussen de vloerbalken) minder dik nemen.