Isolatie volle muren binnenzijde

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten

We hebben hoeve met beschermd dorpszicht gevels aangekocht. Nu ben ik alle opties aan het overlopen kwestie van isolatie.

Het betreft: volle muren (30cm), binnenmuren volledig rondom bepleisterd (met jaren 80 ruw stukwerk). gevels hervoegd en behandeld, dubbele beglazing, verdiepingsvloer houten balken. Nul isolatie. Voorgevel noord- noord oost gericht.

Plan: geen plannen van uitbouw. Nieuwe grote ramen aan achtergevel (toegelaten). Vloerverwarming. Twijfel bij betonnen verdiepingsvloer(houten balken zijn in orde). Rioleringswerken, sanitair, elec, etc...

Persoonlijk zou ik graag zonder gryproc werken .in een dampopen opbouw. Is dit mogelijk?

Reacties

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
24772 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

het probleem bij plaatsen van binnenisolatie blijven alle dwarse aansluitingen, deze moeten ook perfect ingepakseld worden met isolatie

dus balken van verdieping, dwarse muren, ...

voor dat laatste is er een aternatief, ontkoppelen van dwarse muren en isolatie laten doorlopen.

begin met een architect te zoeken die ervaring heeft in deze en daarna een aannemer met zelfde kennis en ervaring.

dampopen : naar binnen toe of ga je alle pleisterwerk wegnemen?

zeker van dat de stene dan dampopen zijn?

succes

 

afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

We zijn volop bezig met architect te zoeken. We hopen op goede architect uit de directe regio die ook ons beheersplan kan opstellen (deels beschermd).

Ik heb graag ook al goed overzicht van alle werken.

Zoals je aangaf. De dwarsmuren en balken blijven probleem. Alsook de raamkaders.

Dwarsbalken ontkoppelen. Muur rondom injecteren en dan isolatie laten doorlopen. Dat was mijn gedacht.

Dampopen naar binnen toe. Pleisterwerk zou ik laten hangen aangezien dit mooi recht is (wel jaren 80 stukwerk). Enkel 1m afkappen om te injecteren om zeker te zijn...

Ik moet niet aan bepaalde waarde van isolatie komen maar wil gewoon een gezond huis met gezond verstand geïsoleerd. Geen tuperware doos. Aangezien dit al oud pand is met andere filosofie. (Geen verwijt nr nieuwbouw want dat is andere discussie met bewezen mooie resultaten)

Is multipor een oplossing? Of iets met "spouw" en stenen voorzetwand...

Meest voorkomend is
Volle muur, pur, dampscherm, Gyproc stud en dan voorzetwand in Gyproc..
Maar dit zou ik willen vermijden

Alvast super bedankt.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12262 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De vraag is ook of het de moeite loont bij een muur van 30 cm dikte die, indien droog, ook al een bepaalde isolatiewaarde heeft. Ook de verhouding van de muuroppervlakten ten opzichte van de oppervlakte aan ramen en deuren speelt hierbij een grote rol.

Indien je toch de isolatiewaarde iets zou willen verbeteren dan lijkt mij  de oplossing met multipor zonder spouw of dampscherm een goed systeem. Dus dampopen zowel naar buiten als naar binnen.

Voor de houten verdiepingsvloeren en balken is er dan ook geen probleem naar condensatie of mogelijke koudebruggen.

Enkel voor de dwarsmuren zou het dan ook goed zijn om die ofwel te ontkoppelen ofwel om ze een stuk mee te isoleren (80 cm ?).

afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@charel.
Bedankt. Had gehoopt dat je zou reageren op dit topic.

Verhouding raam/muur had ik nog niet bij stil gestaan (net snel uitgerekend 50m2/240m2. Zonder dak)

Liever dwarsmuren 1m doorisoleren dan ontkoppelen...

Multipor is optie.
En is er optie met gemetste voorzetwand? (Volle muur, pur en snelbouwsteen of iets dergelijks)
Of wordt pur altijd dampdicht gebruikt?
Want ik lees toch veel verhalen dat multipor vocht zou onttrekken...

Toch bedankt iedereen.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1345 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Volle bakstenen muren die zon ontvangen in de winter zou ik eerder laten zoals ze zijn.

Voor de overige muren kan je ook opteren voor isolerende kalk-hennep blokken aan de binnenzijde.

Met binnenisolatie moet je in het algemeen ook niet overdrijven... 5cm is al heel aardig, 7cm is zowat het (economische) maximum.

Verder moet je ook eens kijken naar de muuraanzetten... thermisch onderbreken zal moeilijk/duur worden (onderkappen) daarom proberen de muren onder het maaiveld te isoleren met XPS tot aan de funderingsaanzet (nooit dieper) of tot ca. 60cm onder maaiveld. (Alternatief voor dit laatste is van horizontaal te isoleren ipv. verticaal zgn. "isolatievleugels").

Ideaal zou zijn als je deze funderingsisolatie kan aanbrengen tot op de hoogte van de gevelplinten (als dat mag).

Wat bedoel je eigenlijk met "vocht onttrekken door Multipor"? 

 

afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@keon

Multipor zou vocht aanzuigen van heel vochtige muren... Maar de muren bij ons zijn relatief droog.

Er is een blauwe steen rondom het huis van 40cm. Ik had gedacht om drainage te plaatsen in sleuf en noppenfolie of iets dergelijks tot aanzet.
Onderkappen lijkt mij te grote kost aangezien binnen nergens sporen van vocht zijn aan onderzijde van muren.

Binnenin wil ik echt isoleren.
-Multipor is wel duur spul...
-ik zou voorzetwand willen waar ik een leidingspouw achter heb met eventueel nog dampopen materiaal tussen.
-mijn ideale opbouw zou:
buitenmuur/multipor/metalstud met houtvezelwol/fermacell. Loont dit? Of eerder geld ergens anders insteken?

Vloer zou ik isoleren met pur. Verwarming via vloerverwarming beneden.

Het dak... Is volledig in orde maar heeft geen onderdak. Dit werk zou ik ff zo laten en op later stadium aanpakken.

Alvast bedankt

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1345 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja Multipor is ontwikkeld om eventueel condensvocht in de Multipor zelf door te geven naar de buitenmuur... en ja dat werkt dan ook omgekeerd.

Draineren/noppenfolie: Een kunststoffen isolatieplaat kan ook de functie van de noppenfolie overnemen, dan sla je twee vliegen in één klap Smile Je moet dan wel de voegen van deze plaat waterdicht afkitten.

Multipor duur: je kan ook gewone cellenbeton (5 of 7cm) nemen... isoleert ook al flink aan een fractie van de prijs. En check ook eens de prijs van kalk-hennep. Een extra voorzetwand is overkill, tenzij je dat wil gebruiken als leidingspouw. Metalstuds dan best vervangen door houten latten.

Als je toch droge muren hebt, plaatst dan enkel die voorzetwand (zonder Multipor of zo) met een relatief dunne isolatie (3cm). Wil je dikker isoleren, dan zal je voorzetwand dampdicht moeten afwerken en haal je een hoop extra afwerkingdetails op je hals. bovendien plaats je dan ook best een ventilatiesysteem.  

Vloerisolatie: ook hier zou ik eens kijken naar kalk-hennep of glasschuimgranulaat... dat heeft meer massa waardoor het minder snel zelf gaat opwarmen.

Dak: als het om isoleren gaat moet je altijd beginnen met het dak! Warme lucht stijgt immers... Vervolgens vervang je tocht door gecontroleerde ventilatie, optimaliseer je het verwarmingssysteem en pas daarna pak je de extra muurisolatie aan.

En hou bij iedere fase goed uw kosten/baten in het oog...

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12262 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Pilotjoe schreef: @charel. Bedankt. Had gehoopt dat je zou reageren op dit topic. Verhouding raam/muur had ik nog niet bij stil gestaan (net snel uitgerekend 50m2/240m2. Zonder dak) Liever dwarsmuren 1m doorisoleren dan ontkoppelen... Multipor is optie. En is er optie met gemetste voorzetwand? (Volle muur, pur en snelbouwsteen of iets dergelijks) Of wordt pur altijd dampdicht gebruikt? Want ik lees toch veel verhalen dat multipor vocht zou onttrekken... Toch bedankt iedereen.

Ik heb het allemaal een beetje gevolgd en ik vrees dat je op den duur door de bomen het bos niet meer gaat zien.  Daarom zou ik, voortgaande op de goede ideeen die je zelf al had,  het volgende ter overweging willen meegeven:

- de muren injecteren tegen opstijgend vocht

-de bepleistering liefst afkappen tot op de blote baksteen.

-multipor volvlaks tegen de muur verlijmen met een dampopen lijm of kalkmortel, het contact met de buitenmuur moet volledig zijn.

-dwarsmuren minimum 60 cm doorisoleren (ipv ontkoppelen).

-bepleisteren

-geen dampscherm nodig, geen ontkoppeling van houten balken nodig indien ze nog goed zijn.

Multipor werkt vochtregulerend en kan door zijn innige verbinding met de bakstenen muur het damptransport laten gebeuren van binnen naar buiten, van belang is dat de buitenmuur ook volledig dampopen blijft.

Ik zou het bij deze opbouw laten en geen bijkomende systemen zoals voorzetwanden en leidingspouwen er aan toevoegen. Leidingen en inbouwpotjes voor schakelaars en stopkontacten kunnen in de multipor worden aangebracht.

En sowieso zou ik een ventilatiesysteem voorzien, dat mag niet ontbreken !

Kijk zeker ook eens de plaatsingsvoorschriften voor binnenisolatie met multipor na. 

 

afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

-Ik blijf fan van multipor. Heel goed ook in vochtige ruimtes... En blijft steeds dampopen.
-die kunstofplaat oplossing ga ik toch in overweging nemen. Met eventueel bitumen smeren.
-die Kalkhennep platen hebben een lambda 0.070. Ytong Low energy is ook 0.070. pavatherm (houtvezel) is 0.038.
-voorzetwand met leidingspouw is must.
-ik ga dak niet isoleren wanneer er geen onderdak is en zeker niet wanneer later het dak er misschien af gaat. Ik zal de zoldervloer wel isoleren ondertussen.
-nog een probleem zal de verdiepingsvloeren worden... Wat daarmee. Pot/balk, houten rooster houden, zwevende vloer,... Dit wordt een slokop van ons budget (er is niets beschermd binnenin).

afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@charel @keon
Bedankt voor de visies.

Ik ga de berekeningen eens maken.
Rd waarde die ik wil bekomen vs. kost.
Vochtbestrijding.
Dampopen vs. Dampdicht.
Ventilatiesystemen eens bekijken
En de producten.
Foamglas was ik nog niet tegengekomen. Als je dampdicht gaat, lijkt dit me de way to go...

Ter info. Ik zal werken met architect en bouwplan. Maar wil echt wel zelf over enige kennis beschikken.
Regio Sint-Truiden.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1345 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Correctie op mijn eerder bericht: dampdichte afwerking van een voorzetwand is niet nodig, dampremmend is voldoende.

Wat eventuele bepleistering betreft, als het gaat om gips dan zeker verwijderen (want dit houdt het vocht vast), gaat het om kalk dan kan je het laten zitten (werkt vochtregulerend).

afbeelding van Pilotjoe
Lid vanaf: 17/02/2018
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry @keon. Ik versta niet goed wat je bedoelt... Dikkere isolatie dampremmende.

Iemand ervaring met kooltherm k12 op volle muren?Dampopen resol plaat isolatie. Ook mogelijk om langs binnen te isoleren volgens site.

Thx

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1345 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Volle bakstenen muren kunnen best zonder problemen damp transporteren van binnen naar buiten. In de winter kan het wel zijn dat er zich ergens in de muur een condensvlak bevindt, eerder 's nachts dan overdag. Aan de binnenzijde zal je geen vochtvlekken merken zolang je binnen verwarmt. De warmte drijft het vocht immers terug naar buiten in de vorm van damp.

Als je nu aan de binnenzijde gaat isoleren met een dampopen materiaal dan zal al het vocht nog in de muur terechtkomen maar er zal ook minder warmte de muur ingaan om het vochtfront voldoende aan de buitenzijde te houden.

Daarvoor zijn er twee oplossingen:

  1.  De isolatiedikte beperken (tot 2 à 3cm) zodat er toch nog voldoende warmte in de muur terechtkomt.
  2. Een damprem aanleggen zodat er minder damp in de muur terecht komt.

Deze laatste oplossing zal dus des te noodzakelijker zijn naarmate uw binnenisolatiedikte dikker wordt.

Nadeel van deze inwendige damprem is dat je een ventilatiesysteem moet hebben om de damp naar buiten te leiden.

Plus, heb je houten balken in het plafond dan moet je die damprem goed aanwerken tot tegen die balken, debalkkoppen behandelen tegen rot en bij voorkeur de eerste meter van de balk in het interieur vernissen (dampdichter maken).

Bijkomende aandachtspunten:

  • Gipspleister bij binnenisolatie steeds verwijderen (buffert het vocht te lang waardoor er schimmel kan groeien). Kalkpleister is geen probleem.
  • Buitenmuren ook niet hydrofoberen, dit bemoeilijkt immers ook het opdrogen van binnen naar buiten van de wand. In plaats van impregnatie overweeg je beter een kalklaag (verf of kalei).
afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6010 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik lees wel iets wat bij mij alarmbellen doet afgaan

Langs binnen isoleren met houten vlieringen is GEEN goed idee.
De houten draagbalken van de verdiepingsvloer blijven in de buitenmuur zitten, waar het dus heel koud is en waar bijgevolg condens ontstaat op de koppen van de balken, met rotting tot gevolg.
Dit is iets wat wel vaker voorkomt bij onoordeelkundig geplaatste binnenisolatie.

Ofwel pas je de opleg van die balken aan zodat die geventileerd is, ofwel haal je die balken uit de muur en laat je ze rusten op een nieuw geplaatste binnenmuur. Dat laatste heeft de voorkeur.

Als er weinig risico is op doorslag (regen, ...) dan kunnen volgens het wtcb  de balken met extra zorgen toch in hun opleg blijven: zie https://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=bbri-contact...

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1345 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Interessante link die van het WTCB maar ze verwarren daar (weer) "luchtdicht" met "dampremmend" (Laag 'K').