Isolatie buitenmuren woning 1970

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van user007
Lid vanaf: 02/11/2017
9 berichten

Beste,

Wij staan op het punt een woning uit 1970 te kopen. Het betreft een woning die gerenoveerd dient te worden. We zouden graag de buitenmuren isoleren. Momenteel is er een spouwmuur van +/- 5 cm (vermoedelijk). De woning is half open en bevat 3 gevels om te isoleren. Samen 150m² ongeveer. Ik dacht eraan om de gevel te laten staan, hierop rechtstreeks isoleren en dan kiezen tussen crepi, steenstrips of hout. Maar iemand vertelde me dat ik dan problemen kon krijgen met mijn spouw.

Hoe pakken we dit het beste aan? Rekening houden met de koudebruggen, vochtproblemen, schimmels, fundering, noem maar op

Wat lijkt het voordeligste? Moeten wij hiervoor onze gevelsteen verwijderen? Heeft iemand enig idee van de kostprijs

Mvg,

Reacties

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26062 berichten
Rapporteer

Waarom gevelsteen niet verwijderen? Je krijgt veel meer ruimte om GOED te isoleren, betere aansluitingen

en veel moet dit toch niet kosten?

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1196 berichten
Rapporteer

of je spouw isoleren en gevelmuur laten staan (maar ben persoonlijk geen voorstander van wegens vele problemen soms met vocht/geen ventilatie meer in spouw)

ook kosten wegen niet op tegen de "winst" die je potentieel maakt (terug verdien effect is zeer lang)

ook je gevelsteen laten staan en deze langs buiten isoleren is een slechte manier van werken (brengt niks bij aan isolatie omdat er een spouw tussen zit)

ik zou de muur niet isoleren en eventueel nieuwe afwerking aanbrengen (kuisen en voegen/crepi/....)

of muur afbreken en binnenspouwblad isoleren en hier op afwerken (vb crepi/steenstrips,...) en zonder spouw werken 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7533 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

Tussen 120 (crepi/dhz steenstrip) en 250 (nieuw parement) €/m2.

Kan je dus op een mensenleven niet terugverdienen op de stookfactuur.

Tenzij je toch al een nieuw geveluitzicht wou en die kost dus onder ‘verfraaiing’ valt, dan is de isolatie zelf niet duur.

spouwmuurisolatie is goedkoop en brengt wel op.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7932 berichten
Rapporteer

spouwmuurisolatie is niet zo duur.

isoleren doe je ook voor je comfort ! 

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26062 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

stefan schreef:

Tenzij je toch al een nieuw geveluitzicht wou en die kost dus onder ‘verfraaiing’ valt, dan is de isolatie zelf niet duur.

het slopen van gevel is NIET duur

waarom zou je nieuwe gevelsteen willen, basisvoorstel met crepie, ... is toch perfect!

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
342 berichten
Rapporteer

jan 007 schreef:

of je spouw isoleren en gevelmuur laten staan (maar ben persoonlijk geen voorstander van wegens vele problemen soms met vocht/geen ventilatie meer in spouw)

ook kosten wegen niet op tegen de "winst" die je potentieel maakt (terug verdien effect is zeer lang)

ook je gevelsteen laten staan en deze langs buiten isoleren is een slechte manier van werken (brengt niks bij aan isolatie omdat er een spouw tussen zit)

ik zou de muur niet isoleren en eventueel nieuwe afwerking aanbrengen (kuisen en voegen/crepi/....)

of muur afbreken en binnenspouwblad isoleren en hier op afwerken (vb crepi/steenstrips,...) en zonder spouw werken 

@Jan007

er zijn weinig dingen qua isolatie die zo rendabel én zo goedkoop zijn als spouwmuurisolatie.

terugverdientijd kan je op een groot hand tellen Smile

wat betreft de bestaande spouw indien langs buiten geisoleerd wordt: die wordt in een epc ingegeven als een luchtlaag (indien niet sterk geventileerd) en dat betekent dat ze een isolerende functie heeft.

dus een niet gevulde spouw is zeker een meerwaarde.

wat de "vele problemen met spouwisolatie" betreft: er zijn niet echt problemen, eigenlijk helemaal geen.

spouwisolatie brengt geen vocht of andere dingen mee, enkel minder warmteverlies. al de rest is het gevolg van niet respecteren van de voorwaarden of basisprincipes zoals ventilatie. die vereisten worden idd wat kritischer, maar de isolatie is niet de boosdoener...

men moet oorzaak en gevolg van elkaar scheiden.

afbeelding van jan 007
1196 berichten
Rapporteer

ja art wij denkem wel eens anders hé laugh

rendabel? nee muur na isoleren is niet rendabel (wel volgens de plaatsers/leveranciers  natuurlijk) is mijn mening, rendabel is voor mij als je de kosten relatief snel kan terug verdienen. als je dit goed wil doen moet je vb ook dagkanten aan raam wegslijpen en isoleren, latei verlengen want dagkanten slijp je weg,..... en dit alles zijn ook (zware) kosten, niet enkel de isolatie op zich.  als je dit allemaal niet doet brengt het ook niet veel op dat je het doet.  bij een dak vb is dit wel het geval dit is meestal een vrij eenvoudig zonder zware extra nevenwerken . qua comfort dat is afhankelijk van mens tot mens maar voor mij persoonlijk niet de prijs waard

terugverdientijd tijd tov opbrengst  op 1 groot hand tellen ? zijn dat handen met 40 vingers?? big grin

geen problemen met spouwisolatie?? heb ik andere ervaringen mee (niet iedereen natuurlijk) en ik zie deze na enkele jaren als het probleem zich manifetsreed, jij komt meestal net nadat de werken uitgevoerd zijn 

en ook hier weer vergeten ze mensen te informeren dat ze binnen extra maatregelen moeten nemen om het vocht af te voeren , ook weer kosten die je moet terugverdienen

dus nee als je heel de som maakt van alles zijn de kosten te groot voor het terugverdien effect 

en ook qua gezondheid blijf ik er bij dat ademende muren beter zijn dan al het artificieel verluchten(maar dat is persoonlijk) 

en dan spreken we nog niet over de ongezondheid van al deze isolatie producten (actueel nu--> speciale filters tegen sick building syndroom) 

nee geef mij maar puur natuur, ademende muren en af en toe eens een raam open

afbeelding van D I Y
7533 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

D I Y schreef:
stefan schreef:

het slopen van gevel is NIET duur

waarom zou je nieuwe gevelsteen willen, basisvoorstel met crepie, ... is toch perfect!

Het slopen zelf misschien niet, maar de nieuwe gevelafwerking wel (zie de hierboven geciteerde prijzen, waarbovenop dus ook nog de sloopkosten (met stortkosten) en kosten van stelling (huur, plaatsen, afbouwen) komen).

Gevelisolatie kost ook maar 20€/m2, maar dan heb je blote isolatie. Het duurste moet dan nog komen.

Zeggen dat een gevel afkappen voor isolatie niet veel kost is puur boerenbedrog. Graszaad kost ook niets, maar laat maar eens een tuinier komen om 500m2 gras te zaaien op een ruw weiland.

Ik heb aan een woning 20m2 gevelbekleding te plaatsen, en kan die in promo kopen tegen 10€/m2 (cementvezelplaten eternit). Maar tegen dat ik alles verrekend heb (draagstructuur en epdm bvb, aansluitprofielen,... en een fortuin aan schroeven) kom ik op 40€/m2 materiaalkost. En dan moet de aansluiting met de dekstenen nog gebeuren. En dat is allemaal DHZ, dus geen werkuren te rekenen.

Die panelen kosten niets, neen, maar dat is niet het hele verhaal.

afbeelding van D I Y
7533 berichten
Rapporteer

Jan, voor spouwmuurisolatie moet je helemaal niets aan dagkanten of lateien of wat dan ook doen, en tenzij je pur gebruikt (niet doen!) blijft de muur ook even ademend.

Het is effectief op minder dan 10j terugverdiend door lagere stookkosten.

Mag wel niet in niet-ademende gevel want de gevelsteen droogt niet meer via de spouw (dus geen verglaasde of geschilderde gevelsteen).

Na-isolatie langs buiten, dat is een heel ander verhaal, en daar heb je volgens mij ook gelijk, kan nooit terugverdiend worden en moet verdomde goed gedaan worden of er volgt miserie. Gaat ook steeds hand in hand met ventilatie.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7932 berichten
Rapporteer

Snel terugverdiend.....nen dikke wollen trui.

Geen enkele investering rendeert zo goed. 

Spouwmuurisolatie is dan qua investering een van de laagste en geeft een direct rendement aan comfort. 

Gevelmuur afbreken en dan isoleren geeft de beste manier om te isoleren, maar tevens de duurtse. 

afbeelding van art
342 berichten
Rapporteer

aansluitend op wat DIY zegt, begrijp ik niet waarom je aan de dagkanten of lateien zou moeten werken.

naisolatie (indien correct uitgevoerd) vult alles goed op, getuige daarvan zijn de in situ analyses van naisolatie door het wegnemen van het parament.

naisoleren kost voor de meesten maar 2 à 3000 euro en is dus op minder dan 10 jaar terugverdiend, bij sommige berekeningen was het zelfs 5 à7 jaar. (vandaar mijn 'groot' hand: 7 vingers).

Als gecertificeerd aannemer binnenisolatie (what's in a name) durf ik stellen wat inzicht te hebben in de problematiek, zowel theoretisch als praktisch. 

als je de voorwaarden (theorie) respecteert, dan heb je een voorspelbaar gedrag en dus ook zicht op eventuele issues (die dus enkel afhangen van het (niet) respecteren van alle voorwaarden zoals beschreven door het VEA/wtcb). De problemen van vocht zijn, zoals ik al vaker aangehaald heb, reeds aanwezig voordat men (binnen) isoleert. men moet dus de intellectuele eerlijkheid hebben om dat niet af te schuiven op de naisolatie langs binnen.

afbeelding van jan 007
1196 berichten
Rapporteer

ja spouwmuur vullen  maar muur droogt niet meer uit, vocht blijft binnen dus binnen ook verluchting nodig,...  mss tegenwoordig als iets beter materiaal maar kom toch dikwijls mensen tegen die met vocht problkemen zitten enkele jaren na opvullen van de luchtspouw 

als je buitengevel isoleert wel nodig dagkanten weg te slijpen ...

en naar comfort toe? ik weet het nog zo niet waar dat extra comfort zit, muur die warm aanvoelt? ik dacht het niet

is natuurlijk allemaal heel persoonlijk

afbeelding van D I Y
7533 berichten
Rapporteer

Als gecertificeerd aannemer binnenisolatie (what's in a name) durf ik stellen wat inzicht te hebben in de problematiek, zowel theoretisch als praktisch. 

Off-topic:

Art, ik ben al een tijdje op zoek naar gedetailleerde informatie rond de problematiek binnen-isolatie en houten roosteringen (risico op rottende balkuiteinden) en hoe dit aan te pakken. Heb je daar toevallig documentatie over?

afbeelding van art
342 berichten
Rapporteer

@DIY

I should.

voor de opleiding  bestaan er wat documenten, maar die zijn soms wel oppervlakkig.

ik zoek ze vanavond op en stuur je ze door.

afbeelding van user007
Lid vanaf: 02/11/2017
9 berichten
Rapporteer

Bedankt voor jullie reactie.

Hoe zit het met de vochtproblemen indien ik enkel de spouw laat opvullen? Het is ook belangrijk om geen vochtproblemen te ontwikkelen. Volgens mij zijn die er nu al, dus moeten we eerst het vocht weghalen.

Stel dat ik de spouw opvul en nog een laag isolatie plaats op de huidige gevelsteen, dus zonder afbraak, en dan afwerken met crepi. Is dat rendabel?

Mvg