Hoe deze koudebrug elegant oplossen?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten

Momenteel bezig met mijn (door vorige eigenaar) gerenoveerde keuken opnieuw te renoveren. Die was er nl iets te licht over gegaan en had slechts 4cm isolatiechape (op vloeropbouw van 20cm!) steken en ook buitenmuren waren niet geisoleerd. Ondertussen heb ik buitenmuren van isolatie voorzien en heb ik zonet de hele chape uitgebroken om met 11cm PIR platen en vloerverwarming opnieuw te leggen.

Nu kom ik echter met het uitbreken op een joekel van een koudebrug uit aan het grote schuifraam. Dat rust op een gemetst muurtje van 20 hoog (baksteen, geen ytong) dat kennelijk versterkt is met cementhoopjes (zie foto’s) en vlak onder raam is ook wat PUR gespoten. Het muurtje waar raam op rust steekt zo’n  4 cm uit (naar binnenkant) tov rand vensterraam en vormt daar een tand (tegelplint op foto’s - de vloer is blijkbaar 15 jaar geleden bovenop oude tegelvloer gelegd) Mijn vloerisolatie komt tot tegen de onderkant van die tand (even hoog dan tegelplint, zie foto) wat betekent dat mijn chape eigenlijk op die koudebrug zou komen te liggen. Er is ook nergens een diba voorzien, de waterkering aan andere kant van vensterraam zit gelijk met de vloerhoogte van de keuken. Er is daar wel zelden slagregen aan de O-kant.

Heeft er iemand suggesties hoe ik deze lompe bouwknoop nu het elegantst afwerk? Ik dacht even aan het spuiten van PUR tegen die hele rand aan, om vervolgens na uitharden in een wig af te snijden (tot op mijn vloerisolatie die tegen dat randje van die oude tegelplint ligt) zodat de chapper bovenop die wig tot tegen het raam kan chappen. Ik zou ook een stuk XPS schuin ertegen kunnen zetten met PUR, dat zal misschien iets drukvaster zijn. Dat zou wel betekenen dat de chape daar plaatselijk dunner wordt en er dus op een vaak belopen stuk tegels komen te liggen op die isolatiewig. Doen of niet doen? Heeft het ook nog zin om daar iets van diba in te steken of is dat een gepasseerd station (we gaan het raam niet vervangen, daarvoor schieten centen te kort)? 

Misschien is hier helemaal geen elegante oplossing en moeten we hopen dat de VVW die koudebrug ‘breekt’ en het comfort niet bedreigd wordt maar dat zal ons dan wel energie kosten. Ik plan alvast de buizen van de VVW iets dichter te zetten.

Reacties

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dank voor deze oplossingsrichting van omgekeerde L die toch al haalbaarder lijkt. Daarover nog deze vraagjes/bemerkingen:

- zoek snel uit waar ik morgen foamglas van 3/4cm vindt. Weet je ook hoe je dat bevestigt? Is dat met een cellenblokkenlijm of bitumen of Tec7? 

- als ik die L tot tegen plint plak en ze 3cm dik maak heb ik - over afstand van 9/10cm van raamrand - plaatselijk een chape (vezelversterkt) van 4,5 a 5 dik en ligt mijn eerste buis vvw inderdaad op 10cm van raam (daar dan wel met legafstand 7,5 ipv 10)

- nee, geen anhydriet, maar 8cm chape (6 cm boven buizen) is toch voldoende lees ik overal?

- die stukjes met raamijzers blijven dan knopen begrijp ik maar kan ik maximaal inkapselen met foamglas, desnoods maar 1 of 2 cm als thermische onderbreking) 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
2228 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

in bouwhandel hebben ze wel dit foamglas

waar ze foamglas verkopen verkopen ze ook wel de gepaste lijm (kan ook met tegellijm of mortel of tec 7 ,...) 

https://be.foamglas.com/nl-be/producten/overzicht-producten/lijmen

https://be.foamglas.com/-/media/be_foamglas_com/all-dokumente/nl/bibliot...

bel mss eens met di emanne om een verkooppunt in de buurt te kennen

op stukje tegen raam (laatste 1/2 meter wapeningetje in je chape aanbrengen

 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Net opgevraagd. Perinsul foamglas is beschikbaar in min. dikte van 5cm (14 breed)  en 6cm dik voor bv 9cm breed dus mijn chape dreigt plaatselijk maar drie cm dik te zijn. Ik kan daar eventueel een strookje perinsul proberen dunner te zagen maar dat materiaal schijnt zo hard te zijn dat ik dat met slijpschijf zou moeten doen. Ook geleerd dat je dat materiaal verlijmt.

Ik meen me te herinneren ooit al eens foamglas gebruikt te hebben (voor isoleren gevelplint) die wel vlot verzaagbaar was maar vermoedelijk niet druksterk. Jullie bedoelen toch de perinsul en niet die zachtz variant?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14264 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je zou ook ytong kunnen nemen, die kan je met de hand op de gewenste dikte zagen.

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ytong. Klopt, maar dan verlies ik effect van vochtkering.

Ik hoor eens bij Foamglas of ik ook hun foam-platen kan gebruiken voor deze klus. Daar snij ik overigens nog vlotter in dan in Ytong en er schijnen ook vloerplaten te bestaan van 4cm dik.

Snel schakelen is wel de boodschap, zou dit weekend die klus willen klaren...

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8935 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je zou ook gewoon 8cm Ytong kunnen leggen. Daar kan je dan gewoon je tegel op vastlijmen.

Eventueel aan het raam een smalle strook tegels van 10cm (of de diepte van die plint) lijmen. Dan heb je al zeker geen last van tegels die breken op de overgang van chape naar Ytong. (met dat dunne laagje chape doe je dat waarschijnlijk best ook, maar dat terzijde, en meteen de voeg kitten zoals een uitzetvoeg ipv opvoegen).

Eigenlijk mag die Ytong zelfs een stukje over de vloerisolatie komen.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14264 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vochtkering kan toch zoals gebruikelijk met diba, met epdm of met roofing !

En wat zou er mis zijn met een plaat Styrodur die je eventueel ook opstaand net onder het raam aanbrengt ?

En inderdaad tot een stukje over de andere isolatie.

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Interessante piste om op ytong te tegelen (met flexibele voeg) en die eerste 10cm dus grondig te isoleren met zo'n omgekeerde L die overlapt met vloerisolatie.  Zal alvast goedkoper zijn (in blokken en lijm) maar verlies dus wel vochteigenschappen.

Misschien kan ik op die perinsul ook wel tegelen. Ik verken beide pistes. 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8935 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je kan inderdaad ook een strook XPS rechtopzetten onder het raam ter hoogte van de thermische onderbreking en daar dan tegenaan werken met waterkering en dan de ytongblok plat erop.

Ytongblok van 7 cm en wat lijm, dan kan je dat redelijk juist op de dikte van de chape maken.

de chappist kan de chape perfect op de hoogte van dat ytongblok laten uitkomen. Misschien wel,een stuk randisolatie tussen steken als 'uitzetvoeg'.

 

Het blijft gefoefel, en lang niet zo goed als alles uitbreken en herbeginnen, maar het pakt toch het ergste aan.
Het zal misschien wel een uitdaging zijn om die Ytongblokken echt vast te leggen want op een epdm of roofing gaat de lijm niet pakken. Het zal dienen als uitvlakking, maar het gaat niet plakken. En aangezien er geen gewicht bovenop komt is er wel risico dat het los komt. In hoeverre vocht van buitenaf een probleem kan zijn in de Ytong als je geen kering legt, dat durf ik niet zeggen.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dank allen om mee te denken - en hopelijk hebben andere verbouwers die voor soortgelijke verrassingen komen te staan er ook iets aan. 

Ik ga voor de ytong-piste gaan en die effectief deels leten overlappen met vloerisolatie en op hoogte leggen van definitieve chape. De bouwmaterialenhandel stelde me voor om de passtukken ytong met rectavitveasyfit te bevestigen, die dan gelijk ook oneffenheden opvult en thermisch onderbreekt. Er zal dan een uitzetvoeg komen op die locatie, of het moet zijn dat dit met een ontkoppelingsmat ook valt te verhelpen.

Voor vocht hoop ik dat het meevalt (tot nu was er daar alvast geen probleem terwijl koudebrug zowaar veel erger was. De man van bouwmaterialenwinkel stelde voor om de pe-folie die ik onder de isolatie leg en de folie die ikvbovenop de isolatie leg omhoog te laten komen tegen de ytongsteen (aan warme kant dus) zodat die hechtingskwestie van de ytong zich in principe niet stelt en zodat er toch geen vocht binnen isolatielaag of chape kan komen. 

Morgen begin ik eraan!

Pagina's