Deels spouwmuurisolatie/deels niet

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van WouterPotters
Lid vanaf: 16/12/2013
12 berichten

Goeiedag allen,

Aanbouw aan het zetten aan een huis met een spouw van slechts 5-6 cm. We breiden de keuken uit en zetten er een aparte berging extra bij.  Voor de vergroting van de keuken houd ik de spouwbreedte aan, vanaf de berging maakt de binnenmuur een sprong naar binnen om de spouw te vergoten naar 15cm voor 12cm isolatie en 3cm lucht.

Waar de keuken wordt uitgebreid (slechts een paar m) heb ik de kans om de spouw toch een klein beetje met isoalatieplaten van 4cm dik te isoleren.

In het oude metselwerk, maakt de betonnen latei boven elk raam verbinding met het metselwerk. Omwille van die reden (koudebrug + mogelijke vocht-problemen) hebben we besloten de spouw niet op te vullen. Isolatie tegen de buitengevel gaan we omwille van budget en de charme van de gevel ook niet doen. Langs binnen isoleren ook niet omdat dat niet de ideale manier is. Dak, vloer en ramen worden wel aangepakt en dan zullen we toch al zeker een mooie verbetering hebben gerealiseerd. 

Er zal dus een gevel zijn met een goed geïsoleerde spouw (berging), een paar meter keuken met een klein beetje isolatie (2m extra keuken) en een meter of acht spouw zonder isoaltie. Deze gevel staat gericht op het zuid/westen en is tevens de kant waarop het het meeste regent. De bedoeling is om deze volledig te kaleien/schilderen.

Wat zou het effect kunnen zijn na verloop van tijd? Barsten in de gevel omwille van temperatuursverschillen? Andere?

 

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

WouterPotters schreef:

Langs binnen isoleren ook niet omdat dat niet de ideale manier is.

Niet zo snel... als je er wandverwarming (optioneel zelfs koeling) op toepast kan je alle nadelen verhelpen. Voor woningen met karakter is dit zelfs de ideale oplossing.

Als je dan ook nog dak, ramen en vloer aanpakt, kan je uw huis zelfs klaar maken voor een warmtepomp!

En dit zelfs zonder dat je roostsers boven de ramen moet steken of zonder een mechanisch ventilatiesysteem te moeten installeren (mag wel maar moet niet).

Hoe is de verdiepingsvloer opgebouwd? Houten balken?

Je spreekt van schilderen/kaleien... wat zit er momenteel op van witte verf?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16266 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

WouterPotters schreef:

Goeiedag allen,

Aanbouw aan het zetten aan een huis met een spouw van slechts 5-6 cm. We breiden de keuken uit en zetten er een aparte berging extra bij.  Voor de vergroting van de keuken houd ik de spouwbreedte aan, vanaf de berging maakt de binnenmuur een sprong naar binnen om de spouw te vergoten naar 15cm voor 12cm isolatie en 3cm lucht.

Waar de keuken wordt uitgebreid (slechts een paar m) heb ik de kans om de spouw toch een klein beetje met isoalatieplaten van 4cm dik te isoleren.

In het oude metselwerk, maakt de betonnen latei boven elk raam verbinding met het metselwerk. Omwille van die reden (koudebrug + mogelijke vocht-problemen) hebben we besloten de spouw niet op te vullen. Isolatie tegen de buitengevel gaan we omwille van budget en de charme van de gevel ook niet doen. Langs binnen isoleren ook niet omdat dat niet de ideale manier is. Dak, vloer en ramen worden wel aangepakt en dan zullen we toch al zeker een mooie verbetering hebben gerealiseerd. 

Er zal dus een gevel zijn met een goed geïsoleerde spouw (berging), een paar meter keuken met een klein beetje isolatie (2m extra keuken) en een meter of acht spouw zonder isoaltie. Deze gevel staat gericht op het zuid/westen en is tevens de kant waarop het het meeste regent. De bedoeling is om deze volledig te kaleien/schilderen.

Wat zou het effect kunnen zijn na verloop van tijd? Barsten in de gevel omwille van temperatuursverschillen? Andere?

 

Een spouw van 5 à 6 cm is perfect om naisolatie toe te passen. Het feit dat er enkele koudebruggen, die er nu ook al zijn, nog zullen overblijven is weliswaar spijtig maar zeker geen reden om dit niet te doen. Eventueel zouden die koudebruggen nog langs binnen kunnen verminderd worden door bijvoorbeeld een soort van isolerende gordijnkasten boven de ramen te maken.

Je zal geen barsten in de gevel krijgen omwille van temperatuurverschillen tussen minder of meer geisoleerde muren

afbeelding van WouterPotters
Lid vanaf: 16/12/2013
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

WouterPotters schreef:

Langs binnen isoleren ook niet omdat dat niet de ideale manier is.

Niet zo snel... als je er wandverwarming (optioneel zelfs koeling) op toepast kan je alle nadelen verhelpen. Voor woningen met karakter is dit zelfs de ideale oplossing.

Als je dan ook nog dak, ramen en vloer aanpakt, kan je uw huis zelfs klaar maken voor een warmtepomp!

En dit zelfs zonder dat je roostsers boven de ramen moet steken of zonder een mechanisch ventilatiesysteem te moeten installeren (mag wel maar moet niet).

Hoe is de verdiepingsvloer opgebouwd? Houten balken?

Je spreekt van schilderen/kaleien... wat zit er momenteel op van witte verf?

 

Ik heb toch altijd gelezen dat de muur langs binnen isoleren niet ideaal is omdat condensatie dan mogelijk niet op de juiste plek in de bouwschil gebeurt

Wandverwarming aan de binnenzijde is hier geen optie omdat er keukenaanrecht, ramen en deur naar de tuin in komen. Geen plaats dus aan deze zijde. Verwarming in de keuken zal op een binnenmuur hangen. Enkel onder bepaalde delen van het gelijkvloers zou trouwens vloerverwarming kunnen, maar door spouwisolatie uit te sluiten is vvw ook geschrapt, gezien dit op lagere temperatuur werkt en daar het dus dus voldoende voor geïsoleerd moet zijn (dwz dak, vloer en muren).

Verdiepingsvloer is een bakstenen systeem met wapeninsgstaven in de voegen, alsof je een gewapende gemetste bakstenen muur plat legt en als vloer gebruikt. Deze draagstructuur is 10cm dik met maar een paar cm chape erboven. Vlak eronder komt wellicht een vals plafond. Waar we de keuken uitbreiden en de berging zetten, is met een systeem van potten en balken gewerkt.

Het idee van de warmtepomp hebben we overwogen, maar hebben we afgevoerd omwille van stroomverbuik en agfkeer van zo'n lelijke bak aan de gevel of in de tuin. Geothermische warmtepomp leek ons ook niet rendabel. We kiezen wel voor zonnepanelen (ook niet dusdanig veel om ons volledig verbruik te kunnen dekken) en warmtepompboiler voor warm water.

Momenteel zitten er meerdere lagen verf op en op diverse plekken zien we lelijke oplapbeurten. We willen hier wel op zeker spelen dat we niet gaan kaleien op een verf die daar niet geschitk voor is.

afbeelding van WouterPotters
Lid vanaf: 16/12/2013
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

WouterPotters schreef:

Goeiedag allen,

Aanbouw aan het zetten aan een huis met een spouw van slechts 5-6 cm. We breiden de keuken uit en zetten er een aparte berging extra bij.  Voor de vergroting van de keuken houd ik de spouwbreedte aan, vanaf de berging maakt de binnenmuur een sprong naar binnen om de spouw te vergoten naar 15cm voor 12cm isolatie en 3cm lucht.

Waar de keuken wordt uitgebreid (slechts een paar m) heb ik de kans om de spouw toch een klein beetje met isoalatieplaten van 4cm dik te isoleren.

In het oude metselwerk, maakt de betonnen latei boven elk raam verbinding met het metselwerk. Omwille van die reden (koudebrug + mogelijke vocht-problemen) hebben we besloten de spouw niet op te vullen. Isolatie tegen de buitengevel gaan we omwille van budget en de charme van de gevel ook niet doen. Langs binnen isoleren ook niet omdat dat niet de ideale manier is. Dak, vloer en ramen worden wel aangepakt en dan zullen we toch al zeker een mooie verbetering hebben gerealiseerd. 

Er zal dus een gevel zijn met een goed geïsoleerde spouw (berging), een paar meter keuken met een klein beetje isolatie (2m extra keuken) en een meter of acht spouw zonder isoaltie. Deze gevel staat gericht op het zuid/westen en is tevens de kant waarop het het meeste regent. De bedoeling is om deze volledig te kaleien/schilderen.

Wat zou het effect kunnen zijn na verloop van tijd? Barsten in de gevel omwille van temperatuursverschillen? Andere?

 

Een spouw van 5 à 6 cm is perfect om naisolatie toe te passen. Het feit dat er enkele koudebruggen, die er nu ook al zijn, nog zullen overblijven is weliswaar spijtig maar zeker geen reden om dit niet te doen. Eventueel zouden die koudebruggen nog langs binnen kunnen verminderd worden door bijvoorbeeld een soort van isolerende gordijnkasten boven de ramen te maken.

Je zal geen barsten in de gevel krijgen omwille van temperatuurverschillen tussen minder of meer geisoleerde muren

 

Bedankt voor de reactie. Die koudebruggen zijn er nu inderdaad ook al en ik heb geen vochtproblemen geconstateerd. Ik ga het dan ook niet riskeren als isolatiefirma's geen garanties durven bieden dat ik geen vochtproblemen krijg en dat doen ze niet, net als met de verf die op de buitengevel hangt: die moet eraf. Ik laat dat alvast doen. Spouwen naïsoleren zou ik later ook nog kunnen doen, als er een ijstijd nadert. Maar nu het klimaat opwarmt, heb ik precies het gevoel dat dat nog niet dringend is. Bovendien was het afgelopen zomer, toen het zo heet was, aangenaam fris in huis.

Mijn vraag was gewoon om in te schatten of er een gevolg zou zijn op de grens tussen wel en niet of amper geïsoleerde muur. Ik geloof dat het dan wel zal meevallen.

De isolerende 'gordijn'kasten die u voorstelt zal ik onthouden, al zie ik het momenteel niet helemaal voor me.

 

 

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

WouterPotters schreef:

Ik heb toch altijd gelezen dat de muur langs binnen isoleren niet ideaal is omdat condensatie dan mogelijk niet op de juiste plek in de bouwschil gebeurt.

Voor massieve zuidelijke muren die in de winter zon ontvangen, is binnenisolatie geen probleem. Idem wat betreft spouwmuren op het zuiden op voorwaarde dat deze bovenaan zijn afgesloten.

Voor de overige muren kan je het op twee manieren oplossen:
1. De wanden dampdicht afwerken aan de binnenzijde (en een ventilatiesysteem voorzien).
2. De wanden dampopen afwerken en wandverwarming voorzien zodat je condespunt weer op de juiste plek komt. Als je dampopen werkt, is een ventilatiesysteem geen must meer.

Wandverwarming aan de binnenzijde is hier geen optie omdat er keukenaanrecht, ramen en deur naar de tuin in komen. 

Ja keukenkasten en wandverwarming is niet evident... je zou wel nog uw spatwand kunnen verwarmen.

Verdiepingsvloer is een bakstenen systeem met wapeninsgstaven in de voegen, alsof je een gewapende gemetste bakstenen muur plat legt en als vloer gebruikt.

Steekt dat vloersysteem doorheen de spouw (zoals de lateien van uw ramen)?

We kiezen wel voor zonnepanelen (ook niet dusdanig veel om ons volledig verbruik te kunnen dekken) en warmtepompboiler voor warm water.

Bedoel je elektrische zonnepanelen (elektriciteit) of een zonnecollector (warm water)?
Die warmtepompboiler, waar haalt die zijn warmte dan vandaan? En waar blaast die de koude lucht (?) naar toe?

Qua muurisolatie, als je uw dak toch vernieuwt, dicht dan de spouwen bovenaan af met er wat rotswol in te proppen (ofwel met glasvlies, ofwel ingepakt in een luchtscherm)... voor de moeilijke stukken kan je PUR-schuim gebruiken.
Dichten van de spouwen verbetert de thermische prestaties van uw muur omdat de warme spouwlucht niet meer kan verdwijnen en uw buitenblad nu gaat meewerken.
Nadeel is wel dat er best geen dampremmende verf (latex, acryl, silicaat,...) op de gevel is gebruikt. Kalei op kalkbasis is ideaal.

 

afbeelding van WouterPotters
Lid vanaf: 16/12/2013
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Verdiepingsvloer is een bakstenen systeem met wapeninsgstaven in de voegen, alsof je een gewapende gemetste bakstenen muur plat legt en als vloer gebruikt.

Steekt dat vloersysteem doorheen de spouw (zoals de lateien van uw ramen)?

Neen.

We kiezen wel voor zonnepanelen (ook niet dusdanig veel om ons volledig verbruik te kunnen dekken) en warmtepompboiler voor warm water.

Bedoel je elektrische zonnepanelen (elektriciteit) of een zonnecollector (warm water)?

Elektrische zonnepanelen

Die warmtepompboiler, waar haalt die zijn warmte dan vandaan? En waar blaast die de koude lucht (?) naar toe?

Uit en in de buitenlucht.

Qua muurisolatie, als je uw dak toch vernieuwt, dicht dan de spouwen bovenaan af met er wat rotswol in te proppen (ofwel met glasvlies, ofwel ingepakt in een luchtscherm)... voor de moeilijke stukken kan je PUR-schuim gebruiken.

Dak met oversteek (zie profielfoto) is intussen geïsoleerd, isolatie steekt over de spouw muur heen, lijkt me dus afgesloten?

Dichten van de spouwen verbetert de thermische prestaties van uw muur omdat de warme spouwlucht niet meer kan verdwijnen en uw buitenblad nu gaat meewerken.
Nadeel is wel dat er best geen dampremmende verf (latex, acryl, silicaat,...) op de gevel is gebruikt. Kalei op kalkbasis is ideaal.

Vandaar dat we de huidige verf eraf halen en kalei op kalkbasis gaan gebruiken. Over de spouwmuren opvullen twijfel ik echt wel, gezien de lateien die volledig contact maken met de buitenmuur en geen isolatie-firma wil garanderen dat er geen vochtproblemen kunnen ontstaan.

 

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Spouwen
Als de isolatie goed aansluit bovenop de spouwen zou je dat als afgesloten kunnen beschouwen. Zeker zolang het buiten windstil is, waait het dan is het waarschijnlijk anders vanwege onder- of overdruk... maar goed, het is nu toch te laat.
Misschien kan je er langs buiten nog PUR inspuiten als je ooit de gevel aanpakt...

Warmtepomp en PV
Als die PV-panelen er nog dit jaar komen begrijp ik uw keuze (terugdraaiende teller)... maar dan zou die WP-boiler wel in huis moeten staan zodat je de unit kan gebruiken als luchtkoeler (airco).

Op energetisch vlak zet je beter een zonnecollector om uw SWW aan te maken... zonnecollectoren hebben een "COP" tussen de 6 en 160. Een WP zal dat nooit bereiken.
In putje winter kan je dan de gasketel van uw verwarming gebruiken als ondersteuning.

Je moet eens op het internet zoeken naar het IWT-project Zonwarm... daarin wordt aangetoond dat je een zonnecollector ook in de winter kan gebruiken als ondersteuning voor uw verwarming. Misschien iets om op termijn aan te denken.
 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16266 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

Op energetisch vlak zet je beter een zonnecollector om uw SWW aan te maken... zonnecollectoren hebben een "COP" tussen de 6 en 160. Een WP zal dat nooit bereiken.

Dat is helemaal niet zo zeker hoor !  Hangt van vele factoren af.

In de meeste gevallen zou ik zelfs het tegenovergestelde durven beweren.

 

 

 

afbeelding van WouterPotters
Lid vanaf: 16/12/2013
12 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

Warmtepomp en PV
Als die PV-panelen er nog dit jaar komen begrijp ik uw keuze (terugdraaiende teller)... maar dan zou die WP-boiler wel in huis moeten staan zodat je de unit kan gebruiken als luchtkoeler (airco).

Op energetisch vlak zet je beter een zonnecollector om uw SWW aan te maken... zonnecollectoren hebben een "COP" tussen de 6 en 160. Een WP zal dat nooit bereiken.
In putje winter kan je dan de gasketel van uw verwarming gebruiken als ondersteuning.

Je moet eens op het internet zoeken naar het IWT-project Zonwarm... daarin wordt aangetoond dat je een zonnecollector ook in de winter kan gebruiken als ondersteuning voor uw verwarming. Misschien iets om op termijn aan te denken.
 

 

De zonnepanelen moeten in elk geval dit jaar komen, dat klopt. De rest zal afhangen van de vorderingen in de bouw. Onze EPB-coördinator heeft ons de zonneboiler afgeraden omwille van niet rendabel.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hmm... maar een combinatie gasketel en WP-boiler is ook niet rendabel...

Voor een gasketel is het een "warm kunstje" om meteen uw sww aan te maken... waarom dan nog een WPB?
En in de winter doet die ketel dat beter dan uw WPB, wat is de COP bij A2 of A-7?

Ik begrijp de keuze voor een WPB als je dat ziet als een duur aircosysteem...

Wil je uw elektrisch verbruik afstemmen op uw PV-panelen, kook dan op inductie of rijd elektrisch of met een PHEV...

Als je die studie ZonWarm bekijkt dan stellen ze daar als ideaal systeem een systeem met twee buffervaten, ééntje voor uw verwarming en ééntje voor uw sww... En als je dat slim aanpakt dan zorg je dat je op ieder vat twee energiebronnen kan aansluiten (primair bijv. gas of wp, secundair zonnecollector of wp,...).

Plus, wil je doorzetten met een WPB kijk dan eens naar de nieuwste generatie Geo WP'n, die hebben een aparte warmtewisselaar voor het sww. Zie bijv. Thermia Atlas. Die Wp'n zullen wel peperduur zijn... maar ik denk dat andere merken of de L/W WP'n snel zullen volgen.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

WouterPotters schreef:

Ik heb toch altijd gelezen dat de muur langs binnen isoleren niet ideaal is omdat condensatie dan mogelijk niet op de juiste plek in de bouwschil gebeurt.

Voor massieve zuidelijke muren die in de winter zon ontvangen, is binnenisolatie geen probleem. Idem wat betreft spouwmuren op het zuiden op voorwaarde dat deze bovenaan zijn afgesloten.

Voor de overige muren kan je het op twee manieren oplossen:
1. De wanden dampdicht afwerken aan de binnenzijde (en een ventilatiesysteem voorzien).
2. De wanden dampopen afwerken en wandverwarming voorzien zodat je condespunt weer op de juiste plek komt. Als je dampopen werkt, is een ventilatiesysteem geen must meer.

Wandverwarming aan de binnenzijde is hier geen optie omdat er keukenaanrecht, ramen en deur naar de tuin in komen. 

Ja keukenkasten en wandverwarming is niet evident... je zou wel nog uw spatwand kunnen verwarmen.

Hier voor de volledigheid nog wat aan toevoegen...

Een bijkomende optie is om bij binnenisolatie de wanden eerst te voorzien van een basiswarmte van ca. 13 à 15°C en er dan (dampopen) isolatie tegen te zetten. Dit is het principe van WarmBouwen.
Die basiswarmte zal condensproblemen vermijden en toch toelaten om volledig dampopen te werken.

Qua isolatie kan je dan zo dik geen als je wil...

Op energetisch vlak zal dit meevallen als je een condensatieketel hebt, hoe lager de terugvoertemperatuur hoe hoger het rendement van de gasketel.

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16266 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

Een bijkomende optie is om bij binnenisolatie de wanden eerst te voorzien van een basiswarmte van ca. 13 à 15°C en er dan (dampopen) isolatie tegen te zetten. Dit is het principe van WarmBouwen.

Dus muurverwarming aan de koude achterkant van de binnenisolatie ?

Gekker kan je het volgens mij niet meer maken Keon ! Wat een energieverspilling !

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat is relatief... bedoeling is om de oppervlaktetemperatuur van de bakstenen muur op 13°C te laten uitkomen (boven de condensatietemperatuur bij 50% RV). Hoger hoeft niet.

Voor uw comfort kan je dan gaan verwarmen op een hogere temperatuur, uw muren zijn langs binnen geïsoleerd dus die komen op een hogere comfortemperatuur zonder dat de bakstenen muur warmer wordt.

En zoals eerder gezegd, je gebruikt hiervoor de  warmte die nog in de uitlaat van uw condensatieketel zit... op energetisch vlak is het daarom nauwelijks een meerkost (bijna geen eigenlijk).