Dakisolatie renovatie: Sarkingdak met houtvezelplaten

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
931 berichten

Dikwijls komen de verhalen hier naar boven van mensen, die hun dak bij een renovatie laten isoleren met het Sarkingprincipe met PUR/PIR platen.
De isolatiewaarde voldoet aan EPB, het gaat allemaal heel vlot, en vooral, de dakwerkers werken het liefst op die manier bij een renovatie.

De bouwheer denkt een goede zaak te doen, en hoopt op een goede isolatie, ook tegen geluid en tegen zomerhitte.
Maar dan blijkt hij dikwijls wat bedrogen uit te komen (al veel verhalen hier naar voor gekomen), vooral dan qua geluidsiolatie (zo goed als niks) en doorslag van de zomerhitte (ook een zeer beperkte weerstand).

Mijn vraag hier nu:
Zijn er al mensen, die hun dak hebben laten isoleren via sarkingprincipe, maar dan met houtvezelplaten (pavatherm, Steico, Gutex, ....)?
Welke diktes?
Zelf gedaan of dakwerker?

Wat ik niet goed begrijp, is waarom dakwerkers er niet meer mee werken en dit meer aan hun klanten adviseren?
Buiten het gewicht van de platen, is het principe van werken toch identiek?
Is het gewicht van de platen, een probleem bij het renoveren van bestaande daken?
Ik zou als dakwerker toch liever houtvezelplaten verzagen, dan die PUR/PIR platen! Want als je dat dag in dag uit moet doen, kan ook niet gezond zijn.
Klanten die ontgoocheld zijn in hun PUR sarkingdak, is toch ook geen goede reclame.

Dus graag reacties van mensen die het NIET met PIR gedaan hebben, of van dakwerkers die mij kunnen vertellen waarom het zo weinig/niet wordt toegepast.
Graag ook wat prijzen per m² of totaal prijzen voor X m².
Foto's zijn ook welkom.

Mijn broer wil zijn dak ook renoveren, maar zegt ook dat de dakwerkers enkel de PIR variant aanbieden.

Reacties

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1797 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik gok puur op gewoonte en omdat veel dakwerkers het gebruiken. Gewicht speelt misschien ook mee. Ik wou het alleszins niet omdat het qua geluid en warmtedoorslag niet goed is. Architect had het nochtans voorgesteld. Om te plaatsen lijkt het mij ook niet evident met lange vijzen... Ik denk dat je nog gemakkelijk eens een dakbeen kan missen...

 

Bij mijn ouders heb ik meegeholpen om menuiseriteplaten te leggen (2005 ergens). Een platte ramp vind ik dat om te verwerken. Je moet constant opletten om geen gaten te maken als je op het dak zit.

 

Folie wou ik niet omdat dat niet veel voorstelt (geluid, gaten,...). Die folies heb ik nooit echt goed begrepen. Het enige voordeel daaraan is dat het super snel verwerkt. Als dat dan al een voordeel is...

 

Bij mijn eigen woning heb ik samen met mijn pa celit (22 mm) gelegd. Ik vind dat zeer plezant om mee te werken om verschillende redenen:

- gewicht valt mee

- relatief groot formaat (legt dus vrij snel)

- een droom om op te werken, zeker als je niet gewoon bent van op een dak te zitten

- verwerkt vlot met cirkelzaag.

 

Enige minpunten:

- een beetje stofferig (vooral bij verzagen) en bij warm zweetweer blijft het wel plakken (en jeuken op den duur).

- Ook opletten als de dakgoot nog niet is aangesloten op een afvoer. Naar het schijnt durft het wel eens vlekken te geven op de gevel (misschien minder bij pavatex en andere).

 

Moest ik het nog eens doen, zou ik misschien een dikkere variant overwegen. Dakopbouw moet daar ook op voorzien zijn natuurlijk ter hoogte van de goot. We hebben daar eigenlijk geen rekening mee gehouden dat de pannen iets hoger uitkomen ten op zichte van de dakgoot... maar het kon nog net.

 

opmerking 1: een echt sarkingdak is het eigenlijk niet.

opmerking 2: prijs celit (22 mm) was € 7,76/m². Een pallet kostte mij € 1.108. Toevallig net voldoend om het dak dicht te leggen.

opmerking 3: korafleece plus kostte mij € 2,14/m² oftewel € 160 voor een rol (gebruikt om over de nok te leggen).

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6919 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Unilin heeft zo’n sarkingplaten waarbij de pir op een houtvezelplaat van 35mm gekleefd is. Ze noemen het de ‘comfort’ reeks...

De gewichtsverdeling is 200kg/m3 voor de houtvezel, en 35kg/m3 voor de pir. De plaat weegt dus vlot 10 keer meer dan een pir plaat. Dat is dan nog maar 12kg, maar met zo’n enorme afmetingen maakt dat wel dat ze zeer onhandig zijn om naar boven te brengen en dat je zonder lift maar eentje per keer naar boven krijgt. Als het waait of je komt in onevenwicht dan kan je zo’n plaat niet zomaar loslaten en laten gaan, waar dat bij een lichte pir plaat minder grote directe gevolgen heeft (of toch minder direct risico). De pir-plaat snij je ook gewoon met een aangepast zaagmes, voor de houtvezelplaat heb je een cirkelzaag nodig (duur en vooral onhandig meezeulen op het dak) én je moet er daarna ook nog eens met het mes door.

Ik vermoed dat je het vooral daar moet gaan zoeken: het gemak en de snelheid van werken. Wie houtvezelplaten voorstelt is te duur... dus doen ze dat nooit, en als iemand ernaar vraagt hebben ze er geen ervaring mee, ook niet qua inschatten van de extra werktijd, dus zeggen ze dat ze het niet aanbieden.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum