Correcte thermische isolatie in een K27?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Jasberg
Lid vanaf: 04/02/2017
46 berichten

Misschien een vreemde vraag met geen eenduidig antwoord.

Maar hoe kan je weten of de thermische isolatie in muren, dak en vloer correct uitgevoerd is?
Of komt het doordat er té weinig isolatie aangebracht werd?
Even verduidelijken.

In een nieuwbouw woning (K27) merk ik op dat het op de eerste verdieping kouder aanvoelt dan op de benedenverdieping.
De warmte lijkt ook langer behouden op de benedenverdieping.
Op de begane grond is er overal vvw, op het verdiep enkel vvw in de badkamer, op de slaapkamers zijn er radiatoren die op 17°C ingesteld staan.
Beneden wordt de gevraagde temperatuur goed gehaald, terwijl in de badkamer we amper 17-18°C halen en met een elektrische handdoekverwarming, 4 u dag ingeschakeld, zal dit liggen rond de 19,5 - 20°C.
De vvw kring van de badkamer werkt op de thermostaat van de benedenverdieping, dus had ik verwacht dat dezelfde benodigde hoeveelheid energie dezelfde temperaturen zouden moeten halen.
Om comfortabele temperatuur in de badkamer te hebben, stoken we nog bij met een 2000W luchtblazer.
Ik las hier al meerdere keren dat het in een nieuwbouw binnen de geïsoleerde schil - min of meer - overal dezelfde temperatuur zou moeten zijn.
Mijn gevoel is wel anders en mijn temperatuur statistieken wijzen dezelfde richting uit.
Slp 1 die achteraan de woning ligt is warmer dan slp3 die aan de andere kant ligt.
Het verschil is alles sterk toegenomen sinds het buiten <10°C geworden is.

Toevallig of niet?
Wat is de verwachte minimum temperatuur zonder verwarming voor een K27?
Zoals eerder geschreven, de temperatuur in de slaapkamers, slp1 niet!, wordt sinds kort 's nachts op 17°C gehouden.
Gebruikte isolatiematerialen:
- Muur glaswolplaten: 14 cm
- Plafond PIR: 20 cm
- Vloer benedenverdieping: 10 cm gespoten PUR.
- Vloer badkamer: 6 cm gespoten PUR.
- 3-dubbel glas en overal 0,6

Kan iemand hier iets meer over kwijt?
Kan ik achterhalen of de isolatie overal netjes aangebracht werd?
Alvast bedankt,

tempdiff.png

Reacties

afbeelding van VdE
Lid vanaf: 16/09/2012
256 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Welk ventilatietype heb je en aan welk debiet draait ze?

afbeelding van Jasberg
Lid vanaf: 04/02/2017
46 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

VdE schreef: Welk ventilatietype heb je en aan welk debiet draait ze?

Het is een ventilatiesysteem type D+ van maximum 440m³/h. Deze werkt tussen 8 - 22u aan 30%, tss 22 - 8u aan 20%.

De uitgevoerde blowerdoortest had een resultaat van 0,767 m3/h.m2.Het gaat over een klassieke massiefbouw.

 

 

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
24237 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hoeveelheid isolatie is niet zo heel belangrijk, als deze 'slecht' in de spouw gegooid is ...

VV in badkamer : te klein oppervlakte om volddoende warmte te kunnen afgeven

handdoekradiator is ook altijd laag in vermogen

en warmtevraag is daar hoger door hoge gevraagde temp

waarom laat je badkamer zoveel afkoelen, beter om op temp te houden

ook niet logisch dat de VV badkamer op zlefde circuit zit, deze zou dag en nacht mogen draaien

heb jij echt een thermostaat beneden?

wie deed de berekening van verwarming? deze is zeker al fout gedaan of VV niet volgens deze berekening

 

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12013 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Weet je zeker dat het 14 cm dikke glaswolmatten zijn in de spouw ? Dat lijkt mij weinig qua isolatiewaarde !

afbeelding van bouw vrouw
Lid vanaf: 23/10/2015
295 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is je vloerverwarming correct ingeregeld? Op de collector zou het kraantje van de badkamer volledig open moeten staan. En dat van de andere ruimtes moet gesmoord worden. Ik zou dat van de kamer waar de thermostaat staat een beetje verder smoren = dichtdraaien. Dan zal de ketel het water in de vloerverwarmingsbuizen warmer maken. En wordt het op de badkamer warmer bij eenzelfde temperatuur in de kamer met de thermostaat.

Maar eigenlijk moet je een warmteverlies berekening hebben. Op basis hiervan een verlegplan van de vloerverwarming. En een regeling van die smoor-kraantjes. Aan de eerste 2 kan je niet veel meer doen. Aan het laatste nog wel wat.

afbeelding van Jasberg
Lid vanaf: 04/02/2017
46 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan schreef:

hoeveelheid isolatie is niet zo heel belangrijk, als deze 'slecht' in de spouw gegooid is ...

VV in badkamer : te klein oppervlakte om volddoende warmte te kunnen afgeven

handdoekradiator is ook altijd laag in vermogen

en warmtevraag is daar hoger door hoge gevraagde temp

waarom laat je badkamer zoveel afkoelen, beter om op temp te houden

ook niet logisch dat de VV badkamer op zlefde circuit zit, deze zou dag en nacht mogen draaien

heb jij echt een thermostaat beneden?

wie deed de berekening van verwarming? deze is zeker al fout gedaan of VV niet volgens deze berekening

Het betreft een woning geplaatst door een SOD-firma. Ik heb redelijk veel zelf opgevolgd en als ik m'n foto's herbekijk ziet de isolatie er toch deftig geplaatst uit. Het zijn natuurlijk maar gedeeltes dat zichtbaar waren. 

De warmteverliesberekening werd door de werfleider van de bouwfirma gedaan. De thermostaat van de VVW staat inderdaad beneden.

charel schreef:

Weet je zeker dat het 14 cm dikke glaswolmatten zijn in de spouw ? Dat lijkt mij weinig qua isolatiewaarde !

Het zijn Isover 14cm vaste glaswol platen met glasvlies aan de zijkant.  R-waarde van 4 m² K/W. (λD = 0,035 W/mK). Dat komt toch ongeveer overeen met 10cm dikke PUR platen.

bouw vrouw schreef:

Is je vloerverwarming correct ingeregeld? Op de collector zou het kraantje van de badkamer volledig open moeten staan. En dat van de andere ruimtes moet gesmoord worden. Ik zou dat van de kamer waar de thermostaat staat een beetje verder smoren = dichtdraaien. Dan zal de ketel het water in de vloerverwarmingsbuizen warmer maken. En wordt het op de badkamer warmer bij eenzelfde temperatuur in de kamer met de thermostaat.

Maar eigenlijk moet je een warmteverlies berekening hebben. Op basis hiervan een verlegplan van de vloerverwarming. En een regeling van die smoor-kraantjes. Aan de eerste 2 kan je niet veel meer doen. Aan het laatste nog wel wat.

Die berekening hebben we nooit in handen gekregen, maar werd wel uitgevoerd door de bouwfirma toen we erbij zaten. Het legplan van de VVW werd nadien opgesteld door Van Marcke.

Ik zit in dubio hoe ik onderbouwd m'n bevindingen kan overmaken aan de aannemer - tis allemaal wat subjectief , ik wil niemand schofferen en anderzijds - wat die hier nog aan kan gedaan worden (andere isolatie steken of zo, dat gaat niet meer). Zou een thermisch onderzoek zoden aan de dijk kunnen brengen om te zien of er fundamentele fouten gemaakt zijn? Blijft de vraag wat dan wel de oplossing zou zijn, buiten het inregelen van de VVW.

afbeelding van Donat
Lid vanaf: 27/08/2007
1058 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vaak staat in lastenboek sod de temperaturen voor de ruimtes bij het cv gedeelte.

als je alles correct hebt laten doen zijn zij, sod verplicht om een installatie af te leveren die deze temperaturen kan garanderen.

Ken zo een geval waar door slecht ontwerp de badkamer geen 23graden kon halen. Sod paar keer teruggeweest inregelen doorspoelen ontluchten keteltemp verhogen niets was afdoende omdat de vvw opp en verlegafstand niet voldoende waren en dus heeft sod wandverwarming bijgeplaatst achteraf.

 

afbeelding van bouw vrouw
Lid vanaf: 23/10/2015
295 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De slaapkamers die je niet verwarmt, liggen die naast de badkamer? In die warmteverliesberekening van de SOD werd er verondersteld dat die kamers op een bepaalde temperatuur staan? Want het kan zijn dat de vloerverewarming van de badkamer berekend is op een bepaalde temperatuur van de kamers ernaast. Als die natuurlijk niet de veronderstelde temperatuur hebben dan moet de vloerverwarming van de badkamer die ook opwarmen. Maar deze is dat niet voor gedimensioneerd. En dus krijg je het niet warm genoeg in de badkamer.

Ik zou je SOD eens vragen naar die berekeningen en de verlegafstanden. Heb je zelf foto's getrokken wanneer men de vloerverwarming was aan het installeren? Of anders gevraagd; hebben ze de vloerverwarming volgens plan gelegd?

Je SOD dient dit eigenlijk op te lossen.

En het maakt niet uit wat je isolatie niveau is. Je SOD dient de vloerverwarming correct te dimensioneren. Een correcte warmteverliesberekening maken is daar onderdeel van.

 

Je kan ook de berekeningen laten narekenen door een extern ingenieursbureau. Maar dan kost het je wel een aantal honderd euro. Dat zou ik doen als de SOD niet wil meewerken.

Ik vermoed dat je voorlopige oplevering al heeft plaatsgevonden. Als dat niet het geval is moet je dit zeker laten vermelden op het PV. Dan moet de SOD actie ondernemen willen ze van jou de laatste schijf geld.

afbeelding van Jasberg
Lid vanaf: 04/02/2017
46 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Donat schreef:

Vaak staat in lastenboek sod de temperaturen voor de ruimtes bij het cv gedeelte.

als je alles correct hebt laten doen zijn zij, sod verplicht om een installatie af te leveren die deze temperaturen kan garanderen.

Ken zo een geval waar door slecht ontwerp de badkamer geen 23graden kon halen. Sod paar keer teruggeweest inregelen doorspoelen ontluchten keteltemp verhogen niets was afdoende omdat de vvw opp en verlegafstand niet voldoende waren en dus heeft sod wandverwarming bijgeplaatst achteraf.

 

In het lastenboek staat een temperatuur van 24°C bij een buitentemperatuur van -10°C. Welke temperatuur er gehaald dient te worden in het WC op het gelijkvloers staat niet vermeld.

bouw vrouw schreef:

De slaapkamers die je niet verwarmt, liggen die naast de badkamer? In die warmteverliesberekening van de SOD werd er verondersteld dat die kamers op een bepaalde temperatuur staan? Want het kan zijn dat de vloerverewarming van de badkamer berekend is op een bepaalde temperatuur van de kamers ernaast. Als die natuurlijk niet de veronderstelde temperatuur hebben dan moet de vloerverwarming van de badkamer die ook opwarmen. Maar deze is dat niet voor gedimensioneerd. En dus krijg je het niet warm genoeg in de badkamer.

Ik zou je SOD eens vragen naar die berekeningen en de verlegafstanden. Heb je zelf foto's getrokken wanneer men de vloerverwarming was aan het installeren? Of anders gevraagd; hebben ze de vloerverwarming volgens plan gelegd?

De legafstanden van de badkamer lijken me correct als ik m'n foto's bekijk. De vloerverwarming is uitgevoerd volgens plan. Ik heb ondertussen de berekeningen vluchtig kunnen inzien. Het enige wat ik hiervan onthouden heb, is dat dit berekend is op een temperatuur van 16°C voor de WC beneden. Ja, dat verklaart waarom het daar zo koud is...

Het is enige tijd geleden dat ik op dit topic reageerde, omdat het heel lang geduurd heeft voor de aannemer tijd kon vrijmaken om dit te komen nakijken. Deze stelde voor dat ik de badkamer - zoals stefan hierboven al zei - op temperatuur moest houden. De VVW hangt op dezelfde pompgroep van beneden en zodra daar de temperatuur gehaald is, stopt deze . Ik blijf het vreemd vinden dat een open living en keuken langer op temperatuur blijven dan een klein(ere) badkamer. Vandaar dat mijn (weliswaar subjectief) gevoel zegt dat er iets niet correct uitgevoerd werd betreffende de thermische isolatie op het verdiep. Zijn er koudebruggen waarvan ik het bestaan niet afweet? "Dat kan niet", zegt de aannemer. "Dan waren er al lang schimmels zichtbaar". Is dat zo?

Ik laat op vraag van de aannemer de handdoekdroger van 1200W nu 24/7 draaien op een vraagtemperatuur van 23°C. De hoogste temperatuur dat ik zag was 22,2°C en de radiator blijft constant werken. Is dat ecologisch en economisch verantwoord in een nieuwbouw? Ik vind van niet. Dan kan ik beter 15 min voor ik warmte nodig heb in deze ruimte een klein elektrisch vuurtje van 2000w laten draaien, dan is het ook warm en kost dit maar een fractie aan stroom.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
24237 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

in ons PH is het op de onverwarmde slaapkamers boven (18.5 - 19°C) toch ook merkelijk kouder dan in living (22 - 22,5°C)

tijdens het stookseizoen, op een grijze dagook ventilatie system D en een goede luchtdichtheid

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1507 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

er zijn al heel wat zinvolle opmerkingen gegeven - daar zou ik twee vragen aan willen toevoegen:

  • Werken de radiatoren boven en de VVW beneden (en in de badkamer) op dezelfde watertemperatuur ?
    Vloerverwarming werkt door met en lage watertemperatuur op een vrij groot oppervlak een statische warmte op te wekken. Radiatoren werken door met een hoge(re) watertemperatuur op een vrij klein oppervlak warme lucht te doen circuleren. Als beiden met dezelfde watertemperatuur gevoed worden, is het beneden al lang warm genoeg als de radiatoren nog maar aan het begin van hun opwarmfase zijn. Dat kan opgelost worden door ze verschillende watertemperaturen te geven, maar dat zou kunnen een ingrijpende wijziging zijn, afhankelijk van de specifieke mogelijkheden van de warmteopwekker, waar die geplaatst is, of je met collectoren werkt, hoeveel plaats er nog in de technische ruimte is enz... 
    In een badkamer is vaak te weinig vloeroppervlak om met VVW voldoende vermogen te halen, zelfs als de HoH afstand kleiner is. Soms wordt dat opgelost door een deel muurverwarming te voorzien (op dezelfde temperatuur als de VVW), soms door een extra radiator op hogere temperatuur te plaatsen. Elektrisch is dan de gemakkelijkste oplossing, maar het verbruik daarvan kost wel veel.
    Door waterzijdig beter in te regelen, kan veel aangepast worden - niet alle installateurs kunnen dat even goed, helaas.
  • Zit er isolatie in de vloer van de verdieping ?
    Warmte stijgt (al is het effect bij vloerverwarming wat minder omdat die aan een lagere temperatuur werkt), dus als je beneden verwarmt, zou je verwchten dat die warmte boven ook voor een gedeelte nuttig is. Alleen als de warmtestroom onderweg tegengehouden wordt door (vloer-)isolatie, lukt dat niet. Theoretisch zal in een huis met een goed geïsoleerde buitenschil, een volledig open ruimte en/of volledige balansventilatie inderdaad overal ongeveer dezelfde temperatuur gehaald worden, maar in praktijk zijn er een paar hindernissen. Als beneden meer verwarmd wordt dan boven, maar je door de buitenschil boven toch ook warmte verliest, zal het boven een stuk kouder zijn. In zo een goed geïsoleerd huis bespaar je juist energie door in tussenvloeren en tussenmuren géén isolatie te steken (of hooguit akoestische).

Warmterecuperatie van balansventilatie werkt het best bij lage debieten én een perfect afgeregelde balans. Het lijkt tegenstrijdig, maar bij die lage debieten wordt natuurlijk ook juist minder (door de warmtewisselaar opgewarmde) lucht naar de verschillende kamers gevoerd, waardoor de warmtespreiding lager is. Bij ons gaat de ventilatie automatisch hoger als er ergens risico op oververhitting is. Dat is niet zo zeer omdat die dan als koeling zou werken, wel omdat die de warmte dan beter verspreid. De ventilatie hoger zetten is een vrij gemakkelijke test en als dat de situatie verbetert, heeft dat nauwelijks invloed op je verbruikskost.