Bij-isoleren achter gipsplaat (sarkingdak)

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Jebu5
Lid vanaf: 05/02/2014
3 berichten

Beste

Ik vond geen enkel ander topic met een antwoord op volgende vraag:
We hebben slaapkamers die onder het dak gelegen zijn. Deze werden indertijd agewerkt met gipsplaten. 5 jaar geleden hebben we het dak gerenoveerd en uitvoerig geïsoleerd langs de buitenkant. Dwz. dat er langs de binnenkant nog plaats is om bij te isoleren tussen de kepers.
Op de zolder is dit geen probleem aangezien hier nog geen afwerking is aangebracht maar in de kamers eronder zitter er gipsplaten tegen (die we niet gaan verwijderen). De open ruimte tussen de kepers achter de gipsplaat is toegankelijk via zolder.
Vraag is dan ook of er een systeem bestaat om deze te isoleren zonder de gipsplaten eraf te halen. (nogmaals: het is niet de bedoeling om de gipsplaten eraf te halen)
Wat met dampscherm? Zit dit al op sommige isolatiematerialen, ... etc.
Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten!

Reacties

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
688 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je niet de gipsplaten wilt afnemen zou ik cellulose vlokken laten inblazen langs de openingen via de zolder als dit kan.

Greetz Gert

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1010 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

of  opening in de gipsplaat maken , celluslose er in en gat terug afdichten

afbeelding van Jebu5
Lid vanaf: 05/02/2014
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zijn cellulose vlokken zelf in de brengen of moet je dat laten doen? Ik zou het namelijk zelf doen...

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7789 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

EPS erin doen, kan je zelf. Per zak te koop.

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1010 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kan je zelf doen, je hebt wel waarschijnlijk geen blazer, dus zal een geduld karwei worden

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
1058 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ok, even samenvatten zoals ik het begrijp:
dak = zadeldak?

Sarkingdak gedaan in pur/pir? ja, dan dampdicht en eventueel vocht moet er langs binnen weer uit.

vanop de zolder kan je tussen gyproc en isolatieplaten naar onder kijken? De "te isoleren" ruimte.

1) waarom extra isoleren als het volgens u al goed geïsoleerd is?

2) enkel langs zolder te bereiken, dus isolatie in korrel vorm.

3) is er een spouwmuur? Is deze bovenkant afgedicht? Anders kan je niet isoleren want dan loopt je isolatie de spouw in.
4) Als je kan isoleren zou ik perlietkorrels, kurkkorrels of cellulosekorrels nemen.
5) als je achter de gyproc isoleert, dien je de rest van de zolder ook in dezefde dikte bij te isoleren. Maar daar kan je dan met cellulosematten of houtwolmatten werken.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7325 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een vraagje: is er in de kamers ook een stukje 'rechte' muur (van ongeveer 1 tot 1,5m hoog) gefabriceerd met gipsplaten? In dat geval zal het een dure grap aan vlokken en korrels worden, want heel die ruimte moet dan opgevuld raken... en wellicht zal dat daar wel voor problemen zorgen naar condens toe.

laten inblazen kost niet zo veel, en wellicht zelfs minder dan zelf aan 21% BTW de korrels/vlokken kopen. Bovendien wordt er bij het inblazen ook lijm mee ingeblazen, zodat het er later, als je een stopcontact uithaalt om te vervangen, niet alles er uit loopt in de kamer. Een kubiekske eps bolletjes in de kamer is geen lachertje!

Verder verwacht ik bijna zeker condens op de onderkant van de sarkingplaten, want die gaan in de winter KOUD zijn na tien of meer cm eps-parels... alhoewel, hoeveel cm PUR zit er in de platen? zou het onder de verhouding 1/3e-2/3e blijven naar isolatiewaarde?
Ingeblazen isolatie werkt het best met compartimentering, maar dat zal door de volige-spanten waarschijnlijk wel het geval zijn.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Jebu5
Lid vanaf: 05/02/2014
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

11221 schreef: ok, even samenvatten zoals ik het begrijp: dak = zadeldak? Sarkingdak gedaan in pur/pir? ja, dan dampdicht en eventueel vocht moet er langs binnen weer uit. vanop de zolder kan je tussen gyproc en isolatieplaten naar onder kijken? De "te isoleren" ruimte. 1) waarom extra isoleren als het volgens u al goed geïsoleerd is? 2) enkel langs zolder te bereiken, dus isolatie in korrel vorm. 3) is er een spouwmuur? Is deze bovenkant afgedicht? Anders kan je niet isoleren want dan loopt je isolatie de spouw in. 4) Als je kan isoleren zou ik perlietkorrels, kurkkorrels of cellulosekorrels nemen. 5) als je achter de gyproc isoleert, dien je de rest van de zolder ook in dezefde dikte bij te isoleren. Maar daar kan je dan met cellulosematten of houtwolmatten werken.

 

Het Sarkingdak is geïsolleerd met pir (2 x 8 cm dacht ik, geschrankt) met dampscherm en onderdak.

- je kan vanaf de zolder naar beneden kijken tussen isolatie en gipsplaat

- bij-isoleren, extra buffer tegen koude en warmte en ook vooral geluidsdempend (PIR is niet zo'n goede geluidsisolator.

- Of de spouwmuur open is zal ik nog moeten bekijken. (een idee om dit te testen? )

- De rest van de zolder wordt sowieso gedaan met Pavaflex plus in dezelfde dikte. (Deze ga ik afwerken, daarom de vraag of ik niet beter de verdieping eronder ook ineens mee doe)

 

groetjes en bedankt alvast voor jullie antwoorden! Biggrin

afbeelding van Jebu5
Lid vanaf: 05/02/2014
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Een vraagje: is er in de kamers ook een stukje 'rechte' muur (van ongeveer 1 tot 1,5m hoog) gefabriceerd met gipsplaten? In dat geval zal het een dure grap aan vlokken en korrels worden, want heel die ruimte moet dan opgevuld raken... en wellicht zal dat daar wel voor problemen zorgen naar condens toe.

laten inblazen kost niet zo veel, en wellicht zelfs minder dan zelf aan 21% BTW de korrels/vlokken kopen. Bovendien wordt er bij het inblazen ook lijm mee ingeblazen, zodat het er later, als je een stopcontact uithaalt om te vervangen, niet alles er uit loopt in de kamer. Een kubiekske eps bolletjes in de kamer is geen lachertje!

Verder verwacht ik bijna zeker condens op de onderkant van de sarkingplaten, want die gaan in de winter KOUD zijn na tien of meer cm eps-parels... alhoewel, hoeveel cm PUR zit er in de platen? zou het onder de verhouding 1/3e-2/3e blijven naar isolatiewaarde?
Ingeblazen isolatie werkt het best met compartimentering, maar dat zal door de volige-spanten waarschijnlijk wel het geval zijn.

 

Er is inderdaad een muurtje van ong. 1 meter op de 1e verdieping. Dus dan is de hoop dat de spouw dicht is.

 

De isolatie die er in het dak zit is Kingspan PIR-platen van 2x8cm geschrankt.

 

Zou een verhouding 7 cm bijisolatie en 16 pir isolatie condens op de onderkant van het dampscherm komen?

 

Groeten en bedankt voor je antwoord!

 

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
1058 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ideaal is het natuurlijk niet om tegen dampdichte PUR platen, langs binnen met houtwol of cellulose te isoleren.

Tegen de houtwolplaten, zou je nog een intelligent dampscherm kunnen plaatsen, maar bij de gyproc gaat dit niet.

 

Jammer genoeg, ben je alweer de zoveelste, die na dakrenovatie met sarking/pur, komt klagen dat het qua geluid (en meestal ook zomerhitte) gene vette is onder het dak, ook al voldoet het aan de EPB eisen que isolatienorm en diktes.

 

Sarking met houtvezelplaten ipv. PUR was een betere oplossing geweest!

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7325 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

met 16cm PUR tegen 8cm cellulose zal je zeker binnen de 1/3e regel blijven (je zit er in cm's al binnen, en cellulose isoleert veel minder dan PUR, dus qua isolatiewaarde zeker binnen de 1/3e-2/3e).

Zijn die opstaande muurtjes in baksteen of in gipsplaat? maw: heb je 1 bouwlaag of anderhalve bouwlaag?

Dat betekent verder niets voor een open of dichte spouw.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum