betonnen zoldervloer isoleren

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Bob Van Dyck
Lid vanaf: 07/11/2018
3 berichten

Hallo,

 

Volgende situatie:

- Vrijstaand laagbouwhuis gebouwd in 1995.  De grote zolder zit boven alle woonvertrekken.

- Volgens lastenboek en facturen is dakisolatie aangebracht Rockwool spijkerflensdeken 8 cm voorzien van alufolie

- Zoldervloer beton met bovenop chape, geen isolatie

- Zolder toegankelijk via zolderluik vanuit inpandige garage

- Zolder wordt enkel gebruikt als stockageruimte.

 

Ik ga ervan uit dat deze dakisolatie niet meer beantwoordt aan de normen van 2018.  Bovendien is deze volgens mij zeer slordig aangebracht (zie foto in bijlage).

Het dak steekt een halve meter over de gevel.  Op sommige plaatsen kan ik vanop de zolder de buitenlucht in de dakgoot zien.  Goed afgesloten is de zolder dus ook niet.

Omwille van deze elementen veronderstel ik dat de aangebrachte isolatie weinig of geen effect heeft (ben geen specialist).

Daarom dacht ik van de zoldervloer te isoleren. 

In de laagste gedeelten (waar je niet rechtop kunt staan) kom ik nooit.  Het centrale hoge gedeelte is meer dan groot genoeg voor mijn beperkte stockage.  

Daarom zou ik omwille van de kostprijs en het gemak 2 soorten isolatiemateriaal willen combineren ?:

 - op de bodem tussen de verticale spanten/latten/kepers (ken hier het woord niet voor) tot tegen de spouw glaswol steken

 - in de laagste gedeelten waar ik toch nooit kom glaswol uitrollen. 

 - in het centrale hoge gedeelte beloopbare PIR isolatieplaten

En dit zoals ik in de overige berichten heb gelezen zonder dampscherm vermits het een betonnen vloer is.

Is dit een goed idee ?

 

En dan nog, wat met het zolderluik geplaatst in de inpandige garage?

 

Bedankt alvast

 

Bob

 

 

 

 

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1560 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Uw huidige isolatie is inderdaad wat aan de dunne kant maar wat erger is, is de belabberde uitvoering en het gebrek aan luchtdichting ter hoogte van de buitenmuren.

Voor uw isolatieconcept is iets te zeggen maar je zal toch iets moeten vinden voor de luchtdichting van de overgang dakspanten/buitenmuren... glaswol is geen luchtdicht isolatiemateriaal. Kan je eens een duidelijke foto  maken van de huidige situatie?

Voor wat betreft het toegangsluik naar de zolder... waarschijnlijk zit daar ook een ladder op gemonteerd, ik zou het daarom houden op het luchtdichtmaken van het luik via compribanden of rubbers. Daarbij is uw garage waarschijnlijk niet verwarmd  dus heel veel warmteverlies gaat er niet zijn via dat luik.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12552 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb toch het idee dat je veel beter extra kunt isoleren onder de dakhelling waarbij je deze bijkomende isolatie beter kunt laten aansluiten aan de muurisolatie. Indien je de dakhelling niet verder wil afwerken moet je enkel nog een dampscherm aanbrengen dat je onderaan zo goed mogelijk laat aansluiten aan de zoldervloer.

Het probleem met eventueel verlies via het zolderluik is dan ook meteen opgelost, je hoeft daar dan verder geen speciale aandacht meer voor te hebben. Ik ga er van uit dat die garage niet enkel inpandig is maar ook binnen het beschermd volume van de woning zit.

afbeelding van Bob Van Dyck
Lid vanaf: 07/11/2018
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon en Charles bedankt voor jullie snelle reacties.

Bijgevoegd enkele foto's (mogelijk omgedraaid maar krijg het niet in orde).  De donkere is zonder flash en dan zie je de lichtinval van buiten duidelijk.  

De garage kan ik verwarmen maar doe ik niet en zit inderdaad in de beschermde schil van de woning.

 

Het dak bijkomend isoleren met dan goede aansluiting is inderdaad een optie maar dat kan ik niet zelf en moet ik dus laten doen met hogere kost als gevolg.  Vandaar dacht ik aan isolatie bovenop de zoldervloer wat een relatief makkelijke klus is.  Bovendien denk ik in al mijn naïviteit dat ik dan de toch wel zeer grote zolderruimte nutteloos blijf verwarmen door de warmte die opstijgt door de ongeïsoleerde zoldervloer. Maar nogmaals, mogelijk zit ik met die denkpiste volledig verkeerd en heeft het isoleren van de zoldervloer en een goede aansluiting vloer-dak totaal geen zin.  Vandaar mijn noodkreet hier op dit forum.  Blijkt bijkomende isolatie dak en goede aansluiting de beste oplossing dan kan ik de knoop doorhakken en een vakman inschakelen.

 

 

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1560 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hmm... bij het zien van uw laatste foto's krijg ik het vermoeden dat de betonnen plaat uitsteekt over de gevelmuren (uitkraging) en dat deze betonnen plaat dus ook fungeert als onderkant van uw dakranden... klopt dat?

afbeelding van w.g.b.
Lid vanaf: 28/10/2008
3781 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ben toch van mening, hoe kleiner het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten op jouw zolder is voor jouw allleen maar gunstig. Om in zo'n dak een goede damprem te maken is alleen in de nieuwbouw mogelijk. Toch. 

afbeelding van Tomvdw
Lid vanaf: 28/06/2017
178 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu zit er 8cm rotswol tussen je dakconstructie. Haal daar eens een stukje uit, hoe diep zijn je spanten? Als die 20cm zijn kan je ook opteren voor de huidige isolatie weg te halen en 20cm in de plaats er tussen te duwen. Afwerken met een dampscherm en het is mooi luchtdicht.

Dat dampscherm kan je dan langs de verticale spanten naar beneden laten komen en afkitten op je zoldervloer.

afbeelding van Bob Van Dyck
Lid vanaf: 07/11/2018
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@Tomvdw

Spanten zijn 17 cm

 

@Keon

Beton loopt maar tot tegen de isolatie van de spouw.  Overstekende dakranden worden ondersteund door houten constructie.

afbeelding van Tomvdw
Lid vanaf: 28/06/2017
178 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Spanten van 17cm: eventueel uitvullen met houten latten tot je de gewenste dikte hebt: 20-24? 

Dan kan de huidige isolatie eruit, nieuwe wol erin van de gewenste dikte.

 

Of je koopt nu extra isolatie van 9cm zonder dampscherm, deze eruit, nieuwe eronder, ouder er terug in en afwerken met een extra luchtdicht dampscherm. Dit dampscherm mooi afkitten, afplakken zodat tocht weg valt.

 

Isolatie laat je doorlopen zoals nu, tot het aansluit op je spouwmuurisolatie. Eventueel daar wat extra in duwen. Dampscherm kan je langs de verticale spanten naar de vloerplaat laten gaan.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1560 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bob Van Dyck schreef:

@Keon

Beton loopt maar tot tegen de isolatie van de spouw.  Overstekende dakranden worden ondersteund door houten constructie.

Perfect!

Dan zou ik harde isolatieplaten (XPS, PUR, PIR, ...) (*) plaatsen tussen de houten voeten van uw verticale balkjes. Die platen zet je in eerste instantie vast met een rups montagekit (Tec7, Bulltec, ...) parallel aan de buitenrand en zover mogelijk op de buitenrand van uw betondek. Die "buitenrups" zal ervoor zorgen dat er geen lucht onder uw isolatieplaat kan.

De platen laat je dan komen tot aan de binnenzijde van die houtenvoeten. De ruimte tussen isolatieplaat en die houten voeten spuit je op met PUR-schuim.

Als isolatiedikte neem je iets wat nog handig is om op maat te snijden (of te smelten in geval van XPS). Eventueel kan je verschillende platen op elkaar stapelen.

Vanaf hier kan je dan verder gaan met uw initieel isolatieconcept of het aanpakken zoals Tomvdw voorstelt (isoleren tussen de spanten).

(*): Geen EPS want dat is niet echt luchtdicht.

afbeelding van Bob Van Dyck
Lid vanaf: 07/11/2018
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor alle nuttige tips.  Hier kan ik zeker wat mee!

 Maar ik blijf nog wel met 1 vraag zitten.  Los van het luchtdicht maken wat sowieso een absolute noodzaak is en los van het prijskaartje, wat geeft uiteindelijk het beste isolatieresultaat, het isoleren van de zoldervloer en de dakisolatie laten zoals het nu is of het opnieuw isoleren tussen de spanten en de zoldervloer laten zoals die nu is?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12552 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het beste resultaat zal je krijgen daar de dakhelling zo goed mogelijk te isoleren en luchtdicht af te werken.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1560 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Voor een zolder die enkel wordt gebruikt voor opslag is het in mijn ogen beter om de zoldervloer te isoleren:

  1. Je hebt dan simpelweg een kleiner oppervlak waarlangs er warmteverlies optreedt. Als je het hellend dak zou isoleren, zou je alleen daarom al een dikkere isolatie moeten steken (verhouding = cos(dakhelling)).
  2. Stel dat je het hellend dak isoleert... wat gaat dan de temperatuur zijn op de zolder? Die zal nooit de 24°C zijn zoals aan de onderzijde van de zoldervloer... Het is die zolder-temperatuur die mee de oppervlaktetemperatuur bepaalt van uw onderliggend plafond. Isoleer je de betonnen zoldervloer dan kan het beton door en door opwarmen wat uw thermisch comfort zal verhogen.

Nog enkele tips:

  • ipv. beloopbare PIR-platen voor het middendeel, kan je ook drukvaste EPS (150 of 200) nemen met daarop een MDF.RW-plaat (Unilin, Agepan,...) om het beloopbaar te maken/houden. 
  • Wil je alles wat brandveiliger, dan kan je drukvaste rotswol (voor vloeren) nemen ipv. kunststof platen.
  • Wil je alles wat ecologischer, neem dan houtvezelplaten met een hoge densiteit.
  • Welke platen je ook neemt, naden altijd laten verspringen.
afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12552 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Uw theorie klopt Keon, maar...

Een zoldervloer perfect isoleren en  luchtdicht maken kan in mijn ogen enkel bij een niet toegankelijke zolder, niet bij een zolder als oplagruimte en met een toegang zoals die hier voorzien is. Je moet de zolder dan beschouwen als een definitief verloren ruimte en dus die toegangsruimte ook definitief apsluiten, luchtdicht afwerken en mee isoleren.

Bovendien moet je altijd 100 % op één plaats isoleren en luchtdicht maken en niet een beetje onder het dak en dan eens wat op de zoldervloer.

Trouwens, als je de raad volgt van Tomvdw, waar ik ook achter sta, dan zou je de reeds aanwezige isolatie nog kunnen recupereren, je moet die enkel nog aanvullen.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1560 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja OK, om het echt perfect te doen, zou je het luik moeten meeïsoleren... maar in dit geval staat het luik in een niet verwarmde garage, dus de opening voorzien van compriband of een rubber om het luchdticht te krijgen, lijkt me wel voldoende (is toch al vele malen beter dan de huidige situatie).