aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van andy666
Lid vanaf: 12/03/2006
2484 berichten

ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!

dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:

- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm

is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?

Reacties

afbeelding van kdebergh
Lid vanaf: 12/11/2013
45 berichten
Rapporteer

Zou bij ons om 2x6 cm of 2x8 cm gaan. Denk je echt dat Resol zou zakken?

Degene die ik erover aangesproken had, raadde Resol aan ipv XPS wegens betere isolatiewaarde (maar is wel eerder aan de 'groene' kant, misschien dat dit ook meespeelde...).

Isolatiewaarde met XPS wel ok/voldoende? We zitten met vloerverwarming...

afbeelding van kdebergh
Lid vanaf: 12/11/2013
45 berichten
Rapporteer

Zou bij ons om 2x6 cm of 2x8 cm gaan. Denk je echt dat Resol zou zakken?

Degene die ik erover aangesproken had, raadde Resol aan ipv XPS wegens betere isolatiewaarde (maar is wel eerder aan de 'groene' kant, misschien dat dit ook meespeelde...).

Isolatiewaarde met XPS wel ok/voldoende? We zitten met vloerverwarming...

afbeelding van Emu
Lid vanaf: 22/03/2007
144 berichten
Rapporteer

Vraag eens een staaltje van die Resol, en ga er eens op staan of druk er eens met je vinger op. Je gaat dat dan niet meer in je vloer durven steken denk ik Smile

afbeelding van deftone82
Lid vanaf: 02/06/2010
1244 berichten
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Emu

Vraag eens een staaltje van die Resol, en ga er eens op staan of druk er eens met je vinger op. Je gaat dat dan niet meer in je vloer durven steken denk ik Smile

Dat is argument dat weinig steek houdt. Druk op eender welke van die isolatieplaten en je krijg het wel kapot....

Resol vloerplaat van Kinspan bv heeft een druksterkte van 100 kPa oftwel 1kg/cm2 oftwel 10.000 kg/m2. Daarbovenop komt er normaalgezien op deze platen een chapelaag van 6 à 9 cm die moet zorgen voor een verdeling van de puntlasten.

Ik zou me er niet te druk over maken. Veel zal er niet gebeuren!

Hou er wel rekening mee, dat je niet rechtstreeks kan 'tackeren' (vloerverwarmingsbuizen vastschieten) in resolplaten. Door de luchtigheid houden de clipsen niet vast. Dus ofwel galva netten om de buizen op vast te binden ofwel tackermatten voorzien!