vloeropbouw renovatie

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van dvp
Lid vanaf: 31/03/2006
71 berichten

Er zijn tientallen topics hierover.

Ik heb ze dan ook allemaal gelezen.

Maar er zijn ook nooit echt vaste regels voor, dus hier toch nog maar eens vragen hoe ik het beste mijn vloeropbouw doe.

Momenteel ligt er novilon op een ik denk chappe (is geen beton)

Wat is nu de beste en betaalbare oplossing?

Hoe bouw ik de vloer best op. Waar leg ik mijn electriciteit en water buizen op.

Hoeveel cm van alles?

Hoeveel moet er uitgegraven worden.

Er komt geen vloerverwarming!

Alvast bedankt hiervoor.

Reacties

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6030 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja, dat kan, en het gevoel van warmte voelen ze net boven die leidingen.

Alle andere warmte gaat verloren in de chape. Die hete waterleidingen vragen veel energie, verliezen veel warmte tijdens het transport door de leidingen die in de chape en muren verdwijnt en geen warmte meer kan afgeven aan de vloer. Het grote nutteloos verlies aan warmte tijdens het transport van heet water (radiatoren, wastafel, douche, bad, keuken ...) kost veel energie.

Om die kosten levenslang te beperken / besparen is isoleren de enige duurzame oplossing. Dat kan door op de uitvullaag chape vaste isolatie platen te leggen of die uitvullaag te vervangen door gespoten pur isolatie.

jp

afbeelding van RudiP
Lid vanaf: 15/02/2010
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Om in dezelfde topic te blijven...

Ik ben net gestart met een renovatie. (huis 60 jaar oud)

Tijdens de werkzaamheden heb ik een kleine droge kelder ontdekt (max 4m² en ruim een metertje diep) onder wat de keukenvloer moet worden. Keldervloer was beton of toch iets dergelijks. Bovenop de ruimte waren houten panelen geplaatst als vloer gelijkvloers over de volledige oppervlakte, daarmee dat ik de kelder niet zomaar kan behouden. De rest van de ruimte kent een bestaande tegelvloer waarop ik nieuwe tegels zou plaatsen. Ik wens deze kelder dus niet te gebruiken en dacht deze bijgevolg gewoon toe te storten.

Ik dacht aan opbouw:

1) volstorten met steenpuin (ben ook muren aan het uitbreken - heb ik meer dan genoeg)

tot 25cm onder niveau vloer

2) eventuele afvoerleidingen plaatsen

3) nivelleren met rivierzand en/of zwarte aarde (moet een deel tuin uitgraven)

4) PE-folie plaatsen en zorgen dat die langs de randen naar boven uitsteekt.

5) gewapend beton van 10-15cm: wapening op 5-7cm plaatsen

6) eventuele leidingen (geen isolatie aangezien slechts een klein deel van keukenvloer van 25m² - daar ook niet gedaan))

7) 10 cm chappe

Dirol tegels/...

Hierbij mijn vragen:

Zit ik qua opbouw goed?

Is er nu reeds uitsluitsel qua verankering van de wapening in muren? best wel / best niet?

Gezien het gewicht van steenpuin en dan betonplaat zal dit niet tot verschuivingen leiden?

Als ik leiding plaats - toch isolatie voorzien - ook al is het maar een heel klein stukje?

R.

afbeelding van Gielleke
Lid vanaf: 30/06/2009
694 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb net gedaan met de living uit te graven, nu nog onze keuken. Wink

Bij ons is het zo:

15 cm beton

6 cm pur

8 cm chape

1,5 cm tegel + lijm

Is een totaal van 30,5 cm. Biggrin

afbeelding van Watson
Lid vanaf: 22/09/2009
48 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nog even verderbomen op dit topic:

Wij hebben een huis gekocht uit de jaren '30. Vloer ligt ook op een zavelbed.

Nu plannen wij ook om de vloer volledig uit te breken en een nieuwe vloeropbouw te voorzien (beton, isolatie, chape, vloer). De huidige vloer ligt nog perfect recht, geen verzakkingen of vochtproblemen, maar deze voelt enorm koud aan. En dat is de reden waarom we deze opnieuw zouden leggen.

Vraagje: Is het zot om enkel onze leefruimte uit te graven en opnieuw op te bouwen? In de hal, de bureau e.d. hebben we niet zoveel last van een niet geisoleerde vloer. Deze ruimtes worden immers ook niet veel verwarmd? Indien enkel de leefruimte te isoleren, scheelt dat toch een flinke slok op de borrel, niet (toch een 25m² minder te doen op 100 m²)? Op de resterende oude vloer verlijmen we dan een nieuwe tegel, aansluitend op de 'nieuwe' vloer van de leefruimte.

Zot of niet?

afbeelding van IA6
Lid vanaf: 01/03/2010
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Aansluitend op de vraag van Watson heb ik nog een vraag.

Wij zitten met een gelijkaardige situatie, maar denken eraan de bestaande tegel vloer, (die vermoedelijk ook op de zavel ligt, en daar al 62 jaar ligt zonder te verzakken) te laten liggen, maar ze te beschouwen als vloerplaat en daarop alles te brengen, zodat de pas van de vloer 1 traptrede stijgt (zodat we de trap verder kunnen gebruiken).

Opbouw van boven naar beneden wordt dus:

1 cm - lijmtegel

2 cm - droge plaat vb. Fermacell, of gyproc vloerplaat

0.02 cm: PE folie

5 cm drukvaste isolatieplaat

5 cm drukvaste isolatieplaat geschrankt

5 cm drukvaste isolatieplaat

0.02 cm: PE folie

bestaand tegelvloer

Voordelen: Zo besparen we ons flink wat graafwerk, aangezien we al van een vlakke vloer vertrekken kunnen we adhv de drukvaste isolatieplaten ook gemakkelijk een plat vlak bewaren, komt er amper gewicht bij dus stabiliteitsproblemen zullen we niet hebben, kan ik alles gemakkelijk zelf uitvoeren, ...

Nadelen: ???

Heeft iemand hier iets over te zeggen?

Heeft dit nadelen die ik over het hoofd zie?

Kunnen we de klassieke chape gewoon vervangen door droge vloerplaten in dit geval? vloerverwarming zijn we niet van plan.

Alvast bedankt,

En succes aan alle verbouwers

Anthony

Eigenlijk

afbeelding van Watson
Lid vanaf: 22/09/2009
48 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Watson wrote:
Nog even verderbomen op dit topic:

Wij hebben een huis gekocht uit de jaren '30. Vloer ligt ook op een zavelbed.

Nu plannen wij ook om de vloer volledig uit te breken en een nieuwe vloeropbouw te voorzien (beton, isolatie, chape, vloer). De huidige vloer ligt nog perfect recht, geen verzakkingen of vochtproblemen, maar deze voelt enorm koud aan. En dat is de reden waarom we deze opnieuw zouden leggen.

Vraagje: Is het zot om enkel onze leefruimte uit te graven en opnieuw op te bouwen? In de hal, de bureau e.d. hebben we niet zoveel last van een niet geisoleerde vloer. Deze ruimtes worden immers ook niet veel verwarmd? Indien enkel de leefruimte te isoleren, scheelt dat toch een flinke slok op de borrel, niet (toch een 25m² minder te doen op 100 m²)? Op de resterende oude vloer verlijmen we dan een nieuwe tegel, aansluitend op de 'nieuwe' vloer van de leefruimte.

Zot of niet?

Zot of niet?

afbeelding van Hervé-HSB
Lid vanaf: 08/02/2010
311 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@ IA6

Heb je aan je deuren en ramen gedacht want deze worden ook een 18 cm lager.

Deuren ophogen gaat waarschijnlijk meer werk zijn dan vloer uitbreken.

Heb ook zo een opbouw en heb gemerkt dat de zavel onder de bestaande tegelvloeren toch wat gezakt is.

Bij ons gaat de vloer er helemaal uit. Ik heb geen zin om de voordeur met zijlicht 20 cm te verhogen waardoor deze niet meer in lijn staat met de ramen langs de buitenkant.

afbeelding van IA6
Lid vanaf: 01/03/2010
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de reactie.

De deuren moeten toch van plaats veranderen, dus extra werk creeert dit niet.

Ik kijk inderdaad nog eens na of de ramen voldoende hoog blijven.

De voordeur heeft nu een bovenlicht en moet vervangen worden, dus daar verwacht ik ook geen probleem.

mvg,

Anthony

afbeelding van Pallini
Lid vanaf: 08/06/2009
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik had hier ook nog een kleine vraag over.

Ik heb nog geen afvoerbuizen voor het water in mijn huis... Moet ik deze eerst laten leggen voor ik beton laat gieten?

Groetjes,

Ben

afbeelding van Pallini
Lid vanaf: 08/06/2009
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Pallini wrote:
Ik had hier ook nog een kleine vraag over.

Ik heb nog geen afvoerbuizen voor het water in mijn huis... Moet ik deze eerst laten leggen voor ik beton laat gieten?

Groetjes,

Ben

Blijkbaar eerst de buizen Wink

afbeelding van Eline
Lid vanaf: 24/11/2008
665 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hey Pallini

Inderdaad eerst de liggende riolering en dan de beton en daarop de rest van de buizen, anders wordt het vloerpakket een beetje zeer hoog wan rioleringsbuizen hebben een grote diameter, gemakkelijk 90 mm en 110 mm

groeten Eline

afbeelding van davy_loes_2012
Lid vanaf: 10/01/2012
258 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

We hebben een idee wat betreft de vloeropbouw alleen weten we niet of we voor dit type werk best een architect bijhalen? Of is een aannemer alleen voldoende?

Het is een huis van 1930- en we willen geen problemen qua stabilisatie (muren/...) na het dieper uitgraven en beton storten. Of maak ik me om niks zorgen?

De reden dat we nieuwe vloeropbouw willen is cv aanleggen/isoleren.

afbeelding van jeroenw89
Lid vanaf: 02/01/2018
1 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vloerder jp schreef:

 

monalisa wrote:

Is er een minimumdikte voor PEfolie onder de betonplaat? Zijn er buiten de dikte nog verschillen tussen folies? Ik las ergens dat de banden folie mekaar minstens 30 cm moeten overlappen. Moeten de overlappende folies aan elkaar vastgelijmd of -geplakt worden? En aansluitend: hoe dik moet de moussen uitzetband zijn die tegen de muren komt? Bestaan hier goeie en slechte merken of types? (Nog veel vragen hè... Smile )

De pe folie onder betonplaat heeft als enige functie dat het water in de beton niet in de ondergrond verdwijnt en in de betonplaat blijft tot deze volledig is uitgehard.

De pe folie bestaat in 1µ en 2µ dikte (wiskundig is dat 100µ en 200µ), in rollen van 4m en 6m breed, in transparant en in zwart. De 2µ nemen.

Overlappingen doe ik minstens 50cm en meestal meer ngl dat uitkomt; vastlijmen of kleven hoeft niet; wel klimmend tegen alle omtrekmuren plaatsen tot minstens 10cm boven niveau chape.
 

 

Hallo vloerder JP

Zelf ben ik begonnen met een renovatieproject waarbij ik momenteel bezig ben zoals u hierboven beschreven heeft. Ik plaatste een PE-folie van 2µ onder de betonplaat en liet deze tegen de omtrekmuren voldoende hoog zodat ze boven de chappe uitkomen.

Nu vroeg ik mij hieromtrent nog af hoe dit verder gaat. De folie laat je dus tegen de muur tot boven de chappe en onder de waterkering uitkomen. Echter als je nutsleidingen zoals elektriciteit en water wil inkappen in de muur moet je de pe-folie onderbreken. Hoe ga je hier mee om? 

Of snijd je de pe-folie na het storten van het beton gewoon door?

 

alvast bedankt

mvg

JW

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
5563 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

nut van die folie is om het vocht in de beton te houden, zodat de chemische werking (uitharding) goed kan gebeuren.

Je mag deze dus gewoon afsnijden.

Pagina's