vloeropbouw renovatie

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van dvp
Lid vanaf: 31/03/2006
71 berichten

Er zijn tientallen topics hierover.

Ik heb ze dan ook allemaal gelezen.

Maar er zijn ook nooit echt vaste regels voor, dus hier toch nog maar eens vragen hoe ik het beste mijn vloeropbouw doe.

Momenteel ligt er novilon op een ik denk chappe (is geen beton)

Wat is nu de beste en betaalbare oplossing?

Hoe bouw ik de vloer best op. Waar leg ik mijn electriciteit en water buizen op.

Hoeveel cm van alles?

Hoeveel moet er uitgegraven worden.

Er komt geen vloerverwarming!

Alvast bedankt hiervoor.

Reacties

afbeelding van Jef
Lid vanaf: 13/03/2006
168 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoe het bij ons is gedaan....

38cm uitgegraven

Alle rioleringsbuizen en verluchting kelder ingegegraven

PE folie

20 cm gewapende beton

Alle leidingen hierop vastgemaakt

8 cm gespoten pur isolatie

10cm chappe + tegels in de mortel (tegelijkertijd gelegd)

Gezien gespoten pur waterdicht is moet hier geen PE-folie meer tussen (anders wel)

afbeelding van dvp
Lid vanaf: 31/03/2006
71 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

20cm gewapend beton?

Is dat niet veel?

afbeelding van Nevermore
Lid vanaf: 12/03/2006
16784 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

15 is normaal meer als voldoende

afbeelding van DieterB
Lid vanaf: 18/03/2006
76 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nevermore wrote:
15 is normaal meer als voldoende

Idd. Best ook de wapening verankeren in de muren, anders kans op verzakken van vloerplaat met de jaren.

afbeelding van monalisa
Lid vanaf: 27/03/2006
8093 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Over verankering heb ik ook al eens zitten zoeken op het net en rondgevraagd bij mensen die iets zouden moeten kennen van vloeropbouw: site hubo, verkoper van betonnetten en betonleverancier zeggen alledrie: verankeren. Een bevriende architecte die vroeger in renovatiebedrijf werkte zegt echter dat zij dat nooit deden. Als een huis al pakweg vijftig jaar of langer mooi stevig staat zonder barsten in de muren plots die nieuwe krachten van de betonplaat op zich krijgt, zou het wel eens kunnen dat er vanalles gaat misgaan met je muren.

Beide standpunten hebben een punt: verankeren tegen verzakken, maar wat met nieuwe krachten op muren die zich al lang gezet hebben?

afbeelding van dvp
Lid vanaf: 31/03/2006
71 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

verankeren of niet dus.

volgorde als dusvolgt:

afvoer

PE folie

gewapend beton plaat 15cm al dan niet verankerd.

water/electriciteit/verwarming leidingen

8cm PUR of isolatie platen

10cm chappe + tegels (1cm?)

Dus ongeveer 34cm uitgraven.

Niemand hier die ook gerenoveerd heeft en hetzelfde moeten doen heeft?

Ik dacht eerst dat het zelfs niet nodig was om een gewapend beton plaat te gieten :oops:

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6030 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Elke renovatie zal een andere vloeropbouw vragen, vandaar de diverse antwoorden.

In sommige gevallen volstaat het zelfs 15cm uit te graven, leidingen leggen en daarop de vloeren in mortelbed, maar dan zit je zonder isolatie.

Een betonplaat verankeren in oude muren zou ik niet doen.

Beter is uitgraven tot dragende grond en daarop een dikkere gewapende betonlaag storten, zodat die oude muren op die diepte hun jarenlang 'bewezen stevigheid' niet verliezen.

Zijn die dragende muren niet stevig genoeg meer, dan zal het verankeren met ijzernetten niet de beste oplossing zijn, omdat dat ijzer in die natte bakstenen snel gaat wegroesten : verloren moeite en kosten.

Bij renovatie best zoeken welke dragende muren in diverse voorgaande ver/uitbouwingen zijn gebeurd. Op die scheidingslijnen de bezetting verwijderen tot op de dragende muren en controleren of die muren wel nog degelijk aan elkaar hechten. In sommige gevallen kan je zo door de kieren en spleten bij de buren terechtkomen. Of oude dichtgemetste deuren vinden of ... anekdote : in het naburige postkantoor terechtkomen.

Om een lang verhaal kort te maken :

de vloeren liggen tussen stabiele droge draagmuren op een stabiele ondergrond, beschermd tegen opstijgend vocht en op een degelijke isolatie.

jp

afbeelding van monalisa
Lid vanaf: 27/03/2006
8093 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is er een minimumdikte voor PEfolie onder de betonplaat? Zijn er buiten de dikte nog verschillen tussen folies? Ik las ergens dat de banden folie mekaar minstens 30 cm moeten overlappen. Moeten de overlappende folies aan elkaar vastgelijmd of -geplakt worden? En aansluitend: hoe dik moet de moussen uitzetband zijn die tegen de muren komt? Bestaan hier goeie en slechte merken of types? (Nog veel vragen hè... Smile )

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6030 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

monalisa wrote:
Is er een minimumdikte voor PEfolie onder de betonplaat? Zijn er buiten de dikte nog verschillen tussen folies? Ik las ergens dat de banden folie mekaar minstens 30 cm moeten overlappen. Moeten de overlappende folies aan elkaar vastgelijmd of -geplakt worden? En aansluitend: hoe dik moet de moussen uitzetband zijn die tegen de muren komt? Bestaan hier goeie en slechte merken of types? (Nog veel vragen hè... Smile )

De pe folie onder betonplaat heeft als enige functie dat het water in de beton niet in de ondergrond verdwijnt en in de betonplaat blijft tot deze volledig is uitgehard.

De pe folie bestaat in 1µ en 2µ dikte (wiskundig is dat 100µ en 200µ), in rollen van 4m en 6m breed, in transparant en in zwart. De 2µ nemen.

Overlappingen doe ik minstens 50cm en meestal meer ngl dat uitkomt; vastlijmen of kleven hoeft niet; wel klimmend tegen alle omtrekmuren plaatsen tot minstens 10cm boven niveau chape.

De randstroken tegen de omtrekmuren zijn PEF geëxtrudeerd Poly Ethyleen. Verkrijgbaar in meerdere diktes en breedtes, in wit en blauw, in vol materiaal of in afscheurbare stroken, in densiteit, ...

Meerdere fabrikanten : begetube, ravago, styrofoam, ursa, recticel, isomo, ...

Minimum dikte : 5mm, bij anhydriet en vv de 10mm nemen (fabrikant vv zal die randstroken ook zelf voorzien, zowel voor omtrekmuren als dilitatievoegen).

jp

afbeelding van monalisa
Lid vanaf: 27/03/2006
8093 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor uw antwoorden, vloerder JP.

afbeelding van dvp
Lid vanaf: 31/03/2006
71 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

inderdaad Vloerder JP, bedankt voor deze professionele inbreng.

Het is geaprecieerd!

afbeelding van DieterB
Lid vanaf: 18/03/2006
76 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vloerder jp wrote:

Een betonplaat verankeren in oude muren zou ik niet doen.

Beter is uitgraven tot dragende grond en daarop een dikkere gewapende betonlaag storten, zodat die oude muren op die diepte hun jarenlang 'bewezen stevigheid' niet verliezen.

JP,

Dat risico bestaat natuurlijk, maar is het risico op verzakken van de vloer niet nog groter? Oude vloeren werden meestal op een zandbedding in de mortel gelegd. Door het gewicht van de betonplaat gaat de ondergrond zich toch opnieuw zetten, waardoor de plaat kan zakken t.o.v. de muren? Of bekijk ik het verkeerd? En hoe dik zou je de plaat dan maken om zeker te zijn?

afbeelding van jansenius
Lid vanaf: 21/03/2006
5303 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

DieterB wrote:
Nevermore wrote:
15 is normaal meer als voldoende

Idd. Best ook de wapening verankeren in de muren, anders kans op verzakken van vloerplaat met de jaren.

12cm bij onze renovatie.

en geen verankering in de muren, maar eerst uitgegraven tot op vast grond (is niet zo diep...stadscentrum... hier stonden al huizen 1000 jaar geleden ;-)), en dan stabilisélaag.

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6030 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

DieterB wrote:
vloerder jp wrote:

Een betonplaat verankeren in oude muren zou ik niet doen.

Beter is uitgraven tot dragende grond en daarop een dikkere gewapende betonlaag storten, zodat die oude muren op die diepte hun jarenlang 'bewezen stevigheid' niet verliezen.

JP,

Dat risico bestaat natuurlijk, maar is het risico op verzakken van de vloer niet nog groter? Oude vloeren werden meestal op een zandbedding in de mortel gelegd. Door het gewicht van de betonplaat gaat de ondergrond zich toch opnieuw zetten, waardoor de plaat kan zakken t.o.v. de muren? Of bekijk ik het verkeerd? En hoe dik zou je de plaat dan maken om zeker te zijn?

Hangt ervan af hoe diep die dragende grond zit.

Des te dieper, des te onstabiel. Dan opteren voor een 20cm betonplaat.

Het gewicht van de betonplaat op een dragende ondergrond zal niet zakken, maar wel als onder die betonplaat geen dragende ondergrond zit.

Is de ondergrond op lage diepte dragend genoeg, dan hoeft een betonplaat niet. Het volstaat dan na de uitgravingen te nivelleren met gestabiliseerd zand, de leidingen plaatsen, uitvulchape op leidingen, pe folie, isolatie, pe folie, chape, vloerbekleding.

jp

afbeelding van Mr Jones
Lid vanaf: 25/09/2006
36 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Once again: vloerder JP merci voor je inbreng (ben nu al een paar dagen op dit forum aan het neuzen en heb al ++ antwoorden van jou gezien!!)

Dus nu mijn vraag: ik zie hier dat de meesten aanraden eerst de leidingen te leggen en dan pas de isolatie.

Vrienden van ons hebben eerst een isolerende laag gelegd, daarop de leidingen en dan uitgevuld met 2e laag chappe.

Hierdoor hebben ze nu op de plaatsen waar de leidingen lopen een "gratis vloerverwarming"

Kan dit en zijn er ook nadelen aan?

Tnx