Versteviging voor een regenwaterput en septische put

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van NeverLoseHope
Lid vanaf: 05/01/2017
71 berichten

Ik heb een regenwaterput van 8000L + een septische put.
Beiden liggen op de enige doorgangsweg naar de weides. 
Hier moeten dus geregeld tractoren over rijden en een jeep met paardentrailer. 

Ik weet niet goed hoe ik het best kan verstevigen zodat de putten niet stuk kunnen gaan door het zware gewiht.
Ik heb al een omkasting gemaakteen beetje groter dan de put, op de putten staan dan betonnen verhoogjes van 30cm,  vervolgens bouwfolie gelegd, dan enkele stenen met daarop ijzer netten, vervolgens afstandshouders met de volgende laag ijzernetten.

Ik dacht nu om 20 cm beton te laten storten? 

Is dit voldoende of moet ik nog iets anders doen? Er zijn nog voldoende ijzer netten over dus ik kan altijd nog een laag bijleggen als dat iets zou helpen. 

Reacties

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
74 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

20 cm beton dubbel gewapend ideaal, zal niet stuk gaan mits goed uitgevoerd

je kan eventueel ook nog beton met vezels gebruiken, nog sterker

probeer wel de omkasting groter te maken of beide putten onder 1 grote plaat

hoe meer de druk verdeeld is hoe beter, als de plaat net groter is dan de put komt al het gewicht op de put terecht

als de plaat een groot stuk naast de put is wordt gewicht verdeeld over put en grond rondom (zorg wel dat de grond rondom de put niet kan verzakken 

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
681 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Belangrijkste vraag is: hoe heb je de putten rondom opgevuld? stabilisé of grond?

Als je een plaat giet over de putten, zou je moeten zorgen dat deze breder is als de putten, en deze draagt op de aanvulling in stabilisé rondom. De druk komt dan niet enkel op je putwand, maar op de aanvulling.

 

Voor het overige is 20cm met enkel net voldoende, want het is enkel het onderste net dat echt functie heeft.

Belangrijker is de dikte van de netten dan wel hoeveel netten je op elkaar legt.

 

Zorg dat de netten 5cm van je folie afliggen.

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
74 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ga ik moeten tegenspreken 11221

dubbel wapenen in dit geval

onderste net dient om doorbuigen van de plaat in het middendeel tegen te houden (plaat rust op de kant en druk  in het midden)

bovenste net zal doorbuiging op de randen voorkomen (plaat rust op de put en druk op de kant) 

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

"Gewoon" plaat erover zal niet voldoende zijn.

Je gaat rondom de putten moeten moeten bij uitgraven tot op vorstvrije diepte en in één stuk mee met de plaat door gieten.

Plaat groter maken dan rijspoor.

 

Een traktor met trailer van 20T (en dan overdrijf ik nog niet in grootte)  maakt tutterfrut van uwe regenput

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
681 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

ga ik moeten tegenspreken 11221

dubbel wapenen in dit geval

onderste net dient om doorbuigen van de plaat in het middendeel tegen te houden (plaat rust op de kant en druk  in het midden)

bovenste net zal doorbuiging op de randen voorkomen (plaat rust op de put en druk op de kant) 

Enige wat die plaat wil doen is in het midden doorzakken.

Dubbel netten hebben enkel zit als je ook opwaartse krachten hebt, in die geval niet van toepassing.

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12650 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een gewapende betonplaat van 20 cm dik lijkt mij ook wel voldoende als je weet dat de diameter maar iets van 2,5 m is. Het is wel zo dat het mangat een verzwakking vormt en daarom zou het goed zijn dat je in het beton er naast (er rond) enkele extra wapeningsstaven voorziet.

Veel verder dan de omtrek van de putten beton storten heeft volgens mij weinig zin, gevaar voor breuk heb je enkel boven de holle ruimte van de put. Het steunpunt zal ook altijd maar enkel de putomtrek zijn, de grond daarnaast steunt al niet meer mee van zodra de aanvulling rond de put 1 mm zakt. En die zal allicht meer zakken !

Bij twijfel wordt soms in de put een steun voorzien.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12534 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Snap ik niet, waarom heb je dan geen putten gestoken die gekeurd zijn voor zwaar verkeer?

Oke , deze kosten dubbel zoveel ( zelfs iets meer dan dubbel) maar begot je zit niet te kloten met een enkele ,dubbele, sleuf- plaat betonfundering. Waar je dan nog moet zien dat deze zelfdragend is. 

 

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef: gevaar voor breuk heb je enkel boven de holle ruimte van de put.

Bij zulk zwaar verkeer klopt dat wel niet.  Als uwe trailer zijn rijspoor vlak naast de put is dan heb je risico dat de wand ook breekt door de gronddruk . Vandaar plaat minstens groter dan rijspoor ...

Het steunpunt zal ook altijd maar enkel de putomtrek zijn, de grond daarnaast steunt al niet meer mee van zodra de aanvulling rond de put 1 mm zakt. En die zal allicht meer zakken !

Bij twijfel wordt soms in de put een steun voorzien.

... en op sleuffundering op vorstvrije diepte.

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
74 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

dus samengevat?

hoe groter de plaat hoe beter (zeker breder als het rijspoor) om de druk te verdelen

dubbel wapenen , extra wapening aan het mangat

opletten voor mangat , ook deksel zelf  van mangat gaat stevig moeten zijn

de grond naast de put moet verdicht worden (tegen verzakkingen)

als het mogelijk is fundering (sleuf) op de kanten van je plaat

iedereen akkoord?

 

@11221

als je op de kant van je plaat rijdt druk je deze plaat daar naar beneden ( een beetje alsof de put omhoog drukt) daarom dubbel nodig

 

 

 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
74 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stuur eens een foto van wat je gedaan hebt/gaat doen  Smile ben benieuwd

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12534 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

dus samengevat?

hoe groter de plaat hoe beter (zeker breder als het rijspoor) om de druk te verdelen

dubbel wapenen , extra wapening aan het mangat

opletten voor mangat , ook deksel zelf  van mangat gaat stevig moeten zijn

de grond naast de put moet verdicht worden (tegen verzakkingen)

als het mogelijk is fundering (sleuf) op de kanten van je plaat

iedereen akkoord?

 

@11221

als je op de kant van je plaat rijdt druk je deze plaat daar naar beneden ( een beetje alsof de put omhoog drukt) daarom dubbel nodig

 

 

 

... en dan maar hopen dat ze die putten volgens de regels der kunst hebben gestoken. Dwz met een verdichte onderlaag in stabilisé . Anders kan heel die constructie van betondek, wapening en put nog verzakken.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12650 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hoe groter de plaat hoe beter (zeker breder als het rijspoor) om de druk te verdelen

dubbel wapenen , extra wapening aan het mangat

opletten voor mangat , ook deksel zelf  van mangat gaat stevig moeten zijn

de grond naast de put moet verdicht worden (tegen verzakkingen)

als het mogelijk is fundering (sleuf) op de kanten van je plaat

iedereen akkoord?

 Akkoord in de zin van " baat het niet, het schaadt ook niet", maar voor mij is het sterk overdreven.

De betonplaat uitbreiden tot ver voorbij de put heeft geen zin. De ondergrond naast de put moet sowieso net zoals bij de rest van de doorrit voldoende gestabiliseerd en verdicht zijn.

Wat het mangat betreft: in feite zou het beter zijn om eerst de gewapende plaat te storten tot op de randen van de in de put voorziene opening  om daarna hierop pas de opstand te metselen. Ten eerste omdat daadoor de plaat steviger gaat zijn omwille van een kleinere verzwakking door een kleiner gat. Ten tweede steunt nu de opstand enkel op de dunne bovenplaat van die put en zou die door die plaat kunnen zakken, bijvoorbeeld op het moment dat er een zwaar belast wiel enkel op die opstand steunt.  Zeker als je tussen beton en opstand een folie gaat voorzien.

 

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
681 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

dus samengevat?

hoe groter de plaat hoe beter (zeker breder als het rijspoor) om de druk te verdelen

dubbel wapenen , extra wapening aan het mangat

opletten voor mangat , ook deksel zelf  van mangat gaat stevig moeten zijn

de grond naast de put moet verdicht worden (tegen verzakkingen)

als het mogelijk is fundering (sleuf) op de kanten van je plaat

iedereen akkoord?

 

@11221

als je op de kant van je plaat rijdt druk je deze plaat daar naar beneden ( een beetje alsof de put omhoog drukt) daarom dubbel nodig

 

 

 

@jan

 

Als je de plaat daar naar beneden drukt, klopt er iets niet in je aanvulling rond je put. De volledige uitgraving moet namelijk met stabilisé aangevuld worden, als je hierover wil gaan rijden achteraf.

Grond aanvullen en verdichten, zal altijd nog nazakken, dus zwevende plaat, dus zakkende plaat.

 

Hier de handleiding, bij de verschillende types belasting:

http://www.obeton.be/bestanden/Handleiding%20plaatsing%20putten.pdf

 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
74 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@11221

kijk eens op tekening met de auto op (en ook muurtje) 

stuk plaat naast de put wordt naar beneden gedrukt

plaat komt dus "bol" te staan, trekkrachten bevinden zich dan boven aan de plaat, dus ook bovenaan wapening

gaat niet over fysiek doorbuigen maar over druk/trek krachten in de plaat 

en ja klopt wat verzakking betreft maar moet er van uitgaan dat de werken degelijk worden uitgevoerd (en dat de putten degelijk zijn geplaatst) anders heeft heel deze discussie geen zin drink

 

@ topic opener bedenk net iets wat ik niet terugvindt

je spreekt hopelijk toch over putten in beton vervaardigd ? of zijn het kunsstofbakken?

nog een heel groot verschil 

yahoo