Opbouw funderingsplaat

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten

Hallo,

Ik ga voor het eerst bouwen met een funderingsplaat, ipv funderingen op staal.
Heeft er iemand een duidelijke doorsnede van hoe de plaat + ringbalk opgebouwd is?
Ligt de plaat op zand of moet er nog iets onder, bv steenpuin, stabilisé?
Op het internet zie ik bijna alleen schetsen met isolatie die onder de plaat en vorstrand loopt. Ik veronderstel dat dat ook invloed heeft op de vorstrand? Ik ga de isolatie bovenop de betonplaat leggen, hetgeen iedereen hier ook doet lijkt mij?

De afmeting van de plaat is 20 meter op 8 meter. Het betreft twee HOB, de ene heeft een gevelbreedte van 12 meter en de ander 8 meter.
Is het dan sowieso beter om 1 plaat te gieten? Mij lijkt het alvast beter.
Ik veronderstel dat dit duurder uitvalt aangezien de plaat dan dikker en meer bewapening zal nodig hebben of zie ik dit verkeerd?
Ik ga voor de berekening van de plaat een ingenieur inschakelen, maar wil me wel al zoveel mogelijk verdiepen in dit onderwerp aangezien we ook alles zelf gaan doen.
Dus als iemand hieromtrent tips heeft, zijn ze zeker welkom. 
Alvast bedankt

Reacties

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In uw schets teken je enkel een gevelsteen recht achter het oude fundament. Dat kan ook kloppen met uw informatie dat de woning 30 cm meer naar achter moet gebouwd worden. Al vind ik het doortrekken van die gevelsteen ondergronds wel een vreemd idee, soit.

Ik wil gewoon al een stevige muur hebben (eventueel de huidige muur) zodat ik de dwarsmuren kan afbreken en mijn funderingsplaat kan gieten. De gevelsteen onder de grond ga ik achteraf op de funderingsplaat zetten, eventueel in beton, en in de keermuur verankeren.

 

Maar aan de binnenkant van die gevelsteen moet toch ook nog de traditionele spouw met isolatie en een binnenspouwsblad komen ? En dus dan moet je daar een (betonnen) wand van minstens 35 cm hebben.

 

De betonnen wand waar je over spreekt is de keermuur. Als die op zich de grond tegenhoudt, is een betonnen muur of gemetste muur ervoor sterk genoeg. In de spouw komt een drainagebuis die afwatert naar de achtergevel waardoor eventuele waterinsijpeling geen kwaad kan. Dit heb ik besproken met mijn architect.

Kevin

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Probeer die schets eens opnieuw te maken met nu de volledige muuropbouw zoals je die in gedachten hebt.

 

Heb nog eens geprobeerd smiley

Kevin

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry hoor, maar ik kan echt niet meer volgen, zeker niet als ik daarbij uw tekening in dat ander topic bekijk.

Daar zie ik enkel die oude ondergrondse muur met aan de binnenkant een gevelsteen (??). Ik kan moeilijk geloven dat het dit is dat je met uw architect hebt besproken.

Verder redeneren gaat enkel met een doorsnedetekening van de gehele nieuwe muuropbouw.

 

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Sorry hoor, maar ik kan echt niet meer volgen, zeker niet als ik daarbij uw tekening in dat ander topic bekijk.

Daar zie ik enkel die oude ondergrondse muur met aan de binnenkant een gevelsteen (??). Ik kan moeilijk geloven dat het dit is dat je met uw architect hebt besproken.

Verder redeneren gaat enkel met een doorsnedetekening van de gehele nieuwe muuropbouw.

 

 

Laten we er even van uitgaan dat die oude muur stevig genoeg is, om alle dwarsmuren af te breken.
Afgraven moet er bijna niet meer gebeuren aangezien de huidige vloer onder het maaiveld zit en stevig in de zavel zit. 
Ik giet de volle funderingsplaat tot tegen die muur. Dan begin ik te metsen op die plaat, eerst mijn "gevelsteen¨ en daarvoor mijn binnenmuur met isolatie. 

De oude muur staat dus los van die funderingsplaat. Dat huis staat er al 150 jaar en zowel die oude muren onder de grond als de de gevel vertoont nog steeds geen barsten. Dus de funderingen van die muur zijn op zich nog allemaal wel goed. Hier is mijn schets inderdaad niet duidelijk, die oude muur zijn funderingen lopen wel degelijk nog zeker een meter lager.

Hopelijk verduidelijkt dit wat de zaak.
Ik zie in ieder geval veel reacties dus daar kan ik alleen maar blij mee zijn.
In ieder geval, als de bouwwerken begonnen zijn, ga ik hier zeker op terugkomen en jullie op de hoogte  houden over hoe het allemaal gegaan is.
 

Kevin

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Toch nog eens een toevoegen dat aan de andere kant van de dijk dezelfde situatie is. Het is niet dat die dijk water tegenhoudt of zo. De dijk is gewoon een opgehoogde weg, waarnaast aan weerzijden de grond 2 tot 3 meter lager ligt. Alle huizen aan mijn kant lopen tot tegen het voetpad, aan de andere kant helt het af tot in de weiden.

Kevin

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik veronderstel dat uw architect wel weet wat hij doet, ik heb enkel nog volgende bedenkingen.

Je hebt terecht schrik om de dwarsmuren weg te nemen, iets wat nodig is om de funderingsplaat doorlopend te kunnen storten en om uw nieuwe woning te kunnen bouwen. Echter je kan de steun die die dwarsmuren nu geven ook vervangen door tijdelijke schoringswerken met bijvoorbeeld schuingerichte stippen (schoren). Dat systeem gebruiken firma's die gespecialiseerd zijn in het storten van betonkelders ook vaak.

Mijn idee ivm ondergronds gemetselde gevelsteen, isolatie, en gemetseld binnenspouwblad is dat die in feite nauwelijks steun geeft aan de oude muur en de massa van de daarachter gelegen weg. Denk daarbij ook aan de voordurende druk en trillingen veroorzaakt door het verkeer over die weg.

Daarom zou ik eerder overwegen om dit uit te voeren zoals bij een betonkelder met een massieve en gewapende betonnen wand van 35 cm die onverbreekbaar is verbonden met de betonnen funderingsplaat dmv doorlopende bewapening.

Er zal in dat geval wel nog eens goed moeten worden nagedacht over de isolatie van het ondergrondse gedeelte en ook over de aansluiting hiervan aan de isolatie van het bovengrondse gedeelte. Ik veronderstel dat het ondergrondse gedeelte ook deel zal uitmaken van het beschermde en dus te isoleren volume ?

Wij weten echter niet hoe problematisch die weg en de ondergrond ervan is. We zouden ons die ondergrond kunnen voorstellen als een metersdikke met losse aarde opgehoogde dam maar het zou ook kunnen dat die gehele dijk in zijn volledige hoogte (diepte) zeer goed is verdicht en gestabiliseerd.

Hopelijk kan je genoeg vertrouwen schenken aan de deskundigheid van architect en bouwkundig ingenieur.

 

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Echter je kan de steun die die dwarsmuren nu geven ook vervangen door tijdelijke schoringswerken met bijvoorbeeld schuingerichte stippen (schoren).

Dat gaan we zeker doen van zodra de afbraakwerken gedaan zijn. 

 

Mijn idee ivm ondergronds gemetselde gevelsteen, isolatie, en gemetseld binnenspouwblad is dat die in feite nauwelijks steun geeft aan de oude muur en de massa van de daarachter gelegen weg. Denk daarbij ook aan de voordurende druk en trillingen veroorzaakt door het verkeer over die weg.

Daarom moet die muur stevig genoeg zijn op zichzelf

Daarom zou ik eerder overwegen om dit uit te voeren zoals bij een betonkelder met een massieve en gewapende betonnen wand van 35 cm die onverbreekbaar is verbonden met de betonnen funderingsplaat dmv doorlopende bewapening.

Dan moet ik een berlinerwand plaatsen, eigenlijk in het voetpad hetgeen niet mag dacht ik. Ook omwlle van de kostprijs hiervan zou ik dit willen vermijden. Het gaat over 20 meter voorgevel en 8 meter zijgevel.
Het probleem bij gieten is dat alles in één stuk moet gebeuren

Er zal in dat geval wel nog eens goed moeten worden nagedacht over de isolatie van het ondergrondse gedeelte en ook over de aansluiting hiervan aan de isolatie van het bovengrondse gedeelte. Ik veronderstel dat het ondergrondse gedeelte ook deel zal uitmaken van het beschermde en dus te isoleren volume ?

De voor- en zijgevels liggen 150 cm onder straatniveau, het verdiep is 250cm hoog dus de isoltaie loopt gewoon door. Water in de spouw wordt afgevoerd op natuurlijke wijze naar de achtergevel.

Wij weten echter niet hoe problematisch die weg en de ondergrond ervan is. We zouden ons die ondergrond kunnen voorstellen als een metersdikke met losse aarde opgehoogde dam maar het zou ook kunnen dat die gehele dijk in zijn volledige hoogte (diepte) zeer goed is verdicht en gestabiliseerd.

Die baan ligt er al 1500 jaar of zo. Ik veronderstel dat die toch wel stevig zal zijn. 

 

Hopelijk kan je genoeg vertrouwen schenken aan de deskundigheid van architect en bouwkundig ingenieur.

Uiteindelijk als ik de ingenieur zijn berekeningen doet, is hij er ook voor verantwoordelijk. 
Ik reken er dus toch wel op, dat als het zover is, het goed zal zijn.

Kevin

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste, wij verstaan mekaar blijkbaar niet zo goed nea.

Daarom moet die muur stevig genoeg zijn op zichzelf

De muur is nu eenmaal wat hij is en hoe goed van kwaliteit die ook moge zijn, een gemetselde muur is op zich nooit bestand tegen zijwaartse druk.

Dan moet ik een berlinerwand plaatsen, eigenlijk in het voetpad hetgeen niet mag dacht ik. Ook omwlle van de kostprijs hiervan zou ik dit willen vermijden. Het gaat over 20 meter voorgevel en 8 meter zijgevel.
Het probleem bij gieten is dat alles in één stuk moet gebeuren

Maar nee ! De oude muur beschouw je als een berlinerwand. Hij vormt de buitenste bekisting voor de betonnen wand. Aan de binnenkant op 35 cm afstand komen dan de bekistingspanelen op de inmiddels gestorte funderingsplaat met klaarstekende opgaande bewapening.

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:
De muur is nu eenmaal wat hij is en hoe goed van kwaliteit die ook moge zijn, een gemetselde muur is op zich nooit bestand tegen zijwaartse druk.

 

Wat met een gemetselde kelder dan? Heb er al gezien met een heel lange muur.

Maar nee ! De oude muur beschouw je als een berlinerwand. Hij vormt de buitenste bekisting voor de betonnen wand. Aan de binnenkant op 35 cm afstand komen dan de bekistingspanelen op de inmiddels gestorte funderingsplaat met klaarstekende opgaande bewapening.

Ik kan niet alles afgraven zonder dat de muur instort. Dat is net het probleem. Voor de rest zou ik inderdaad zo werken.

Kevin

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat met een gemetselde kelder dan? Heb er al gezien met een heel lange muur.

Die haalt pas zijn stevigheid zo gauw er een vloerplaat op ligt. Maar dan nog moet je begrijpen dat een betonnen wand die is doorbewapend aan de funderingsplaat veel en veel steviger is dan een gemetselde muur. Een gemetselde muur kan op elke voeg doorknikken terwijl dat met gewapend beton niet mogelijk is.

Ik kan niet alles afgraven zonder dat de muur instort. Dat is net het probleem. Voor de rest zou ik inderdaad zo werken.

Net daarom dat ik schreef dat je die muur tijdens de werken tijdelijk moet schoren.

Je moet ook niet alles afgraven, enkel de oude vloerbedding en de dwarsmuren wegnemen.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9232 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je moet dit gewoon niet zelf willen doen. De risico's zijn veel te groot voor een dhz-projectje.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Net daarom dat ik schreef dat je die muur tijdens de werken tijdelijk moet schoren. Je moet ook niet alles afgraven, enkel de oude vloerbedding en de dwarsmuren wegnemen.

Heb je het dan over schuine schoringen? Daar had ik al aan gedacht, en de funderingsplaat rondond de schoren gieten. 
Dan de muur in stukken gieten, en de schoren stuk voor stuk wegnemen. Wordt dit gedaan? 

D I Y schreef:

Je moet dit gewoon niet zelf willen doen. De risico's zijn veel te groot voor een dhz-projectje.

Heb niet de middelen om alles te laten doen. Wel tijd, gezond verstand en veel ervaring om het werk tot een goed einde te brengen + een goede verzekering.
Ik zal ook de aanbevelingen volgen van de ingenieur.

Kevin

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kevinzelzate schreef:

charel schreef:

Net daarom dat ik schreef dat je die muur tijdens de werken tijdelijk moet schoren. Je moet ook niet alles afgraven, enkel de oude vloerbedding en de dwarsmuren wegnemen.

Heb je het dan over schuine schoringen? Daar had ik al aan gedacht, en de funderingsplaat rondond de schoren gieten. 
Dan de muur in stukken gieten, en de schoren stuk voor stuk wegnemen. Wordt dit gedaan? 

Ik heb het inderdaad over schuine schoringen maar dan liever op een manier dat je de ganse wand toch tegelijk kunt gieten. Bij het plaatsen van de binnenbekistingspanelen kan je die schoren hier tegenaan plaatsen terwijl je een vaste verbinding maakt in de bekisting tussen de oude muur (de buitenbekisting) en de binnenbekisting. Keldermakers weten daar wel raad mee.

Ivm isolatie had ik nog een andere optie ter overweging of om voor te leggen aan uw architect:

Je zou tegen de oude muur eerst drukbestendige en vochtwerende isolatieplaten kunnen kleven  daarna de verticale bewapening en de binnenbekisting om dan het beton te storten tussen isolatie en binnenbekisting.

Eventueel zou je dan de gevelsteen nog net op de oude muur kunnen zetten, de bovengrondse spouwisolatie boven op de ondergrondse isolatie en enkel het binnenspouwblad op de betonnen wand. Op die manier hoeft die betonnen wand dan ook geen 35 cm meer te zijn maar zou wellicht 20 cm ook kunnen volstaan.

afbeelding van kevinzelzate
Lid vanaf: 15/02/2018
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

En hoe los ik de schoringen op waar mijn voerplaat komt?
Dat van die wanden klinkt een beter idee dan in stukken te gieten. 

Dat van die isolatie klinkt goed, ga ik eens goed over nadenken

Alvast bedankt

Kevin

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ofwel schoor je tot voorbij die 8 meter bouwdiepte, ofwel schoor je bijvoorbeeld met houten balken die je mee instort in de funderingsvloer en later afzaagt, ofwel.....