kruisende poutrellen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Mat'nV
Lid vanaf: 30/12/2009
0 berichten

Ik zit in m'n living/eetplaats met het feit dat ik 2 dwarse poutrellen heb om binnenmuren op te vangen en 1 langse poutrel om m'n buitenmuur van m'n 2de bouwlaag op te vangen. De dwarse poutrellen hebben ongeveer een lengte van 5m en de langse poutrel iets van een 9m. De langse poutrel kruist de 2 dwarse. Mijn vraag is nu hoe hier het best wordt mee omgegaan. Kan men deze langse poutrel in verschillende stukken voorzien en tussen de flenzen van de dwarse poutrel lassen? Of is het toch beter om hier over te gaan naar een gewapende betonbalk die steunt op de 2 dwarse poutrellen en op die manier reeds de aanzet van je muur vormt?

Reacties

afbeelding van Dappe
Lid vanaf: 01/06/2006
2127 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Enige die hier antwoord op kan geven is uw architect/stabiliteitsing. Zullen verschillende mogelijkheden voor zijn, maar als je bvb de ene poutrel in de andere laat dragen, moet deze laatste hier natuurlijk voor voorzien zijn.

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

architect en/of ingenieur opbellen!!

dit is geen voer om door een willekeurige vreemde op het internet te laten beantwoorden.

afbeelding van Trudo
Lid vanaf: 04/04/2006
394 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De ligger die de hele belasting naar de steunzones moet brengen mag zeker niet onderbroken worden. De aansluitende liggers moeten via kopplaten op de ziel van de eerstgenoemde worden gebout of gelast. Niet opleggen op de onderflens !

Ik wil u toch wel waarschuwen voor te veel lastenconcentraties op de muren. : voorzie daar best een gewapend betonnen of een stalen kolom.

Hou er ook rekening mee dat dergelijke lange poutrellen thermisch werken, zeker in de eindzones.

Groet

Trudo

afbeelding van kidcool
Lid vanaf: 11/03/2006
7861 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

thuis is er zo'n lange van 9 meter eveneens waarop de bovenste achtergevel rust. Hierop komen 2 korter toe, waarvan eentje een draagmuur van het bovenverdiep op zich heeft.

Alles is eerst uitgerekend door stabiliteitsbureau en vervolgens heeft de ijzerhandel ons de nodige poutrellen bezorgd aan de hand van het verslag.

De kruisende zijn aan elkaar bevestigd met bouten die ingeschroefd werden op de lange poutrel in zo'n aangelaste plaat.

Het punt waar de poutrellen samen komen wordt ook gedragen door een stalen kolom die vervolgens nog eens ondersteund wordt door een blok beton van ongeveer 1 kub (elke steunpaal in ons huis heeft eigenlijk zo'n plaatselijke versteviging-verdikking van de plateau).

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Trudo;1426589 wrote:
...De aansluitende liggers moeten via kopplaten op de ziel van de eerstgenoemde worden gebout of gelast. Niet opleggen op de onderflens !...

Mijn stabiliteitsingenieur zei me hetzelfde, en ik deed het ook,

maar vraag me af waarom dit zo moet.

De manier dat ik het zou gedaan hebben zonder zijn info was:

- Boven- en onderflens vd aansluitende ligger 10 cm afslijpen zodat het lijf uitsteekt.

- Ineensteken

- Onderflenzen aaneenlassen, Bovenflenzen aaneenlassen, lijf (ven) aaneenlassen.

- Tussen lijf en flens (in de hoek) telkens 2 cm niet lassen (triaxiale spanningstoestand vermijden)

Dat zal dus niet goed zijn? Wie weet waarom?

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Trudo;1426589 wrote:
...De aansluitende liggers moeten via kopplaten op de ziel van de eerstgenoemde worden gebout of gelast. Niet opleggen op de onderflens !...

Mijn stabiliteitsingenieur zei me hetzelfde, en ik deed het ook,

maar vraag me af waarom dit zo moet.

De manier dat ik het zou gedaan hebben zonder zijn info was:

- Boven- en onderflens vd aansluitende ligger 10 cm afslijpen zodat het lijf uitsteekt.

- Ineensteken

- Onderflenzen aaneenlassen, Bovenflenzen aaneenlassen, lijf (ven) aaneenlassen.

- Tussen lijf en flens (in de hoek) telkens 2 cm niet lassen (triaxiale spanningstoestand vermijden)

Dat zal dus niet goed zijn? Wie weet waarom?

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb een HEB220 liggen (4.0 m lang) op de onderste flens van een HEB350 (overspanning 6.9 m , lengte 7.7 m) Alles is nog eens netjes overstort en lokaal goed bijgewapend.

De reden waarom jullie het niet mogen doen is omdat een dergelijke oplegging. waarbij de "binnenliggende" poutrel dus niet centraal op de grotere ligt een torsiespanning met zich mee brengt.

En deze torsie dient dus afzonderlijk berekend te worden.

Dat is volgens mij toch de reden.

Maar dat is eigelijk altijd het geval bij liggers waar bvb en een muur op staat en een welving in ligt ... , juist worden deze dan meestal "ingegoten" wat de torsie dus elemineert (of toch belemmerd)

Mijn HEB 350 steekt onderuit , op de flens hebik 6 cm beton gegoten en daar ligt dan de HEB 220 op.

Bovendien vormen niet verschroefde liggers mogelijks problemen bij verhitting in geval van brand. Dit probleem kan ook ondervangen worden door ze in te gieten... of toch vertraagd worden...

k.b.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb een HEB220 liggen (4.0 m lang) op de onderste flens van een HEB350 (overspanning 6.9 m , lengte 7.7 m) Alles is nog eens netjes overstort en lokaal goed bijgewapend.

De reden waarom jullie het niet mogen doen is omdat een dergelijke oplegging. waarbij de "binnenliggende" poutrel dus niet centraal op de grotere ligt een torsiespanning met zich mee brengt.

En deze torsie dient dus afzonderlijk berekend te worden.

Dat is volgens mij toch de reden.

Maar dat is eigelijk altijd het geval bij liggers waar bvb en een muur op staat en een welving in ligt ... , juist worden deze dan meestal "ingegoten" wat de torsie dus elemineert (of toch belemmerd)

Mijn HEB 350 steekt onderuit , op de flens hebik 6 cm beton gegoten en daar ligt dan de HEB 220 op.

Bovendien vormen niet verschroefde liggers mogelijks problemen bij verhitting in geval van brand. Dit probleem kan ook ondervangen worden door ze in te gieten... of toch vertraagd worden...

k.b.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14680 berichten
afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14680 berichten
afbeelding van bdr
Lid vanaf: 13/01/2011
828 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Galenbo;1830883 wrote:

De manier dat ik het zou gedaan hebben zonder zijn info was:

- Boven- en onderflens vd aansluitende ligger 10 cm afslijpen zodat het lijf uitsteekt.

- Ineensteken

- Onderflenzen aaneenlassen, Bovenflenzen aaneenlassen, lijf (ven) aaneenlassen.

- Tussen lijf en flens (in de hoek) telkens 2 cm niet lassen (triaxiale spanningstoestand vermijden)

Dat zal dus niet goed zijn? Wie weet waarom?

Tel eens de hoeveelheid bewerkingen van jouw methode en vergelijk die met oplassen van een kopplaat op een poutrel. De kosten zijn een veelvoud en je moet een heleboel laswerk doen terwijl je de poutrels in situ aan elkaar moet vasthouden.

Voeg daar aan toe dat elke las een mogelijk verzwakking van het materiaal rond de las meebrengt, en dat je in jouw methode heel wat aan de flenzen van je zwaarste poutrel ligt te lassen die je liefst zoveel mogelijk met rust laat. Verder voeg je ook onnodige spanning toe door boven en onderkant eerst te lassen en dan het middenstuk warm te stoken door de lijven aan elkaar te lassen.

afbeelding van bdr
Lid vanaf: 13/01/2011
828 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Galenbo;1830883 wrote:

De manier dat ik het zou gedaan hebben zonder zijn info was:

- Boven- en onderflens vd aansluitende ligger 10 cm afslijpen zodat het lijf uitsteekt.

- Ineensteken

- Onderflenzen aaneenlassen, Bovenflenzen aaneenlassen, lijf (ven) aaneenlassen.

- Tussen lijf en flens (in de hoek) telkens 2 cm niet lassen (triaxiale spanningstoestand vermijden)

Dat zal dus niet goed zijn? Wie weet waarom?

Tel eens de hoeveelheid bewerkingen van jouw methode en vergelijk die met oplassen van een kopplaat op een poutrel. De kosten zijn een veelvoud en je moet een heleboel laswerk doen terwijl je de poutrels in situ aan elkaar moet vasthouden.

Voeg daar aan toe dat elke las een mogelijk verzwakking van het materiaal rond de las meebrengt, en dat je in jouw methode heel wat aan de flenzen van je zwaarste poutrel ligt te lassen die je liefst zoveel mogelijk met rust laat. Verder voeg je ook onnodige spanning toe door boven en onderkant eerst te lassen en dan het middenstuk warm te stoken door de lijven aan elkaar te lassen.

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bdr;1831035 wrote:

Tel eens de hoeveelheid bewerkingen van jouw methode en vergelijk die met oplassen van een kopplaat op een poutrel. De kosten zijn een veelvoud en je moet een heleboel laswerk doen terwijl je de poutrels in situ aan elkaar moet vasthouden...

Het aantal te slijpen meters en te lassen meters is ongeveer hetzelfde.

Aan elkaar vasthouden?

Heb jij andere zinnen gemaakt met de woorden die ik typte?

We hebben het duidelijk over iets heel anders.

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bdr;1831035 wrote:

Tel eens de hoeveelheid bewerkingen van jouw methode en vergelijk die met oplassen van een kopplaat op een poutrel. De kosten zijn een veelvoud en je moet een heleboel laswerk doen terwijl je de poutrels in situ aan elkaar moet vasthouden...

Het aantal te slijpen meters en te lassen meters is ongeveer hetzelfde.

Aan elkaar vasthouden?

Heb jij andere zinnen gemaakt met de woorden die ik typte?

We hebben het duidelijk over iets heel anders.

afbeelding van mathias1
Lid vanaf: 04/05/2009
829 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Galenbo;1831125 wrote:
bdr;1831035 wrote:

Tel eens de hoeveelheid bewerkingen van jouw methode en vergelijk die met oplassen van een kopplaat op een poutrel. De kosten zijn een veelvoud en je moet een heleboel laswerk doen terwijl je de poutrels in situ aan elkaar moet vasthouden...

Het aantal te slijpen meters en te lassen meters is ongeveer hetzelfde.

Aan elkaar vasthouden?

Heb jij andere zinnen gemaakt met de woorden die ik typte?

We hebben het duidelijk over iets heel anders.

Het afslijpen en ineenlassen is wel degelijk beter dan het gebruik van kopplaten. Dit heb ik toch al een aantal keer zien en laten uitvoeren. Om torsie te vermijden wordt dikwijls aan de andere zijde een aantal verstijvigngsplaten ingelast.

Kopplaten is gemakkelijk: Alles voorbereiden in het atelier, en op de werf een M10 Biggrin in bouten