Kruipruimte - Huis 1961

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Frederik Neyt
Lid vanaf: 03/11/2015
47 berichten

Dag iedereen,

Wij gaan verbouwen en hadden een vraagje over de kruipruimte. 

Is er altijd een gat/luik/ingang naar deze ruimte, zoja waar plaatst men dat.
Ik zie nergens één.

In het terras is de septische put gemaakt.

waar maak ik dan best een gat om in die ruimte te "kruipen"

Foto"s van het plan in bijlage.

Dankje wel

Frederik
img_0821.jpg

Reacties

47 berichten
Rapporteer

Beste,

Waar zou ik best het gat  boren voor de kruipkelder?

mvg

Frederik

Frederik
afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14547 berichten
Rapporteer

Beste,

Ik zie op het plan een voorraadkelder en een chauffagekelder. Daarnaast bevindt zich de garage die blijkbaar ook ondergronds gelegen is. Achter de voorraadkelder en de garage zie ik een gearceerd gedeelte wat zou duiden op volle grond.

Waar zou er zich dan volgens jou een kruipkelder moeten bevinden ? Ik zie er alleszins geen aangeduid op het plan. Niet elk gebouw heeft een kruipkelder.

47 berichten
Rapporteer

Op het plan staat namelijk kruipruimte en er loopt een chaufagebuis door de kruipruimte naar het einde van het huis.

+ ik zie buiten een ventilatieroostertje.

Frederik
afbeelding van charel
14547 berichten
Rapporteer

Oké, met veel moeite heb ik het woordje 'kruipruimte' kunnen ontdekken op het gearceerde gedeelte. Die vermelding is er wel later bijgeschreven. Vermits op het plan die ruimte gearceerd is en er geen toegang is getekend zal dit waarschijnlijk origineel als volle grond bedoeld zijn en heeft men tijdens het bouwen dit om één of andere reden veranderd naar een kruipruimte zonder toegang.  Zonder toegang omdat het misschien een te lage en dus ontoegankelijke kruipruimte is. 

Wil je dit toch met zekerheid weten en eventueel een toegang maken dan zou ik eerst een ruim gat boren achteraan in de garage aan de bovenkant van de muur tussen garage en eventuele kruipruimte. Via dat gat kan je dan ontdekken of er inderdaad een kruipruimte is, of ze toegankelijk kan zijn en hoe groot je de toegangsopening kan maken om niet lager dan de bodem van de kruipkelder uit te komen. Normaal is het nodig om een latei boven de opening te maken tenzij je ze erg smal maakt.

afbeelding van ebe
Lid vanaf: 11/01/2015
293 berichten
Rapporteer

Bij mij was de toegang tot de kruipruimte langs buiten (onder een pad naast het huis).

47 berichten
Rapporteer

@charel,

dankje wel, met wat boor ik best? diamantboor of schijven? hoe groot mag het gat maar zijn.
bedoeling is wel dat we in de kruipruimte werken.

mvg

Frederik

@ebe, onder het pad? een luik? zou wel straf zijn moest dit bij mij zo zijn.

Frederik
afbeelding van charel
14547 berichten
Rapporteer

Je maakt een kijkgat daar waar je eventueel ook de toegang zou maken. Je kan dat doen met een boor van slechts 12 mm om dan met een camera'tje, zoals men gebruikt bij spouwonderzoek met het oog op het aanbrengen van spouwisolatie, naar binnen te kijken. Een beter zicht heb je indien je met een diamantboor een gat van bijvoorbeeld 110 mm boort waardoor je de zaak met het blote oog kunt bekijken. Ook met hamer en steenbeitel zou je een gat kunnen kappen, zeker als het een muur in snelbouw is.

Als je dan merkt dat er inderdaad een toegankelijke kruipkelder is dan vergroot je dat gat tot je er door kunt.

Door een gat van 50 à 60 cm breed zal zowat iedereen vlot in en uit de kruipkelder kunnen. Met die breedte is het wellicht niet noodzakelijk om een latei te voorzien (wat de zaak veel complexer zou maken). Wel zou ik dan in dat gat een stevig houten kader voorzien dat de bovenste stenen, voor zover dat nodig is, ondersteunt en waaraan je een luikje zou kunnen bevestigen.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8912 berichten
Rapporteer

Gewoon met een endoscoop camera al eens door het verluchtingsgat gaan. Misschien zie je al direct dat het niet de moeite is om toegang te maken

47 berichten
Rapporteer

Bedankt iedereen, ik zal volgend weekend dat gat maken

Frederik
afbeelding van dark-divx
Lid vanaf: 24/10/2014
162 berichten
Rapporteer

ikzelf zou gewoon met cameratje kijken, je hebt misschien een gat voor niets gemaakt. Je kan het dan weer dichtmaken ook nadien als het niets is. 

47 berichten
Rapporteer

Er zit wel degelijk een kruipruimte,

Met welk toestel maak ik best een mooi gaat, de wand is wel dik :s

mvg

Frederik

Frederik
afbeelding van charel
14547 berichten
Rapporteer

Ik zou ergens in het midden een steen helemaal kapot boren om dan vervolgens van daaruit steen per steen weg te kappen met hamer en beitel of met een pneumatische breekhamer. Trek u de juiste afmeting en rechtheid van het gat voorlopig niet aan. De zijkanten zullen sowieso onregelmatig zijn vanwege de in verband gemetselde stenen. Zorg voor een stevig houten kader, plaats dat in het iets te grote gat en werk de openingen tussen kader en afgebroken muur terug bij met stukken steen en mortel.

De eerste stenen zijn de moeilijkste, daarna gaat het hoe langer hoe beter !

47 berichten
Rapporteer

Super! bedankt!

Frederik