kelder met autolift

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten

Momenteel zijn we in de voorontwerp fase van ons nieuwbouw huis.



Omdat ik graag een grote werkruimte/garage zou hebben, was 1 van de opties het volledige huis te onderkelderen (13 x 8 ) en omdat we niet mogen werken met een hellend vlak was er de gedachte om met een soort van autolift te werken.



Ik heb hier op het bouwforum al iemand gezien die dit ook gedaan heeft en op het internet vind je ook genoeg voorbeelden.



Ik zou de toegang tot de lift echter juist achter het huis willen maken.



Zo is er geen garage in het huis.



De kelder zou dan een soort van L-vorm krijgen.



Nu zou het gedeelte waar de lift in de (gegoten) kelder zou moeten komen, 0,5 meter dieper moeten liggen. Hoe doen de kelderbouwers dit? Ik vind hiervan niet veel info op het net. Mij lijkt dit dan ook een complexe ingreep te zijn qua stabiliteit en vocht.



Ook had ik graag ipv steunmuren in de kelder gewerkt met palen en balken om een zo groot mogelijke ruimte te bekomen.



Ook hier van vind ik niet veel info op het net. Is dit soms een heel dure methode van werken?

Reacties

afbeelding van minoeske
Lid vanaf: 23/12/2012
1274 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

azerco;1829711 wrote:
Momenteel zijn we in de voorontwerp fase van ons nieuwbouw huis.

Omdat ik graag een grote werkruimte/garage zou hebben, was 1 van de opties het volledige huis te onderkelderen (13 x 8 ) en omdat we niet mogen werken met een hellend vlak was er de gedachte om met een soort van autolift te werken.

Ik heb hier op het bouwforum al iemand gezien die dit ook gedaan heeft en op het internet vind je ook genoeg voorbeelden.

Ik zou de toegang tot de lift echter juist achter het huis willen maken.

Zo is er geen garage in het huis.

De kelder zou dan een soort van L-vorm krijgen.

Nu zou het gedeelte waar de lift in de (gegoten) kelder zou moeten komen, 0,5 meter dieper moeten liggen. Hoe doen de kelderbouwers dit? Ik vind hiervan niet veel info op het net. Mij lijkt dit dan ook een complexe ingreep te zijn qua stabiliteit en vocht.

Ook had ik graag ipv steunmuren in de kelder gewerkt met palen en balken om een zo groot mogelijke ruimte te bekomen.

Ook hier van vind ik niet veel info op het net. Is dit soms een heel dure methode van werken?

Een Ir kan dat best allemaal voor u uitrekenen en uittekenen.

Een lift (in appartementen )heeft altijd een liftput die dieper is dan de kelder, anders kan je niet uitstappen in de kelder)

De opstaande wanden worden gewoon in beton gegoten net zoals de kelderwanden, is niet moeilijker dan een gewone kelder

afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

en hoe doen ze dan de overgang tussen bouwput en kelder vloer.

Want stel keldervloer 30 cm dik.

Liftput 50 cm diep, dan zit je met een verschil van 20 cm.

Is de regel dan dat je overal met 30 cm beton moet zitten?

afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

en hoe doen ze dan de overgang tussen bouwput en kelder vloer.

Want stel keldervloer 30 cm dik.

Liftput 50 cm diep, dan zit je met een verschil van 20 cm.

Is de regel dan dat je overal met 30 cm beton moet zitten?

afbeelding van minoeske
Lid vanaf: 23/12/2012
1274 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

azerco;1829732 wrote:
en hoe doen ze dan de overgang tussen bouwput en kelder vloer.

Want stel keldervloer 30 cm dik.

Liftput 50 cm diep, dan zit je met een verschil van 20 cm.

Is de regel dan dat je overal met 30 cm beton moet zitten?

Nee , ik heb onlangs een keldervloer gegoten van 40 cm dik en de grondplaat van de liftput was maar 20 cm dik (wel langs alle zijden 25 cm breder dan de buitenkant wanden) De liftput was hier 1 m diep.

Dus de liftput had in mijn geval wanden van 60 cm hoog. (2 x waterkeringsplaat voorzien)

Zoals reeds aangegeven: uw IR zal hierover wel een studie maken

afbeelding van minoeske
Lid vanaf: 23/12/2012
1274 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

azerco;1829732 wrote:
en hoe doen ze dan de overgang tussen bouwput en kelder vloer.

Want stel keldervloer 30 cm dik.

Liftput 50 cm diep, dan zit je met een verschil van 20 cm.

Is de regel dan dat je overal met 30 cm beton moet zitten?

Nee , ik heb onlangs een keldervloer gegoten van 40 cm dik en de grondplaat van de liftput was maar 20 cm dik (wel langs alle zijden 25 cm breder dan de buitenkant wanden) De liftput was hier 1 m diep.

Dus de liftput had in mijn geval wanden van 60 cm hoog. (2 x waterkeringsplaat voorzien)

Zoals reeds aangegeven: uw IR zal hierover wel een studie maken

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13942 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

azerco;1829711 wrote:
Momenteel zijn we in de voorontwerp fase van ons nieuwbouw huis.

Omdat ik graag een grote werkruimte/garage zou hebben, was 1 van de opties het volledige huis te onderkelderen (13 x 8 ) en omdat we niet mogen werken met een hellend vlak was er de gedachte om met een soort van autolift te werken.

Ik heb hier op het bouwforum al iemand gezien die dit ook gedaan heeft en op het internet vind je ook genoeg voorbeelden.

Ik zou de toegang tot de lift echter juist achter het huis willen maken.

Zo is er geen garage in het huis.

De kelder zou dan een soort van L-vorm krijgen.

Nu zou het gedeelte waar de lift in de (gegoten) kelder zou moeten komen, 0,5 meter dieper moeten liggen. Hoe doen de kelderbouwers dit? Ik vind hiervan niet veel info op het net. Mij lijkt dit dan ook een complexe ingreep te zijn qua stabiliteit en vocht.

Ook had ik graag ipv steunmuren in de kelder gewerkt met palen en balken om een zo groot mogelijke ruimte te bekomen.

Ook hier van vind ik niet veel info op het net. Is dit soms een heel dure methode van werken?

Je wil de toegang tot de lift achter het huis maken. Bedoel je dan dat de liftput met daarin de lift zich buiten het gebouw bevind? Of komt daar nog een dak boven? Moet wel anders regent het op de lift en in de liftput.

Hoe dan ook, voor de lift heb je al gauw 5meter lengte nodig. Op die lengte of iets meer kan je toch ook een schuine inrit maken (je kan de schuinte nog wat doortrekken onder de woning). Ik kan niet inzien dat zo 'n put van 5 meter lang wel zou mogen en een schuine inrit niet.

Die schuine inrit is alvast veel eenvoudiger, veel goedkoper en volgens mij veel gemakkelijker.

Het lijkt me ook niet gemakkelijk als je telkens je in en uit de kelder moet (te voet, met de fiets, met materialen) de lift hiervoor moet nemen.

Ik ben ook bijna zeker dat eens je het totale kostenplaatje kent van die liftput met lift het idee snel zal afgevoerd worden.

afbeelding van MR
Lid vanaf: 08/05/2006
3433 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bwa, het heeft wel iets:

Schuine inritten zijn zo jaren 70.

afbeelding van MR
Lid vanaf: 08/05/2006
3433 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bwa, het heeft wel iets:

Schuine inritten zijn zo jaren 70.

afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

MR is der volledig op. Ik dacht eerst nog de link naar dat bedrijf in mijn bericht te zetten, maar vond dat nogal reclame.

We mogen geen niveau wijziging aanbrengen en een hellend vlak zou niet binnen de bebouwbare zone passen. Ook heb je met deze lift geen water dat naar de kelder kan, minder plaats verlies.

In mijn ogen beter dan een hellend vlak (buiten de kostprijs van de lift gerekend natuurlijk...)

Ik ben akkoord dat de IR dit alles moet berekenen. Maar ik weet graag op voorhand wat deze mens mij gaat proberen uit te leggen.

Kan het ook zijn dat mijn brandverzekering hoger zou zijn als ik deze lift heb (die zich eigenlijk buiten het gebouw bevind). Bij appartementen zou dit het geval zijn.

afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

MR is der volledig op. Ik dacht eerst nog de link naar dat bedrijf in mijn bericht te zetten, maar vond dat nogal reclame.

We mogen geen niveau wijziging aanbrengen en een hellend vlak zou niet binnen de bebouwbare zone passen. Ook heb je met deze lift geen water dat naar de kelder kan, minder plaats verlies.

In mijn ogen beter dan een hellend vlak (buiten de kostprijs van de lift gerekend natuurlijk...)

Ik ben akkoord dat de IR dit alles moet berekenen. Maar ik weet graag op voorhand wat deze mens mij gaat proberen uit te leggen.

Kan het ook zijn dat mijn brandverzekering hoger zou zijn als ik deze lift heb (die zich eigenlijk buiten het gebouw bevind). Bij appartementen zou dit het geval zijn.

afbeelding van Nevermore
Lid vanaf: 12/03/2006
16782 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Technisch is wat je vraagt totaal géén probleem.

Financieel is vaak een ander paar mouwen. Bij ongelimiteerde budgetten kunnen ongelimiteerde projecten horen. Spijtig dat dit enkel voor de happy-few zo is.

Ik zou beginnen met eens een offerte voor zo'n autolift te vragen. Kan best zijn dat je dan al niet meer met je andere vragen naar de architect/ingenieur stapt.

afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De "autolift" zou ik zelf maken.

De discussie over veiligheid en liften heb ik hier ook al gelezen. Het gaat hier over een goederen lift en geen personenlift.

En het is ook niet de bedoeling om 3 ton op te heffen. Het gaat eerder over de zitmaaier, tuinmeubelen en dergelijke die boven en beneden moeten geraken.

We zijn in ons budget aan het bekijken wat het meest interessant is.

Een grote garage (+/- 50m²) of een kelder (met lift omdat het niet anders gaat)

En we kunnen de garage eigenlijk niet deftig in onze bouwgrond inpassen, dus jah...

Maar het is natuurlijk nog allemaal in de voorontwerp fase. We zijn der nog niet zo goed uit. De kelder met lift is een van de opties.

afbeelding van azerco
Lid vanaf: 17/04/2008
190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De "autolift" zou ik zelf maken.

De discussie over veiligheid en liften heb ik hier ook al gelezen. Het gaat hier over een goederen lift en geen personenlift.

En het is ook niet de bedoeling om 3 ton op te heffen. Het gaat eerder over de zitmaaier, tuinmeubelen en dergelijke die boven en beneden moeten geraken.

We zijn in ons budget aan het bekijken wat het meest interessant is.

Een grote garage (+/- 50m²) of een kelder (met lift omdat het niet anders gaat)

En we kunnen de garage eigenlijk niet deftig in onze bouwgrond inpassen, dus jah...

Maar het is natuurlijk nog allemaal in de voorontwerp fase. We zijn der nog niet zo goed uit. De kelder met lift is een van de opties.

afbeelding van STA911
Lid vanaf: 17/11/2010
490 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Azerco, je bent hetzelfde van plan als wij.

Ben jij in staat om zo'n goederenlift te bouwen? Ik ben op zoek naar iemand die zoiets kan.

Als je mij liftenproducenten gaan aankloppen zitten ze met zeer strenge veiligheidsvoorschriften en keuringen.

Ons "gat" is 1m op 2m. Op die manier zouden er fietsen of grasmaaier of autobanden naar de kelder gebracht kunnen worden.

afbeelding van STA911
Lid vanaf: 17/11/2010
490 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Azerco, je bent hetzelfde van plan als wij.

Ben jij in staat om zo'n goederenlift te bouwen? Ik ben op zoek naar iemand die zoiets kan.

Als je mij liftenproducenten gaan aankloppen zitten ze met zeer strenge veiligheidsvoorschriften en keuringen.

Ons "gat" is 1m op 2m. Op die manier zouden er fietsen of grasmaaier of autobanden naar de kelder gebracht kunnen worden.

Pagina's