Hoe gaten van 110 mm boren?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Kristof Totnadenken
Lid vanaf: 09/10/2008
59 berichten

Ik ben bezig met een groot verbouwproject (twee huizen en schuur) en moet heel wat gaten boren van maximum 110 mm. Het gaat bijna altijd om gaten in baksteen, maar de muur is wel ongeveer 50 cm dik.

Ik heb hiervoor een aantal vragen:

Als ik een diamantboor van 110 mm gebruik, krijg ik de afvoerbuizen er dan in (ik kan er altijd voor zorgen dat de vrouwelijke kant van de buis er niet door moet)?

Later zal ik ook nog heel wat gaten moeten boren voor de ventilatie en de waterleidingen (socarex en binnenshuis ook de pe's), en vermits het om meerdere huizen gaat overweeg ik om een watergekoelde diamantboormachine te kopen (in Frankrijk is dat een stuk goedkoper: het merk Redstone kost er ongeveer 350 €, de aansluiting is ook 1 1/4", maar de standaardmaat voor afvoerbuizen is daar 100 ipv 110 mm waardoor je dus nog een extra diamantboor moet bijkopen).

Maar is het wel nodig om zo'n machine te hebben? Zou ik op mijn Dewalt SDS-plus boorhamer niet kunnen werken met niet watergekoelde SDS-diamantboren en verlengstukken? Of is dat prutsen?

Reacties

afbeelding van 3ss
Lid vanaf: 08/03/2010
4151 berichten
Rapporteer

Een buis van 110 gaat meestal niet goed door een gat van 110. Beter is om dat een gat van 125 te maken, dan heb je nog een beetje speling.

Als je op voorhand weet waar er overal gaten moeten komen, kan je deze allemaal uittekenen en dan een bedrijf laten langskomen. Als het er echt veel zijn, is het misschien inderdaad goedkoper om een goed machine te kopen.

Ik weet niet hoe leuk uw Dewalt het gaat vinden om zo dikwijls door muren van 50 te boren ...

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Rapporteer

U kan deze machine inderdaad aanschaffen ... Maar ook in B zullen er wel "goedkopere" machines zijn .

Baksteen is nog wel geen gewapend beton ...

De kwaliteit van de boren die je bij dergelijke machine krijgt is meestal wel niet echt top ...

Bovendien lijkt het mij niet echt handig om veel gaten te maken zonder statief ...

Met uw huidige SDS-machine ... lijkt mij niet aangewezen ...

k.b.

afbeelding van chime
Lid vanaf: 10/04/2007
11588 berichten
Rapporteer

Gat altijd wat groter maken, paar mm is al voldoende.

Vb. mijn elentrieker gebruikt voor gat van 150 een boor van 152 => anders kan het wel es zijn dat je vodden hebt.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Rapporteer

DriesVdP wrote:
Een buis van 110 gaat meestal niet goed door een gat van 110. Beter is om dat een gat van 125 te maken, dan heb je nog een beetje speling.

Als je op voorhand weet waar er overal gaten moeten komen, kan je deze allemaal uittekenen en dan een bedrijf laten langskomen. Als het er echt veel zijn, is het misschien inderdaad goedkoper om een goed machine te kopen.

Ik weet niet hoe leuk uw Dewalt het gaat vinden om zo dikwijls door muren van 50 te boren ...

1 KEER TE VEEL ...

k.b.

59 berichten
Rapporteer

Die machine van Redstone is wel degelijk op een statief en met waterkoeling.

Het is een huismerk van Leroy-Merlin, en is bedoeld voor professioneel gebruik.

Een diamantboor van 112 mm kost 117 €, ene van 125 zal nog wel meer zijn, ik veronderstel dat dit goed genoeg zal zijn voor die 6 gaten door een 50 cm dikke muur die ik moet maken, de andere gaten zijn muren van 'ocharme' 30 cm dik.

afbeelding van xbdt
Lid vanaf: 24/09/2009
1498 berichten
Rapporteer

Is het deze?

http://www.leroymerlin.fr/mpng2-front/p ... 9548#first

débrayage de sécurité: NON, dit wil zeggen dat als de machine komt vast te zitten dat je ofwel uwen pols breekt, de statief van de muur haalt of de motor verbrandt.

just my 2 cents

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27013 berichten
Rapporteer

en jij denkt dat die kernboren ook een SDS of SDS+ koppeling hebben ???

afbeelding van bman
Lid vanaf: 06/12/2009
638 berichten
Rapporteer

Mijn vermoeden zegt dat eerst het anker verbrand en dan het statief breekt. :?

Kijk eens naar corepowertools.

59 berichten
Rapporteer

xbdt wrote:
Is het deze?

http://www.leroymerlin.fr/mpng2-front/p ... 9548#first

débrayage de sécurité: NON, dit wil zeggen dat als de machine komt vast te zitten dat je ofwel uwen pols breekt, de statief van de muur haalt of de motor verbrandt.

just my 2 cents

't Is inderdaad de deze.

Die boren worden niet via SDS+ aangesloten maar via 1 1/4" schroefdraad.

Je kunt echter wel verloopstukken kopen om een diamantboor op een SDS-machine te monteren, maar zoals ik zelf al schreef vrees ik dat dan prutsen wordt.

afbeelding van metalbosse
Lid vanaf: 06/01/2010
254 berichten
Rapporteer

- Gebruikt steeds statief en juiste boormachine, anders zal je diamantboor zeer snel verslijten en onbruikbaar worden.

-Het kan wellicht interessanter zijn de diamantboren gewoon te huren. Ik heb net afgelopen weekend een machine gehuurd en 15 gaten geboord door de gewelven waarvan de meeste 130 mm en sommige 100 en 90 mm. Kostprijs ong. 200 €.

59 berichten
Rapporteer

metalbosse wrote:
- Gebruikt steeds statief en juiste boormachine, anders zal je diamantboor zeer snel verslijten en onbruikbaar worden.

-Het kan wellicht interessanter zijn de diamantboren gewoon te huren. Ik heb net afgelopen weekend een machine gehuurd en 15 gaten geboord door de gewelven waarvan de meeste 130 mm en sommige 100 en 90 mm. Kostprijs ong. 200 €.

Dat is nu net mijn punt: als ik een machine op statief koop (die Redstone), en bijkomend nog een diamantboor van 112 mm en één van 50 mm, rekening houdende met het feit dat ik bij Leroy-Merlin wegens 'goede klant' 10% korting heb, dan kost mij dat ongeveer 430 €.

Als ik 3 weekends dit materiaal moet huren (wat zeker het geval zal zijn: ik ben nu bezig met afwatering van woonhuis, later volgt nog installatie van ventilatie, en daarna pak ik mijn schuur aan die ik zal ombouwen tot gastenkamers), dan zit ik al over die kostprijs.

Bovendien kan ik éénmaal de werken achter de rug zijn het materiaal (dat nog niet zo heel veel zal gebruikt zijn) wellicht nog trachten te verkopen.

Bedankt voor alle reacties. Ik zal die machine kopen. Enige nadeel is blijkbaar dat er geen slipkoppeling op zit (wat inderdaad niet veilig is), maar vermits ik altijd vanop een vastgezet statief zal werken is er vooral een risico dat het materiaal zal beschadigd zijn, eerder dan ik een pols zal breken, en er is drie jaar garantie op alles. Ik heb eerder al garantie-gevallen gehad bij Leroy-Merlin, en gezien mijn jaaromzet bij hen (5000 €/jaar de laatste 4 jaar) maken ze zelfs bij dubieuze garantiegevallen nooit een probleem.

afbeelding van macfall
Lid vanaf: 13/12/2008
6418 berichten
Rapporteer

Ik zou ze ook kopen in uw plaats. Als je toch zo veel gaten hebt en je vergeet er waarschijnlijk dan nog één ook.

Die antiblokkeerdinges waren der ook niet bij de machine die wij hebben gebruikt en da heeft hier toch niet tot heksentoeren geleidt als dat ding eens vast zat. Wel goed statief gebruiken en vast zetten.

afbeelding van metalbosse
Lid vanaf: 06/01/2010
254 berichten
Rapporteer

Over die antislip zou ik me ook niet teveel zorgen maken: indien je correct werkt, zou dit niet nodig mogen zijn. Ik stel me wel vragen naar de kwaliteit van het gereedschap en dan nog meerbepaald de boren - voor die prijs moet dat toch rommel zijn?

afbeelding van petan
Lid vanaf: 02/11/2010
86 berichten
Rapporteer

een kernbormaschine huuren, met statief en daar gaat die dan, alles andere is gefoemel, zo duur ist dat niet,

ik heb ongeveer net zoveel gaate gemaak, in Beton, met

diameters van 80mm. tot 150mm. het hele gedoeite heeft

me 225€ aan huur gekost.