• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Condensatie op grondplaat in kelder ...

Lid geworden
26 jan 2009
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
In onze nieuwbouwwoning worden wij geconfronteerd met vochtproblemen in onze betonnen kelder. Voor 99,99% ben ik zeker dat dit een probleem van condensatie betreft. Als het buiten enigszins warmer wordt dan worden wij in onze kelder geconfronteerd met grote en talrijke vochtige plekken op onze betonnen vloerplaat. Wordt het buiten wat kouder dan verdwijnt dit.



Onze kelder heeft enkele verluchtingsgaten (dus geen gebrek aan ventilatie). Op twee gaten heb ik reeds een ventilator gemonteerd (draaien elke dag een half uur). Ik heb echter de indruk dat dit het probleem enkel verergert (eigenlijk niet onlogisch ... ik haal meer wamere lucht naar binnen, die in de kelder afkoelt en oververzadigd wordt aan vocht én dat vocht slaat neer op de koude grondplaat).



Zelf zie ik 2 mogelijke oplossingen:



* De eerste is het volledig isoleren van de vloerplaat en buitenmuren (en dan hopen dat ik dan geen condensatie krijg op andere voorwerpen).

-->Deze oplossing zie ik op korte termijn echter niet zitten omdat we problemen hebben gehad met insijpelend vocht tussen beton van kelder en opgaand metselwerk. Hiervoor heeft onze aannemer nog enkele aanpassingen gedaan. Vooraleer ik begin met bekleden van muren en vloeren wil ik toch enkele jaren geduld oefenen om me ervan te vergewissen dat deze problemen echt volledig opgelost zijn (ik heb geen zin om over een jaar alle isolatie die ik nu zou uitbrengen terug te moeten verwijderen wegens insijpelend vocht).



*Tweede oplossing is een gecontroleerde ventilatie ... beknopt gezegd enkel ventileren als de verhouding temperatuur/vochtigheid van de buitenlucht bij afkoeling naar 11° à 12° C (+- temperatuur grond op -2 meter en dus ook temp van de vloerplaat) niet gaat zorgen voor condensatie. Eenvoudigste oplossing is hier kelder luchtdicht afsluiten en enkel ventileren op de momenten dat de buitentemperatuur lager is dan die van mijn vloerplaat (dus buiten kouder dan 12° C).



Iemand ander ideeën? Of bedenkingen bij mijn redenering?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Condensatie gebeurd op de koudste plaatsen.

Om eerlijk te zijn, muren en vloer zijn bij een kelder vrij constant van temperatuur.



Hoe kunnen ventilators het probleem nu erger maken? ... je laat die de lucht toch afvoeren naar buiten hé? ...



Maar zijn de waterplekken enkel temperatuurgebonden? of weersgebonden? (dus na periodes met veel regen)?
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
606
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat probleem is reeds meerdere keren ter sprake gekomen. Kijk ook eens in de rubriek "problemen".



Blijkbaar is er een misverstand dat ventileren altijd goed zou zijn. Zoals je zelf al aanhaalt: als je door te ventileren lucht binnenhaalt die nog vochtiger is, dan vererger je uiteraard alleen maar de situatie.



Ik heb zo'n vochtigheidsmeter in m'n kelder staan. In de winter is de vochtigheid altijd lager dan in de zomer (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude). In de zomer verlucht ik niet (m'n gaten zijn afgeplakt), maar verlaag wel de vochtigheid door een ontvochtiger (dit vreet wel wat energie...). Ik ben nog aan het denken om de muren en wanden (van m'n gegoten betonkelder) te behandelen met een epoxy laag om de vochtindringing vanuit de omliggende grond verder te verminderen.

Isoleren langs binnenuit lijkt me weinig zoden aan de dijk te brengen: je zal eerder het vocht verbergen achter je isolatie.
 
Lid geworden
26 jan 2009
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
vijverman wrote:
Dat probleem is reeds meerdere keren ter sprake gekomen. Kijk ook eens in de rubriek "problemen".



Blijkbaar is er een misverstand dat ventileren altijd goed zou zijn. Zoals je zelf al aanhaalt: als je door te ventileren lucht binnenhaalt die nog vochtiger is, dan vererger je uiteraard alleen maar de situatie.



Dat is inderdaad het probleem ... oplossing zou zijn om met temp en bijkomend vochtsensors te gaan werken die kleppen en ventilators zouden aansturen om enkel te ventileren als het dauwpunt van de buitenlucht hoger ligt dan temp van vloerplaat en kelderwanden ... maar waar ben je dan met bezig.



vijverman wrote:
Ik heb zo'n vochtigheidsmeter in m'n kelder staan. In de winter is de vochtigheid altijd lager dan in de zomer (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude). In de zomer verlucht ik niet (m'n gaten zijn afgeplakt), maar verlaag wel de vochtigheid door een ontvochtiger (dit vreet wel wat energie...). Ik ben nog aan het denken om de muren en wanden (van m'n gegoten betonkelder) te behandelen met een epoxy laag om de vochtindringing vanuit de omliggende grond verder te verminderen.

Isoleren langs binnenuit lijkt me weinig zoden aan de dijk te brengen: je zal eerder het vocht verbergen achter je isolatie.



Indringend vocht en condensatie zijn 2 verschillende zaken. De beton is overal minstens 30 cm dik ... dit zou waterdicht moeten zijn. Volgens mij is indringend vocht geen issue.



Isoleren langs de binnenkant lijkt me wel een optie ... als isolatie degelijk geplaatst is dan kan er geen vocht meer achter (een dampscherm doet ook wonderen). Maar ik heb met dichtingsproblemen gezet tussen opgaand metselwerk en betonnen kelderwanden. Ik wacht liever een paar jaar om te zien dat de herstellingen die hiervoor zijn gebeurd echt ok zijn.



Wat die andere berichten op forum hier betreft ... ik heb gezocht en vond beperkt aantal meldingen van gelijkaardige problemen maar geen oplossingen.
 

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ben je zeker dat alle bouwvocht reeds uit je woning is? Als dat wel de oorzaak is, zou je tijdelijk met vochtvreters in je kelder kunnen werken.
 
Lid geworden
26 jan 2009
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
tijl1979 wrote:
Ben je zeker dat alle bouwvocht reeds uit je woning is? Als dat wel de oorzaak is, zou je tijdelijk met vochtvreters in je kelder kunnen werken.



Bovengronds zijn er geen problemen ... misschien kan daar nog één en ander verder uitdrogen. Mijn balansventilatie zorgt er echter voor dat de lucht daar constant erg droog is.



Ondergronds wel problemen ... maar als het bouwvocht zou zijn dan zouden de problemen redelijk constant moeten zijn. Dat is niet het geval als temperatuurverschil buitenlucht versus keldervloer stijgt dan zit ik met condensaat. Zakt de temperatuur buiten gedurende langere periode (meerdere dagen) dan zie je de plekken binnen ook zo verdwijnen.
 

Jaakers

Lid
Lid geworden
27 jan 2009
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
16
wat is hier nu een gedegen oplossing voor?

want we hebben een gegoten kelder en we hebben het fenomeen van condensatie ook voor...

we hebben tien verluchtingsgaten van 160 mm dus ik veronderstel dat dat wel snor zit.



het kan toch niet zijn dat iedereen met een kelder dit voorheeft?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Jaakers;1746736 wrote:
wat is hier nu een gedegen oplossing voor?

want we hebben een gegoten kelder en we hebben het fenomeen van condensatie ook voor...

we hebben tien verluchtingsgaten van 160 mm dus ik veronderstel dat dat wel snor zit.



het kan toch niet zijn dat iedereen met een kelder dit voorheeft?



Ge trekt nu buitenlucht aan via je verluchting van 22° ... in je kelder is het 15°??

Als die buitenlucht al vrij vochtig is, dan gaat die in verhouding nog meer vocht bevatten door de afkoeling. (net zoals je in de winter drogere lucht krijgt door ventilatie doordat bij 't opwarmen de relatieve vochtigheid daalt)



Allé ... 't is maar een bedenking hé.
 

dve

Lid geworden
1 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
De oplossing?



Je kelder langs onder en langs de buitenkant van de gegoten wanden isoleren!



Maar daar is het nu te laat voor zeker?
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Wacht eens even, hoe is het mogelijk dat men in een NIEUWBOUWwoning een ondergrondse kelder NIET isoleert??



Dit is om problemen vragen. Indien zowel vloerplaat als muren van de kelder degelijk waren geïsoleerd, dan was het temperatuurverschil tussen binnen in de kelder en buiten al een stuk kleiner. Akkoord, je zit onder de grond, dus is het altijd een pak koeler in de zomer, maar zonder isolatie ben je helemaal een speelbal van de omgevingstemperatuur. En in de winter is het ijskoud.



Ik zou veeleer een volledig aan de buitenkant geïsoleerde ondergrondse kelder hebben waarvan de isolatie doorloopt op het gelijkvloers in combinatie met een gelijkvloerse betonplaat die dan niet meer geïsoleerd is, dan een koude kelder met geïsoleerd gelijkvloers.
 
Lid geworden
17 nov 2010
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik veronderstel dat op vlak van K en E waardes een geïsoleerde kelder ook alleen maar ten goede komt?

Buitenwanden isoleren, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe doe je dat voor de bodemplaat? Wordt er op die XPS platen bv gewoon de vloerplaat gegoten?

Leg je tussen isolatie en vloerplaat dan best nog een doek, die dan eventueel mee in 1 stuk wordt doorgetrokken langs de kelderwanden, of...?



Ik moet eerlijk zeggen dat het initiële plan bij ons ook een ongeïsoleerde kelder te hebben, maar als ik dit zo lees zijn dat uiteindelijk vrij logische gevolgen van een niet geïsoleerde kelder, en zo'n zaken vermijd je natuurlijk liefst.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
STA911;1747345 wrote:
Ik veronderstel dat op vlak van K en E waardes een geïsoleerde kelder ook alleen maar ten goede komt?

Buitenwanden isoleren, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe doe je dat voor de bodemplaat? Wordt er op die XPS platen bv gewoon de vloerplaat gegoten?

Leg je tussen isolatie en vloerplaat dan best nog een doek, die dan eventueel mee in 1 stuk wordt doorgetrokken langs de kelderwanden, of...?



Ik moet eerlijk zeggen dat het initiële plan bij ons ook een ongeïsoleerde kelder te hebben, maar als ik dit zo lees zijn dat uiteindelijk vrij logische gevolgen van een niet geïsoleerde kelder, en zo'n zaken vermijd je natuurlijk liefst.



Men isoleert gewoon onder de betonplaat. Dat wordt vaak ook bij woningen zonder kelder gedaan en is een even goede techniek, heeft zelfs het voordeel dat je nadien geen koudebruggen op je betonplaat moet wegwerken, zoals met de perinsul onder je snelbouw.



Men graaft gewoon tot men op vaste grond zit, maakt een zandbed dat men goed aantrilt, daarop legt men isolatieplaten (vb. XPS, of, vaker, EPS platen), en daarop legt men dan de netten en wordt er gegoten. Je moet er voor zorgen dat je vloerisolatie nadien netjes aansluit op de isolatie van je keldermuren zodat je 1 schil bekomt.
 
Lid geworden
17 nov 2010
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1747347 wrote:
STA911;1747345 wrote:
Ik veronderstel dat op vlak van K en E waardes een geïsoleerde kelder ook alleen maar ten goede komt?

Buitenwanden isoleren, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe doe je dat voor de bodemplaat? Wordt er op die XPS platen bv gewoon de vloerplaat gegoten?

Leg je tussen isolatie en vloerplaat dan best nog een doek, die dan eventueel mee in 1 stuk wordt doorgetrokken langs de kelderwanden, of...?



Ik moet eerlijk zeggen dat het initiële plan bij ons ook een ongeïsoleerde kelder te hebben, maar als ik dit zo lees zijn dat uiteindelijk vrij logische gevolgen van een niet geïsoleerde kelder, en zo'n zaken vermijd je natuurlijk liefst.



Men isoleert gewoon onder de betonplaat. Dat wordt vaak ook bij woningen zonder kelder gedaan en is een even goede techniek, heeft zelfs het voordeel dat je nadien geen koudebruggen op je betonplaat moet wegwerken, zoals met de perinsul onder je snelbouw.



Men graaft gewoon tot men op vaste grond zit, maakt een zandbed dat men goed aantrilt, daarop legt men isolatieplaten (vb. XPS, of, vaker, EPS platen), en daarop legt men dan de netten en wordt er gegoten. Je moet er voor zorgen dat je vloerisolatie nadien netjes aansluit op de isolatie van je keldermuren zodat je 1 schil bekomt.



Waarom EPS ipv XPS? Ik dacht dat ondergronds XPS meer aangeraden was?

Hoe bevestig je de isolatieplaten van je keldermuren aan de isolatieplaten van je betonplaat?
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
STA911;1747349 wrote:
VVS;1747347 wrote:
STA911;1747345 wrote:
Ik veronderstel dat op vlak van K en E waardes een geïsoleerde kelder ook alleen maar ten goede komt?

Buitenwanden isoleren, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe doe je dat voor de bodemplaat? Wordt er op die XPS platen bv gewoon de vloerplaat gegoten?

Leg je tussen isolatie en vloerplaat dan best nog een doek, die dan eventueel mee in 1 stuk wordt doorgetrokken langs de kelderwanden, of...?



Ik moet eerlijk zeggen dat het initiële plan bij ons ook een ongeïsoleerde kelder te hebben, maar als ik dit zo lees zijn dat uiteindelijk vrij logische gevolgen van een niet geïsoleerde kelder, en zo'n zaken vermijd je natuurlijk liefst.



Men isoleert gewoon onder de betonplaat. Dat wordt vaak ook bij woningen zonder kelder gedaan en is een even goede techniek, heeft zelfs het voordeel dat je nadien geen koudebruggen op je betonplaat moet wegwerken, zoals met de perinsul onder je snelbouw.



Men graaft gewoon tot men op vaste grond zit, maakt een zandbed dat men goed aantrilt, daarop legt men isolatieplaten (vb. XPS, of, vaker, EPS platen), en daarop legt men dan de netten en wordt er gegoten. Je moet er voor zorgen dat je vloerisolatie nadien netjes aansluit op de isolatie van je keldermuren zodat je 1 schil bekomt.



Waarom EPS ipv XPS? Ik dacht dat ondergronds XPS meer aangeraden was?

Hoe bevestig je de isolatieplaten van je keldermuren aan de isolatieplaten van je betonplaat?



Zowel EPS als XPS zijn ondergronds even goed, wat ik wou zeggen is dat traditioneel je zal zien dat vaker EPS zal gebruikt worden.

Je zorgt gewoon dat deze platen goed aan elkaar aansluiten zoals je met je overige platen doet.
 
Lid geworden
17 nov 2010
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
Benieuwd om te zien hoe het zal uitgevoerd worden als de dag aangebroken is!

Alvast bedankt voor de tips. Kans is groot dat ik deze topics waar naar boven haal als het zo ver is.
 

Jaakers

Lid
Lid geworden
27 jan 2009
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
16
wat blijft er over van u isolatie onder u vloerplaat als daar een miljoen ton op komt?



bon onze kelder is dus niet geisoleerd.

dus als ik jullie moge begrijpen heeft iedereen die een kelder heeft en niet geisoleerd heeft dit probleem dus voor. ofte 90% van de mensen die een kelder hebben...

lijkt me straf.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Jaakers;1748266 wrote:
wat blijft er over van u isolatie onder u vloerplaat als daar een miljoen ton op komt?



bon onze kelder is dus niet geisoleerd.

dus als ik jullie moge begrijpen heeft iedereen die een kelder heeft en niet geisoleerd heeft dit probleem dus voor. ofte 90% van de mensen die een kelder hebben...

lijkt me straf.

Een miljoen ton... (hopelijk bedoelde je dit 'bij manier van spreken' want als je een miljoen ton op ne snelbouw zet dan blijft daar ook niet veel meer van over)



Styrodur/polyfoam/... XPS met bepaalde sterkteklasses zijn speciaal bedoeld ontwikkeld om voor deze toepassing te gebruiken.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Jaakers;1748266 wrote:
wat blijft er over van u isolatie onder u vloerplaat als daar een miljoen ton op komt?



Dat ga ik zelfs niet verwaardigen met een antwoord.



Wat uw eigen kelder betreft, natuurlijk is het aangewezen die mee te isoleren. Heeft iedereen met een niet geïsoleerde betonkelder dan ook dat probleem? Nee, meer dan waarschijnlijk niet, maar dat heb ik ook niet gezegd. Heel veel plakkers pleisteren lustig tot voorbij de waterkering. Hebben daarom al die huizen aantoonbare vochtproblemen? Nee, om een reeks nevenfactoren zal niet ieder huis er last van hebben. Maar als er problemen zijn, dan is het wel duidelijk een oorzaak, zodat het, ook om een reeks andere redenen, veel beter is je kelder mee te isoleren, omdat je, zoals bij heel veel zaken, er maar 1 keer de kans voor krijgt.
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
606
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1747253 wrote:
Wacht eens even, hoe is het mogelijk dat men in een NIEUWBOUWwoning een ondergrondse kelder NIET isoleert??



Dit is om problemen vragen. Indien zowel vloerplaat als muren van de kelder degelijk waren geïsoleerd, dan was het temperatuurverschil tussen binnen in de kelder en buiten al een stuk kleiner. Akkoord, je zit onder de grond, dus is het altijd een pak koeler in de zomer, maar zonder isolatie ben je helemaal een speelbal van de omgevingstemperatuur. En in de winter is het ijskoud.



Ik zou veeleer een volledig aan de buitenkant geïsoleerde ondergrondse kelder hebben waarvan de isolatie doorloopt op het gelijkvloers in combinatie met een gelijkvloerse betonplaat die dan niet meer geïsoleerd is, dan een koude kelder met geïsoleerd gelijkvloers.



tja, ieder zijn voorkeur zeker? mijn kelder is niet geïsoleerd - en daarmee heb ik in de zomer een koele ruimte die niet boven de 15 °C uitkomt, en in de winter niet onder de 5 °C zakt. Ideale bewaartemperaturen zijn dat voor veel food en non-food zaken. En tijdens deze hete dagen kan de diepvriezer veel efficienter blijven werken.

Daarbij bleef mijn woning vorstvrij zonder verwarming (heb ik tijdens de bouw gemerkt - toen was alles nog één geheel). Wat ik nog wel doe, is de bovenste 60 cm isoleren langs de buitenkant omdat daar de seizoensinvloeden wel spelen.

Kortom, vanaf een meter of twee heb je een enorme buffer met constante temperatuur. Een beetje kortzichtig om dat louter als een nadeel te beschouwen. Als je uiteraard een bureau of iets dergelijks in je kelder wenst te installeren, verandert de situatie wel wat.
 
Lid geworden
29 jun 2008
Berichten
726
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jaakers;1748266 wrote:
wat blijft er over van u isolatie onder u vloerplaat als daar een miljoen ton op komt?



bon onze kelder is dus niet geisoleerd.

dus als ik jullie moge begrijpen heeft iedereen die een kelder heeft en niet geisoleerd heeft dit probleem dus voor. ofte 90% van de mensen die een kelder hebben...

lijkt me straf.



Onze kelder is niet geïsoleerd, net zoals onze vloer en muren.

Wanneer het "laf" weer is staat er ook condens op (sommige delen) van de vloer.

Boven de kelder is het alleszinds droog :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan