Autolift toegang naar kelder

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
177 berichten

Hallo,

Ik heb een kelder met waar ik via een 4 palen autobrug toegang heb met een auto.
Werkt allemaal heel goed, behalve 1 nadeel als de lift beneden staat zit ik met een gigantisch/gevaarlijk gat in mijn garage.
Het idee is om een soort dak op de brug te monteren dat, wanneer de brug beneden staat het gat boven dicht is.
Daar zit nu het probleem waar ik graag jullie ideeën, advies, tips, ervaringen, ... zou horen.
De max. capaciteit van de brug is 3,5 ton, mijn auto weegt 2,5 ton, wat wil zeggen dat het maximum gewicht van het 'dak' 1 ton mag zijn.
Ik zou graag het dak uitvoeren zodat die een normale personen auto van 1,7 ton ofzo kan dragen.

Hoe zouden jullie dit uitvoeren?
Stalen frame met roosters?
Stalen frame met multiplex?
Honinggraat structuur?
Alu sandwich panelen?
Sta voor alle ideeën open.
Afmetingen van het dak zijn ongeveer 5 m lengte en 2,5 m breedte.
Niemand heeft waarschijnlijk een idee waarover ik in godsnaam aan het praten ben dus hieronder wat foto's Smile
Alvast bedankt.

Lift in garage tijdens ruwbouw.

 

In actie

 

Wat het moet worden?
Een 'dak' vast gemonteerd op de lift die mee omhoog en omlaag gaat met de lift.
Wanneer lift in benedenstand staat moet het dak het gat op het gelijkvloers dichtmaken.
Moet ook sterk genoeg zijn om een normale personenwagen te dragen.
Op de tekening wel met schaarlift getekend, in werkelijkheid een vierpalenbrug.

 

 

Reacties

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6309 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit is ingenieurswerk.

Los daarvan, vergeet niet voldoende sturing te voorzien. Als er een auto op het dak staat en je wil naar buiten rijden mag de lift niet geactiveerd worden. Vroeg of laat hang je er aan als je hier geen automatische controle in steekt.

Enne, moet het een dak zijn of kunnen het ook 2 flappen zijn die open gaan? Dan heb je enkel een kader nodig waartegen de flappen glijden.

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3047 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk dat het idee met de kleppen/flappen misschien nog wel het best te realiseren is, met de kleinste risicos.

Ik heb uit pure leut ook wel eens dit soort dingen bekeken, en herinner me dat dit soort dingen vooral in de VS veel toegepast worden. 

Eigenlijk is dit wat je zoekt:

http://www.scissorslifttable.com/quality-7846250-double-deck-car-parking...

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Er is ook nog wel eea naar veiligheid van personen dat je moet realiseren... voetjes die onder een zakkend dak terechtkomen bvb, of hoofdjes die tegen het plafond stoten bij stijgend dak. Eigenlijk moet daar een kooi rond met een toegangspoort die de lift blokkeert indien niet gesloten en die ontoegankelijk is als lift beneden staat  

Maar in woningen laten we huer zowat alles toe in VL/BE dus het zal wel zonder mogen ook. 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
177 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit is ingenieurswerk.

Los daarvan, vergeet niet voldoende sturing te voorzien. Als er een auto op het dak staat en je wil naar buiten rijden mag de lift niet geactiveerd worden. Vroeg of laat hang je er aan als je hier geen automatische controle in steekt.

Enne, moet het een dak zijn of kunnen het ook 2 flappen zijn die open gaan? Dan heb je enkel een kader nodig waartegen de flappen glijden.

Flappen, wat bedoel je precies? Een opengaand luik of nog iets anders?

 

Een 'dak' zou het makkelijkst uit te voeren zijn aangezien het mee op en neer beweegt met de lift. Een opengaand luik ofzo heeft weer zen eigen aandrijving nodig wat het direct een stuk ingewikkelder en duurder maakt. Enige probleem is dat ik met het maximum gewicht van 1 ton zit voor het dak.

Heeft iemand ervaring met alu sandwichpanelen die zo'n gewicht kunnen dragen, als ik google kom ik enkel lichtere toepassingen tegen, waarschijnlijk gebruik ik niet de correct vakterm ofzo in mijn zoektocht.

 

Bedankt. 

afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
177 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Er is ook nog wel eea naar veiligheid van personen dat je moet realiseren... voetjes die onder een zakkend dak terechtkomen bvb, of hoofdjes die tegen het plafond stoten bij stijgend dak. Eigenlijk moet daar een kooi rond met een toegangspoort die de lift blokkeert indien niet gesloten en die ontoegankelijk is als lift beneden staat  

Maar in woningen laten we huer zowat alles toe in VL/BE dus het zal wel zonder mogen ook. 

Het is niet de bedoeling dagdagelijks de lift te gebruiken om te parkeren, mijn hobby is beetje sleutelen en daarvoor gaat de lift dus maar af en toe gebruikt worden met alle nodige aandacht voor de veiligheid. 

Grootste risico is het gat er zit wanneer lift beneden staat dus dat moet zowiezo dicht als brug beneden staat, voor al de rest kom je met gezond verstand ook al heel ver IMO.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14896 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Jij hebt misschien gezond verstand maar je famillie leden ook?

Ik krijg al kippevel als ik zo'n levensgevaarlijke contructie zie stop

afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
177 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 Zal een zwaailicht op men hoofd zetten, dan weten ze wanneer ze moeten opletten.

afbeelding van Donat
Lid vanaf: 27/08/2007
1099 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou sowieso je gat in de vloer voorzien met stalen L- ijzers.
Zo kan het bewegend plafond(draagvloer) hier in beneden toestand ook op rusten.
Verder zal het wel met houten balken of staal gaan maar dit zou ik toch ook laten berekenen.

afbeelding van Englishdude
Lid vanaf: 20/12/2014
866 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Maar je moet toch geen vloer bouwen die overal zelfde gewicht kan dragen.
Veel manoeuvreren is er niet dus gewoon inrijspoor op bepaalde breedte en dan links en rechts alles voorzien in roostervloer.
Goed koop, sterk, verluchting kelder en beloopbaar zonder pardon.

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6309 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Geen haar op mijn hoofd die hieraan zou denken om dat te maken.
Vééél te gevaarlijk. 

Los daarvan.
Als je een kader, (een paal op elke hoek en bovenaan buizen naar elkaar) op je plateau zet kan je deze de flappen laten optillen. 

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een soort van sectionaalpoort/rolluik/roldoek/buizen die samen naar beneden gaat met je hefplateau.
Zo wordt het gevaarlijke gat afgesloten van buiten, maar zit je niet met een machine die enkele ton kan verplaatsen dingen te bewegen in een ruimte waar je niets ziet. 
"Ik zal aandachtig zijn" vind ik gewoon niet goed genoeg. 

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van Wim 1977
Lid vanaf: 10/02/2008
7 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hier ook een autolift geinstalleerd.

Om het probleem met het gat op te lossen, heb ik een omheining gemaakt die naar bovenkomt als de lift zakt. (zie foto's). Op zich is dit vrij eenvoudig, gewoon met stalen kabels bevestigd aan de lift en de katrols doen de rest. Afgelegde weg van de omheining is gelijk aan de helft dan deze van de lift.

Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt. 

Werkt hier reeds 2 jaar, tot op heden zonder problemen.

 

Wim Quanten

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14896 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt.

Jij op de lift en de hond er onder?

1 drukknop en 1 relais is ook niet echt veilig, als er iets blijft plakken ben je de sigaar in een noodgeval.

afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
177 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wim 1977 schreef:

Hier ook een autolift geinstalleerd.

Om het probleem met het gat op te lossen, heb ik een omheining gemaakt die naar bovenkomt als de lift zakt. (zie foto's). Op zich is dit vrij eenvoudig, gewoon met stalen kabels bevestigd aan de lift en de katrols doen de rest. Afgelegde weg van de omheining is gelijk aan de helft dan deze van de lift.

Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt. 

Werkt hier reeds 2 jaar, tot op heden zonder problemen.

 

Echt ingenieus!!! Blij dat er mensen zijn die beetje out of the box denken ipv van sommige anderen hier! Jammer genoeg geen oplossing voor mij, ik wil de ruimte van het gat ook gebruiken als de lift beneden staat. Ik ga een platform/dak bouwen op de lift zodoende is het gat dicht wanneer de lift beneden staat en kan dat gebruikt worden als fietsenstalling enzo. Mijn lift wordt niet dagelijks gebruikt, enkel als ik aan men auto pruts of zware dingen naar beneden breng.

 

@Janus wago, ivm veiligheid heb ik ganse procedure uitgewerkt. Iedereen die bij mij thuis komt moet eerst een inductie ondergaan, dan moet er dagelijks een permit to work ingevuld en getekend worden. Iedereen draagt natuurlijk al zijn PBM's, wanneer de lift in werking gaat worden zowel de buren, de politie, de gemeente en DGLV verwittigd. Het lokaal rampenplan gaat in werking en de brandweer gaat op standby. Mijns inziens toch het absoluut minimum aan voorzorgen voor een installatie als dit!

afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
177 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan schreef:

http://freshome.com/2010/09/30/luxurious-hydraulic-underground-garage-parking/

 

Beetje te kostelijk vrees ik :-), en je kunt niet aan je auto werken met zo'n lift Smile