600 m² dak, is afvoer van 110 mm dan voldoende?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Kristof Totnadenken
Lid vanaf: 09/10/2008
59 berichten

Ten eerste een vraagje over de dakoppervlakte. Op mijn dak ligt er 600 m² onderdak, maar ik veronderstel dat wat betreft regenwater niet gerekend wordt in de dakoppervlakte, maar wel in de grondoppervlakte van het dak. Vermits mijn dak hellend is zal het dus niet om 600 m² gaan, maar b.v om 450 m².

Dat blijft wel heel veel (het gaat om een boerderij met aangebouwde schuur).

Mijn tweede vraag is of de standaardmaat van 110 mm voor de afvoerbuizen dan nog wel voldoet? Ik veronderstel eigenlijk van wel (als ze het water tijdens een wolkbreuk niet kunnen slikken, dan zullen de goten overlopen, maar dat is natuurlijk geen drama).

En zijn er behalve de buizen nog andere zaken waar ik op letten qua mogelijk debiet? Grotere terugslagklep en sifon na regenput?

Reacties

afbeelding van promy
Lid vanaf: 21/08/2009
74 berichten
Rapporteer

Normaal gezien worden de afvoerpijpen (dus niet wat er in de grond zit) gerekend als 1cm2 pijp voor 1m2 horizontaal dakvlak

Dus stel je hellend dak heeft een "grondoppervlakte" van 100m2, dan heb je 100cm2 buis nodig (oppervlakte buis is straal x straal x Pi (3.14) )

Via deze berekending is een buis van diam 110mm goed voor : 5.5cm x 5.5cm x 3.14 = +-95m2 dak

59 berichten
Rapporteer

Wat bedoel je met 'niet wat er in de grond zit?

Want mijn vraag gaat wel over wat er in in de grond zit: de buis die loopt tot aan mijin regenput.

Heb jij het misschien over de regenpijpen die van de goot naar beneden lopen?

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26701 berichten
Rapporteer

110 mm is heel groot voor een regenwaterafvoer (staande buis tegen gevel) meestal maar 90 mm

regel van 1cm² per 1 m² dakoppervlak gebruik ik ook

als je dankt meer nodig te hebben is het beter om een extra afvoer te plaatsen en neit diameter te vergroten

59 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de reacties,

stefan wrote:
staande buis tegen gevel

Mijn goten en buizen tegen gevel werden verleden jaar al vernieuwd. Ik weet niet in welke diameter, maar vermoed inderdaad 90 mm.

Mijn vraag gaat echter wel degelijk over de buizen die in de grond zitten en die dus de regenpijpen verbinden met de regenput: welke diameter moet ik nemen?

59 berichten
Rapporteer

Ik las ook nog iets interessants op http://www.livios.be/nl/_build/_tech/_sani/_vraag.asp?vraagid=14690&status=quevi.

Daarin staat dat de diameter mede afhankelijk is van het verval.

Nu kan ik makkelijk een verval van 1 cm inbouwen.

Ik denk dat ik toch minstens een buis van 200 mm zal nodig hebben.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26701 berichten
Rapporteer

110 is echt genoeg

wat kan er gebeuren? leidingen komen vol te staan

eventueel ook buis tegen gevel die 0.5 tot 1 meter hoog gevuld zal zijn

deksels inspectieputjes springen naar boven en water komt eruit

...

en dan, allemaal toch niet erg

59 berichten
Rapporteer

stefan wrote:
wat kan er gebeuren? leidingen komen vol te staan

eventueel ook buis tegen gevel die 0.5 tot 1 meter hoog gevuld zal zijn

deksels inspectieputjes springen naar boven en water komt eruit

Ik had dezelfde opmerking ook al gemaakt, bovendien vermoed ik dat er te weinig regenpijpen hangen, met als gevolg dat als er een wolkbreuk is mijn goten overlopen. Maar ook dat vind ik eigenlijk niet erg. De straat (die op 20 m van mijn huis staat en 2 m lager ligt dan mijn huis) staat gemiddeld 1 maal per jaar blank (tot grote ergernis van mijn lager gelegen overburen die me dan zeer jaloers aanstaren), dus als 't echt zeer veel regent kunnen de riolen blijkbaar toch niet volgen. Het gemeentebestuur belooft wel beterschap.

Maar ik maak me dan wel twee opmerkingen:

Ik moet noodgedwongen met alle water (afval en regenwater) dwars onder mijn living. Mijn boerderij is immers heel breed (40 m), maar is in feite toch een rijwoning...

Dat heeft als gevolg:

• als mijn inspectieputjes in mijn terras (achterzijde woning) overlopen, riskeert mijn living onder water te lopen (ik zou graag zonder dorpel werken langs achter zodat de vloer in de living bijna naadloos via een porte-fenetre overgaat in het terras).[/*:m:hfbeoiqg]
  • ik kan nu om het even welke buis steken onder de living: ik heb de vloer uitgebroken en alles 50 cm uitgegraven. Maar later als de vloerplaat, uitvulchappe, isolatie, vloerverwarming, chappe en vloer er zal liggen zal het heel vervelend zijn als zou blijken dat 110 mm onvoldoende is.[/*:m:hfbeoiqg]
afbeelding van chime
Lid vanaf: 10/04/2007
11588 berichten
Rapporteer

Als je echt vreest dat zo 1 buis niet genoeg gaat zijn, steek er dan nog een paar. Je moet ze niet aansluiten, maar dan liggen ze er al wel mocht het nodig blijken te zijn.

59 berichten
Rapporteer

chime wrote:
Als je echt vreest dat zo 1 buis niet genoeg gaat zijn, steek er dan nog een paar. Je moet ze niet aansluiten, maar dan liggen ze er al wel mocht het nodig blijken te zijn.

Dat is een uitstekend idee!

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

overloop van regenwaterput, richting riolering is normaal wel een buis van 160diam.

Van de afvoer naar de regnwaterput is 110 normaal voldoende

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10536 berichten
Rapporteer

hoow wrote:
overloop van regenwaterput, richting riolering is normaal wel een buis van 160diam.

Van de afvoer naar de regnwaterput is 110 normaal voldoende

overloop 160mm? is dat echt nodig ?

aansluiting controle put naar RWA is 160 had ik gezien, maar mijn overloop van put naar controle put hebben we maar 110 voorzien...

zorgen maken of niet?

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

Het ergste wat kan gebeuren is dat je regenput echt overloopt, als ook de overloop het water niet snel genoeg kan afvoeren bij heel hevige regen.

Wel nakijken dat er dan bv geen water loopt waar je het niet wilt

vb via vulleiding naar kelder ofzo. (al weten gebeuren)

59 berichten
Rapporteer

hoow wrote:
Het ergste wat kan gebeuren is dat je regenput echt overloopt, als ook de overloop het water niet snel genoeg kan afvoeren bij heel hevige regen.

Bij mij is dat eigenlijk geen probleem. Mijn regenput zal in de voortuin staan, en die is minstens een meter lager dan het huis (in de voortuin zijn er zelfs trapjes).

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10536 berichten
Rapporteer

hoow wrote:

Wel nakijken dat er dan bv geen water loopt waar je het niet wilt

vb via vulleiding naar kelder ofzo. (al weten gebeuren)

wel onlangs regende het toch heel extreem, heb toen eens gezellig in de regen mijn afvoeren bewonderd wat daar uitkwam, ik had eigenlijk erger verwacht.

was vooral curieus of die PE doorvoeren in platdak van 75mm geen probleem waren bij heel hevige regenval, maar blijkbaar is dit OK. (want een stuk van zadeldak hier loopt op het platdak.

afbeelding van Veken
Lid vanaf: 22/08/2010
81 berichten
Rapporteer

Kristof Totnadenken wrote:
Mijn vraag gaat echter wel degelijk over de buizen die in de grond zitten en die dus de regenpijpen verbinden met de regenput: welke diameter moet ik nemen?

Vanaf dat je een extra lozingspunt plaatst op een lijn, moet je nagaan of je de lijn moet verzwaren. Wat bedoel ik hiermee, vanaf dat je iets bij op je buis aansluit, moet je nagaan of je geen grotere diameter nodig hebt. Die grotere diameter kan je vrij rudimentair bezien. Er is 90mm, 110mm, 125mm en 160mm diameter wat courant gebruikt wordt in de woningbouw. Dat is telkens je vergrotingstrap. Wat wil dat zeggen voor je regenbuizen. Die zijn wss 90mm. Die mogen in de grond ook 90mm blijven totdat je iets bij op die afvoer (BV: 2de regenpijp), dan moet je vergroten. (Hanteer je de regels van livios, zal je NOOIT problemen ondervinden ivm met dit, dat is een ruime maatvoering).

BTW: met de overloop van je regenwaterput. Maakt niet uit hoe diep je ligt ten opzichte van je huis. Als het water niet tijdig weg kan, zal dus je buizen gevuld geraken, vervolgens ook je regenpijpen tot het uiteindelijke in je dakgoot overloopt. Maar als je een overloop hebt voorzien, en je hebt een deftige riolering, dan is er geen probleem. Meestal wordt er 125mm als overloop genomen. Mensen die 110 hebben liggen moeten niet panikeren want het zal beide wel werken. Zoals vandaag, het miezert (motregen), dus die overloop zal heel weinig te doen hebben. Een onweer is een piekbelasting, en zal uw overloop ook wel kunnen slikken hoor. Stel je buizen raken gevuld met water, resultaat wat extra druk (en dus debiet) op je overloop. Je buizen hebben een dichting, kan er niet weg. Overloop werkt met een groter debiet.

De reden waarom een controle put met een 160 wordt gemaakt is dat je meer plaatst hebt om je handelingen uit te voeren. Waarvoor heb je een controleput, om te toezicht te houden en om verstoppingen te verwijderen.

Trouwens, met je gemeente die beterschap belooft met je straat die blank loopt. Geloof er maar niet teveel van. Een studiebureau begroot hoeveel water de riolering te verduren krijgt, welke debiet en volume en dergelijke. En dan doet het buro een voorstel dat voor 80 a 90% van de tijd perfect zal functioneren. Met een groot onweer of dergelijke zou het dus te klein zijn. Dat aanvaardt de gemeente. Omdat de meerkost van een grotere riolering niet opweegt tegen het eenmalig uitrukken van de brandweer.