Ophogen dakrand

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van GlennLOD
Lid vanaf: 13/03/2018
4 berichten

Hi iedereen,

Ik zit momenteel met het probleem dat ik mijn plat dak wil renoveren. Graag wil ik hier een extra laag isolatie plaatsen maar wegens gebrek aan een dakrand moet ik deze ophogen. Zelf dacht ik om een constructie te maken met latten/OSB.

* De holle ruimte zou ik opvullen met wat isolatieresten.

* OSB/OSB wordt verbonden door middel van hoekankers.

* Tussen verticale OSB plaat en houten latten nog een extra lat ter versteviging

Achteraf komt er natuurlijk nog een laag roofing over die gebrand wordt op PIR B. Afwerking gebeurt met PVC.

Iemand enige tips of opmerkingen? Gaat deze constructie stevig genoeg zijn zodat die niet krom trekt?

 

Zie schetsen hier beneden

 

Huidige situatie:

 

Toekomstige situatie:

 

Alvast bedankt

Reacties

afbeelding van Tomvdw
Lid vanaf: 28/06/2017
310 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Normaal doet men dat met een kimblok (bv ytong). Plaatsing is snel en simpel, maar dan moet je dat schuin kantje er wel af halen?...

afbeelding van GlennLOD
Lid vanaf: 13/03/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor je input.

Dit was inderdaad ook een mogelijkheid. Maar hoe verlijm ik een ytong blok het beste? Mortelbedje of schuim ?

En hoe zou ik mijn latten dan het best bevestigen?

1 horizontale lat vanboven (voor de daktrim): gaat de steen niet barsten als ik plug en schroef op 3cm van de rand?

En dan een paar verticale latten?

Of bekleed ik de ytong blok aan de bovenzijde nog met OSB ?

Zijn er specifieke schroeven die gebruikt kunnen worden voor Ytong of is dit altijd met speciale pluggen?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14813 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Volgens mij kan je beter inderdaad dat schuin kantje weghalen  en een brede en voldoende  dikke boenselplank (28 mm in multiplex) rechtstreeks bevestigen op de kop van die betonnen dakplaat. 

Dan het dampscherm of de bestaande oude dakbedekking verlengen tot tegen en opwaarts van die boenselplank, dan de islatieplaten plaatsen tot tegen die boenselplank en dus op de volledige oppervlakte van de dakplaat. 

De dakbedekking vervolgens plaatsen tot tegen en op de boenselplank met daarop (daartussen) een smalle dakrandafwerking (zink, koper, poyester...).

Je krijgt dus een opstand die maar een drietal cm dik is en een volledige isolatie van de betonplaat en dat is van belang om de koudebrug sterk te verminderen.

Wil je de koudebrug helemaal opheffen dat moet je eigenlijk de gehele oversteek rondom isolerend bekleden of toch al minstens ook de onderkant van de oversteek.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26890 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

je eerste tekening is goed als je in hout wil doen, intern ook wel isoleren 

maar GEEN OSB buiten, altijd multiplex WBP

 

afbeelding van GlennLOD
Lid vanaf: 13/03/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waarom is osb geen goed idee?

afbeelding van GlennLOD
Lid vanaf: 13/03/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Volgens mij kan je beter inderdaad dat schuin kantje weghalen  en een brede en voldoende  dikke boenselplank (28 mm in multiplex) rechtstreeks bevestigen op de kop van die betonnen dakplaat. 

Dan het dampscherm of de bestaande oude dakbedekking verlengen tot tegen en opwaarts van die boenselplank, dan de islatieplaten plaatsen tot tegen die boenselplank en dus op de volledige oppervlakte van de dakplaat. 

De dakbedekking vervolgens plaatsen tot tegen en op de boenselplank met daarop (daartussen) een smalle dakrandafwerking (zink, koper, poyester...).

Je krijgt dus een opstand die maar een drietal cm dik is en een volledige isolatie van de betonplaat en dat is van belang om de koudebrug sterk te verminderen.

Wil je de koudebrug helemaal opheffen dat moet je eigenlijk de gehele oversteek rondom isolerend bekleden of toch al minstens ook de onderkant van de oversteek.

Dat is ook een zeer interessante oplossing inderdaad.

 

Is ook mogelijk om een dunnere Multiplex WBP plaat te bevestigen en daar dan latten tegen ?

Dus een multiplex tegen de kop van de holle potten. En daar dan latten op om een bredere dakrand te bekomen en om mijn pvc op te schroeven?

Welke latten zijn hiervoor geschikt?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14813 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik had een dikkere plaat in gedachten omdat deze nogal breed (hoog) moet zijn en tegelijk slechts op een relatief smalle strook kan bevestigd worden. Een te dunne plaat zal dan gemakkelijker de neiging hebben om krom te trekken

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1498 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@osb of wbp : indien je de platen bekleedt achteraf dan neem je toch beter osb , heb dat onlangs mogen aanhoren van een firma die dakbenodigdheden/afwerkingen verkoopt/levert aan bedrijven.
Op osb kan je bvb rechtstreeks bepaalde materialen lijmen en geven ze garantie...bij wbp niet.
Er bestaat trouwens maar 1 soort echte 100% watervaste multiplexplaat : multiplex garant , daar heb je 10 jaar garantie op. De prijs van zulke platen is navenant
Indien je dus alles bekleedt/dichtmaakt neem je dus volgens mij beter die osb.
Een gewone multiplexplaat zal het niet lang volhouden als deze wat vochtig wordt.

afbeelding van GlennLOD
Lid vanaf: 13/03/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

grandscenicman schreef: @osb of wbp : indien je de platen bekleedt achteraf dan neem je toch beter osb , heb dat onlangs mogen aanhoren van een firma die dakbenodigdheden/afwerkingen verkoopt/levert aan bedrijven. Op osb kan je bvb rechtstreeks bepaalde materialen lijmen en geven ze garantie...bij wbp niet. Er bestaat trouwens maar 1 soort echte 100% watervaste multiplexplaat : multiplex garant , daar heb je 10 jaar garantie op. De prijs van zulke platen is navenant Indien je dus alles bekleedt/dichtmaakt neem je dus volgens mij beter die osb. Een gewone multiplexplaat zal het niet lang volhouden als deze wat vochtig wordt.

Als dat klopt zou dit ook een oplossing zijn? Is in ieder geval veel goedkoper...

Plaat van 22mm OSB tegen de kopse kant. En daar indien er nog extra dikte nodig is latten tegen? En vervolgens afwerken met een laag roofing, daktrim en nog eens roofing en natuurlijk dakrand.

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1498 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik zou iets in deze aard maken : 

Een plank die je al dan niet opdikt aan de laagste kant ( of uitvulling en opspuiten of een combinatie ifv de helling van dat randje) Hier tegen een opkant , tussenblokjes/klossen ,buitenkant wederom een opkant , een deksel erop , isoleren ( je oude dakbedekking is dan het nieuwe dampscherm...) ,onderlaag roofing , bovenlaag roofing , profiel erop , dichtbranden met stukken roofing , afwerken buitenkant.

Het profiel ver genoeg laten uitsteken , er is wel wat ruimte nodig om af te werken namelijk ( ik moet dat bij mij hier thuis trouwens nog zelf doen en heb jammer genoeg te weinig speling ( heb maar 18 mm ) 

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26890 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

GlennLOD schreef: Waarom is osb geen goed idee?

sorry, mijn fout, ik had MDF in gedachte.

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9262 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als dat betondek echt is zoals je het tekent (doorlopend) dan zou ik er toch eens over nadenken om die volledig in te kapselen in isolatie, dus ook op de kop en ook aan de onderkant tot tegen de muur. Je kan dan eventueel rondom bekleden (cederplanchetten bvb).

Je riskeert wel wat condens in de hoeken van plafond met buitenmuren als je dat niet doet.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk