• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren zonder onderdak

Lid geworden
23 dec 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



ons huis heeft geen onderdak. we willen graag een kamer maken van de zolder, maar daarvoor moet de keet eerst geisoleerd worden.

Heeft er iemand ervaring met het isoleren van een zadeldak zonder onderdak? het huidige houtwerk (van de jaren 50) is nog 100% in orde, op een beestje hier en daar na, maar die worden verdelgd.



we dachten momenteel het volgende te doen qua isolatie/afwerking:



nieuwe kepers bevestigen op de bestaande (zo blijft er toch 5cm ruimte tussen de pannen en de isolatie, voor verluchting en evt mogelijkheid tot drogen van de isolatie mocht die eens vochtig worden), hiertussen 12cm glaswol aanbrengen met alu dampscherm, daarna afwerken met gyproc.



is er iemand die een beter idee heeft? of betere ervaring?



ik zie dat er net iemand ook een post gedaan heeft met +/- zelfde in. maar wij willen de zolder dus weldegelijk gebruiken als kamer. Pannen afhalen, latten verwijderen en onderdak steken (hoewel de beste oplossing) is iets wat we niet willen zolang we niet zeker zijn dat het niet anders kan. daarom ook mijn post....



Alvast bedankt!
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je eens rondzoekt op het forum ga je zeker nog topics & posts vinden van mensen die het zo gedaan hebben. Maar ik zou het nooit aanraden, en ik stel mij serieuze vragen van hoe het er binnen 10 jaar gaat uitzien.
 
Lid geworden
23 dec 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja, maar, als je een folie tegen het huidige houtwerk bevestigt kan je isolatie toch niet 'ademen' dan zit die tussen de gyproc en de folie 'gevangen' en als er dan ergens een klein lekje in de folie komt geraakt de glaswol nooit droog? Is het dan niet beter om de isolatie bloot onder de pannen te leggen zodat die door een gezellig windje en warme zomer toch telkens weer mooi droog kan worden, als er al iets fout loopt natuurlijk...
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Is het dan niet beter om de isolatie bloot onder de pannen te leggen zodat die door een gezellig windje en warme zomer toch telkens weer mooi droog kan worden

Is dat niet wat mooi voorgesteld? Ik weet niet hoe je dakpannen en aansluitingen eruit zien, maar je mag toch goed veronderstellen dat er water en sneeuw zal aankunnen. Reken daar nog wat vriesweer bij en laat dat eens een aantal jaar liggen. Ik zou het niet doen, uit vrees dat mijn isolatie na 10 jaar niets meer waard zou kunnen zijn.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
span dan een delta vitaxx tegen de balken?



dan je isolatie



dan je dampscherm



die delta vitaxx valt kwa prijs nog mee ...



je hoeft het zelfs niet te spannen (mss gewoon met je isolatie tussen de kepers duwen)



je balken die normaller wijs dan in het droge geheel zitten, kunnen nu dan wel nat worden, maar dat kunnen ze nu ook al dus ....



bij renovatie van dak kan het geen kwaad die doek te laten zitten



PS delta vitaxx is een vochtscherm (dus ademend)



grtz

Olaf
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
schoolnar wrote:
Ja, maar, als je een folie tegen het huidige houtwerk bevestigt kan je isolatie toch niet 'ademen' dan zit die tussen de gyproc en de folie 'gevangen' en als er dan ergens een klein lekje in de folie komt geraakt de glaswol nooit droog? Is het dan niet beter om de isolatie bloot onder de pannen te leggen zodat die door een gezellig windje en warme zomer toch telkens weer mooi droog kan worden, als er al iets fout loopt natuurlijk...



je moet een damp-open folie gebruiken hé, hetzelfde als een volledig onderdak, alleen dat je het in stroken tussen de kepers hangt ipv bovenop de kepers
 
Lid geworden
17 jan 2009
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi



Ik heb mij een huis gekocht, en dit heeft ook geen onderdak. Het dak is enkele jaren geleden vernieuwd, maar zonder onderdak dus. Een nieuw dak zie ik echt niet zitten.



Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met de isolatie van Rockwool?



Is het nuttig indien het dak geïsoleerd is, de zoldering te isoleren? De ene beweert van niet, de andere van wel. Vandaar ook deze vraag.



Alvast bedankt!
 
Lid geworden
19 jan 2009
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb net iets gelezen op "Livios", het was een combinatie met platen.

Ik moet namelijk ook mijn dak isoleren dit jaar.

Het is ook een dak met enkel dakpannen en kepers die niet genoeg zijn om een dikke isolatie te plaatsen.

Ik dacht aan : 1e een open dampscherm tussen de kepers nieten

2e isolatie tussen de kepers van 6 cm

3e PUR schuimplaten (geschrankt langs binnen op de kepers) bovenop het geheel (dient als isolatie EN binnendampscherm na het afsluiten van d e naden)

De bedoeling van dit alles:

is tot een aanvaardbare k-waarde te komen en een strak afgewerkt geheel, en dit zonder veel extra timmerwerk (zoals kepers verbreden)

De zolder wordt gebruikt als stockage en niet als kamers...

Ik isoleer liever het dak dan de vloer, op die manier is de zolder netter en blijft het stof buiten (kan niet meer door de dakpannen jagen)

Goed idee?????????
 
Lid geworden
20 jan 2007
Berichten
534
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben in 2007 het dak van onze stal geisoleerd waar ook geen onderdak in zat. Wij hebben het als volgt aangepakt:

- 6 cm Rockwool 431 Adapt tussen de kepers (dit is een stevige steenwolplaat die redelijk goed vochtbestendig is.

- 12 cm Glaswol tussen de draagbalken

- daaronder dampscherm en afwerking met gyproc.

Op de website van Rockwool staat hier ook iets over: http://www.rockwool.be/sw53220.asp



Tot nu toe zijn we er erg tevreden over. Ik raad je wel aan om niet teveel ruimte tussen isolatie en de pannen te laten: hoe meer tocht hoe minder goed de isolatielaag werkt (stilstaande warme lucht wordt er gewoon uitgeblazen). Daarnaast moet je zeker na elke storm of periodiek je dakpannen goed controleren.



Als we over enkele jaren de rest van het dak willen renoveren kunnen we van buiten gewoon alsnog onderdakplaten op de kepers leggen.



dakisolatie.jpg
 
Lid geworden
19 jan 2009
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thanks Jeanhup om uw ervaring te delen:

Dat zal ik ook eens bekijken of dat hier bij ons zou kunnen.

AJUIN
 
Lid geworden
25 sep 2008
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook geen onderdak en zijn bezig makers onder het dak te maken. Wel in het achterhoofd dat het dak binnen 2 jaar zal vernieuwd worden. Dakbedekking (pannen) zijn oud maar nog vrij ok. Kepers nog redelijk, panlatten die gaan het geen 10 jaar meer uithouden.



Wat wij hebben gedaan is;



Een houten constructie gemaakt, maar niets! bevestigd tegen de bestaande kepers. We blijven dus echt van het dak af. Als we het dak gaan vervangen kunnen we zonder problemen alles verwijderen, inclu kepers zonder de nieuwe constructie te beschadigen of los hoeven te maken. Is wel logisch maar kan zijn dat je er niet zou aan denken.



Dan hebben we 16cm Isover steken in de plafonds en schuin gedeelte dak. Isover heeft ons bij tel. contact aangeraden hun dampscherm KM Vario Duplex te gebruiken. Prijs 200 euro voor een rol van 40m/150cm !!!

Deze zou ip van gewone PE-folie het eventueel vocht dat door de isolatie zou sijpelen ook langzaam naar binnen toe kunnen afgeven.



Ik heb deze gekocht en is geplaatst. Degelijk materiaal dat wel maar had mss overbodig geweest als ons nieuw dak er op licht.



Toch gaan we voor alle zekerheid voor het schuine gedeelte dak waterbestendige gyproc kiezen. Boven de plafonds komen nog OSB platen en voor alle zekerheid een PE folie.



Ons dak is geen vergiet hoor. Ver van maar bij de laatste sneeuw en windvlagen lagen er 3 plekken sneeuw binnen. Niet veel maar het is wel even panikeren als je weet dat je er kamers gaat onder maken zonder onderdak.
 
Lid geworden
17 mei 2008
Berichten
53
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hola!





Ik vind zo weinig informatie over de verschillen tussen Steico Flex en Homatherm Houtflex, want dat zijn toch houtvezelplaten? Of is het gewoon de prijs van een goedkopere en een duurdere?



Ik moet nog mijn hellend dak isoleren, bij behoud van dakbedekking ZONDER ONDERDAK ... en volgens Ecomat (Sint-Antonius-Zoersel) kan ik het volgende doen...



van buiten naar binnen:

- dakpannen

- pannelatten

- kepers

- Pavatex Isolair L 18mm als onderdak

- Homatherm Houtflex 140mm (& uiteraard verticaal nieuwe planken van 30 x 140 tss. gording en nok balk)

- dampscherm

- opnieuw Homatherm Houtflex 40mm (& uiteraard horizontale balkjes 40 x 40mm waar je goed de gipsplaten tegen kunt schroeven)





Cheers!

nahtanoj.



(ps. hoe kan ik hier een jpg-file - foto isolatiemodel getrokken in Ecomat - plaatsen?)
 
Lid geworden
3 jul 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
david71 wrote:
Toch gaan we voor alle zekerheid voor het schuine gedeelte dak waterbestendige gyproc kiezen. Boven de plafonds komen nog OSB platen en voor alle zekerheid een PE folie



Hallo,



ik heb ook een vraagje, niet ivm het isoleren, dat hebben we al gedaan maar over de "afwerking".



Ik lees dat je werkt met groene gyproc onder de schuine gedeeltes. Waarom enkel daar?

Is het nodig om daarboven nog eens OSB te plaatsen? Wij hebben dat wel zo gedaan bij de valse wanden maar we twijfelen nu als dit bij het dak ook nodig is?

Ik heb al beide opties gelezen op het forum..



Bedankt.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
normale opbouw (van buiten naar binnen): pannen, onderdak, isolatie, dampscherm en gyproc. Dit hoeft totaal geen groene te zijn (tenzij badkamer of keuken onder dak).

Osb tussen dampscherm en gyproc lijkt mij alleszins overkill en niet nodig. Je belasting op je dakspanten neemt er alleen maar mee toe.
 
Lid geworden
25 sep 2008
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
ktrn wrote:
david71 wrote:
Toch gaan we voor alle zekerheid voor het schuine gedeelte dak waterbestendige gyproc kiezen. Boven de plafonds komen nog OSB platen en voor alle zekerheid een PE folie



Hallo,



ik heb ook een vraagje, niet ivm het isoleren, dat hebben we al gedaan maar over de "afwerking".



Ik lees dat je werkt met groene gyproc onder de schuine gedeeltes. Waarom enkel daar?

Is het nodig om daarboven nog eens OSB te plaatsen? Wij hebben dat wel zo gedaan bij de valse wanden maar we twijfelen nu als dit bij het dak ook nodig is?

Ik heb al beide opties gelezen op het forum..



Bedankt.



OSB platen er boven hebben wij enkel geplaatst omdat we de ruimte erboven als stockageplaats gebruiken. Ook komt er zo geen stof in de isolatie terecht. Aangezien je geen onderdak hebt komt er dus veel stof en vuil binnen. Gezien er dan op de zolderruimte ook geen onderdag hebt is bij eventuele waterinsijpeling toch een goede buffer van de OSB. Zo is de kans dat er in het bewoonde gedeelte waterschade zou komen nog kleiner!
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Quote:
Zo is de kans dat er in het bewoonde gedeelte waterschade zou komen nog kleiner!
ja, maar het water loopt dan vd OSB richting vloer, zodat het dem kamers eronder kan aanpakken/
 
Lid geworden
3 jul 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
normale opbouw (van buiten naar binnen): pannen, onderdak, isolatie, dampscherm en gyproc. Dit hoeft totaal geen groene te zijn (tenzij badkamer of keuken onder dak).

Osb tussen dampscherm en gyproc lijkt mij alleszins overkill en niet nodig. Je belasting op je dakspanten neemt er alleen maar mee toe.



Ok, dan zullen we het maar houden bij enkel gewone gyproc.

Merci!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan