Isoleren zolder. Verluchtingsgat

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van tristan19
Lid vanaf: 12/03/2012
1 berichten

Ik wil het dak in de zolder opnieuw isoleren. 17cm mineral wol + pur-plaat 8cm.
De huidige isolatie is slechts 8cm en zeer slecht geplaatst (open gaten, niet winddicht, stukken niet gedaan, ...).
Huis is van 1998, half open, 1,5 verdieping.

Op zolder zit in de buitenmuur, 40cm onder de nok, een verluchtingsgat. Aan de buitenkant mooi afgewerkt, met gaas om ongedierte buiten te houden.
Zie foto in bijlage.

Wat moet ik daarmee? Overal lees ik om bij dak- of zolderisolatie alles winddicht te maken etc. 
Mag/moet ik dat gat dichtmaken?

Bedankt,

capture.jpg

Reacties

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13194 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het beste is dat de ganse woning luchtdicht is afgewerkt en dat je een mechanisch constant werkend ventilatiesysteem hebt.

Heb je geen mechanisch ventilatiesysteem, dus geen systeem B,C of D, dan is het minste wat je moet hebben een zo goed mogelijk werkend natuurlijk ventilatiesysteem (systeem A).

En dat kunnen dan ventilatieroosters in ramen of muren zijn om de toevoer van lucht te verzekeren, gecombineerd met vetnilatieroosters in bijvoorbeeld de badkamer, de wc en de wasplaats die verbonden zijn met een goed trekkend schouwkanaal dat tot boven het dak uitsteekt. 

Sowieso zal zulk systeem altijd maar voor een ondermaatse ventilatie kunnen zorgen. Een ventilatiegat zoals bij jou waar geen natuurlijke trek op zit gaat zo goed als niets kunnen bijdragen aan de woningventilatie en zou je dus kunnen dichten. Tenminste als er elders wel minstens in een natuurlijke ventilatie met bijhorende trekschouw is voorzien.

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
1040 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waarom die combinatie PUR + minerale wol?

Hoe zie je de opbouw van je isolatiepakket eigenlijk?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7100 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat ventilatiegat op zolder zorgt waarschijnlijk voor de natuurlijke trek. Het verschil in hoogte (en dus luchtdruk) maakt dat er constant een luchtstroom van onder naar boven is. Ik zou dat dus eerder niet dichtmaken.

De luchtdichting (of eerder de dampdichting) is vooral belangrijk omdat er geen warme vochtige lucht van in de woning tot in de isolatie zou trekken, en daar in contact komt met de koude en condenseert, waardoor je natte isolatie krijgt, en natte isolatie werkt niet meer zo goed.
In tegenstelling tot luchtdichting van een volledige woning, dit heeft tot doel om de ventilatie volledig onder controle te kunnen houden en dus niet meer dan nodig te ventileren (spleten onder de buitendeur en kieren in slechtsluitend raamwerk of aan rolluiklinten zorgen ook wel voor -broodnodige- ventilatie, maar je hebt niet onder controle hoeveel, en misschien dus veel te veel -dure stookosten- of veel te weinig -slechte kwaliteit van de ademlucht, ongezond).
Dat gaat dus over verschillende dingen. Maar als je geen gecontroleerd ventilatiesysteem hebt, dan doe je beter niet aan luchtdichting. Die controle kan overigens ook zitten in de grootte van de roosters: net groot genoeg om via natuurlijke stroming een bepaalde verversingsgraad te krijgen. Met ventilatoren die in snelheid regelbaar zijn kan je dat natuurlijk veel sterker onder controle houden en vermeerderen/verminderen op basis van aantal 'vervuilers' (mensen) in huis. Manueel of met sensoren.
Die dampdichting dient dus vooral ter hoogte van de isolatie zelf te gebeuren. Als je van plan bent om te werken met PUR-platen, die wellicht een dampdichte folie zullen hebben (aluminium cachering bvb) dan kan je de dampdichting (en dat is dan tegelijk ook luchtdichting in dat geval) vrij makkelijk bekomen door de naden van de platen af te plakken met speciale tape (die kost wel een fortuin en je hebt er ettelijke meters van nodig). De randen tegen de muur/nok/zoldervloer kan je dan met aangepaste luchtdichtingskit gaan afkitten. Op die manier zorg je ervoor dat er geen warme vochtrijke lucht van in huis (ademen, koken, ...) in de isolatie kan komen.

Het ventilatiegat zorget er verder voor dat die lucht ook weg kan uit de zolder.
Aan de beschrijving van de woning (bouwjaar, afwerkingsgraad isolatie) leid ik af dat er wellicht geen enkele vorm van ventilatie is, behalve de slechte sluiting van het buitenschrijnwerk.
Tenzij je natuurlijk ook al alle ramen en deuren vervangen hebt door nieuw en redelijk luchtdicht materiaal. In principe zouden daar dan verplicht ventilatieroosters in moeten zitten als er geen andere vorm van ventilatie is.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van tristan19
Lid vanaf: 12/03/2012
1 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

11221 schreef:

Waarom die combinatie PUR + minerale wol?

Hoe zie je de opbouw van je isolatiepakket eigenlijk?

 

De kepers zijn 17cm 'diep' tot aan het (onder) dak.  Ze zijn ook mooi gelijk over heel de lengte van de zolder. 

 

Wou de ruimte tussen deze kepers volsteken met minerale wol.

En i.p.v. een dampscherm wou ik een  8cm dikke purplaat met alu folie bevestigen. (vastschroeven op de kepers). De zolder is te laag om als woonruimte te dienen. De 8cm extra opbouw maakt ons dus niets uit. 

 

Natuurlijk alles mooi afplakken, de zijkanten opvullen, afkitten, etc...