Isoleren spantendak

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Wodan1971
Lid vanaf: 06/01/2010
2 berichten

Hallo,

Ik heb gezocht op het forum en internet, maar kan geen pasklaar antwoord vinden. Ik heb een vraag i.v.m. het isoleren van een spantendak in A-vorm (zadeldak). Ik ga onze zolder inrichten als multimediaruimte en zou dus het dak zelf willen isoleren ipv de zoldervloer. De constructie is een spantendak (spanten 17,5cm) met verticale steunspanten op 1,2m van de dakrand en horizontale trekkers op 2,6m hoogte, Biplex+ onderdakplaten en Boronda leien van Eternit. Ik heb reeds Isover Rollisol Plus flensdekens van 18cm dik aangekocht. Het stukje dak boven de trekkers ga ik niet gebruiken. Op welke van de onderstaande manieren isoleer ik het beste?

1. Van dakrand naar nok en terug naar dakrand.

2. Van dakrand tot trekkers, tussen de trekkers van het valse plafond, en naar de andere dakrand waarbij de isolatie in het valse plafond bovenaan “bloot” ligt en ik het driehoekje boven de trekkers niet hoef te verwarmen.

3. Beide spantvoeten, ruimte tussen verticale spanten, stuk hellend dak tussen verticale spant en trekkers en vals plafond zoals bij methode 2, zodat ik het te verwarmen volume nog meer verklein.

Mijn grootste zorg bij methode 2 en 3 is dat niet alle isolatie tegen het onderdak zit. Kan dit leiden tot vochtproblemen in de toekomst? De ene zegt van wel, de andere van niet, maar waarom niet?

Dank bij voorbaat voor jullie deskundige opinie... Hopelijk is alles duidelijk uitgelegd.

Mvg,

Wodan

Reacties

afbeelding van Tourne
Lid vanaf: 07/01/2010
88 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

als wij het bij klanten doen isoleren we tot aan de nok kwestie van zeker nergens een koude brug te hebben en als de klant het wil isoleren we het vals plafond ook(zoals je al vermeldde voor dat driehoekje niet mee te verwarmen)

U onderdak dient ervoor om de isolatie te beschermen tegen vocht maar zorgt nog altijd voor genoeg verluchting. dus dat de isolatie het onderdak raakt kan geen kwaad.

grtz

afbeelding van vbroecgu
Lid vanaf: 11/04/2008
250 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

met optie nr 3 ga je gemakkelijkst en zonder lekken je dampscherm kunnen aanbrengen (geen doorboringen)

afbeelding van justus01
Lid vanaf: 29/03/2007
1270 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ah nog iemand met dat 'probleem'. Heb deze vraag ook als eens gesteld op het forum.

Bij mij heb ik dus van dakrand tot nok tot dakrand isolatie geplaatst. Zelfde systeem met de verticale en horizontale trekkers. Zit nu ook met de vraag wat met het dampscherm. Het makkelijkst is optie 3 wat betreft het dampscherm te plaatsen, maar dan sluit dit niet aan op de isolatie. Maar moet dit ? Die lucht tussen isolatie en dampscherm boven/naast de trekkers staat volgens mij stil en kan geen vocht blijven bevatten eenmaal 'uitgedroogd'. Let wel, ik spreek over een winddicht onderdak alla celit.

Eerste optie is al heel wat moeilijker ivm dampscherm. Dan moet ge tussen al uw trekkers dat dampscherm uitsnijden en dichten. Niet zo evident en moeilijk uit te voeren.

afbeelding van Wodan1971
Lid vanaf: 06/01/2010
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tourne wrote:
als wij het bij klanten doen isoleren we tot aan de nok kwestie van zeker nergens een koude brug te hebben en als de klant het wil isoleren we het vals plafond ook(zoals je al vermeldde voor dat driehoekje niet mee te verwarmen)

grtz

En jullie beginnen dan bij beide dakranden, dus zoals optie 1? Of is het een combinatie van optie 1 en 3? Want via de twee "driehoekjes" aan de dakrand verlies je dan toch ook warmte of is dat geen issue, aangezien warmte sowieso stijgt?

vbroecgu wrote:
met optie nr 3 ga je gemakkelijkst en zonder lekken je dampscherm kunnen aanbrengen (geen doorboringen)

Ik maak gebruik van flensdekens. Als ik het stuk vloer, met horizontale steunspant die dakrand en verticale spant verbindt erboven, wil isoleren, duw ik de isolatie daar dan tussen met de flens naar boven veronderstel ik? En vul ik de 3cm ruimte tussen steunspant en vloer op met losse isolatiedekens?

Je leest zoveel tegenstrijdige informatie dat je op den duur niet anders kunt dan je kluts verliezen :?

afbeelding van vbroecgu
Lid vanaf: 11/04/2008
250 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vbroecgu wrote:
met optie nr 3 ga je gemakkelijkst en zonder lekken je dampscherm kunnen aanbrengen (geen doorboringen)
Wodan1971 wrote:
Ik maak gebruik van flensdekens. Als ik het stuk vloer, met horizontale steunspant die dakrand en verticale spant verbindt erboven, wil isoleren, duw ik de isolatie daar dan tussen met de flens naar boven veronderstel ik? En vul ik de 3cm ruimte tussen steunspant en vloer op met losse isolatiedekens?

Je leest zoveel tegenstrijdige informatie dat je op den duur niet anders kunt dan je kluts verliezen :?

ik zou de isolatie met flens (dampscherm) naar beneden op het stuk vloer leggen,.. lijkt me juister... :?

afbeelding van jempy
Lid vanaf: 16/01/2008
1215 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zit hier ook met hetzelfde. Smile

Ik ga de Isoconfort 35 steken en was dit van plan zoals optie 1 dus van dakrand tot nok. Hierdoor kan ik dus de ruimte achter de verticale steunspanten nog gebruiken als eventuele opslagruimte. En bij de horizontale leek het mij dan ook gewoon makkelijker om de isolatie gewoon meteen door te trekken naar de nok.

Waar ik dan idd geen rekening mee heb gehouden is het dampscherm. Optie 3 is idd véél makkelijker aan te brengen maar daar gaat dan mijn opbergruimte :-(.

afbeelding van Wodan1971
Lid vanaf: 06/01/2010
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dus, mag ik eigenlijk eerst isoleren van dakrand tot nok, wat koude en warmte grotendeels buitenhoudt volgens optie 1 en momenteel alles behalve overbodig is Wink

En bijkomend kan ik eveneens vals plafond tussen de horizontale trekkers en zelfs spantvoeten + verticale steunspanten isoleren (zoals optie 3) als ik de aansluitingen met de flenzen aan de binnenkant van de zolderruimte goed afplak met isolatietape om een goeie luchtdichtheid te garanderen. Dan heb ik drie driehoekige, ongebruikte ruimtes die volledig geïsoleerd zitten van de rest van de zolderkamer.

In de zomer en winter gaan deze 3 ruimtes licht opwarmen en afkoelen, maar geen vochtproblemen (condensatie) veroorzaken omdat de lucht die zich in die ruimtes bevindt niet vochtig is en niet beweegt en in feite bijkomend isolerend werkt en fungeert als een soort bufferzone. De vochtige lucht binnen, wordt in de zolderkamer zelf tegengehouden door een perfect dampscherm. En de vochtige lucht buiten wordt tegengehouden door ventilatie tussen leien en onderdak en dampdoorlatendheid van het onderdak.

Is dat een goeie redenering? Zaterdag wordt de knoop doorgehakt want dan begin ik aan de werken Smile

afbeelding van jempy
Lid vanaf: 16/01/2008
1215 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

justus01 wrote:
Ah nog iemand met dat 'probleem'. Heb deze vraag ook als eens gesteld op het forum.

Bij mij heb ik dus van dakrand tot nok tot dakrand isolatie geplaatst. Zelfde systeem met de verticale en horizontale trekkers. Zit nu ook met de vraag wat met het dampscherm. Het makkelijkst is optie 3 wat betreft het dampscherm te plaatsen, maar dan sluit dit niet aan op de isolatie. Maar moet dit ? Die lucht tussen isolatie en dampscherm boven/naast de trekkers staat volgens mij stil en kan geen vocht blijven bevatten eenmaal 'uitgedroogd'. Let wel, ik spreek over een winddicht onderdak alla celit.

Eerste optie is al heel wat moeilijker ivm dampscherm. Dan moet ge tussen al uw trekkers dat dampscherm uitsnijden en dichten. Niet zo evident en moeilijk uit te voeren.

Ik wil dit ook zo uitvoeren: dampscherm (dit is een aparte PE folie) aan de binnenkant van de trekkers omdat dit anders bijna onmogelijk te plaatsen is.

En dan heb ik 2 keuzes voor de isolatie.

1. Isolatie tegen onderdak van dakrand naar nok, dit zorgt dan dat er tussen de isolatie en het dampscherm een holte ontstaat.

2. Isolatie tussen trekkers tegen het dampscherm, dit zorgt dan dat er tussen de isolatie en het onderdak een holte ontstaat.

Als ik dan toch moet kiezen, wat is dan de beste keuze?

afbeelding van jempy
Lid vanaf: 16/01/2008
1215 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jempy wrote:
justus01 wrote:
Ah nog iemand met dat 'probleem'. Heb deze vraag ook als eens gesteld op het forum.

Bij mij heb ik dus van dakrand tot nok tot dakrand isolatie geplaatst. Zelfde systeem met de verticale en horizontale trekkers. Zit nu ook met de vraag wat met het dampscherm. Het makkelijkst is optie 3 wat betreft het dampscherm te plaatsen, maar dan sluit dit niet aan op de isolatie. Maar moet dit ? Die lucht tussen isolatie en dampscherm boven/naast de trekkers staat volgens mij stil en kan geen vocht blijven bevatten eenmaal 'uitgedroogd'. Let wel, ik spreek over een winddicht onderdak alla celit.

Eerste optie is al heel wat moeilijker ivm dampscherm. Dan moet ge tussen al uw trekkers dat dampscherm uitsnijden en dichten. Niet zo evident en moeilijk uit te voeren.

Ik wil dit ook zo uitvoeren: dampscherm (dit is een aparte PE folie) aan de binnenkant van de trekkers omdat dit anders bijna onmogelijk te plaatsen is.

En dan heb ik 2 keuzes voor de isolatie.

1. Isolatie tegen onderdak van dakrand naar nok, dit zorgt dan dat er tussen de isolatie en het dampscherm een holte ontstaat.

2. Isolatie tussen trekkers tegen het dampscherm, dit zorgt dan dat er tussen de isolatie en het onderdak een holte ontstaat.

Als ik dan toch moet kiezen, wat is dan de beste keuze?

Niemand?

afbeelding van flesjespa
Lid vanaf: 05/09/2006
11596 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou isolatie tegen het onderdak steken. Indien daar een ruimte tussen is, vind ik dat enkel aanvaardbaar als die geventileerd is...en dat wil je dan weer niet omdat het gokken is dat de ventilatie er voldoende is.

Als je celit als onderdak neemt is het zelfs van den zotte, want je ondermijnt je celit volledig op vlak van isolatie door te ventileren achter de celit.

De kleine driehoekjes: dat je die mee opwarmt vind ik geen ramp. Te verkiezen boven risico van onderventilatie indien je verticaal zou isoleren daar. Dampscherm uiteraard wel verticaal.

Driehoek boven plafond zolder:

-ofwel isoleren tot nok en dan mag dampscherm zeker ook gewoon horizontaal. De driehoek lucht kan geen kwaad.

-ofwel isoleren tot horizontale trekkers (isolatie op dampscherm)

Maar: als je niet isoleert tot in nok, zijn de punten van je dak boven je horizontale trekkers eigenlijk koudebruggen. Ze zijn immers niet geïsoleerd aan de binnenzijde. Welke invloed dat heeft kan ik niet zeggen.

Voor EPB-waarde bleek eerder al dat het soms interessanter is toch tot de nok te isoleren (verhoging volume).

afbeelding van jempy
Lid vanaf: 16/01/2008
1215 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

flesjespa wrote:
Ik zou isolatie tegen het onderdak steken. Indien daar een ruimte tussen is, vind ik dat enkel aanvaardbaar als die geventileerd is...en dat wil je dan weer niet omdat het gokken is dat de ventilatie er voldoende is.

Als je celit als onderdak neemt is het zelfs van den zotte, want je ondermijnt je celit volledig op vlak van isolatie door te ventileren achter de celit.

De kleine driehoekjes: dat je die mee opwarmt vind ik geen ramp. Te verkiezen boven risico van onderventilatie indien je verticaal zou isoleren daar. Dampscherm uiteraard wel verticaal.

Driehoek boven plafond zolder:

-ofwel isoleren tot nok en dan mag dampscherm zeker ook gewoon horizontaal. De driehoek lucht kan geen kwaad.

-ofwel isoleren tot horizontale trekkers (isolatie op dampscherm)

Maar: als je niet isoleert tot in nok, zijn de punten van je dak boven je horizontale trekkers eigenlijk koudebruggen. Ze zijn immers niet geïsoleerd aan de binnenzijde. Welke invloed dat heeft kan ik niet zeggen.

Voor EPB-waarde bleek eerder al dat het soms interessanter is toch tot de nok te isoleren (verhoging volume).

Ik heb Delta Vitaxx als onderdak.

En als ik de isolatie volledig tegen het onderdak leg, dus van dakrand tot nok, hoe zorg ik er dan best voor dat deze zeker op zijn plaats blijft? Kan ik hier bijv best dunne, houten latjes tegenslagen?

afbeelding van flesjespa
Lid vanaf: 05/09/2006
11596 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Yup.

Sterk moet het niet zijn, als het maar blijft zitten.

afbeelding van jonas8550
Lid vanaf: 21/07/2019
6 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

We hebben een gelijkaardige situatie (nieuwbouw). Hoewel we volgens mij een redelijk standaard spantendak hebben is het voor ons nog niet duidelijk wat we best doen met het dampscherm in combinatie met de horizontale trekkers & verticale steunen. Er zijn verschillende meningen op het internet terug te vinden. We trachten zo luchtdicht en duurzaam mogelijk te werken. Met een doorsnede vind ik het nog het eenvoudigste om uit te leggen. Betreffende het dampscherm zijn er volgens ons 3 verschillende opties. We hebben de neiging om voor de 3de optie te gaan. Hoewel zeer arbeidsintensief lijkt het me de beste oplossing? Klopt dit? Wat denken jullie? Alvast bedankt voor jullie advies!

Optie 1: Dampscherm volgt het dakvlak

Bemerkingen:

  • Dampscherm wordt op verschillende plaatsen doorgeboord (trekkers & steunen).
  • Isolatie in horizontale trekkers kan geen contact maken met isolatie in dakvlakken. Hetzelfde geldt voor de isolatie op de betonnen vloer en verticale steunen.

Optie 2: Men volgt de binnenzijden van de spanten

Bemerkingen:

  • Dampscherm sluit niet aan tot de muur van de verdieping lager.
  • Technieken (sanitair WW) en ventilatiebuis vallen buiten het “dampscherm” volume. Geeft dit kans op condensatie?

Optie 3: Combinatie van optie 1 en optie 2

Opmerkingen:

  • Isolatie in horizontale trekkers kan geen contact maken met isolatie in dakvlakken. Hetzelfde geldt voor de isolatie op de betonnen vloer en verticale steunen.
  • Lijkt ons het meest luchtdicht maar "dubbel" dampscherm
  • Kunnen er alsnog condensatieproblemen plaatsvinden t.h.v. technieken (sanitair WW en ventilatiebuis)?

 

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26890 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

3 is gewoon nutteloos extra kosten

afbeelding van jonas8550
Lid vanaf: 21/07/2019
6 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zou je dan gaan voor optie 2? Het dampscherm sluit zo niet aan het dampscherm in de luchtspouw.