• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

dwarsbalk verplaatsen

abcdekatgaatmee

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste forumleden.

Kortelings wordt ons dak geisoleerd met PIR platen, zodanig dat we hier nadien een kamer van kunnen maken. In het midden van het dak, loopt er echter een dwarsbalk op ongeveer 1m80 hoog (zie foto). Ik zou een nieuwe dwarsbalk iets hoger willen plaatsen en de oude verwijderen, zodanig dat er vrij onderdoor gelopen kan worden als dit een kamer wordt.

De nieuwe dwarsbalk zou ik ongeveer aan het rode kader plaatsen. Uiteraard behoud ik minimaal dezelfde doorsnede van balk. (Het zijn er eigenlijk ook 2, namelijk 1 langs elke kant van de schuine balk). Nadien zaag ik dan ook het overschot van de verticale balk in het midden korter.

Ik vermoed niet dat dit een probleem zal zijn qua stabiliteit, aangezien enkel het "verankeringspunt" wat wordt opgeschoven, maar wou dit toch graag even checken.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMGa.png
    IMGa.png
    1,2 MB · Weergaven: 10

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dit kan wel een probleem qua stabiliteit geven.

Deze 'trekkers' zorgen ervoor dat de 2 benen van het dakgebinte niet uit elkaar gedrukt worden door het gewicht van het dak.

luk

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Dat onderwerp komt hier regelmatig aan bod, en de teneur is steevast: het kan, maar je moet het laten herberekenen door een architect/stabiliteitsingenieur. Hoe hoger je de balk plaatst, hoe meer kracht hij moet opvangen (de "benen" van het dak worden langer doordat de afstand tot de muur groter wordt -> groter krachtmoment te compenseren).

Dezelfde balk behouden zal dus allicht geen optie zijn, die zal steviger moeten zijn. Voor de uitvoering is er potentieel een vergunning vereist (stabiliteitswerken aan het dak, meer specifiek: vervanging van dragende elementen) -- te bekijken met de architect & dienst ruimtelijke ordening op je gemeente.

Het mag duidelijk zijn: die balk is een zeer belangrijk onderdeel voor de stabiliteit van je dak, dus ga er best niet te licht over wanneer het over verplaatsen gaat.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Bij de berekening, of het mogelijk is en hoe, zal het zeker al een voordeel zijn dat uw dak redelijk steil is ontworpen.

Hoe steiler het dak hoe minder die zijdelings uitwijkende kracht.

Het is dan wel van groot belang dat beide onderkanten van de spanten goed zijn verankerd aan de vloerplaat en via de vloerplaat aan elkaar (die van het voorste dakvlak aan die van het achterste dakvlak).
 
 

abcdekatgaatmee

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Op basis van de snelle responstijd en volledige antwoorden, is het me inderdaad duidelijk dat dit niet zomaar eventjes kan. Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Voorlopig blijft deze dan toch zo zitten en mogelijks nemen we het bukken in de uiteindelijke kamer er wel bij. Deze werken zijn namelijk pas in een latere fase.

De enige actie die ik nog wel ga ondernemen is de "overschotjes" richting dakpannen korter zagen, zodat deze niet in de isolatie komen te zitten.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door abcdekatgaatmeeDe enige actie die ik nog wel ga ondernemen is de "overschotjes" richting dakpannen korter zagen, zodat deze niet in de isolatie komen te zitten.

 En zelfs daar moet je mee opassen omdat die ervoor zorgen dat uwe balk niet doorscheurt.

Wat ikzelf eerder als optie zou overwegen is onderaan uw balken met elkaar verbinden met een balk, metalen profiel, ... en die wegwerken in vloerisolatie en een vloerverhoging.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik durf met grote zekerheid zeggen dat je die balk kan verplaatsen naar de hoogte die getekend is .

De helling van het dak is zodanig dat je amper meer kracht gaat krijgen op de vertikale ( nou ja schuine ) balken . Je zou eventueel zelfs nog een extra nokbalk ( helemaal vanboven , ONDER de bestaande...) kunnen steken met een grotere maat dan de bestaande en dan kan je dak al zeker niet inzakken . Alzo hangt je dak aan de nokbalk(en) en de kracht die volgens mij eerder op die tussenbalk( diegene die je weg wil en hoger wil dus ) komt zal eerder een DUWKRACHT zijn. Maw : die balk houdt je dak UIT ELKAAR ipv BIJ ELKAAR .

Onderaan is het natuurlijk zaaks om alles netjes bij elkaar te houden omdat door de druk van heel het dak ( in de winter met 15 cm sneeuw...) daar alles UIT ELKAAR wordt getrokken .

Neem wat kartonnen/dunne plaatjes en maak op schaal ongeveer je dakkonstruktie na en je zal merken dat onderaan de stukken willen wegschuiven.....zolang dit niet kan zal er met het gedeelte erboven (volgens mijn bescheiden mening ) niks gebeuren .

Onlangs nog mijn eigen zadeldak omgetoverd van klassiek gordingendak naar een semi-spantendak en ik durf met grote zekerheid zeggen dat er in onze wijk nu geen enkel dak is dat zo stevig is....en ja hoor , via dit forum ook allerlei horrorverhalen gehoord van stabiliteitsingenieur tot gek zijnde...

Foto's op aanvraag .

Je zou in principe om zeker te zijn die andere "steuntjes" iets kunnen verlengen ( = nieuwe ervoor plaatsen dus ) , maar dan wordt de kamer smaller....iets wat ik zeker niet zou doen.

Iets zegt mij dat de huidige "trekbalk" net zo goed 25 cm hoger kon gezeten hebben....en dan was er hier niemand die dit erg vond . Voor mijn part was dat indertijd een makkelijkere hoogte om te werken en daarom zit deze dus zo laag .

Ik zou overwegen om die nieuwe trekbalk ( ???) op +- 2.0 m te steken en de hoogte van de kamer bvb 15 tot 50 cm hoger te maken ...daar waar die balk niet zit dus . Je zit dan wel met een verzakking in je plafond maar je krijgt er wel een veel ruimere kamer door.

ps : ik ga af op de foto...irl kan het natuurlijk zijn dat dit idd niet mogelijk is omdat een foto een vertekend beeld kan geven van de echte situatie .

Vraag aan een dakwerker uit je buurt of ie eens kan komen kijken en vraag zijn mening , kost 5 minuten tijd en je weet al veel meer .

......

je kan net zo goed die 2 vertikale steunen ( grote A ) opdikken met langs beide zijden een plank van +- 4 cm meer breedte dan de originele en die dwarsbalk kan sowiso 25 cm hoger komen.....zo wordt die "A" op zich al veel sterker en zal deze ook al niet zomaar doorbuigen ....en met die nieuwe trekbalk hoger dan de originele zal je dak net zo sterk ( sterker zelfs ) zijn .
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
grandscenicman,

Ik weet bijna zeker dat je gelijk hebt. Maar die 'bijna' is hier belangrijk.

'Het dak was bijna niet ingestort, jammer genoeg net wel en nu zit hij er onder'.

En wat ik in mijn leven allemaal al met goede afloop geriskeerd heb, wil je niet weten en zal ik zeker hier niet gaan aanmoedigen bij iets dat ik niet met eigen ogen heb gezien of zelf heb onderzocht.

 
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
@charel : daarom dat zoiets irl moet bekeken worden .

Ik ben er vrij zeker van dat het plan van de TS kan gerealiseerd worden .....mits  de nodige aanvraag én na raadplegng van meerdere dakwerkers die hiermee ervaring hebben.

......en een dak dat bijna-niet was ingestort bestaat niet : ofwel stort het in ofwel....niet .

Persoonlijk zie ik meer zwakke punten in de afstand voor en na de "A" , want daar is de afstand toch wel vrij lang en net daarom is er een stevige "A" nodig om heel het dak niet dicht te laten "klappen" .

Die "A" moet hier eigenlijk 1 van de topgevels vervangen omdat de afstand tussen de 2 topgevels volgens mij meer dan 6 meter is .

Misschien kan de TS een schets/tekening maken met de +- juiste maten van oa . de hoogte , breedte , lengte kamer , afstand tussen de topgevels , dikte/breedte van het hout , afstand tussen de gordingen .

en de situatie aan de vloerzijde.....

Wat ik vooral onthouden heb van mijn aannemer is dat er vooral krachten komen naar BENEDEN bij zulk dak en veel minder naar buiten .....wat niet wil zeggen dat er GEEN krachten zijn die je dak uit elkaar trekken hé .

Nogmaals :

Raadpleeg een dakwerker en je weet bijna onmiddelijk wat er kan .

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Grandscenicman,

 Je intuitief aanvoelen dat het ' wel zal kunnen' vind ik tricky,

meer nog omdat je argumenten op verkeerde veronderstellingen berusten.

Ik haal er enkele uit

Een extra nokbalk steken onder de bestaande.

Hierdoor verzwaar je onnodig de verticakel druk  ( gewicht) .

Dit gewicht wordt afgeleid via de spanten ( benen, diagonalen) naar de muurplaat .  De muurplaat geeft deze verticale kracht door aan de muren. Je dak gaat  inderdaad niet inzakken, het kan uit een klappen door deze extra nokbelasting.  

De kracht die werkt op die tussenbalk zal eerder een duwkracht zijn

Indien dit een duwkracht is wordt juist uw dakvlakken uiteengeduwd en dat is niet de bedoeling. De trekkers (of hanebalken) dienen juist wat de naam zegt: Ze trekken  de spanten bijeen. Indien de verticale druk te hoog wordt zodat deze niet meer kan opgevangen worden door de muurplaat krijg je een afschuiving. Maw je dak klapt uiteen.

De makelaar, nog zoiets, die zet de belasting (druk) van de nokbalk deels over op de trekbalken.

Simpel voorbeeld : vouw een blad papier middendoor, plaats deze als een dak, duw op de vouw naar beneden, de zijde gaan uiteen. Span halverwege de 2 helften een koordje ( trekker) duw opnieuw... lukt niet meer.

Trekkers zomaar van positie veranderen kan, maar dan moet er gekeken worden naar het  gewicht  dat wordt opgenomen door het spant. Hoe hoger in de nok een trekker wordt geplaast, hoe minder effect dat hij kan uitoefenen om het uiteengaan van de spanten tegen te gaan.

Hoe hoger de trekker, hoe zwaarder en eventueel plaatsing van extra kreupele stijlen er moeten geconstrueerd worden aan de vloerplaat en spant... en zoals ik op de foto kan zien, hebben ze dit al gedaan.

 

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als ik heel het topic doorneem dan zie ik een zootje van halfwaarheden, een mengeling van juiste redeneringen met onzin, begrippen over zwaartekracht, zijdelingse kracht, verticale kracht, duwkracht en trekkracht (spatkrachten ontbreken nog) die schijnbaar willekeurig en ook op intuitie worden geformuleerd. Dit alles nog eens doorspekt met verkeerde simplistische vergelijkingen.

Ik denk dat we er maar beter verder over kunnen zwijgen, de verwarring wordt te groot en hier gaat TS zeker niet mee geholpen worden.

Als TS iemand met ervaring contacteert dan acht ik het zeer goed mogelijk dat die ter plaatse op intuitieve wijze en uit ervaring een redelijk makkelijke oplossing kan aangeven. Op eigen intuitie of op intuitie van leden van het forum zou ik niet rekenen.

Wil hij helemaal op safe spelen of kent hij geen vakman die hij voldoende vertrouwt, dan moet hij een architect aanspreken.

ps: over dat laatste is iedereen het blijkbaar wel eens. Dus...
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Net tof dat er tenminste wordt gereageed op zulk topic , wil al zeker zeggen dat het belangrijk is .

Wat al dan niet kan zal idd moeten vastgesteld worden irl en door verschillende dakwerkers worden bevestigd .

Ik ken architecten die hele mooie plannen kunnen tekenen , maar die kennen meestal 0.0 van de echte konstructie van een zadeldak .

Een tijdje geleden nog voor gek verklaard vanwege de "aanpassing" die ik aan mijn eigen dak ging laten doen ,

bij deze een voorbeeldje van wat er allemaal dus kan mits je de juiste aannemer hebt met tonnen ervaring :

Niet allemaal van dezelfde kant maar om aan te tonen dat er wel degelijk wat "kan" met de nodige aanpassingen . Spanten van 3.1 m die onderaan worden gedragen door een dubbele balk van 22.5 x 7.5 cm ( in winkelhaak-moeilijk/niet/amper te zien op de foto ) en bovenaan aansluiten aan een nieuwe balk ( ook 22.5 x 7.5 cm ) . De huidige nokbalk is behouden maar kon in principe verwijderd worden...

Bij sommige foto's liggen de balken er voorlopig op.....en de spanten zijn dubbel gestoken omdat dit praktischer was om achteraf isolatie te steken.....

Ondertussen al wat werklieden over de vloer gehad hier en het enige dat ze zeiden was dat het een beetje overgedimensioneerd was....maar beter safe dan sorry zeker ?

Bij deze dus wat stof om over te discussiëren :

 

Origineel zat er tussen elke gording +- 1.9 en 1.8 meter......gevel tot gevel = 5.15 meter .

Afmetingen van het gebruikte hout : 225 x 75 mm , 175 x 31 mm ....meteen ook een reden om de spanten dubbel te steken omdat ik op 38 mm had gerekend en mijn leverancier had zich vergist in de dikte van de spanten.....

img_20150131_210952-800_0.jpg
img_20150207_094334-800.jpg
img_20150216_184500-800-800.jpg
img_20150216_184641-800.jpg
img_20150314_094620-800-800.jpg
img_20150314_134558-800_0.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20150131_210952-800.jpg
    IMG_20150131_210952-800.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20150207_094334-800.jpg
    IMG_20150207_094334-800.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20150216_184500-800-800.jpg
    IMG_20150216_184500-800-800.jpg
    33 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20150314_094620-800-800.jpg
    IMG_20150314_094620-800-800.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20150314_134558-800.jpg
    IMG_20150314_134558-800.jpg
    40,9 KB · Weergaven: 6

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door abcdekatgaatmee Ik vermoed niet dat dit een probleem zal zijn qua stabiliteit, aangezien enkel het "verankeringspunt" wat wordt opgeschoven, maar wou dit toch graag even checken.

Het lijkt mij een verbetering van het spant omdat de horizontale component van de belasting uit de gording rechtstreeks door de hanenbalk wordt afgevoerd (normaalkracht) in plaats van via spantbeen (buigend moment) plus hanenbalk (normaalkracht).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door archiklusser
Oorspronkelijk bericht geplaatst door abcdekatgaatmee

 Ik vermoed niet dat dit een probleem zal zijn qua stabiliteit, aangezien enkel het "verankeringspunt" wat wordt opgeschoven, maar wou dit toch graag even checken.

Het lijkt mij een verbetering van het spant omdat de horizontale component van de belasting uit de gording rechtstreeks door de hanenbalk wordt afgevoerd (normaalkracht) in plaats van via spantbeen (buigend moment) plus hanenbalk (normaalkracht).

Kort, logisch en goed.

Zie je wel dat je een architekt moest raadplegen. 
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door charel

Als ik heel het topic doorneem dan zie ik een zootje van halfwaarheden, een mengeling van juiste redeneringen met onzin, begrippen over zwaartekracht, zijdelingse kracht, verticale kracht, duwkracht en trekkracht (spatkrachten ontbreken nog) die schijnbaar willekeurig en ook op intuitie worden geformuleerd. Dit alles nog eens doorspekt met verkeerde simplistische vergelijkingen.

Inderdaad, er vliegt hier nogal wat uit de bocht. Op zich heeft iedereen gelijk, de hanenbalk kan zowel trekker als drukker zijn, afhankelijk hoe het spant is opgelegd.

- spant opgelegd op muren

Hierbij worden de muren uit elkaar geduwd tenzij er een trekligger/trekstang tussen de spantbenen geplaatst wordt. De trekligger kan eventueel hoger geplaatst worden (=hanenbalk) waarbij de trekkracht steeds groter wordt door het hefboomeffect naarmate de hanenbalk hoger ligt.

 

- spant opgelegd op vloer

Hierbij dient de vloer als trekligger die de spantbenen bij elkaar houdt. Een hanenbalk is niet nodig want de trekkracht wordt geleverd door de vloer. Een hanenbalk kan wel worden gebruikt om de kniklengte van de spantbenen te verkorten. De hanenbalk neemt hierbij uitsluitend een drukkracht op.
 

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
55
Punten
28
Ander vraagje: zit daar wel een onderdak onder dat dak? Het lijkt of je gewoon op de pannen kijkt, maar het is niet helemaal duidelijk.
Indien dat het geval is, lijkt het mij niet zo slim om onder alles af te werken, dan zou ik eerst de bovenkant in orde brengen.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
De pannen zijn duidelijk zichtbaar (zelfs de pannokken zijn zichtbaar) zodat er geen onderdak aanwezig is. Terechte opmerking dus: eerst een onderdak plaatsen voordat je gaat isoleren en afwerken.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Maw : haal alle pannen  er af , doe alle panlatten eraf , alle tengellatten er af en plaats dan je onderdak....

laten doen zal een flinke duit kosten.

en plaats nieuwe tengellatten , nieuwe panlatten en mogelijks ook nieuwe pannen als de oude niet goed meer zouden zijn.....

dan kan je over de structuur nadenken ......of tegelijk met het onderdak......

Was me trouwens ook al opgevallen dat er precies geen onderdak te zien was.....maar mits wat kunst en vliegwerk zal het voor dit steile dak mogelijks toch wel zonder kunnen.....dat kleine beetje vocht zal dan wel verdampen denk ik zo . ( ??? )

Als er nog nooit een druppel binnen is gewaaid zou ik dit risico durven nemen , maar ik heb makkelijk praten , het is niet mijn woning en ik moet er niet wonen .

Wil je zeker spelen : onderdak voorzien en dan pas aan de binnenafwerking beginnen .
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
onderdak zorgt voor waterdichting (waar terecht gezegd wordt: zal beperkt risico zijn, tenzij er een pan wegwaait of wegschuift) ... maar, minstens even belangrijk in het geval van isolatie: ook voor winddichting! Als de wind los door de eerste 10 cm van uw isolatie kan trekken, is dat stuk van de isolatie al volledig nutteloos.

Het geluk dat TS mogelijks kan hebben  is dat hij met PIR platen gaat isoleren... die zijn op zich normaal al dampdicht (en luchtdicht en dus ook winddicht) afgewerkt. Met een goeie kierdichting, goede dampdichting langs de binnenkant, wat offers aan de juiste goden en met de juiste stand van de maan, komt dat nog wel goed.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

onderdak zorgt voor waterdichting (waar terecht gezegd wordt: zal beperkt risico zijn, tenzij er een pan wegwaait of wegschuift) ... maar, minstens even belangrijk in het geval van isolatie: ook voor winddichting! Als de wind los door de eerste 10 cm van uw isolatie kan trekken, is dat stuk van de isolatie al volledig nutteloos.

Het geluk dat TS mogelijks kan hebben  is dat hij met PIR platen gaat isoleren... die zijn op zich normaal al dampdicht (en luchtdicht en dus ook winddicht) afgewerkt. Met een goeie kierdichting, goede dampdichting langs de binnenkant, wat offers aan de juiste goden en met de juiste stand van de maan, komt dat nog wel goed.

Die PIR-platen zijn misschien wel dampdicht, de houten kepers en gordingen zijn dat niet. Het woonvocht zal dan op die plaatsen in de houtconstructie binnendringen en mogelijk condenseren.

 

Voor houten dakconstructies voor pannendak is de beste oplossing om de pannen en panlatten (geen tengels) te verwijderen, een degelijke onderdakplaat te plaatsen en dan het dak terug opbouwen met tengels, panlatten en herplaatsen van de dakpannen. Zo heb je een goede luchtdichting, winddichting, dampopen onderdak, extra isolatie op de kepers, waterdichting (regen, smeltwater van stuifsneeuw), betere geluiddichting en extra weerstand tegen warmtedoorslag (zomer). Dat alles is de extra moeite van het afhalen en terugplaatsen van de pannen wel waard.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan