Celit vastschieten

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
1072 berichten

Volgens de voorschriften van Celit heb je nagels van 90 mm gebruiken als je tengellatten van 24 mm gebruikt. Als je echter de Celit eerst vast schiet, wil dat zeggen dat 65 mm zou volstaan?
Dat is nog doenbaar met een nagelpistool, voor 90 mm heb je al behoorlijk zware machines nodig ...

Reacties

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
3021 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoe dik is die Celit, 22 mm?
Heel de dikte die je moet vastzetten +  4 cm om in de keper/spant te nagelen is OK.

afbeelding van NicoP
Lid vanaf: 17/02/2008
1749 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb de onderdakplaten en tengellatten onmiddelijk vastgenageld met verzinkte, geringde nagels van 90mm.  En dit met behulp van een gasnagelpistool (bostitch), dat weegt immers evenveel dan een gelijkaardig persluchtpistool.  Gasnagelpistool heeft als voordeel dat je niet met die luchtslang opgescheept zit.

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
10106 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Celit is een houtvezelplaat met een erg losse structuur (isolerende eigenschappen). Die kan je niet 'op zichzelf' vastnagelen, dat moet met een tengellat en dwars doorheen tengellat en plaat in 1 gang. 
Let wel, je kan de plaat natuurlijk wel zo vastzetten, maar om de tengellat vast te zetten moet je er dan toch nog altijd volledig doorheen, anders is bij de eerste stormwind het volledige dak weg: eerst de pannen die samen met panlatten en tengellatten ervandoor gaan omdat de tengellatten niet vastgehouden worden door de plaat, en daarna de platen omdat die over de nagels schuiven want dat heeft ook geen dracht.

Het is dus geen oplossing om die eerst met kortere nagels vast te zetten, want daarna moet je toch nog met die nagels van 90mm aan de slag. Die dienen nl niet om de celit vast te zetten, maar om de tengellatten vast te zetten.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
1072 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Celit is een houtvezelplaat met een erg losse structuur (isolerende eigenschappen). Die kan je niet 'op zichzelf' vastnagelen, dat moet met een tengellat en dwars doorheen tengellat en plaat in 1 gang. 
Let wel, je kan de plaat natuurlijk wel zo vastzetten, maar om de tengellat vast te zetten moet je er dan toch nog altijd volledig doorheen, anders is bij de eerste stormwind het volledige dak weg: eerst de pannen die samen met panlatten en tengellatten ervandoor gaan omdat de tengellatten niet vastgehouden worden door de plaat, en daarna de platen omdat die over de nagels schuiven want dat heeft ook geen dracht.

Het is dus geen oplossing om die eerst met kortere nagels vast te zetten, want daarna moet je toch nog met die nagels van 90mm aan de slag. Die dienen nl niet om de celit vast te zetten, maar om de tengellatten vast te zetten.

dank voor de erg nuttige info!

dus voor de buitmuren krijg ik: houten constructie - celit - tengellatten - houten afwerking

die laatste komt verticaal, dus ik heb mijn tengellatten bij voorkeur horizontaal (anders moet ik er nog eens extra latten dwars op schieten). Mijn celit moet ik echter ook horizontaal doen, om het te laten passen op het lattenwerk. Kan ik horizontale celit vastschieten met horizontale tengellatten, of zal ik niet anders kunnen dan met een dubbel lattenwerk werken?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
10106 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ow wacht... we hebben het niet over een pannendak?

dan weet ik niet exact wat de bedoeling is... er zal wellicht nog wel een afwerking op die panelen komen waarvoor een latwerk nodig is? Dan is de vraag wat voor materiaal er op komt en welke dikte van draagstructuur daar dan onder moet. Dat heeft uw architect normaalgezien berekend, of hij heeft daarvoor vertrouwen in de aannemer (jij dus) die dat zal berekenen.

Het is echter erg waarschijnlijk dat je toch eerst een vertikale lat moet slaan en dan pas daarop de horizontale latten waarop bvb de vertikale gevelbekleding komt (dubbel belatting). De reden daarvoor is water, aflopend water. Je moet vermijden dat dit ergens op kan blijven staan tegen de platen. Bovendien verhindert een enkele horizontale belatting de trek in de spouw achter de bekleding waardoor die dan niet goed kan uitdrogen.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van dark-divx
Lid vanaf: 24/10/2014
180 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

eerst verticale latten over de celit,
nadien horizontale structuur voor uw gevelbekleding. 
Anders blijft er water staan op uw horizontale latten. 

 

afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
1072 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mijn houten afwerking zal in prinicipe waterdicht zijn, maar zal toch maar met eerst verticaal en dan horizontaal werken. Makkelijker voor de celit vast te schieten en je weet maar nooit dat er vocht door komt

dank voor de hulp!

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16256 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

doddel schreef:

mijn houten afwerking zal in prinicipe waterdicht zijn, maar zal toch maar met eerst verticaal en dan horizontaal werken. Makkelijker voor de celit vast te schieten en je weet maar nooit dat er vocht door komt

dank voor de hulp!

De houten beplanking is niet met open voegen maar met een tand en groef verbinding ?

Zo ja dan is die waterdicht, het weinige vocht dat eventueel in de tand en groef verbinding zou kunnen doordringen zal ook die verbinding naar beneden volgen om er onderaan de planken terug uit te komen.

Er lijkt mij dus absoluut geen noodzaak te zijn om achter de horizontale latten ook nog eens verticale latten te voorzien. Zeker niet als je weet dat die celitplaten vochtregulerend zijn en de gehele opbouw tot en met de beplanking dampopen is.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
10106 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Er moet achter een houten gevelbekleding altijd luchtcirculatie zijn in een vertikaal kanaal. Onder en boven moet dat kanaal open zijn. Dat is een cruciaal element in het werken met houten gevelbekleding. Het probleem is doorslaand water bij langdurige regen. Hout zuigt altijd water op. Hout is nooit waterdicht (behoudens misschien speciale soorten). De bekleding moet steeds tweezijdig kunnen drogen. Damptransport is daarvoor niet de geëigende weg, dat is veel te traag.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16256 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik durf dat in sommige gevallen (zoals hier) te betwisten DIY.

Je zou hier zelfs de ruimte tussen de achterkant van de beplanking en de celitplaten volledig kunnen opvullen met bijvoorbeeld glaswolisolatie.

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
10106 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat gaat in tegen elke bestektekst...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16256 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

DIY,

De struktuur van planken is zo dat water er niet in doordringt haaks op de lengterichting van de nerven en zeker niet als die planken schuin aflopen of verticaal staan. Je kan die plank zien als een verzameling van lange vezels die allemaal in dezelfde richting liggen. Hetzelfde heb je uitvergroot bij een rieten dak, allemaal vezels (rietstengels) die in dezelfde richting liggen. De bovenste stengels worden nat terwijl de onderste kurkdroog blijven omdat het water reeds door en tussen de buitenste stengels naar onder is afgevoerd.

Kijk ook eens naar de opbouw van een dak met houten shingles. Daar liggen de planken voor twee derde van hun oppervlakte driedubbel op elkaar zonder dat daartussen een luchtruimte is, laat staan een geventileerde luchtruimte. En zowel hier als bij dat rieten dak gaat het dan nog over een schuine helling met onnoemelijk veel min of meer openstaande naden.

Bij een verticale beplanking heb je veel minder waterbelasting , het water loopt er veel sneller van af en het vlak is ook veel waterdichter op zich.

Zet ook eens een plank een gans regenseizoen schuin tegen de achtergevel  en bekijk of bevoel daarna eens de acherkant van die plank. Of zaag ze eens door en je zal merken dat die inwendig droog zal zijn.

Hout zuigt wel water op maar dan via de kopse einden en die zitten bij een buitenbeplanking dan ook niet bloot

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
10106 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat is allemaal wel waar, maar niet relevant naar garanties en goede praktijkvoorschriften. Als shingels op een dak wat scheeftrekken dan is dat geen probleem. Als dat op een esthetisch bedoelde plank van 3m lang gebeurt, dan is het een 'ramp' (toch voor de bouwheer).

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16256 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Dat is allemaal wel waar, maar niet relevant naar garanties en goede praktijkvoorschriften. Als shingels op een dak wat scheeftrekken dan is dat geen probleem. Als dat op een esthetisch bedoelde plank van 3m lang gebeurt, dan is het een 'ramp' (toch voor de bouwheer).

 

In ieder geval blijven de planken aan de achterkant droog en moest er een plank scheeftrekken dan zou die dat ook gedaan hebben met een geventileerde spouw er achter.

De grootste oorzaken van het scheeftrekken zijn een slechte bevestiging en een minderwaardige kwaliteit van de planken.

afbeelding van w.g.b.
Lid vanaf: 28/10/2008
4190 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik snap de vraag niet, noem een reden waarom afwijken van de montage voorschriften van de producent. 

Al is jouw idee of manier van aanbrengen nog zo goed. Een ding is dan zeker garantie nul , nul.