Balken plat dak

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten

Kan iemand me zeggen welke balken ik dien te gebruiken voor een plat dak en op welke afstand deze van mekaar moeten liggen?

Op het dak komt osb, dampscherm, 12cm isolatie en epdm komt te liggen. Er komt geen kiezel of dergelijk op. Wel zou  er op gelopen moeten kunnen worden om ne keer ne bal van de kinderen van het dak te halen of dergelijke.

Gebouw is buitengevel 8,85m x 4m. Aan de ene kant komen worden de balken tegen onze bestaand muur(woning) bevestigd met behulp van een strijkbalk en balkschoenen en aan de andere kant worden ze op de snelbouw gelegd. De afmeting van de bestaand muur(woning) tot aan de binnenzijde snelbouw (14cm) is 3,65m.

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Probeer dit eens: http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Is volgens nederlandse norm (ietsje strenger dan de onze dus zeker goed).

 

Je begint met te kiezen wat je wil weten: de houtmaat of de tussenafstand (als je al hout met bepaalde maat hebt dus).
Daarna kies je 'dak'

Je kiest voor 'zonder ballast' (of als je er nog zonnepanelen op wil kunnen leggen, neem dan 'met ballast')

Kies de kwaliteit van hout die je zal gebruiken. meestal is dat C18 of beter. Dat kan de houthandel jou vertellen (geen hout halen bij de DHZ-keten, dat is geen constructiehout met vaste kwaliteitsklasse)

Daarna kies je dus ofwel het formaat balken (als je die al hebt), ofwel de tussenafstand die je wenst te gebruiken. Dat hangt ook wel een beetje af van het soort paneel dat er op komt, want er wordt gerekend met een bepaalde puntbelastbaarheid (te leveren door het houtpaneel). Bij OSB 12mm zal dat niet veel zaaks zijn dus wellicht best 30cm HoH nemen (standaardmaat 305 mm)

Bij de overspanning reken je de vrije overspanning met aan beide kanten 10cm opleg. In jouw geval wordt dat dan 375cm (365 tussen de muren, maar daarvan is al 10 cm voor de oplegbalk, en dan nog 10cm op de snelbouwers).

De app geeft dan een aantal opties van diverse dikte en hoogte. Afhankelijk van hoeveel beschikbare ruimte je hebt kan je dan kiezen voor smalle hoge of dikkere minder hoge balken.
Door eens op verschillende HoH afstanden te klikken kan je ook zien of dezelfde balkenmaat ook wat verder uiteen mag liggen. Dan moet je wel een andere plaat gebruiken dan OSB 12mm (normaal wordt er multiplex vuren gebruikt omdat dit veel sterker is voor puntbelastingen). Heel vaak kunnen sommige van de houtmaten voor verschillende overspanningen dienen. De standaardmaten CLS/SLS hebben soms wat marge.

 

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de goede uitleg en zeer nuttige link.

 

Ik heb het onderstaande bekomen, heb toch maar dak met ballast genomen, je weet maar nooit he.

 

Houtmaat

Dak

Met ballast

Sterkteklasse

C18

Afstand balklaag

305 mm

Houtmaat

Theoretische overspanning in: 385 centimeter

Suggesties voor balkafmetingen:

38 x 235 mm (geschaafd)
40 x 195 mm (geschaafd)
44 x 195 mm (geschaafd)
58 x 170 mm (geschaafd)
70 x 170 mm (geschaafd)

 

Blijft het dan eender welke ik neem van de 5 voorstellen?

 

De OSB plaat die er op komt zou

Stirling WR Type 3 244 x 59 maar welke dikte moet ik dan nemen  12,5-18-22mm?

 

afbeelding van semo
Lid vanaf: 11/07/2011
1042 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je kan inderdaad een van deze opties kiezen. Hoor eens bij je houthandel wat beschikbaar is tegen welke prijs?
70 x 170 mm (geschaafd) is natuurlijk sterker dan 58 x 170 mm (geschaafd). 

 

OSB zou ik toch zeker de 18mm kiezen, 12 is toch maar dun.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ben persoonlijk niet zo’n fan van osb. Multiplex is 2 keer zo weerbaar tegen puntbelastingen  als osb op dezelfde dikte, buigzamer dus (elasticiteitsmodulus). Maar ook veel duurder. Platen zijn ook dubbel zo groot als osb, wat het toch wel moeilijker maakt om die op het dak te krijgen.

Minstens osb 18mm nemen. En osb3 nemen (constructie-kwaliteit).

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je mag eender welke nemen. Van de dikkere op dezelfde hoogte mag je rekenen dat die ook voot grotere HoH geschikt zullen zijn. Met een voldoende dikke plaat mag je gerust wat wijder gaan, dan heb je minder balken nodig (minder werk, minder kosten).

De hoogte is vooral van belang als je niet veel overschot hebt in de hoogte, of als de balk in een poutrel moet passen bvb, of een zekere isolatiedikte tussen de balken gewenst is. Je kan dan een smallere/hogere of een dikkere/lagere balk kiezen volgens de noden.

zelfde hoogt en dikker, of zelfde dikte en hogere balk mag natuurlijk ook altijd. Dak is dan ‘te sterk’ (en te duur) maar dat kan beter uitkomen met bvb het isolatiemateriaal.

Luister eens bij de houthandel wat ze op stock hebben. Het moeten overigens geeen geschaafde balken zijn he. De ruwe balk van ongeveer hetzelfde formaat (is dan ietsje groter in alle richtingen) is ook goed als het uitzicht of afwerkingsmogelijkheden onderaan niet belangrijk is.

Je zal wellicht ook nog helling moeten steken op je dak voor de afvoer van het water. Meestal in 2 richtingen. Daarvoor kan je de balken onder helling leggen. De balken verzagen (dus met een te hoog model beginnen en daar telkens in de lengte een spie van wegzagen) of hellingsspieën gebruiken. Of hellingsisolatie (duur).

Met de berekende balken mag de dakrand max 10cm hoog zijn (gemiddeld tov dakhelling) voor 1kN/m2 watergewicht. Anders moet er een spui komen op 10cm boven dakvlak.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zal ik zeker eens gaan horen bij de houthandel.

 

Ik was eerst in gedachten van maar 15 balken nodig te hebben, blijkbaar zou ik er dan een 27tal nodig moeten hebben blush

 

Ik denk deze balken dan waterpas te leggen en dan met behulp van andere planken tegen die balken te schroeven de hellingshoek te bepalen.

Andere suggesties voor dit zijn ook welkom.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26498 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

waarom zou je balken niet in helling leggen?

 

is dit een uitbreiding op de woning? of een garage ?

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Timmy 269 schreef:

Ik denk deze balken dan waterpas te leggen en dan met behulp van andere planken tegen die balken te schroeven de hellingshoek te bepalen.

Dan ben je wel meteen alle sterkte kwijt... het volledige gewicht van dak + last komt dan nl op die paar schroeven te liggen. Nu ja, als het inzakt, dan maximum een paar cm, en dan is het weer 100% draagkrachtig, maar toch.

Hellingsspieën of balken onderhoeks leggen voor de ene richting (mee met de lengte van de balken) en langszagen of op hoogteverschil in de andere richting (dwars op de balken). Voor de lengterichting van de ruimte (helling dwars op de balken) kan je bvb de balk tegen de muur schuin hangen en aan de kant van de muur de balken onderspieën met steeds minder hoge blokjes.

Als er nog een plafond onder komt dan moet je dat toch uitlatten en vlak hangen, dus daarvoor moet je het al niet laten (nooit rechtstreeks tegen de draaglatten, want die hangen toch in een zak), en als het voor een niet-esthetische ruimte is (berghok, garage) dan maakt het allemaal niet uit.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

inderdaad, dat is ook juist van de sterkte.

 

is het dan zoals hieronder?

afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Hellingsspieën of balken onderhoeks leggen voor de ene richting (mee met de lengte van de balken) en langszagen of op hoogteverschil in de andere richting (dwars op de balken). Voor de lengterichting van de ruimte (helling dwars op de balken) kan je bvb de balk tegen de muur schuin hangen en aan de kant van de muur de balken onderspieën met steeds minder hoge blokjes.

 

Zoals je op de afbeelding kan zien ga ik de balken langs de korte zijde laten afhellen.

Om het water dan naar de afvoer te laten lopen zou ik met spieën willen werken maar wat zijn nu van die spieën?

Is dat dezelfde balk als die van de draagconstructie maar dan telkens smaller zagen? Dus bv voor aan de hoogtste zijde van het dak een balkje zagen van 9cm hoog en zo telkens een balkje zagen per draagbalk maar paar mm minder? Dit wil zeggen dat de voorlaatste balk maar 3 mm dik ga zijn.

Tis niet dat het echt een spie met punt moet zijn?

 

Komen de draagbalken op de snelbouwers te liggen of moet ik hiervoor een betonnen slofje gieten van een paar cm?

 

Als de draagbalken liggen, moet ik dan de openingen tussen de draagbalken met snelbouw dichtmetsen?

 

@DIY: In je bericht schreef je om de balken aan de muur schuin te hangen en aan de andere kant te onderspieen met steeds minder dikke spies? Worden deze spies zo verkocht?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hellingsspieën zijn balken die in steeds dunner wordende reepjes gezaagd zijn. Ze zijn meestal tussen 2m en 3,5m lang en gaan van 0.5 tot zo'n 4 à 8 cm ( 1 tot 2% helling). Hellingsspieën kan je alleen maar gebruiken in de richting van de balken, dus als je deze al onder helling gaat leggen, dan heb je dat niet meer nodig. Doordat ze zo dun zijn hebben ze zelf geen draagkracht, ze moeten volledig op een andere balk liggen, niet dwars. Je gebruikt die wanneer je om wat voor reden dan ook wil dat de onderkant van de balken waterpas ligt.

Volgens WTCB moeten de goten maar 1% hebben.

Dat wil eigenlijk zeggen dat je de laatste halve meter van de breedte (op het laagste punt van de helling) als goot mag beschouwen. Dus bij 3,5m overspanning leg je een spie van 3m van 0,5 naar 6,5cm en de laatste halve m mag je plat laten. Dan leg je over de lengte van 8m de balken met een hoogteverschil van in totaal 8cm (1%) want dat is een goot. Vind je 8cm te veel, dan leg je gewoon in 2 richtingen 4cm  verschil (dan wel twee afvoeren nodig).

In de goot mag het verval minder zijn omdat de waterdruk van alles wat daar samenkomt zijn werk doet en het water voortstuwt.

Als je wil mag je op die 8m natuurlijk ook 16cm verval leggen, dat is geen probleem. Maar als je bvb voor de balken van 170mm kiest, dan moeten de eerste balken ongeveer dubbel zo hoog zijn om dat mogelijk te maken!!

Als je de balken wil onderspieën in de muur, dan zaag je gewoon blokken uit restjes van de balken die je al gebruikt.

Maar opnieuw: 16cm onderspieën is bijna de hoogte van een snelbouwer!! Dan moet je dus minstens 16cm isolatie leggen om dat verschil op te vangen en twee lagen isolerende blokken leggen waarin je balken liggen.

Op zeker moment wordt het interessanter om de helling boven de dakplaat te realiseren (of combinatie), bvb met hellende isolatieplaten of bij betondek met hellingschape (lichte isolerende chape die onder helling afgereid wordt).

 

Maar misschien is het niet slecht om toch eens af te spreken met een dakwerker voor wat tips, en deze dan te betalen voor zijn tijd? Zij hebben misschien nog andere interessante ideeën of manieren waarop ze dit aanpakken.

 

voorbeelden van hellingsspieën

wtcb document over dakhelling plat dak

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de info. Als ik de ruimtes tussen de balken dichtmets met snelbouwsteen en cement, moet ik de uiteindes van de balken die op de snelbouw rusten dan insmeren met een product, hout in combinatie met cement.

 

Zal ook eens een dakwerk contacteren.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Timmy 269 schreef:

Als ik de ruimtes tussen de balken dichtmets met snelbouwsteen en cement, moet ik de uiteindes van de balken die op de snelbouw rusten dan insmeren met een product?

Aangezien de isolatie (dak en spouw) aan de buitenkant van het hout zal zitten is dat niet nodig.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Timmy 269
Lid vanaf: 11/02/2010
290 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bij deze zou ik mijn hout gaan halen voor het dak. Welk moet ik nemen RND, DOUGLAS, CLS/SLS

https://www.vandermolenhout.be/hout/constructiehout

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8172 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Timmy 269 schreef:

Bij deze zou ik mijn hout gaan halen voor het dak. Welk moet ik nemen RND, DOUGLAS, CLS/SLS

https://www.vandermolenhout.be/hout/constructiehout

Dat maakt niet zo veel uit, maar je moet wel naar de gegarandeerde sterkteklasse vragen.

De maatvoering zoals die door de applicatie van houtinfo.nl gegeven wordt zijn standaardmaten binnen CLS/SLS. Maar het moet geen geschaafd hout zijn (veel duurder dan brute douglas bvb)

Je zal een beetje moeten zien wat ze hebben dat past bij de maatvoering die je nodig hebt.

 

(al eens gepolst bij een dakwerker zodat je geen foute aankopen doet?)

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum