30 cm isoleren met halve baddings

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van tanghek
Lid vanaf: 28/06/2017
25 berichten

Beste,

 

Ondertussen begonnen met het latwerk op de zolder voor het isoleren hiervan.

Nu begon ik mij stillaan af te vragen of 30 cm isoleren overkill is voor een huis dat er reeds 65 jaar staat. (genoeg andere warmteverliezen). ik las ergens dat de nieuwbouwnorm ligt op 22cm.. 

Anderzijds, de houthandelaar rade mij aan om op het eerste verdiep het dak uit te dikken met halve baddings (30x145) ipv volige planken, doordat hierop stucanet wordt geplaatst. en in het andere geval de voligeplanken hier toch een ferm gewicht zouden gaan moeten dragen (daar kon ik mij best in vinden).

Nu ben ik begonnen op de zolder met het uitdikken, maar vroeg ik mij af of die halve baddings geen te groot gewicht met zich meebrengen... 

 

Mvg

 

Reacties

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1413 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

voor te veel belasting geen schrik hebben, dak is normaal berekend op paar ton sneeuw en ook brengt dit extra stijfheid aan je dak

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13472 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu ben ik begonnen op de zolder met het uitdikken, maar vroeg ik mij af of die halve baddings geen te groot gewicht met zich meebrengen... 

Naargelang hoe en waar je die monteert zijn ze ofwel een extra belasting ofwel een extra versteviging.

Hoe is de huidige dakopbouw en hoe wil je die uitdikken ? 

afbeelding van tanghek
Lid vanaf: 28/06/2017
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Nu ben ik begonnen op de zolder met het uitdikken, maar vroeg ik mij af of die halve baddings geen te groot gewicht met zich meebrengen... 

Naargelang hoe en waar je die monteert zijn ze ofwel een extra belasting ofwel een extra versteviging.

Hoe is de huidige dakopbouw en hoe wil je die uitdikken ? 

 

Huidige opbouw (onderdak, kepers 60, gording 170)

en om uit te dikken: kepers van 60 daarop om de meter  planken gevezen van 30x145x260, waaraan ik nu die halve baddings hang van 30x145. om zo tot aan mijn 30cm isolatie te geraken. 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13472 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ben niet mee vrees ik.

In ieder geval: je hebt nu tot onderkant van de gording een opbouwdikte van 60 (keper) + 170 (gording) = 230 mm. 

Je zou dus tegen de onderkant van de gordingen en haaks daarop  kepers kunnen schroeven om zo in één keer tot op de gewenste dikte van opbouw te komen.

Waarom die halve baddings, waarom die planken ?

afbeelding van tanghek
Lid vanaf: 28/06/2017
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb wat foto's bijgevoegd.

 

De foto waarin een deel van de isolatie al steekts, werd sowieso met die halve baddings uitgevoerd omdat hiertegen stucanet wordt geplaatst.

Andere foto's tonen de "kapel" die aan het zadeldak zit, waar ik geen gordingen heb waartussen ik volige kan plaatsen, vandaar ik hier werk met planken waartegen ik die baddings monteer.  (mss was dit niet zo duidelijk geformuleerd voordien). 

Ik zal vanavond nog kijken voor een foto van de uitvoering zoals die nu reeds is.

 

Om nogmaals terug te keren op die isolatievraag.. is 30 cm overkill ? ik weet dat je nooit te veel kunt isoleren. vandaar de keuze 30 cm, maar is dit echt nodig? indien ik terug zou gaan naar 24 cm.. zou ik toch wel wat plaats winnen.

Waar ik vroeger in de kapel ruim 40 cm boven het hoofd had, zou ik nu met m'n hoofd schuren over de isolatie, dan met er nog latwerk en gyproc aankomen.

 

Het dak loopt door vanop zolder tot een stuk in het eerste verdiep, het stukje dat in het eerste verdiep uitkomt ging ik sowieso voor 30 cm gaan. om de warmte in de kamers te houden.

Plafond in die kamers worddt nog geisoleerd enerzijds om de warmte langer in de kamers te houden, anderzijds (voornamelijk) voor het akoustisch comfort.

 

Mvg,

 

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
6985 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zie geen onderdak?

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van tanghek
Lid vanaf: 28/06/2017
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu7s schreef:

Ik zie geen onderdak?

 

Onderdak is reeds geplaatst hoor. heb geen recente foto's hiervan smiley

afbeelding van tanghek
Lid vanaf: 28/06/2017
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Foto huidige situatie.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13371 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Uw houthandelaar is denk ik geen stabiliteitsingenieur en kan dus ook niet bepalen of je huidig dak deze opbouw kan dragen of niet. 

 

En dan de vergelijking maken dat het dak berekend is op enkele tonnen extra sneeuw is , klopt niet. Je sneeuwmassa is nu ingenomen door die baddings. Daar nog eens de sneeuwbelasting extra bij en je dak kan openklappen.

 

Misschien een paar extra trekkers met makelaars plaatsen om je dak bijeen te houden.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13472 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zie het toch een stuk positiever nu ik de foto's heb gezien.

Die halve baddings zorgen helemaal niet voor een extra belasting maar zorgen er integendeel voor dat het dak nu zelfs veel meer gewicht aankan. Dat is uiteraard ook nodig voor het extra gewicht aan isolatie, stukanet en pleister.

Die halve baddings moeten dan wel goed verbonden worden aan gording en/of muurplaat en/of uiteinden der kepers.

Is er rekening gehouden met de plaatsing van een dampscherm ? Bijvoorbeeld dampscherm op halve baddings, dan houten latten  haaks hierop en dan de stukanet. 

afbeelding van tanghek
Lid vanaf: 28/06/2017
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Geen idee wat een muurplaat is, maar waar de baddings naar de muur komen heb ik een balk op de muur gemonteerd met slagpluggen en purlijm (om de luchtspouw tussen muur en hout te dichten). en een tand gezaagd in de baddings zodat die rusten op die balk. (foto 1)

Waar de balken niet tot tegen de muur komen, heb ik deze vastgevezen aan houtblokken die vasthangen aan de dakstructuur (foto 2)

in foto 2 heb ik ook een een stuk een balk aangeduid. deze is hier en daar lichtjes aangetast door houtworm (reeds met petrol ingeschilderd), ik veronderstel dat ik er goed aan zou doen om hier aan de achterkant een halve badding vijs om deze te verstevingen.

 

Dampscherm wordt hier inderdaad nog op geplaatst.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13472 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De muurplaat is qua sectie ongeveer te vergelijken met een gording, ze ligt horizontaal op de bovenkant van de muur. Hierop zijn de onderkanten van de schuin afgezaagde dakkepers bevestigd. De muurplaat vormt eigenlijk mede de basis van de dakconstructie.

Een aantasting door houtworm is relatief. Het kan, zoals  meestal, gaan over de kleine klopkever (memel) te herkennen aan de kleine vlieggaatjes (1 tot 2 mm). De schade is meestal zeer beperkt.

Erger is het wanneer de balk is aangetast door de larve van een boktor. Die kunnen een balk volledig langs binnen wegvreten, de vlieggaten zijn veel groter (5 tot 10 mm). Je dient de balk te controleren door er op verschillende plaatsen met een prikker in te steken. Ook zeer goed nagaan of de balkkoppen, waar ze in de muur zitten ingewerkt, nog gezond zijn.

Of petrol veel kan helpen weet ik niet, ik zou een gecombineerd middel tegen zwammen en insecten gebruiken.