Verkeerde kleur ramen geplaatst, wat nu?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van spoed
Lid vanaf: 03/02/2009
22 berichten

Hallo,

Vorige week werden onze ramen geplaatst, Alu.

Maar nu echter zijn ze uni-color i.p.v. bi-color.

Aangezien alle ramen vervangen geen optie is, is het wel de vraag wat we kunnen vragen/eisen van de firma, ter vergoeding van deze toch niet kleine fout?

Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie?

Mvg,

Reacties

afbeelding van Andy78
Lid vanaf: 06/02/2007
1396 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat staat er op de offerte ?

Indien bi-color overeengekomen is dan is dat hun fout en moeten ze het oplossen. Indien schriftelijk niets terug te vinden van die overeenkomst dan heb je er weinig op te zeggen vrees ik.

afbeelding van spoed
Lid vanaf: 03/02/2009
22 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Staat inderdaad zo op de offerte.

Maar ze zeggen zelf " wat wilt u dat we hier aan doen?"

Vandaar mijn vraag naar ideeën, wat ik zou kunnen vragen.

afbeelding van Andy78
Lid vanaf: 06/02/2007
1396 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ken anders wel iemand waarbij ze ongeveer de helft van de ramen achteraf nog vervangen hebben omdat er iets mis mee was, maar dat waren echt fouten, dat was niet het kleur. Heeft die firma daar een goeie zaak gedaan? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar dat zijn hun interne zaken.

Kan jij water bij de wijn doen ? Ja, als je zegt laat het maar zo maar dan is dan een goeie zaak voor hen maar daar ben jij niet mee geholpen.

Als je er kan mee leven kan je een commerciële tegemoedkoming voorstellen. Dat zal voor beiden het beste zijn.

Hou er ook rekening mee dat nieuwe ramen maken weer x aantal tijd kost.

afbeelding van spoed
Lid vanaf: 03/02/2009
22 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou hier eventueel wel mee kunnen "leven", maar de vraag is wat ik als commerciele tegemoetkoming kan vragen. Een groot percentage van de factuur, gratis poort, deur, ramen, ....

Hoever kan je hier gaan/eisen?

afbeelding van dobli
Lid vanaf: 20/04/2006
466 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

als die mensen een fout maken : ja inderdaad mensen maken fouten en je kan er mee " leven " waarom dan het onderste uit de kan halen ?

afbeelding van spoed
Lid vanaf: 03/02/2009
22 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou hier kunnen mee leven, indien ik weet de er een tegemoetkoming is voor gebeurd. Zoniet zou ik mij de rest van de tijd "bekocht" voelen wanneer er mij niet werd geleverd wat ik had gevraagd.

afbeelding van SvenVD
Lid vanaf: 11/03/2006
17518 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Had je dit niet gezien voor de plaatsing?

Prijsverschil tussen bicolor en hetgeen geleverd is, is er waarschijnlijk niet. Dus bedrogen kan je het moeilijk noemen. Het is niet leuk om iets anders te krijgen dan hetgeen je vroeg, maar de redelijkheid boven alles zou ik denken. Niet beginnen met prijs te halveren.

afbeelding van SvenVD
Lid vanaf: 11/03/2006
17518 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vraag je enkele muggenramen of zo?

afbeelding van tifkaj
Lid vanaf: 17/03/2006
1453 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

dobli wrote:
als die mensen een fout maken : ja inderdaad mensen maken fouten en je kan er mee " leven " waarom dan het onderste uit de kan halen ?

TS geeft toch ook nergens de indruk dat hij het onderste uit de kan wil halen of onredelijke eisen stelt, het gaat hier om de zeer begrijpelijke vraag wat een redelijke tegemoetkoming voor een gemaakte fout zou zijn...

@spoed: er zit hier een ramenboer op het forum, marnix van glassmetal, blaft maar bijt niet Lol , misschien kan hij hier een idee over geven...? Marnix is altijd blij als hij een pb krijgt :twisted: :mrgreen:

“I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.” -  Douglas Adams

afbeelding van spoed
Lid vanaf: 03/02/2009
22 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

SvenVD wrote:
Had je dit niet gezien voor de plaatsing?

Prijsverschil tussen bicolor en hetgeen geleverd is, is er waarschijnlijk niet. Dus bedrogen kan je het moeilijk noemen. Het is niet leuk om iets anders te krijgen dan hetgeen je vroeg, maar de redelijkheid boven alles zou ik denken. Niet beginnen met prijs te halveren.

Ik was er niet bij de plaatsing.

Wat is dan wel een redelijke deal?

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kun je er mee leven? --> commerciële tegemoetkoming

kun je er niet mee leven --> laten vervangen

afbeelding van Andy78
Lid vanaf: 06/02/2007
1396 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@dobli:

dus als ge u morgen een nieuwe zwarte wagen besteld en ze leveren een groene en is dat voor jou ok ? Zeg je dan ook t'is niks, laat maar zo, mensen kunnen fouten maken ?

Ik zou toch op zijn minst eens praten met de verkoper en vragen wat ze kunnen doen. Als ze weten dat ze in fout zijn stellen ze misschien zelf iets voor. Met praten is niets mis, integendeel.

afbeelding van chime
Lid vanaf: 10/04/2007
11588 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

TS kan de ramen laten vervangen want hij heeft dus niet gekregen wat hij wilt.

Lees: kan je ermee leven, dan kan je toch wel een schone geste vragen van de leverancier => want als em al de ramen terug opnieuw moet uitbreken + laten herlakken, dan gaat dat veel geld kosten.

afbeelding van marnix van glassmetal
Lid vanaf: 10/03/2006
5368 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

TS heeft mij inderdaad een bericht gestuurd hoewel ik dat niet aprecieer.

Op dit bouwforum kies ik zelf te zitten. Door het sturen van prive berichten denken sommigen dat z emij kunnen inschakelen als persoonlijk raadgever. Ik zeg echter niet dat dit de bedoeling is van de TS.

Een antwoord geven doe ik ook niet over de grootte of hoogte van vergoeding . Iedere aannemer/schrijnwerker lost dit op op zijn manier, ik weet ook niet over welke kleur het gaat. als er buiten lichtgrijs en binnen wit werd gevraagd dan is dit waarschijnlijk beter te overkomen dan dat het 2 keer donker grijs is. Ik weet ook niet over welke grote orde vzan werken het gaat. Een deurtje en een raam of een volledig gebouw. Kunnen de ramen nog vervangen worden of niet ? enz enz enz enz enz.

Ja TS heeft gelijk en zal gelijk krijgen van de rechter als hij/zij de juiste kleur wil hebben zoals besteld. Vraag is alleen of je daar als bouwheer bij gebaat bent en dat bedoel ik op alle vlak.

Mensen maken fouten maar uit fouten kan je ook leren wat voor een mens je zelf bent of hoe andere mensen zijn.

Mijn gevoel is de veel mensen desdanks alle goede wil van een aannemer toch denken dat ze het allemaal wel effe zullen regelen dat z euiteindelijk zwaar met hun koppig koppeke tegen de muur lopen en meer scha en schande ondervinden dan dat ze als volwassenen rond tafel gaan zitten. In juridische kringen zeggen ze wel eens dzt gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen is en dat is op bepaald vlak in de bouw ook zo. Eigenlijk bedoel ik voor hoeveel ben je zelf bereid om je gelijk te krijgen. Ik weet van zaken af waar het de bouwheer uiteindelijk nog veel meer heeft gekost omdat hij/zij dachten de wijsheid in pacht te hebben. Dat desondanks feit dat de aannemer zij fout had toegeven en ver is gegaan.

TS heeft ongetwijfeld recht op een tegemoetkoming en de schrijnwerker in kwestie zal dat waarschijnlijk ook inzien. Maar hou er rekening mee dat u zich desondanks de fout van de schrijnwerker in kwestie niet te veel met uw borstkas naar voor moet gaan opstellen. Dit zou misschien wel eens een omgekeerd effect hebben.

Ik zou nu in eerste instantie en liefst zo vlug mogelijk een (aangetekende)brief sturen ter bevestiging van het probleem, de werken om die reden voorlopig te laten stilleggen en dat je een voorstel van hen verwacht binnen een bepaalde periode. Beperkt u tot een opsomming van de feiten en geen oeverloos sentimenteel gedoe alsof u de grote loser bent (cfr de vtm uitzending van gisteren) Laat de werf zeker niet verder afwerken want die kan worden aanzien als een toegving (dixit aanvaarding) van het geleverde.

tot nu toe werd geen enkele conflict ter wereld opgelost zonder compromis. Niemand heeft daar trouwens baat bij. Conflicten die ten top worden gedreven leveren trouwens meer schade op voor de betrokken partijen.

afbeelding van spoed
Lid vanaf: 03/02/2009
22 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het gaat hier over een werk van meer dan 30.000€ zonder btw, en 20 ramen en/of deuren in beton en kwarts grijs waar de binnenkant eigenlijk creme kleur hoorde te zijn.