• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

valdorpel (Kaltenfeind) bij Reynaers buitendraaiende deur

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
Onze ramenboer voorziet voor onze buitendraaiende buitendeuren van Reynaers enkel een tochtborstel. Volgens hem is bij buitendraaiende deuren van Reynaers geen automatische valdorpel mogelijk. Redelijk teleurstellend: waarom investeren we dan in 3-voudig glas en goeie luchtdichting in alle andere bouwknopen...

 

Iemand die weet of hij gelijk heeft? Ik vraag morgen aan mijn architect om eens rechtstreeks Reynaers te contacteren, maar misschien zijn hier ook mensen die ons al in de juiste richting kunnen sturen?

 

En nee, een binnendraaiende deur is daar niet gewenst, dus dat is geen work-around.

 

 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
ik ga een stok in het hoenderhok smijten.  Wie schrijft ik voorzien drievoudig dit en luchtdicht dat  moet weten dat hij voor de slechtst mogelijke uitvoering kiest als hij/zij een valdorpel wil in zijn deur. Iemand die zowel aandacht wenst te besteden aan die elementen vraagt dan meteen een deur met onderregel waar tegen de deurvleugel onderaan mits een rubber kan tegen duwen :eek:)))).  Je kiest dan ook voor een kruk bediend slot.

 

PS de euronut van een naar buitendraaiende deur zit te ver naar binnen en veroorzaakt zeer vroeg tijdige sleet. Een tekeningetje zou dit duidelijk kunnen maken maar ik heb geen CAD in de vingers
 

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
Englishdude zei:
 Iemand die zowel aandacht wenst te besteden aan die elementen vraagt dan meteen een deur met onderregel waar tegen de deurvleugel onderaan mits een rubber kan tegen duwen :eek:)))). 

 

Dat had idd nog beter geweest, maar ik moet in die ruimte met de auto kunnen binnenrijden, en het lijkt me niet ideaal voor de levensduur van dieonderregel om daarover te rijden...  En elke keer blokken voor en achter de regel leggen, dat begint na verloop van tijd te irriteren.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Met nen auto door een deur ?????? wat voor modelleke is da :eek:). Of bedoelt ge een dubbele deur ? in alu ? Dan kan je het qua luchtdichtheid helemaal vergeten zeker met een valdorpel onderin. Dus ja uw constructeur heef top dat vlak dan wel gelijk

Trouwens bij een naar buitendraaiende deur kan je zo'n onderregel volledig vlak leggen met de afgewerkte vloer en dan is er geen boordje of richel. Aan d ebuitenzijde heb je wel een richel beetje zoals het zelfde als een opstand aan een naar binnendraaiende deur. Maar da tis dan max 12 mm hoog. Volgens mij rijd een autowiel daar zonder schad eover. Ook al is he teen miniminimiautotooke dat door de breedte van een deur kan :eek:-
 

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Berichten
780
Waarderingsscore
10
Punten
18
wij hebben een reynaers deur met valdorpel die naar buiten draait ;)
 

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
@Englishdude, idd, een dubbele deur, vanuit het idee dat dat een betere oplossing was dan een garagepoort (het is niet voor onze dagelijkse wagen, enkel voor een oldtimer, en de ruimte dient ook als mijn "man cave"), maar blijkbaar is zo'n dubbele deur die naar buiten draait ook niet evident om luchtdicht te krijgen, en ook de benodigde breedte is blijkbaar niet evident.

@Jonas, mag ik vragen wie jullie leverancier was, eventueel in PB? Mocht je een foto hebben van de onderzijde, dan is die ook heel welgekomen natuurlijk.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Maar als dat volume niet echt tot de rest behoort dan kan je beter een gewone deur nemen zonder al te veel tata en de binnendeur die dan uitgeeft op je leefruimte/keuken/berging  luchtdicht afsluiten
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
jonasv zei:
wij hebben een reynaers deur met valdorpel die naar buiten draait ;)

 

Dat doet er niet toe als bewijs. Indien de bedoelde reynaers constructeur behoort tot het "partnership" van Reynaers (= bevoordeelde partner) dan moet hij/zij strikt de regels volgen die van toepassing zijn in de technische naslag werken. Doet hij/zij dat niet dan pleegt men inbreuk op die overeenkomst

Dus als zo'n naar buitendraaiende deur met valdorpel NIET in de boeken staat dan mogen ze het niet doen. Punt anderen lijn. Een andere "vrijere" constructeur die misschien ook nog et andere merken werkt en die ook een eurnut hebben die kunnen da top eigen initiatief wel doen. Dus voor TS het is best mogelijk maar mogelijks wil uw constructuer dat niet en daar moet je begrip voor opbrengen. Je verwacht van je garagist hetzelfde.

En als jonasV een enkele deur heeft is zijn bewijs van een valdorpel ook van geen waarde want bij TS gaat he tover een dubbele deur. In het miden krijg je die onmogelijk luchtdicht.

Maar er bestaan ook garagepoorten die aan luchtdichte eisen voldoen (wat in princiepe van Europa dan ook weer niet mag (iets ivm verstikking, tja ze zijn zot in brussel ik weet het)
 
A

Atomic13

Guest
Topicstarter heeft dus een mancave, waar af en toe eens een old-timer binnen en buiten moet. Gezien het dus naar buiten draaiende deuren betreft, hoeft men er enkel voor te zorgen, dat het klassieke opstandje van de blauwe hardsteen aan de buitenzijde in hetzelfde vlak ligt met het buitenvlak van het vaste kader van de deuren.

Desgewenst, kan men de deuren onderaan nog voorzien van een supplementaire (klassieke) tochtborstel, ter verbetering van de thermische prestaties van het geheel.

Ik snap bij god niet, waarom men in het geval van naar buitendraaiende deuren zelfs nog maar zou dénken aan Kaltfefeinds
 

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb er nog eens over gesproken met onze leverancier, en het probleem met de automatische valdorpel is dat die zou blijven haken achter het opkantje van de dorpel, aangezien die al begint te zakken vooraleer de deur helemaal toe is. Een oplossing was idd geweest om een horizontaal afsluitprofiel te steken, in hetzelfde vlak als de vloerafwerking, maar daarvoor zouden de dorpels lager gestoken moeten worden en de ruwbouwaannemer is al weg.  Het plan is nu om het opkantje van de dorpel af te schuinen zodat de kaltenfeind er tegen omhoog schuift ipv te blijven haken.   On verra. 
 
A

Atomic13

Guest
kaltefeind_onnodig.pdf
kaltefeind_onnodig.pdf
kaltefeind_onnodig_0.pdf
kaltefeind_onnodig_0.pdf
kaltefeind_onnodig_0.pdf
kaltefeind_onnodig.pdf
kaltefeind_onnodig_0.pdf
kaltefeind_onnodig.pdf
kaltefeind_onnodig.pdf
kaltefeind_onnodig.pdf
Inderdaad. 

De enige oorzaak van de miserie met kaltefeinds op naar buiten opengaande deuren is, dat die kaltefeind veel te vroeg naar beneden komt en voortijdig met dat vertikale opstandje van de blauwe hardsteen in aanraking komt, waardoor die kaltefeind gebruskuleerd wordt ... en dus geen lang leven beschoren is.

Een schuin (vertikaal) opstandje op die blauwe hardsteen (Uw voorstel hierboven) is ook geen oplossing, want dan gaat die kaltefeind onderaan geen plat vlak hebben waartegen hij kan aandrukken.

Bij naar buiten opengaande deuren is nu juist GEEN kaltefeind nodig! Wanneer het vertikale opstandje van je blauwe hardsteen in hetzelfde vlak komt, als de buitenzijde van je aluminium kaderprofiel (vast gedeelte), heeft men onderaan een 'gratis' rubber-aansluiting die PERFECT vergelijkbaar is met een 'duitse dorpel' (zie andere topic hier op bouw-info omtrent het wel en wee rond 'duitse' dorpels.)

En gezien tekeningen veel meer kunnen dan woorden...

kaltefeind_onnodig_0.png


 

 
 

Bijlagen

  • kaltefeind_onnodig.png
    kaltefeind_onnodig.png
    65,6 KB · Weergaven: 4
A

Atomic13

Guest
Englishdude zei:
jonasv zei:
wij hebben een reynaers deur met valdorpel die naar buiten draait ;)

 

Dat doet er niet toe als bewijs. Indien de bedoelde reynaers constructeur behoort tot het "partnership" van Reynaers (= bevoordeelde partner) dan moet hij/zij strikt de regels volgen die van toepassing zijn in de technische naslag werken. Doet hij/zij dat niet dan pleegt men inbreuk op die overeenkomst

Dus als zo'n naar buitendraaiende deur met valdorpel NIET in de boeken staat dan mogen ze het niet doen. Punt anderen lijn. Een andere "vrijere" constructeur die misschien ook nog et andere merken werkt en die ook een euronut hebben die kunnen da top eigen initiatief wel doen. Dus voor TS het is best mogelijk maar mogelijks wil uw constructuer dat niet en daar moet je begrip voor opbrengen. Je verwacht van je garagist hetzelfde.

En als jonasV een enkele deur heeft is zijn bewijs van een valdorpel ook van geen waarde want bij TS gaat he tover een dubbele deur. In het miden krijg je die onmogelijk luchtdicht.

Maar er bestaan ook garagepoorten die aan luchtdichte eisen voldoen (wat in princiepe van Europa dan ook weer niet mag (iets ivm verstikking, tja ze zijn zot in brussel ik weet het)

Wat zijn nu de juiste technische naslagwerken? En wat is nu de enige juiste 'Euronut'?

Niet zo lang geleden was ik wat aan het googlen.

Van een 'bepaalde' profielleverancier vond ik de ATG (Agrément Techni(que)sche Goedkeuring) op de site van de BUTgb (Belgische Unie voor Technische goedkeuring bouwproducten) en eveneens vond ik op de site van desbetreffende profielleverancier hun handleiding voor hun raamconstructeurs.

Blijkt nu, dat in de twee "technische naslagwerken' compléét andere maatvoeringen gelden.

Onderstaande is een paste/copy van 'technische instructies', waarbij ik beide eens naast elkaar plaatste.

atg_vs_manual.png


Blijkt dus, dat de profielproducent 'andere' maatvoeringen hanteert ter behaling van een 'kwaliteits-certificaat' dan wanneer men constructeurs aan het werk zet. In de handleiding geeft men de constructeurs blijkbaar instructies om hun raamvleugels 2 mm (2x1mm) kleiner te zagen dan wanneer men raamvleugels zou aanmaken ter behaling van een kwaliteitscertificaat.

Conclusie: NIET te zwaar tillen aan 'technische naslagwerken', maar gewoon je gezond verstand gebruiken.

En dus... buitendraaiende deuren krijgen onderaan helemaal gratis een rubber-aanslag, dankzij het opstandje van de blauwe hardsteen. Het volstaat, om énkel de blauwe hardsteen met iétsje meer zorg (ietsje nauwkeuriger) te plaatsen.
 

Bijlagen

  • atg_vs_manual.png
    atg_vs_manual.png
    88,4 KB · Weergaven: 2

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Kan een naar buiten draaiende dubbele deur  niet met een Duitse dorpel? Wij hebben een deur van 1m40 breed (wel maar 1 vleugel en naar binnen draaiend) en daar werd een valdorpel afgeraden omdat die op zo 'n breedte toch niet goed zou afsluiten. 't Is ook Reynaers, volgens de boekjes, en het ziet er me wel voldoende degelijk uit om met een auto over te rijden. Al moet je dat natuurlijk navragen, want daar is het bij ons niet voor gemaakt dus de vraag hoeveel ton daar over mag is dus nooit gesteld.
 
A

Atomic13

Guest
Stefaan,

U schrijft: "Kan een naar buiten draaiende dubbele deur  niet met een Duitse dorpel?"

Dit is het hem nu juist. In het geval van een naar BUITENdraaiende deur, hoéft men niet eens een 'duitse' dorpel. Het vertikale opstandje van die blauwe hardsteen neemt exact dezelfde functie waar als die van een duitse dorpel bij een naar BINNENdraaiende deur.

In het geval van topicstarter hoeven dus nóch een kaltefeind, nóch een 'duitse' dorpel te worden aangewend.

Gewoon er voor zorgen, dat het vertikale opboordje van de blauwe hardsteen in hetzelfde vertikale vlak komt van de buitenzijde van het vaste kader van de deur.

De raamconstructeur dient dan onderaan de deurvleugel natuurlijk hetzelfde vleugelprofiel te gebruiken als links, rechts en boven.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan