• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beglazing 1.0 - g=0,63

Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is er iemand die weet heeft van 1.0 beglazing met een g-waarde rond de 0.60-0.63?
 
Lid geworden
23 dec 2008
Berichten
287
Waarderingsscore
0
Punten
0
bijna alle merken van glas (98 %) met een 1.0 waarde zitten op een g-waarde tussen die opgegeven waarden .
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan je mij dan eens een merk geven van die 98% aub?

De meeste beglazing die ik ken met U=1.0 heeft een g-waarde van 0.5 of minder
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gisteren gesproken met een vertegenwoordiger.

Met de huidige technieken kunnen ze dit nog niet produceren, maar ze zijn zich bewust van het 'probleem' en zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe techniek.
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
@bouwdingske Waarom is dit zo'n probleem? Ik dacht dat men net meer energie aan het insteken zijn om de g-factor te verlagen. Dus dat men daar net op het investeren is ipv omgekeerd.



Namelijk veel LEW en passiefhuizen hebben een hoger risico op oververhitting. Daarom wil men soms de irradiantie (opgewekte energie door zonnestralen) lager hebben. Zeker met de trend van grote ramen enz.



Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waarom je zo'n hoge g-waarde nodig hebt? Wat is het K-/E-peil van je woning? Of weet je toevallig wat de (huidige) overhittingsfactor van je woning is?
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is niet voor mijn woning hoor :) Ik ben EPB-verslaggever.

Je hebt gelijk wat je zegt ivm passiefwoningen, maar er zijn ook nog veel woningen die niet passief zijn natuurlijk.



Als je oververhittingsfactor in de software onder de drempel ligt van 8000, rekent deze software een 'afstraffing' omdat je niet genoeg profiteert van de zonnewinsten die je kan binnenhalen (en dan rekent hij extra in omdat je sneller de verwarming weer moet aanleggen).

Als je dus beglazing hebt met g=0,5 in plaats van 0,64 terwijl je al een lage zonnewinst had door de oriëntatie, stijgt je E-peil. Terwijl U=1.0 wel beter isoleert dan U=1.1, maar niet genoeg om die zonnewinst terug op te halen. Bij glas met U=0,7 en g=0,5 heb je dit minder omdat de U dan al meer scheelt en dit weer enigszins rechttrekt.



Ik moet dus soms zeggen aan mensen dat ze juist geen zonnewerende beglazing mogen steken omdat hun oververhitting anders zo laag is dat het E-peil stijgt en ze niet meer voldoen.

Nogal moeilijk uit te leggen natuurlijk, want uiteindelijk is het beter glas, maar het houdt de zonnewinsten te veel buiten waardoor het slechter is.



Vandaar dat 1.0-glas met een hogere g-waarde soms dus echt wel interessant zou zijn.

Ik ben overigens niet de enige met dit probleem want zoals gezegd zijn ze er bij de grote glasfabrikanten al van op de hoogte en mee bezig :)
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om even iets bij te leren. Het is toch zo dat je "verplicht" actieve koeling (Airco dus) moet voorzien vanaf oververhittingsfactor 8000?

Daarom zat ik er liever iets onder (bijv 7000, dan erover 9000). Persoonlijk zou ik voor een beter K-peil gaan (dus1.0 glas) dan een beter E-peil.
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
RobH;1826716 wrote:
Om even iets bij te leren. Het is toch zo dat je "verplicht" actieve koeling (Airco dus) moet voorzien vanaf oververhittingsfactor 8000?

Daarom zat ik er liever iets onder (bijv 7000, dan erover 9000). Persoonlijk zou ik voor een beter K-peil gaan (dus1.0 glas) dan een beter E-peil.



Wie heeft je dat wijsgemaakt? :)
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
oei, dat zijn er wel wat eigenlijk. Ook hier op het forum om eerlijk te zijn :). Maar ook op de website van energiesparen (http://www.energiesparen.be/epb/oververhitting of http://www2.vlaanderen.be/economie/energiesparen/epb/doc/module36.pdf) wordt er vanaf 8000 een fictieve koeling aangerekend.



't Is ook allemaal zo fictief. De kelder in mijn woning zit in het beschermd volume (geissoleerde kelder). Dat haalt de overhittingsfactor omlaag, maar de zon schijnt uiteraard even hard op het gelijkvloers.
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
RobH;1826772 wrote:
oei, dat zijn er wel wat eigenlijk. Ook hier op het forum om eerlijk te zijn :). Maar ook op de website van energiesparen (http://www.energiesparen.be/epb/oververhitting of http://www2.vlaanderen.be/economie/energiesparen/epb/doc/module36.pdf) wordt er vanaf 8000 een fictieve koeling aangerekend.



't Is ook allemaal zo fictief. De kelder in mijn woning zit in het beschermd volume (geissoleerde kelder). Dat haalt de overhittingsfactor omlaag, maar de zon schijnt uiteraard even hard op het gelijkvloers.



Inderdaad, een 'fictieve' koeling wordt ingerekend door het programma. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je dan airco moet voorzien hoor..



De reden dat je oververhittingsfactor daalt door de kelder is omdat er meer 'massa' is in de woning om de warmte/koelte te bufferen.



Er zitten inderdaad wel aardigheidjes in het programma, maar goed, we moeten ermee werken dusja :)
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
RobH;1826473 wrote:
@bouwdingske Waarom is dit zo'n probleem? Ik dacht dat men net meer energie aan het insteken zijn om de g-factor te verlagen. Dus dat men daar net op het investeren is ipv omgekeerd.



Namelijk veel LEW en passiefhuizen hebben een hoger risico op oververhitting. Daarom wil men soms de irradiantie (opgewekte energie door zonnestralen) lager hebben. Zeker met de trend van grote ramen enz.



Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waarom je zo'n hoge g-waarde nodig hebt? Wat is het K-/E-peil van je woning? Of weet je toevallig wat de (huidige) overhittingsfactor van je woning is?



Spijtig genoeg is de uitdrukking "risico" te zwak uitgedrukt. Het is wel degelijk een feit dat die oververhitting een feit is en hoe meer 3V glas toegepast in grote oppervlakken hoe erger. De ontwikkeling van infrarood achter 3V glas is een pak groter dan bij standaard dubbel glas
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan