100 % verduisterende screens

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van arnold7
Lid vanaf: 24/09/2010
747 berichten

Goeie middag

in mijn nieuwbouwwoning wil ik graag in alle slaapkamers totale verduistering voorzien, we slapen enkel lekker als het 100 % donker is (slechte slapers)

Nu kan dit zeer eenvoudig met gewone rolluiken, maar we vroegen ons af of er ook een soort screens bestaan (naar analogie met de screens voor zonnewering) die 100 % verduisteren en die aan de buitenkant van het raam zitten en electrisch naar beneden kan laten...

Ze hoeven niet te dienen als zonnewering, het gaat hem eigenlijk enkel over 't feit dat we dan binnen zo geen lelijke grote rolluikbakken hebben maar toch de volledige verduistering...

Als zoiets al bestaat, wie heeft er ervaring mee ? Welke merken ? Kostprijs tov een klassiek rolluik ?

dank...

Reacties

afbeelding van EvaQ8
Lid vanaf: 07/10/2009
641 berichten
Rapporteer

arnold7 wrote:
Goeie middag

in mijn nieuwbouwwoning wil ik graag in alle slaapkamers totale verduistering voorzien, we slapen enkel lekker als het 100 % donker is (slechte slapers)

Nu kan dit zeer eenvoudig met gewone rolluiken, maar we vroegen ons af of er ook een soort screens bestaan (naar analogie met de screens voor zonnewering) die 100 % verduisteren en die aan de buitenkant van het raam zitten en electrisch naar beneden kan laten...

Ze hoeven niet te dienen als zonnewering, het gaat hem eigenlijk enkel over 't feit dat we dan binnen zo geen lelijke grote rolluikbakken hebben maar toch de volledige verduistering...

Als zoiets al bestaat, wie heeft er ervaring mee ? Welke merken ? Kostprijs tov een klassiek rolluik ?

dank...

Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd ... ook slechte slaper Smile

afbeelding van Mr. Bouwinfo
Lid vanaf: 07/12/2016
192 berichten
Rapporteer

Zonder afbreuk te willen doen aan screens en hun vele voordelen, denk ik dat je beter af bent met rolluiken dan met screens om 100% te verduisteren.  Ze zijn ook perfect als zonwering, ze verduisteren 100% en ze zijn dat tikkeltje inbraakveiliger dan screens... 

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10480 berichten
Rapporteer

hier rolluiken in nieuwbouw => wij zouden niks anders willen, omdat onze kleine kids, bij minste beetje licht-inval smorgens vroeg aan uw bed staan Smile ze zijn welkom maar wel een uurtje later Smile

===> GEEN lelijke bakken Smile maar degelijk en netjes wordt dit afgewerkt tot een strak geheel. volop in progress nu.

beetje inventief zijn soms.

hoe dikker uw spouwmuur (veeel isolatie) steekt rolluik ook veel minder of bijna niet uit aan binnenkant.

in slaapkamers komen deze zelfs met isolatie mooi gelijk aan binnenmuur. (muren van 40cm)

afbeelding van 370
Lid vanaf: 28/06/2008
93 berichten
Rapporteer

Hier hetzelfde verhaal: verduistering + zonswering op de slaapkamervensters, dus screens. (dacht ik)

Ik ben bij Wilms in Meerhout langsgeweest, daar vertelde men dat het 100% verduisterend screendoek bij hun slechts in 6 kleuren verkrijgbaar is. (zie foto)

Tot dusver nog geen probleem (het zijn allemaal neutrale kleuren) maar als je voor windvaste screens kiest, dan komen deze in net dezelfde behuizing als de rolluiken (Rolvent)... Het laatste wat ik wil is een rammelend/flapperend screen wat me wakkerhoudt dus de gewone opbouwscreens zijn geen optie.

Waarom zou ik dan nog voor (windvaste-) screens kiezen? De behuizing is identiek met rolluiken, rolluiken zijn eveneens windvast en nog altijd net iets sterker dan een screendoek, makkelijker te reinigen, in meer kleuren verkrijgbaar dan 100% verduisterend screendoek, en ze geven een extra "isolatie" (betwistbaar) maar zeker meer dan screens...

Windvaste screens zijn dan ook nog eens een stuk duurder dan rolluiken.

Heeft iemand argumenten pro windvaste screens tov rolluiken?

afbeelding van arnold7
Lid vanaf: 24/09/2010
747 berichten
Rapporteer

Ik ben gisteren bij een dealer van Renson geweest, hij wil wel de verduisterende Soltis B92 stof leveren voor buitenplaatsing, maar hij wou er 0,0 % garantie op geven...

Heb ook een mail gekregen van iemand van Renson zelf die het gebruik aan de buitenzijde van je gebouw van de 100% verduisterende screens volledig afraadde, en ook bevestigde dat Renson absoluut geen garantie geeft daarop... terwijl hun brochure op pagina 18 wel degelijk het volgende beweert :

Volledig verduisterend polyesterdoek Soltis® B92

Fijn polyester mazenweefsel voorzien van een brandwerende PVC coating volgens

de précontraintmethode. De achterzijde is eveneens voorzien van een

verduisterende PVC coating.

Soltis® B92 is 100% recycleerbaar.

Dit verduisterend polyesterdoek is toepasbaar aan de binnen- en buitenzijde

van het gebouw.

Aan de buitenzijde geldt echter de beperking dat dit enkel toepasbaar is bij de

Fixscreen® 100EVO en de Fixscreen® 150 met een minimale breedte van 1m

t.e.m. een maximale breedte van 2 m en een maximale hoogte van 2.7 m.

Bij hoogtes groter dan 1,70 m is het verduisterend polyesterdoek Soltis® B92

voorzien van een horizontale lasnaad.

Dus... nu weet ik het efkes niet meer :roll:

Welk merk heeft wel een systeem/doek met 100 % verduistering aan de buitenzijde van 't raam, waarbij je wel een normale garantie krijgt ?

Oplossing verduisterende doek aan binnenzijde heeft geen zin, want dan zit de warmte ook al binnen...

afbeelding van smits-vinckx
Lid vanaf: 05/07/2010
1044 berichten
Rapporteer

Verano heeft windvaste EN verduisterende doeken.

Noemt dacht ik de Rits screen.

www.verano.be

afbeelding van Justchill
Lid vanaf: 11/03/2009
1373 berichten
Rapporteer

Hoi,

even bumpen.

Wij zijn ook aan het twijfelen om een volledig verduisterend screendoek te kiezen, namelijk die soltis. De screens komen van van Laere.

Welk soort doek hebben jullie genomen voor de screens van jullie slaapkamers en waarom? Als je dan overdag in je kamer wil zitten en het is zon, dan moet je het licht aansteken als het volledig donker is...

Andere oplossing is een lichtdoorlatende screendoek en verduisterende gordijnen aan de binnenkant...

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12235 berichten
Rapporteer

Waar we nu wonen hebben we aan de ramen van de slaapkamers screens van het merk "helioscreen". De zijkanten van de screen glijden in een borstelprofieltje en is volledig verduisterend.

De kamers zitten onder dak en dus de ramen in een nis. Het bakje in crèmekleur zit in de nis en valt dus niet zo op. Als je er van tevoren rekening mee houdt kan ik mij wel voorstellen dat je dat properder kan wegwerken. Alsook eventueel elek voorzien om deze elektrisch te sturen. Wij hebben de manuele met zo een krukas.

Ter verduidelijking: ze zitten dus aan de binnenzijde hé, niet op de buitengevel.

We zijn bij dat systeem terecht gekomen nadat we dat hadden gezien bij een fotograaf die zijn DoKa hiermee had verduisterd.

afbeelding van Justchill
Lid vanaf: 11/03/2009
1373 berichten
Rapporteer

Hoi Enk,

en wat hebben jullie gekozen voor zonnewering dan?

grtjs

afbeelding van Enk
12235 berichten
Rapporteer

Justchill;1747122 wrote:
Hoi Enk,

en wat hebben jullie gekozen voor zonnewering dan?

grtjs

Waar we nu wonen waren we nog niet onderheving aan EPB eisen etc. Hebben wel aandacht besteed aan isolatie, maar niet zozeer aandacht aan oververhitting etc...

Niet dat we daar last van hebben van die oververhitting hoor Smile

De dakkapellen van de ramen van de kamers hebben overigens allemaal een ruime oversteek die ook zijn nut heeft. De verduistering hebben we achteraf toegevoegd aangezien we geen rolluiken hadden geplaatst initieel.

Waar we nu bouwen is de situatie enigzins anders. Daar voorzien wij op gelijkvloers fixscreens van Renson op de grote ramen aan de achterzijde. Ramen aan de voorzijde zijn rolluiken. Op verdiep hebben alle ramen van de kamers rolluiken. De overige ramen die overschieten (van badkamer, overloop, ...) zijn klein of uit de zonnekant dus de zonneintreding is daar eerder miniem en dus daar geen zonwering of rolluiken

afbeelding van frederik78
Lid vanaf: 08/11/2011
219 berichten
Rapporteer

Enk;1747099 wrote:
Waar we nu wonen hebben we aan de ramen van de slaapkamers screens van het merk "helioscreen".

.

Dag Enk,

Wij zijn aan het twijfelen om de rolluiken aan ons nog te bouwen huis te laten vallen en in plaats daarvan volledig donkere screens binnen te plaatsen (niet als zonwering).

Welk type screens voor binnen heb je dan gebruikt? Die "helioscreen" is precies voor buiten. Op de website van de fabrikant staan wel andere types voor binnen.

http://www2.hunterdouglascontract.com/nl-BE/windowcoverings/internal/index.jsp

Frederik

afbeelding van VVS
Lid vanaf: 11/07/2008
5951 berichten
Rapporteer

Waarom dat suf gepieker over die veel te dure screens als je rolluiken kan plaatsen.

Is het beste als zonnewering (en houdt mee de koude buiten in de winter/herfst), is duurzamer dan een doek, kan gebruikt worden in weer en wind, en altijd volledige verduistering indien gewenst.

afbeelding van joshayen
Lid vanaf: 28/02/2012
585 berichten
Rapporteer

VVS;1749068 wrote:
Waarom dat suf gepieker over die veel te dure screens als je rolluiken kan plaatsen.

Is het beste als zonnewering (en houdt mee de koude buiten in de winter/herfst), is duurzamer dan een doek, kan gebruikt worden in weer en wind, en altijd volledige verduistering indien gewenst.

Volledig akkoord - mij is het voordeel van (dure) screens tov rolluiken ook niet echt duidelijk.

Voor die paar keer dat in België de zon schijnt Smile

afbeelding van Enk
12235 berichten
Rapporteer

joshayen;1750152 wrote:
VVS;1749068 wrote:

Volledig akkoord - mij is het voordeel van (dure) screens tov rolluiken ook niet echt duidelijk.

Wij hebben de screens achteraf geplaatst. Opbouw-rolluiken konden we niet zetten want al onze ramen zitten in dakkapellen. Een rolluik langs den binnenkant had mss nog gekund Smile

In onze nieuwbouw nu voorzien we ook gewoon rolluiken voor de kamers, alleen voor de schuiframen achteraan (keuken en living) screens, zodat je toch nog natuurlijke lichtinval hebt.

Moet er wel bij zeggen dat wij eerst al van luxaflex verduisterende rolgordijnen hadden geplaatst in de slaapkamers. Waren trouwens bijna even duur als die screens nu, maar verduisterend? just niks.

afbeelding van Enk
12235 berichten
Rapporteer

joshayen;1750152 wrote:
VVS;1749068 wrote:

Wij hebben de screens achteraf geplaatst. Opbouw-rolluiken konden we niet zetten want al onze ramen zitten in dakkapellen. Een rolluik langs den binnenkant had mss nog gekund Smile

In onze nieuwbouw nu voorzien we ook gewoon rolluiken voor de kamers, alleen voor de schuiframen achteraan (keuken en living) screens, zodat je toch nog natuurlijke lichtinval hebt.

Moet er wel bij zeggen dat wij eerst al van luxaflex verduisterende rolgordijnen hadden geplaatst in de slaapkamers. Waren trouwens bijna even duur als die screens nu, maar verduisterend? just niks.