Welke moto - Elektrisch of niet?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10950 berichten

Ik ben, zoals zovelen waarschijnlijk, de files beu.  Ik ben 2 dagen per week op de baan, en het is gewoon een hel...  Het is bouwverlof en zelfs nu heb ik 2 keer moeten schuiven aan de tofste tunnel van belgië... Kennedy zal content zijn dash

 

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een moto om mij mee te verplaatsen maar de grootste afstand die ik ooit zal doen met dat ding is 100km enkel...  Ik ben dus op zoek naar ne moto, gene racer, geen ding waar ik van 0 tot 100 ga in 2,5 seconden, nee eentje waar ik mee kan rijden, en niet stilsta in de file, maar me toch nog een beetje kan verplaatsen...  want anders... bike

De vraag die ik me dan ook stel is, kan ik niet beter een elektrisch model nemen?  Een korte zoektocht bracht mij hierbij : http://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-s  (ik ken er dan ook niks van Smile ).

 

Waar zitten de specialisten die me een beetje kunnen helpen & vooral info kunnen geven?

 

 

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

Reacties

afbeelding van fido
Lid vanaf: 15/06/2006
2702 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou beginnen met een tweede hands moto. 

Die zijn massaal te vinden aan heel schappelijke prijzen (heb er ook nog eentje staan waar ik vanaf wil).

Als je wat ervaring hebt met een tweede hands kan je beter inschatten of het wat voor je is en wat je echt als moto wil. 

 

 

Domme vraag misschien: 

Bij die elektrische moto's moet je niet schakelen, maar hoe gaat dat dan met gas geven?

Je kan met je pols toch niet blijven draaien bike

 

Weet ook dat je moto, en al wat er bij hoort: pak, etc. fiscaal zeer interessant is.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9143 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

schakelen zoals elke andere "automaat " he..... daar moet je de gas toch ook niet dieper en dieper drukken......
fiscaal is enkel voor woon - werk.
2 dagen per week...... meesten zitten er 5 dagen in.
nog een voordeel om dicht bij je werk te wonen
Ik zou toch ook voor een 2dehands gaan. modellen genoeg van rond de 250 - 500cc.
zijn lichtere modellen die meestal zeer wendbaar zijn.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14811 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Niet aan twijfelen ! Gaan voor elektrisch ! Weg met die stinkende Co2 en fijn stof spuiende lawaaimakers !

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26890 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tegenstrijdig cookie, ieder elektrisch voertuig trekt nu éénmaal veel sneller op dan vergelijkbaar op brandstof Wink

 

collega heeft deze https://www.bmw-motorrad.be/nl/models/urban_mobility/cevolution.html en heel te vreden, zijn dagelijks voertuig voor woon-werk en geen file, bewuste keuze, ...

 

doe eens testrit

succes

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9262 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

Niet aan twijfelen ! Gaan voor elektrisch ! Weg met die stinkende Co2 en fijn stof spuiende lawaaimakers !

Yep, rijden op kernenergie is veel milieuvriendelijker.

 

Nu ja, een verbrandingsmotor (beste modellen voor een auto, moto is slechter) heeft een rendement van bijna 35%. Een hypermoderne gascentrale (STEG) haalt na bijkomende WKK ongeveer 80%. Transport- en omzettingsverliezen elektra liggen op ongeveer 15% en laadrendement batterij op ongeveer 95%. Dan haal je nog altijd een eindrendement van 60% elektrisch. Dat is dubbel zo goed als van directe verbranding. Of half zo slecht...

Elektrisch is niet groen, verre van, maar toch minder donkergrijs.

In de berekening is de waanzinnige CO2-uitstoot van de bouw van de centrale (en de ontginning, tansport en productie van alle grondstoffen, inclusief batterij) niet meegerekend. Dus het zou best wel eens gewoon kifkif kunnen uitvallen...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10950 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@stefan : i know, maar ik bedoelde gewoon : topsnelheid, koppel, whatever allemaal om zeer sportief te rijden is echt niet belangrijk. (misschien probeer ik daarmee uit de midlife crisis te blijven rofl

 

@Charel/DIY : De groene gedachte van elektrisch rijden is mij niet onbekend (positief en/of negatief), maar het gaat mij erom dat ik alle energie die onze zonnepanelen opladen, toch nuttig kan gebruiken want wie weet welk wit konijn tovert tomelein volgend jaar nog uit zijn hoed...  Dus als ik opwek, en ik kan direct gebruiken lijkt me dat een goeie zaak.

 

Het gaat mij vooral over rijcomfort... ik ben de gelukkige die vroeger een rijbewijs voor de motor kon afhalen, maar heb nooit op zo'n ding gezeten nea, dus sowieso moeten er (veel) lessen aan te pas komen. Ook extra rijvaardigheidstrainingen enzo zullen volgen, slipcursussen enzo staan ook nog op de planning :).  (dit kan ik allemaal samen met een vriend doen die hier 3 jaar geleden mee begonnen is).  

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14519 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zit er ook dik over te peinsen om me ne moto aan te schaffen.

Nu zeker: dat ze overal de oudere wagens eruit willen, ANtwerpen, mechelen, hasselt, gent, brugge, brussel...

straks mag je zelfs  Pulle niet meer binnen.

Bijkomend: btw en belastingsvoordeel/

Mijn wagen mag ik maar voor 60% fiscaal inbrengen en dan alleen wat de wagen betreft.

Mijn lichte vrachts is 100% maar ik mag er niet meer in t stad, of ik moet extra betalen.( alle mijne klant dus)

en een moto ? dat is dus 100% fiscaal in te brengen en dan niet alleen moto maar ook kledij en zo. ... enkel lastig voor als ik moet gaan schuppen en rijven.

 

Ik heb ook nog de midlife rijbewijs en mag dus zo op ene springen en wegrijden, maar ben ook van plan om toch lessen te volgen en tips en tricks. 

 

Deze kan me bekoren: 

enkel de vrouw nog overtuigen

ze heeft wel niet door dat ze NIET achterop kan laugh

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7743 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2492 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een moto, needanku, ben ik een veel te grote angsthaas voor. Een speed pedelec is al te hoog gegrepen voor mij denk ik rofl En wat ik met de auto al tegenkom op de baan, ben altijd blij dat ik 4 wielen heb. 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14811 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

charel schreef:

Niet aan twijfelen ! Gaan voor elektrisch ! Weg met die stinkende Co2 en fijn stof spuiende lawaaimakers !

Yep, rijden op kernenergie is veel milieuvriendelijker.

 

Nu ja, een verbrandingsmotor (beste modellen voor een auto, moto is slechter) heeft een rendement van bijna 35%. Een hypermoderne gascentrale (STEG) haalt na bijkomende WKK ongeveer 80%. Transport- en omzettingsverliezen elektra liggen op ongeveer 15% en laadrendement batterij op ongeveer 95%. Dan haal je nog altijd een eindrendement van 60% elektrisch. Dat is dubbel zo goed als van directe verbranding. Of half zo slecht...

Elektrisch is niet groen, verre van, maar toch minder donkergrijs.

In de berekening is de waanzinnige CO2-uitstoot van de bouw van de centrale (en de ontginning, tansport en productie van alle grondstoffen, inclusief batterij) niet meegerekend. Dus het zou best wel eens gewoon kifkif kunnen uitvallen...

DIY, 

Je haalt nu een typisch en al te gemakkelijk argument aan dat de tegenstanders (tegenlobby) van de enerigieomslag voortdurend aanhalen, maar:

Wie zegt dat de elektriciteit die je daarvoor gebruikt van een kerncentrale of een fossiele central moet komen ? Daar kan je nu zelf voor kiezen.

En de toekomst is dat je daar hoe langer hoe minder zelf voor zal moeten kiezen, de toekomst is dat zowel fossiel en kernenergie kWh na kWh zullen verdwijnen.

Het mag dan hopelijk schertsend bedoeld zijn maar als je met " Yep, rijden op kernenergie is veel milieuvriendelijker",  bedoelt dat rijden op elektriciteit hiermee kan gelijkgesteld worden, dan vind ik dat kortzichtig, het spijt me.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9262 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Charel, we wekken 8% van onze energie ‘groen’ op, en de helft daarvan is dan nog verbranding van ongewenste stierenkalfjes, huishoudafval, houtvergassing,... kortom bio-brandstoffen genoemd.

Je kan écht niet zelf kiezen voor ‘groene’ stroom, wat uit je stopcontact komt is zo grijs als de pest. Punt. Je kan kiezen om je elektriciteitte betalen aan een groenestroomproducent, maar dat is dan ook alles.

Nucleair zal vervangen worden door gas en kolen/hout (vergassing). We gaan dus absoluut niet los van fossiel, laar we gaan het wel efficiënter gebruiken door het rendement te verhogen.

Het voorbeeld van de auto, puur op basis brandstof -geen C2C, geeft een verdubbeling van het rendement.

Voor verwarming met warmtepomp kom je ook ongeveerop een verdubbeling uit van het aantal kWh warmte dat jeuit een kWh gas haalt.

De recente regeringsbeslissingen op dat vlak vinden hierin hun oorsprong. Vergroening door lichter grijs te maken.

 

Er bestaat geen groene energie, er is alleen minder grijze energie. Zodra je alles in rekening gaat nemen van grondstof tot vernietiging is het plaatje zelfs nog altijd redelijk donkergrijs.

 

Er is enkel de groene economie, want de zwarte zit op haar gat. Dat is de enige motivatie die er politiek ooit gespeeld heeft.

Maar dat is op zichzelf al een waardevolle opbrengst. Bovendien wordt er dankzij die groene economie en het geld dat daar te verdienen is volop verder onderzoek gedaan naar steeds betere technologie, en ook dat is een heel grote verdienste waardoor er op een dag misschien eens een échte doorbraak komt.

 

Ik ben niet tegen de vergroening, maar ze moeten mij geen blaaskes wijsmaken.

Ik ben er van overtuigd dat de enige vergroening die écht effect kan hebben een halvering van de wereldbevolking is. Maar dat ligt op vele vlakken ietsje moeilijker. Ah ja, en ook minder vlees eten (insectenproteïnen hebben de toekomst op dat vlak - maar ook dat ligt op vele vlakken gevoelig).

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van bert2
Lid vanaf: 11/03/2006
431 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Verbruik valt nog goed mee. Minder dan 10 kWh (equivalent aan 1 liter benzine) per 100 km.
Op die 11kW serie zou ik ook mogen springen met mijn rijbewijs (zot eigenlijk).

Massa's veel koppel zo'n elektromotor, dus die dingen gaan gelijk zot.

 

Mooi voor m'n opkomende midlife crisis Smile

afbeelding van fido
Lid vanaf: 15/06/2006
2702 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

en ineens krijg ik bij het bezoeken van websites reclame boodschappen over elektrische moto's surprise

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14519 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

fido schreef:

en ineens krijg ik bij het bezoeken van websites reclame boodschappen over elektrische moto's surprise

Klikkert een paar keer op Indian scout en het is zo over rofl

afbeelding van fido
Lid vanaf: 15/06/2006
2702 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Die Scout dat is een 1100 cc. En waarom niet direct de Chief, 1800 cc? Beide zijn voor mij veel te zwaar, en te Amerikaans.

Geef mij maar een oldtimer of retro Honda of een Triumph of zo.