Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10493 berichten

er was wat discussie ontstaan rond autos kiezen, ben eens curieus wie allemaal met wat voor wagentje rijdt en vooral waarom; het kan mensen maar vooruit helpen bij hun keuze.

Reacties

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3025 berichten
Rapporteer

Een Toyota Landcruiser doet in het terrein niet onder voor een Land Rover. Is zelfs een iets betrouwbaardere wagen, waardoor je die iets meer in noord en midden Afrika terugziet,Allebei prima terreinwagens, wij reden er vroeger met de Land Rover 110 in de Sahara, Mali, Niger, ... Maar daar hebben we ook kunnen zien dat ze niet onderdoen voor elkaar. Wij hebben wel eens een Landcruiser uit de brand geholpen, maar andersom ook.

Nog een om niet te onderschatten is de Lada Niva. Super 4x4. Kost niets, doet nauwelijks onder voor de twee hierboven.

Als je een beest zoekt dat zeker zo lang leeft als jij zelf, dan ben je goed af met een Mercedes G-klasse. Die is zeker zo goed als de Toyota en de Land Rover. Kost wel het dubbele natuurlijk, en niet enkel in aankoop.

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

afbeelding van paso
Lid vanaf: 16/11/2009
6540 berichten
Rapporteer

Pas op, ik ben leek op gebied van 4x4, maar ik snap de principes wel.

Vastzitten of niet hangt volgens mij vooral af van de banden, en of je alle diffs kan sperren. (Gesteld dat je chassis niet op de grond hangt) 

Als je alle differentielen vast zet, en die Toyota kan de wielen nog rond krijgen, dan snap ik niet waarom een Defender wel nog door geraakt en een Toyota niet. 

(Ik spreek uiteraard niet over de stads Suvs ala X5, ML, Q7). 

Als tuinman snap ik dat je met een terreinwagen rijdt, ik zal het nooit kopen omdat ik den asfalt normaal niet verlaat, en dan is dit type auto gewoon overkill. 

Tja dat ligt aan de bouw, hoe de assen eraan zitten, hoe de verschillende bakken op elkaar afgesteld staan, hoe en waar ze zitten. Stijfheid van het chassis, gewicht, breedte banden, koppel. Toyota heeft als grootste nadeel zijn vering, die is een compromis om nog comfort te leveren, daar doet een DEF niet aan mee. Maar inderdaad een NIva met spers en goede banden komt die DEF eruit trekken als die toch vast zit.

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
958 berichten
Rapporteer

paso schreef:

Toyota heeft als grootste nadeel zijn vering, die is een compromis om nog comfort te leveren, daar doet een DEF niet aan mee. Maar inderdaad een NIva met spers en goede banden komt die DEF eruit trekken als die toch vast zit.

Ik heb met een discovery 2 gereden.

Die was zeer comfortabel op de weg en had in het terrein een grotere veerweg dan een defender. (enkel oprij en afrijhoeken waren een groot nadeel) 

Dit dankzij een actieve stabilisatorstang hydraulisch bediend. (ACE)(kortweg, in het terreinrijden was er geen storende stabiliastorstang, op de weg kwam er druk op die stang en bleef die volledig vlak in de bochten). 

Ook de tractiecontrole was perfect afgeregeld voor het terreinrijden. Bij bv audi gaat/ging de werking van de tractiecontrole samen met het inhouden van vermogen met als gevolg verlies van snelheid.

Bij mijn discovery bleef de motor gewoon reageren op het gaspedaal, wel sletig voor de remblokken.

Alleen jammer van de luchtvering die snel stuk gaat, de versnellingsbak heeft het ook niet lang volgehouden en de bekende Td5 ziekte van het loskomende oliepompboutje in de motor is de spreekwoordelijke druppel geweest. (motor naar de eeuwige jachtvelden) 

Bovenstaande gebreken (behalve het olieboutje) kunnen ook wel te maken hebben met het toch wel redelijk intensieve terreingebruik.

Al krijg ik bij het opnieuw bekijken van de foto's toch een beetje heimwee.

afbeelding van Le0n
Lid vanaf: 05/02/2017
143 berichten
Rapporteer

Ikzelf moet het doen met een simpele Fiat Doblo van een dikke 10 jaar oud met zo'n 140+++ km. Maar ach, koste me geen fluit in aankoop en als dhz moet ik toch vaak veel laden in de auto en laadruimte is zeker dik in orde bij deze auto.

Mijn trots is op 2 wielen dirol Een Honda cb600 Hornet preved

afbeelding van Qacino
Lid vanaf: 11/01/2019
218 berichten
Rapporteer

Volkswagen: E-Golf.
Reden: Bedrijfswagen. Kon kiezen tussen de Skoda Octavia of de Egolf en wou eens elektrisch proberen :p 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8169 berichten
Rapporteer

Le0n schreef:

Fiat Doblo
laadruimte

Ik heb ook nog een Opel Combo'tje. oud (12j & 130.000km) maar nog niet versleten. bagagerek erop en trekhaak eraan, om te dhz'en. En om de zoon en dochter in te leren rijden...

Maar heb vorige week ontdekt dat ik helemaal niet meer met mijn aanhangertje mag rijden, want er hangt geen identificatieplaatje aan. Vraag me af of ik dat zelf zou mogen maken?

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8308 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

Le0n schreef:

Fiat Doblo
laadruimte

Ik heb ook nog een Opel Combo'tje. oud (12j & 130.000km) maar nog niet versleten. bagagerek erop en trekhaak eraan, om te dhz'en. En om de zoon en dochter in te leren rijden...

Maar heb vorige week ontdekt dat ik helemaal niet meer met mijn aanhangertje mag rijden, want er hangt geen identificatieplaatje aan. Vraag me af of ik dat zelf zou mogen maken?

Identificatie, aangezien je vroeger (<2012) zelf je aanhanger mocht maken , zal je dat ook zelf mogen maken. MTM en bouwjaar zal belangrijk zijn.

afbeelding van Le0n
Lid vanaf: 05/02/2017
143 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

Le0n schreef:

Fiat Doblo
laadruimte

Dat doen die bakken goed inderdaad. Een dakrek zou ik ook nog wel willen vinden...

Heb inderdaad ook iets gelezen/gehoord ivm die identificatieplaatjes. Gewoon zelf maken ! Klein plaatje voorzien en lettertjes inslaan hehe

afbeelding van laserq
Lid vanaf: 23/02/2014
553 berichten
Rapporteer

Vorige maand een BMW 430i coupe gekocht uit 2018.  Overgestapt uit een 1.8 diesel, dat is toch wel een verschil. laugh

Waarom? Vind het een van de mooiste auto's die op dit moment te krijgen zijn ( en die ik kan betalen).

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6208 berichten
Rapporteer

Mijn saxo heeft het begeven en is vervangen door een Up!.

De auto mocht niet langer zijn dan de saxo om in de garage te kunnen en we hadden deze al eens als vervangwagen gehad. Leuk autootje dat rijdt als ne grote.

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8169 berichten
Rapporteer

de motivatie is blijkbaar toch niet erg vaak 'milieu'

- diesel omdat het moet van het werk
- een korte want de garage staat al vol
- de leukste die ik me kan veroorloven
- iets om mee te DHZ'en
- ploeteren door de modder
- enorme trekkracht
- collectie 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6208 berichten
Rapporteer

Tsja, het stop ergens hé...

Onze caddy is op benzine (milieu en geldbeugel) en de up! is op benzine omdat de elektrische variant zo'n €15.000 (VIJFTIENDUIZEND EURO) duurder is.

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van tijl1979
Lid vanaf: 08/06/2009
320 berichten
Rapporteer

2014 Skoda Octavia RS combi (benzine)

+betrouwbaar (nu op 113000km en nog geen kosten buiten onderhoud)

+praktisch (grote koffer, veel bergruimte, veel ruimte voor passagiers)

+zuinig (voor 220 benzine-pk's)

+goedkoop (voor dat formaat auto, full option en die prestaties)

- niet vanuit alle hoeken mooi

- besturing niet aangenaam op de snelweg (veel correcties nodig, ondanks correcte uitlijning)

- onaangenaam motorgeluid en weinig "gretigheid"

Conclusie: rationeel gezien een goede aankoop, maar 'k heb er mijn hart niet echt aan verloren.

•  

afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
1011 berichten
Rapporteer

ondertussen 7 defenders gehad, en nog nooit eentje met verlies verkocht na al dan niet intensief gebruik. Ook nog nooit dure onderdelen moeten vervangen.

Twee niet te onderschatten voordelen. Naast het feit dat ze uiteraard 1000x mooier zijn dan een landcruiser.

De laatste generatie defenders heeft trouwens ook ongelooflijk goeie zetels. Daar stap ik na een paar uur zonder rugpijn uit, in tegenstelling tot de (sport)zetels in mijn vrouw haar bmw 3

afbeelding van bull 26
Lid vanaf: 06/07/2014
172 berichten
Rapporteer

Al gans mijn leven met toyota gereden. Sedert een jaar landcruiser en zeker geen spijt van.