Aanhangwagen, geraak er niet meer uit

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van kwijlebabulus
Lid vanaf: 28/07/2007
10 berichten

Goede middag samen,

Over dit thema is al een en ander geschreven, toch blijf ik ermee verveeld zitten. Rijbewijs is geen argument, budget rond 1200€ Aanhangwagen moet onder 1800kg blijven vanwege de wagen.

Tot nu toe een oude enkelasser (1000kg gehad) die steeds vaker gebruikt wordt, maar nu aan vervanging toe is. Hout of alu bebording speelt geen rol.

Heb dus 3 opties uitgezocht die binnen budget liggen

*Saris 135V geremd enkelas

*Power-Trailer 1400kg ongeremd dubbele as

*Power-Trailer 1500kg geremd dubbele as (liever niet daar deze duurder is dan voorzien) de assen zijn dezelfde als voor 1400kg

Doel en gebruik: stabiele en duurzame investering voor allround gebruik (hooi, bouwmaterialen, bouwafval,….)

Hierbij de argumenten van de aanbieders:

Enkelas geremd 1350kg as (piratenvracht)

  • Geremd = veiliger
  • Registratie = 750 kg => eigen verantwoordelijkheid bij overladen
  • Zwaardere as laten overladen beter toe
  • 1 as = geen problemen met drempels
    • 2 assen van 750kg => bij op/afrijden hindernissen komt teveel gewicht op 1 as en die is er niet voor gemaakt
    • Men claimt vaker scheefstaande wielen en kapotte torsieassen
  • Met name Saris zou een uitgekiend evenwicht hebben tussen grootte, belasting op de wagen/aanhangen en gewicht
  • Leeggewicht 250kg

Dubbelas ongeremd 1400kg => 750kg/as

  • Ongeremd => niet onveilig, maar wel meer leeg gewicht (dubbele dan van enkelasser)
  • Registratie = 750 kg => eigen verantwoordelijkheid bij overladen
  • 2 assen kunnen zwaardere lading aan
  • 1 as versus 2 assen
    • Verhaal hierboven is larie en apekool
    • 1 as van 750kg kan tot +30% overbelast worden
  • Beter evenwicht voor de auto
  • Leeggewicht 525kg

Zijn er hier mensen die daadwerkelijk problemen hebben met een dubbele as?

Alle info is welkom.

Alvast bedankt voor de hulp.

Reacties

afbeelding van Huff
Lid vanaf: 30/07/2007
253 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik dacht eerst dat je een garagepoort ofzo had dichtgemaakt en nu met de aanhangwagen er niet meer uit geraakte :grin:

Ik heb een half jaartje voor ik aan mij verbouwing begon samen met mijn vader een geremde dubbelasser gekocht voor +-€2000 en heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Voordien met alle mogelijke combinaties gereden (enkel/dubbel, ongeremd/geremd) en dit is echt een luxe.

Het rijgemak van een dubbelasser is meer dan zeker zijn geld waard, zowel in stabiliteit bij het gewoon rijden als voor het achteruit in parkeren (ik heb mijn BE rijbewijs gehaald en kan dus achteruit inparkeren:p).

Wat ik wel niet snap is dat je zegt dat het gewicht onder de 1800kg moet blijven voor de auto, als je niet meer laad dan dit is er toch geen probleem?

Je hecht geen belang aan het al dan niet een rijbewijs, verzekering of keuring te hebben hiervoor maar wel met de max sleep van je auto?

Ondanks dat ik het niet verstandig vindt dat je de regels aan je laars lapt raad ik je de geremde dubbelasser aan.

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Huff;1849170 wrote:
...

Wat ik wel niet snap is dat je zegt dat het gewicht onder de 1800kg moet blijven voor de auto, als je niet meer laad dan dit is er toch geen probleem?

Nee, zo steekt de wetgeving(en) niet ineen.

Als op de papieren van uw auto (+trekhaak) staat: sleep MTM maximum 1800kg, dan mag de MTM van de aanhangwagen niet groter zijn dan 1800kg. Simpelweg het getalleke hé, niks anders. Of je daar nu leeg mee rijdt of niet.

In zo'n geval is het wel mogelijk om een aanhangwagen met MTM 2000 kg af te drijven naar MTM 1800kg, dan krijg je nieuwe papieren en je kan rondrijden.

Hang je nu deze aanhangwagen aan een andere auto, die MTM 2000 kg of meer mag trekken, blijft de MTM nog steeds 1800 kg voor de remork.

Het bovenstaande niet verwarren met soorten rijbewijs, buitenlandse wetgeving, verzekering, keuring, trekhaak,...

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kwijlebabulus;1849169 wrote:
.... Rijbewijs is geen argument...

Wat bedoel je hiermee? Argument voor/tegen wat?

Heb je al een BE?

Wil je absoluut geen BE?

Heb je helemaal geen rijbewijs?

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kwijlebabulus;1849169 wrote:
...

Doel en gebruik: stabiele en duurzame investering voor allround gebruik (hooi, bouwmaterialen, bouwafval,….)

...

Alle info is welkom.

Ik heb een geremde dubbelas 2000kg.

-dubbelas: de voornaamste reden is dat de remork degelijk vlak blijft staan als ze afgekoppeld is.

De standaard poot met wieltje heb ik weggegooid, en nu staat er iets degelijks op van 250 euro.

-geremd 2000kg: een ongeremde dubbelas is in okkazie niet te vinden voor minder geld dan een nieuwe. Een geremde is af en toe te vinden voor hetzelfde of ietske minder. Meestal zou ik toekomen met een ongeremde 750kg, maar af en toe moet er wel eens 1 ton op, komt dus op 1300 kg. En af en toe wordt al snel een gewoonte.

Nadelen: DiRupo, Albert en Filiep vinden het nodig om elk jaar bijkomend 100 euro te komen stelen.

Als je er, zoals ik, weinig mee rijdt is de keuring telkens toch weer stressen. Vooral de remtest.

afbeelding van Huff
Lid vanaf: 30/07/2007
253 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Galenbo;1849171 wrote:
Als op de papieren van uw auto (+trekhaak) staat: sleep MTM maximum 1800kg, dan mag de MTM van de aanhangwagen niet groter zijn dan 1800kg. Simpelweg het getalleke hé, niks anders. Of je daar nu leeg mee rijdt of niet.

Hier vind ik andere info, ik heb ook altijd gedacht dat het zo was.

afbeelding van Joost79
Lid vanaf: 04/03/2009
1873 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Galenbo;1849171 wrote:
Huff;1849170 wrote:
...

Wat ik wel niet snap is dat je zegt dat het gewicht onder de 1800kg moet blijven voor de auto, als je niet meer laad dan dit is er toch geen probleem?

Nee, zo steekt de wetgeving(en) niet ineen.

Als op de papieren van uw auto (+trekhaak) staat: sleep MTM maximum 1800kg, dan mag de MTM van de aanhangwagen niet groter zijn dan 1800kg. Simpelweg het getalleke hé, niks anders. Of je daar nu leeg mee rijdt of niet.

In zo'n geval is het wel mogelijk om een aanhangwagen met MTM 2000 kg af te drijven naar MTM 1800kg, dan krijg je nieuwe papieren en je kan rondrijden.

Hang je nu deze aanhangwagen aan een andere auto, die MTM 2000 kg of meer mag trekken, blijft de MTM nog steeds 1800 kg voor de remork.

Het bovenstaande niet verwarren met soorten rijbewijs, buitenlandse wetgeving, verzekering, keuring, trekhaak,...

Galenbo, dit is VERKEERDE informatie. achter een auto die mtm 1800 mag trekken , mag gerust een aanhanger van mtm 3500 kg hangen, echter mag die aanhanger plus lading dan maar effectief 1800 wegen.

Ja er werd vroeger (tenminste op mijn keuring) niet gekeurd als de wagen minder mocht trekken als de mtm van de wagen en ja, er zijn ook nog flikken die hierop ONTERECHT willen bekeurn, maar het mag wettelijk gezien perfect. De flikken die je van overlading willen een pv schrijven, moeten maar naar een geijkte weegbrug gaan om die inbreuk vast te stellen.

afbeelding van Joost79
Lid vanaf: 04/03/2009
1873 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

trouwens een geremde as is in principe altijd keuringsplichtig dacht ik, ook al is de aanhanger bv maar opgegeven voor mtm 600 kg.

Dit zou ik wel even moeten nakijken, maar ben ik redelijk zeker van. Dan gaat die ongeremde dubbelasser opgegeven voor 750 kg, maar met assen voor 1400 kg je minder in de shit brengen bij overlading. Maar je bent dan nog steeds in de shit. Ik zou gewoon een geremde en gekeurde dubbelasser kopen. Geen miserie mee.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13920 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Joost79;1849180 wrote:
trouwens een geremde as is in principe altijd keuringsplichtig dacht ik, ook al is de aanhanger bv maar opgegeven voor mtm 600 kg.

Dit zou ik wel even moeten nakijken, maar ben ik redelijk zeker van. Dan gaat die ongeremde dubbelasser opgegeven voor 750 kg, maar met assen voor 1400 kg je minder in de shit brengen bij overlading. Maar je bent dan nog steeds in de shit. Ik zou gewoon een geremde en gekeurde dubbelasser kopen. Geen miserie mee.

Er zijn blijkbaar nogal wat misverstanden over aanhangwagens. Zelf kan ik het ook altijd niet goed volgen, ik kan enkel in dat verband mijn wedervaren vertellen.

Ik heb al meer dan 20 jaar een geremde dubbelasser, totaal toegelaten gewicht 2000 kg.

Uiteraard moest ik hiermee elk jaar naar de keuring, moest ik hiervoor apart taks en verzekering betalen.

Sinds enkele jaren wordt deze niet meer voor de zaak gebruikt maar nog enkel privé en slechts sporadisch. Het gevolg van het weinig gebruik is dat je bij de remtest altijd problemen hebt, schijnt eigen te zijn bij weinig gebruikte remmen. Dus veel kosten aan keuring, taks en verzekering voor belachelijk weinig gebruik.

Verleden jaar bij de verkoper geweest, deze heeft een ander identificatieplaatje er op gemaakt en het oude verwijderd. Ik heb de eigen plaat van de aanhanger ingeleverd en vanaf dan was dit officieel een aanhangwagen met maximum toegelaten gewicht van 750 kg hoewel er voor de rest niets aan is veranderd. Nu hangt er ook een kopie van mijn autoplaat aan.

Nu ben ik bevrijd van keuring, taks en verzekering. Ik kan nog altijd hetzelfde gewicht vervoeren echter ben ik dan bij meer dan 750 kg (en alleen dan) in overtreding.

Qua rijden, laden en lossen gaat er niets boven zo'n geremde dubbelasser.

afbeelding van Dortje
Lid vanaf: 30/11/2011
2192 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb een Saris BMG135V, super gerief! Geremde enkelasser moet niet naar de keuring indien deze op

Je spaart het gewicht van de tweede as uit => meer laadvermogen over. Verkoper waar ik mijn aanhanger heb gehaald (Louben in Wijnegem) raadde een dubbelasser echt af. Schijnbaar wringen die dingen nogal sterk bij bv het nemen van bochten en dat heeft z'n weerslag op bv. de lagers van de assen. Neuswiel naar beneden halen van zo'n enkelasser is kinderspel en op 5 seconde gefixt en is heel gemakkelijk met de hand te manoeuvreren. Dubbel is ook duurder... Qua stabiliteit denk ik dat de kwaliteit van de remorque en de manier van laden veel meer doet dan zo'n 2de as. Kan probleemloos 130 gaan met de mijne achter de wagen... doe het wel liever niet (spaarzaam op materiaal é) maar zat wat in tijdsnood toen. Over geremd zou ik ook niet twijfelen, geremd is gewoon veel veiliger.

Volg de bouw van ons massief-passiefhuis (modern, witte kubus): passiefbalen.blogspot.be

afbeelding van mathias1
Lid vanaf: 04/05/2009
829 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Huff;1849170 wrote:

Het rijgemak van een dubbelasser is meer dan zeker zijn geld waard, zowel in stabiliteit bij het gewoon rijden als voor het achteruit in parkeren (ik heb mijn BE rijbewijs gehaald en kan dus achteruit inparkeren:p).

QUOTE]Huff, Heb je meer info over het examen. Moet dit allicht binnenkort ook doen. alvast bedankt,

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5584 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Joost79;1849179 wrote:
...

Galenbo, dit is VERKEERDE informatie.

Mijn excuses, is idd verkeerd.

Joost79;1849179 wrote:

achter een auto die mtm 1800 mag trekken , mag gerust een aanhanger van mtm 3500 kg hangen, echter mag die aanhanger plus lading dan maar effectief 1800 wegen.

In 2001 had ik volgende situatie: MTM Vito was 3 ton, leeggewicht 1650 kg, de aanhanger moest afgedreven worden naar MTM 1300kg.

Volgens artikel 21 §2. a) 1° is dit idd niet nodig.

Is er iets in de wetgeving (of toepassing ervan) veranderd, of mis ik iets?

afbeelding van Huff
Lid vanaf: 30/07/2007
253 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mathias1;1849203 wrote:
Huff, Heb je meer info over het examen. Moet dit allicht binnenkort ook doen. alvast bedankt,

Ik heb mijn examen meer dan 10 jaar geleden gedaan en weet niet of er in tussentijd iets veranderd is. Meer info vind je hier.

Galenbo;1849208 wrote:
Is er iets in de wetgeving (of toepassing ervan) veranderd, of mis ik iets?

Er zit nog iets speciaals in de wetgeving, je mag met een gewoon B-rijbewijs een aanhangwagen van +750kg trekken als de 2 volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • de totale massa (dus auto + aanhangwagen) is niet meer dan 3500kg
  • de MTM van de aanhangwagen is niet groter dan het lege gewicht van de auto
afbeelding van Joost79
Lid vanaf: 04/03/2009
1873 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Galenbo;1849208 wrote:
Joost79;1849179 wrote:
...

Galenbo, dit is VERKEERDE informatie.

Mijn excuses, is idd verkeerd.

Joost79;1849179 wrote:

achter een auto die mtm 1800 mag trekken , mag gerust een aanhanger van mtm 3500 kg hangen, echter mag die aanhanger plus lading dan maar effectief 1800 wegen.

In 2001 had ik volgende situatie: MTM Vito was 3 ton, leeggewicht 1650 kg, de aanhanger moest afgedreven worden naar MTM 1300kg.

Volgens artikel 21 §2. a) 1° is dit idd niet nodig.

Is er iets in de wetgeving (of toepassing ervan) veranderd, of mis ik iets?

Echt geen idee of het veranderd is of niet. Wat ik wel weet is dat mijn keuringstation 3 jaar geleden nog maar echt lastig deed over het keuren van een remork mtm 2 ton achter een auto die 1.9 ton mag trekken. Maar nu is dit geen enkel ssue meer (destijds wettelijk ook niet hoor). En weet ook van mensen die onterecht door agenten op de bon zijn gegaan. Een paar die de minnelijke schikking hebben betaald, een paar die allemaal hun gelijk hebben gehaald voor de politierechtbank. Ik heb meestal dat bewust stukje wettekst in de auto liggen. Smile just to be sure.

afbeelding van oxbow
Lid vanaf: 24/01/2008
54 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wij hebben zelf zo'n 5-6 aanhangers, en vooral de 1 asser word vrijwel Niet gebruikt.

Platte band met een 1 asser=> game over. levensgevaarlijk leeg op een snelweg trouwens.

Laad je 1000kg hangt hij helemaal door zijn banden (waardoor deze warm lopen, ofwel moet je er dure banden laten opzetten)

de kleine dubbelassers waaraan je meteen ziet dat het goedkope prul is kan je ook beter afblijven, anders heb je na 1 jaar al kosten aan lagers/banden en dergelijk.

Wij hebben ongeremde dubbelassers (plateauremorken in alu) van 3m x 1.5m met assen van 1000kg. na 3-4 jaar intensief gebruik lading 500-1500kg nog niets aan kapot, behalve de bodem die vervangen is door multiplex van 22mm.

Een echte geremde dubbelasser van een nog beter merk is nog pakken kwalitatiever, maar heb je als particulier niet nodig, (hangt achter jeeps/camionetten bij ons ) word soms 2.5ton opgeladen.

Wil je een goeie tip, koop je aanhanger dan zo lang mogelijk, 3meter is echt wel nodig als je met pvc buizen en planken enzo gaat rondrijden.

afbeelding van jeter
Lid vanaf: 31/03/2008
5022 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja, ik wilde net zeggen, een tip die ik nog niet zien passeren heb... de afmetingen!

Ik laad in onze ongeremde dubbelasser ook 1m40 op 2m40 (allerhande platen enz...) ik geloof dat die bak 1m44 op 2m60 is of zoiets. En zou absoluut niet kleiner willen... dus die tip van 3m is zeker nuttig.

Hier ook dubbelas ivm sporadische overlading (wie niet?) en extra banden in geval van lek en feit dat die altijd horizontaal staat, ook zonder steunwiel. Is allemaal wel zo praktisch.