250EUR boete zorgkas

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van steven
Lid vanaf: 13/03/2006
1631 berichten

Ik heb het vlaggen: 250E administratieve geldboete. Die voor mijn echtgenote zal er waarschijnlijk ook nog aankomen. Da's dan 500E.

Sinds 2002 moet elke Vlaming van +25j jaarlijks 25 eur bijdragen aan de Vlaamse zorgkas, en dit telkens op 30/04. Daar was toen nogal wat deining omtrent.

Nu schijnt dat ik voor 2005, 2006 en 2008 te laat betaald heb. Hoe dat komt weet ik niet - ik moet dat eens nakijken (misschien met online banking de uiterste datum ingegeven ofzo, ofwel onduidelijke communicatie vanuit de ziekenkas).

Ik heb dus al mijn bijdragen sinds 2002, zij het 3x te laat, betaald.

Ik heb nooit aangetekende rappels e.d. ontvangen.

Verdict: 250 euro administratieve boete. Juridische grond: Ministerieel Besluit uit 2006 (!) dus na (deel van) de feiten.

Ik ben bovendien ook nog eens een jaar geschorst mocht ik ooit 'hulpbehoevend' worden.

Er zijn 100.000 vlamingen in dezelfde situatie.

Ik moet mijn klanten 4 jaar na datum toch ook geen boetes met terugwerkende kracht in de strot rammen die bovendien 10x het (iets) te laat betaalde factuurbedrag bedragen. Mijn klanten reageren al verontwaardigd als ze een aangetekende rappel krijgen bij 1 maand achterstal (=2 maand na factuurdatum) en er is nog NOOIT iemand die de intresten betaald heeft.

En ondertussen de overheid ZELF die weeeeken of maaaanden wacht met de betaling van mijn facturen ivm overheidsopdrachten.

Ik heb geen probleem met boetes, maar 250 euro omdat ge 3x te laat 25 euro betaald hebt, dat is toch buiten alle proporties? Ik bedoel: als ik tegen +170/u over de snelweg raas, kost mij dat nog maar 205 eur.

Zelfs Electrabel of Belgacom rekenen zo geen woekerboetes aan.

Reacties

afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
11015 berichten
Rapporteer

omdat het dan te hard zou opvallen dat het belastingen zijn...

't Leven kan toch schoon zijn hé. Langs de ene kant roepen en tieren : Belastingvermindering, en dan moete maar zorgen dat er langs de andere kant geld binnenkomt hé... En dan liefst dat het niet te hard opvalt dat het eigenlijk toch wel belastingen zijn...

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

afbeelding van Nevermore
Lid vanaf: 12/03/2006
16782 berichten
Rapporteer

Mij gaat't er niet om dat het betaald moet worden. (niets is gratis)

Maar als je het toch MOET betalen en het voor iedereen even duur is en vooral dat er geen herinnering wordt gestuurd ivm betaling met mogelijk een dure boete als gevolg. Kan men het toch makkelijker maken?

afbeelding van wieda
Lid vanaf: 18/03/2007
184 berichten
Rapporteer

steven wrote:

En los van dat alles, 250 (TWEEHONDERDVIJFTIG) euro omwille van de te late betaling van 25 euro. Let wel, ze zijn wel degelijk betaald he! Te laat, akkoord, maar ze zijn wel betaald he!

No offense, maar ... als je consequent je rekeningen te laat betaalt, dan moet je je niet beklagen dat overheid of klanten ook niet op tijd betalen.

De pot moet de ketel niet ...

afbeelding van Tabasco
Lid vanaf: 30/05/2008
1916 berichten
Rapporteer

kijk eens op deze site: www.vlaamsezorgverzekering.be

daar staat duidelijk in uitgelegd waarvoor deze verzekering dient + hoe ze de boetes berekenen.

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

wieda wrote:
... als je consequent je rekeningen te laat betaalt...

excuseer?

sinds 2001 heb ik exact één keer te laat betaald (20/5 in in plaats van 20/4, of was het nu 30/5 in plaats van 30/4? ik wil het kwijt zijn. Waarschijnlijk gewoon een stomme tikfout bij het online banking programmeren.

In 2005 en 2006 blijkbaar iets verkeerd gelopen omwille van sterfgeval in 2004 (adreswijzigingen enz..) maar ONMIDDELIJK de nagestuurde rappel betaald.

Gij zijt wel nen (een) toffe(n) om mij ervan te beschuldigen dat ik consequent mijn rekeningen te laat betaal. Wat mij betreft is dat wèl "offence".

:evil:

afbeelding van wieda
Lid vanaf: 18/03/2007
184 berichten
Rapporteer

Mijn excuses dan.

Je zou echter niet de eerste en enige zijn geweest, die volgens dat principe zijn financiën beheert. Wat buiten gaat zo lang mogelijk laten liggen, wat moet binnenkomen kan niet snel genoeg gaan. En altijd klagen over de staat, belastingen, rekeningen, .... . Typisch voor zelfstandigen die vinden dat zij de enigen zijn die moeten 'afdokken'. Ik kom zelf uit een zelfstandig nest en ik heb het gehad met dat geklaag.

Maak je een fout of heb je gewoon pech? Aanvaard het, betaal de boete en move on. Gebeurt de hele tijd en iedereen is nu eenmaal gelijk voor de wet.

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

Kerel wil je hier alstublieft geen zo'n botte veralgemeningen maken???

Ik wil de eerste nog zien die zo'n grote interesten rekent op te late facturen en daar mee weg geraakt.

En iedereen heeft het recht om betalingen te laten liggen tot opt einde.

Ik boek ook alles maar in op mn netbanking op een paar dagen voor de termijn verstrijkt. En waarschijnlijk doet de helft van Vlaanderen dit.

Dus aub de zwarte piet weer niet aan de zelfstandigen geven eh.

Omdat jouw ouders klaagde wil dat niet zeggen dat iedere zelfstandige zo is.

afbeelding van flesjespa
Lid vanaf: 05/09/2006
11595 berichten
Rapporteer

hoow wrote:

Omdat jouw ouders klaagde wil dat niet zeggen dat iedere zelfstandige zo is.

Hij klaagt, zal toch toevallig ondertussen zelf geen zelfstandige zijn zekerst? Wink

afbeelding van dieke
Lid vanaf: 25/09/2006
7166 berichten
Rapporteer

Amai wieda, eerst u verontschuldigen en dan al meteen knalhard ondoordacht uit de hoek komen, petje af. Wink

I.v.m. 'iedereen gelijk voor de wet'... toch wel een beetje veel naïef he. 't Zou mooi zijn, maar mooi is nog niet gelijk aan waar.

afbeelding van Icecoldkillahh
Lid vanaf: 17/07/2006
8165 berichten
Rapporteer

wieda is een beetje gefrustreerd denk ik... teveel geklaag gehoord in zijn leven van EEN zelfstandige.

Kammen en scheren en iets met dezelfde en iedereen dacht ik.... of zoiets, mag je niet doen Wink

Stop met zeveren en iemand hier zonder enige info te beschuldigen.

afbeelding van felix
Lid vanaf: 10/03/2006
1631 berichten
Rapporteer

Ik betaal mijn facturen gewoon meteen. Zeker als het facturen van'kleine' zelfstandigen voor geleverde diensten zijn. Die hebben hun geld ook nodig.

Gaat het om mega-bedrijven, dan kijk ik naar de termijn, en dan betaal ik ruim op voorhand.

afbeelding van c00kie
11015 berichten
Rapporteer

All right... Zelfstandigen to the top.

Ik heb wel goe nieuws, want binnenkort ben ik volledig zelfstandig! Coool, ik ga zo rijk worden als de zee diep is, nie meer moeten werken, en eindelijk kunnen genieten zonder zorgen, zonder belastingen te moeten betalen, en alles gaat zo maar eventjes in mijn schoot geworpen worden. Woehoe, best choice ever!!!

Soit, wij blijven voorlopig gespaard van die 250€, blijkbaar heeft mijn vrouw dit af en toe op tijd betaald, ook voor mij. 't is toch een schatje hé :D.

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

ben jij niet pas verhuisd? dan zou'k niet te luid roepen en hout vasthouden Blum 3

afbeelding van c00kie
11015 berichten
Rapporteer

owla ja... maar alle post wordt nog doorgestuurd. We hebben dit ondertussen 2 maal verlengd bij de post...

Sommige firma's hebben we al 3 keer een adreswijziging doorgestuurd, da belooft dus. (maar ik denk dat de cm al juist stuurt ondertussen).

about the wood : 'k heb mijn hoofd al vast :).

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

Bij ons heeft het 3 jaar geduurd tot mijn ma stierf en de post dus definitief verloren ging.

En de miserie is: soms komt de post juist terecht, maar andere post kwam dan op het oud adres. Van dezelfde afzender....

Bijvoorbeeld facturen dexia: ok rekeninguittreksels: oud adres

CM: kleine risico's OK, maar zorgkas: oud adres

facturen proximus ok, maar gewone correspondentie van proximus (reclame, magazine, ens..) op oud adres

enz..

uitleg: "jamaar da's nen andere dienst" :roll: