250EUR boete zorgkas

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van steven
Lid vanaf: 13/03/2006
1631 berichten

Ik heb het vlaggen: 250E administratieve geldboete. Die voor mijn echtgenote zal er waarschijnlijk ook nog aankomen. Da's dan 500E.

Sinds 2002 moet elke Vlaming van +25j jaarlijks 25 eur bijdragen aan de Vlaamse zorgkas, en dit telkens op 30/04. Daar was toen nogal wat deining omtrent.

Nu schijnt dat ik voor 2005, 2006 en 2008 te laat betaald heb. Hoe dat komt weet ik niet - ik moet dat eens nakijken (misschien met online banking de uiterste datum ingegeven ofzo, ofwel onduidelijke communicatie vanuit de ziekenkas).

Ik heb dus al mijn bijdragen sinds 2002, zij het 3x te laat, betaald.

Ik heb nooit aangetekende rappels e.d. ontvangen.

Verdict: 250 euro administratieve boete. Juridische grond: Ministerieel Besluit uit 2006 (!) dus na (deel van) de feiten.

Ik ben bovendien ook nog eens een jaar geschorst mocht ik ooit 'hulpbehoevend' worden.

Er zijn 100.000 vlamingen in dezelfde situatie.

Ik moet mijn klanten 4 jaar na datum toch ook geen boetes met terugwerkende kracht in de strot rammen die bovendien 10x het (iets) te laat betaalde factuurbedrag bedragen. Mijn klanten reageren al verontwaardigd als ze een aangetekende rappel krijgen bij 1 maand achterstal (=2 maand na factuurdatum) en er is nog NOOIT iemand die de intresten betaald heeft.

En ondertussen de overheid ZELF die weeeeken of maaaanden wacht met de betaling van mijn facturen ivm overheidsopdrachten.

Ik heb geen probleem met boetes, maar 250 euro omdat ge 3x te laat 25 euro betaald hebt, dat is toch buiten alle proporties? Ik bedoel: als ik tegen +170/u over de snelweg raas, kost mij dat nog maar 205 eur.

Zelfs Electrabel of Belgacom rekenen zo geen woekerboetes aan.

Reacties

afbeelding van tilt!
Lid vanaf: 02/06/2006
6425 berichten
Rapporteer

Ja lap ! Ik ben blijkbaar weer de uitzondering. Smile

Waarom heb ik toch dit stel hersenen gekregen, en niet een goed stel ? :roll:

Anyway :

Ik bedoelde dus facturen zoals Telenet, Electrabel etc... dat je extra geld moet overschrijven voor uwe ruwbouw te betalen ...

Betreffende zorgverzekering, ik heb ook :roll: , toen ik die de eerste keer toekreeg, maar er stond op dat't een verplichting was dus heb ik maar betaald, dat er nu zijn die dat niet gedaan hebben en daarom nu een boete krijgen vind ik maar logisch.

Nevermore maakt het zich moeilijk omdat hij op een site gaat speuren naar de alleruiterste betaaldatum terwijl je op dezelfde tijd je overschrijving al kon gedaan hebben.

Waarom kan je *geen* extra geld op je zichtrekening staan hebben ? 1000 Euro brengt 20 Euro op per jaar, als't daar op aankomt heb je niets verloren op een bouwforum + in a pinch is't altijd handig wat extra geld voorhanden te hebben.

Waarom 30 of 90 dagen wachten met betalen als je 't net evengoed direct kan betalen ? Ik spreek hier weer over factuurkes van Telenet etc... hé ? Trek het niet weer uit de context aub ! Lol

Anyway, het spijtige is altijd dat er nooit eens iemand zegt van "zo denk ik er ook over" Sad

't Zal dus toch aan mij liggen zeker ? Wink

If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

afbeelding van tilt!
6425 berichten
Rapporteer

BTW, toen ik "indertijd" ook nog alles op de laatste minuut betaalde heb ik toch een paar keer voor de Bancontactautomaat gestaan dat ik niets meer kreeg. Was er net een factuurke aan af gegaan dat ik 2 maand daarvoor betaald had en ondertussen al lang vergeten was waardoor ik dik in de min stond.

Niet meer met mij, binnenkomen = betalen.

Ik weet steeds hoeveel er op mijn rekening staat en sta niet voor onaangename verrassingen.

Doen jullie het maar op jullie manier, ik hou ermee op ! Wink

afbeelding van tilt!
6425 berichten
Rapporteer

BTW, toen ik "indertijd" ook nog alles op de laatste minuut betaalde heb ik toch een paar keer voor de Bancontactautomaat gestaan dat ik niets meer kreeg. Was er net een factuurke aan af gegaan dat ik 2 maand daarvoor betaald had en ondertussen al lang vergeten was waardoor ik dik in de min stond.

Niet meer met mij, binnenkomen = betalen.

Ik weet steeds hoeveel er op mijn rekening staat en sta niet voor onaangename verrassingen.

Doen jullie het maar op jullie manier, ik hou ermee op ! Wink

afbeelding van Meisje
Lid vanaf: 10/03/2006
4283 berichten
Rapporteer

tilt! wrote:
Anyway, het spijtige is altijd dat er nooit eens iemand zegt van "zo denk ik er ook over" Sad

't Zal dus toch aan mij liggen zeker ? Wink

Ooch, zielig manneke, toch.

Ivm uw factuurkes van telenet of whatever hebt ge gelijk (die komen trouwens toch maar een week op voorhand aan, allé, ik heb het dan eigenlijk over ex-infrax of hoe zit dat nu :roll:, er staat nog infrax op de facturen, maar het is telenet Lol ).

En ge krijgt wel meer gelijk, zunne, toch nog in dat topic met die auto poetsen Wink .

afbeelding van FatmanBert
Lid vanaf: 23/01/2007
7081 berichten
Rapporteer

ik vind het ook hallucinant hoe weinig mensen hun facturen ook effectief nakijken. Wij hebben zo al veel fouten ontdekt zenne. Daarom kiezen wij ook nooit voor een domicilatie opdracht.

afbeelding van Nevermore
Lid vanaf: 12/03/2006
16782 berichten
Rapporteer

Ik ben met u mee Tilt! Wink

Op die rekening van de zorgkas staat geen datum, dan betaal ik binnen de 14 dagen.

Ik ga dit heus niet opzoeken op het www hoor. Lol

Ik ben dit wel gaan opzoeken naar aanleiding van deze topic.

Enne, die €20 intrest heb ik toch liever in de pocket dan weggeven aan de banken omdat ik m'n facturen daardoor direct betaal.

(€20 zijn toch zeker 11 pintjes he!)

btw die van telenet en liminus ed. komen tegenwoordig binnen via Zoomit

afbeelding van flesjespa
Lid vanaf: 05/09/2006
11595 berichten
Rapporteer

Tijdens mijn eerste bouw wachtte ik ook wel eens tot laatste moment om facturen te betalen. Omdat een volgende schijf vd lening opnemen deze maand of volgende maand wél een merkbaar verschil opleverde.

(reserveringsprovisie was nog altijd lager dan op dat stuk de intrest al beginnen betalen).

Maar eens je weer "gewone" rekeningskes binnenkrijgt? Meteen betalen bij ons.

Maar over die zorgverzekering, het kan aan mij liggen maar ik wist donders goed wat dat was, dat dat verplicht was enzo. Jaren terug al, sinds de lancering (en nee, ik was toen ook nog geen 26).

Er zit nog steeds iets in mijn achterhoofd dat dat "snel" betaald moet worden. Er is zelfs ooit sprake van geweest al de achterstallige betalers hun boete kwijt te schelden, dat was pas onnozel. alle brave betalers zouden daarmee voor schut gezet zijn. Gelukkig niet doorgegaan.

Maar dus zeggen "ik weet van niets" vind ik een beetje te gemakkelijk.

Ik dacht dat iedereen dat wist?

flesjespa (die blijkbaar beter de kranten leest dan hij zelf vermoedt)

afbeelding van tilt!
6425 berichten
Rapporteer

Meisje wrote:

Ooch, zielig manneke, toch.

Oef ! 'k Heb de vrouwen mee, da's altijd goed ! Dirol

Wacht effe ...

Zeg ik dit nu luidop ???

D'oh !!!! :oops:

Meisje wrote:

En ge krijgt wel meer gelijk, zunne, toch nog in dat topic met die auto poetsen Wink .

Huh ?

Daar moet ik over gelezen hebben.

't Gaat me niet om gelijk te krijgen hoor, 't is maar dat mijn gedachtengang altijd zo logisch klinkt in vergelijking met de meesten hier. Wink

Dus ...

Voor de goede orde ...

Deze keer is Nevermore de zot, en niet ik ? :twisted: Wink

Graptjen hé Nevermore, ondertussen zijn we er al uit dat de gewone rommel direct betaald wordt en de dikke wel effe kunnen wachten.

afbeelding van Meisje
Lid vanaf: 10/03/2006
4283 berichten
Rapporteer

tilt!, ge laat me weer lachen, wat maakt het dan uit wie de zot is en wie niet Wink .

afbeelding van monalisa
Lid vanaf: 27/03/2006
8095 berichten
Rapporteer

Tilt!, ik ben ook wel mee met u hoor. Voor die paar eurootjes intrest die je daarmee gaat winnen doe ik het ook niet (als je er al iets mee wint). Ik kijk eigenlijk niet echt naar de uiterste betalingsdatum. Meestal wacht ik tot ik twee of drie betalingen tegelijk kan doen en dan log ik es in. Soms zal dat ruim op tijd zijn, soms op 't randje (wel zelden of nooit herinneringen).

En reactie op andere post nog: niet aan alle zichtrekeningen zijn kosten verbonden hè...

afbeelding van Nevermore
16782 berichten
Rapporteer

tilt! wrote:

Dus ...

Voor de goede orde ...

Deze keer is Nevermore de zot, en niet ik ? :twisted: Wink

Ja lap!

't is zo ver...

Wink

afbeelding van ironic
Lid vanaf: 04/02/2007
383 berichten
Rapporteer

Quote:
Anyway, het spijtige is altijd dat er nooit eens iemand zegt van "zo denk ik er ook over"

Ik ben toch ook van dat gedacht Lol ik betaal ook meestal direct, en weet perfect hoeveel er op de zichtrekening staat. als ik een memodatum durf instellen gaat dat gegarandeerd uit mijn gedachten en gaan de bedragen er op het meest ongelegen moment eraf. Ik doe ook alle betalingen voor mijn vriend want anders zouden we de ene aanmaning krijgen na de andere en daar word ik HEEEL ongemakkelijk van Wink .

afbeelding van Pigjes
Lid vanaf: 06/04/2007
3102 berichten
Rapporteer

Ik betaal ook direct. Ik denk dat ze bij de bouwfirma zelden zo een klanten hadden, die binnen de week het geld op hun rekening hadden gezet. Ik kijk altijd mijn post na, ik vind het onbegrijpelijk als je het niet doet. Ik heb zo al veel geld bespaard.

Indien je teveel rotzooipost krijgt, stuur een mail naar de afzender en zeg dat je geen post op naam meer wenst te ontvangen. Dat werkt 90%. Ik heb nu nog maar 1/3 van het aantal post in mijjn bus tegen vroeger.

afbeelding van steven
Lid vanaf: 13/03/2006
1631 berichten
Rapporteer

ER is wel degelijk een verschil tussen niet WILLEN betalen, en niet KUNNEN betalen omwille van facturen die naar een verkeerd adres werden gestuurd

Er bestaat ook nog zoiets als een aanmaning, om vergetelheden en dwalingen uit te sluiten. Wij zelfstandigen moeten zelfs AANGETEKEND aanmanen (maar ja, da's al een hele hap uit die 25 euro dus dat zal geen optie geweest zijn :roll: )

En los van dat alles, 250 (TWEEHONDERDVIJFTIG) euro omwille van de te late betaling van 25 euro. Let wel, ze zijn wel degelijk betaald he! Te laat, akkoord, maar ze zijn wel betaald he!

afbeelding van Nevermore
16782 berichten
Rapporteer

Eigenlijk, als die zorgverzekering toch verplicht is en toch voor iedereen €25/jaar kost, waarom halen ze die dan niet binnen via de belastingen?